Apae schreef :
Hoe ik zo'n scheur zou verwachten is tussen de platen onderling: onderkan roer is duidelijk verjongd, en roer bestaat waarschijnlijk uit drie of meer platen. Is het niet zo, dat twee van die platen onderling niet voldoende verlijmd waren, en de kracht van de vingerlingen het roer intern uit elkaar drukt?
Nu er met z'n drieen naar is geken verwacht ik dat overigens niet: daar waren jullie zelf ook wel op gekomen.
Je laatste opmerking is natuutlijk een mooie (en dat denk ik ook)
Zoals jij het beschrijft zou ik het delaminatie noemen. De barst loopt echter over drie laagjes: de verlijming was dus sterker dan het hout. Bij een goede verlijming is dat altijd het geval trouwens.
Het speelt zich gelukkig ook niet af ter hoogte van de vingerlingen, maar echt helemaal onderaan het roer. Zou het ter hoogte van de vingerlingen zijn geweest dan had ik een nieuw roer gemaakt. Qua houtbewerking is dat een koud kunstje voor mij, qua profiel en maatvoering zou ik dan het oude roer overnemen, want dat stuurt echt prima.
Terug naar de vraag van Nachtvlinder: het roer is gemaakt bij Modus Marine. Als je zelf geen roer kan maken zou ik daar zeker heen gaan. 10jaar garantie, ook als je de derde eigenaar bent en geen bon oid hebt. Zoals al beschreven: er is bepaald geen waaibomenhout gebruikt en de bouwwijze is doordacht.
Ik heb geen gebruik gemaakt van hun aanbod het roer te bekijken, zien of het nog onder garantie valt en te repareren omdat ik het zelf wilde doen. Daar leer je je boot van kennen
Het roer is dus niet werf gebouwd. Wel kan ik zeggen dat een vriend me met een Sp28 hetzelfde roer heeft qua profiel een stuureigenschappen. Ook Bas van Dijk gaf aan het stuurgedrag van mijn schip te herkennen van zijn eigen Sp28.