Ok, ik ben er nog een keer geweest en heb specifiek gekeken naar het onderwaterschip. Ik heb nog wat foto's die ik graag met jullie wil delen.
Ik heb nog een plek opengewerkt die bijna vanzelf afbladderde. Wat blijft zitten is een groene vrij zachte en poreuze laag.
Bijlage niet gevonden
Ik heb met duct tape geprobeerd hoe goed deze laag nog hecht op de ondergrond. Dat viel mee, alles bleef wel zitten. De laag is echter wel zo zacht dat ik 'm met een schroevendraaier heel eenvoudig kon wegsteken en dan kijk ik inderdaad tegen het laminaat aan, zo schijnt het. Er lijkt dus wel een laag onder de AF te zitten, maar die is heel zacht geworden.
Bijlage niet gevonden
Op andere plekken kom ik een paar bultjes tegen, en na inprikken hiervan komt er een vloeistof tevoorschijn die... jawel... zuur ruikt. Osmose dus. Tenminste.. het was de eerste keer dat ik osmose zag, maar ik zit er niet ver naast denk ik.
Bijlage niet gevonden
Bijlage niet gevonden
Daarna een wat grotere plek gevonden en opengewerkt. Het zuur druipt er uit...
Bijlage niet gevonden
Ik heb toen met een doekje de plek droog gedept, en dan lijkt het verdacht veel op de plekken die ik eerder heb gezien die al open waren... Er blijft een groene laag achter...
Bijlage niet gevonden
Ook deze groene laag is zacht en kan ik weer eenvoudig wegsteken, waarna ik weer laminaat zie.
Bijlage niet gevonden
Zit ik er ver naast als ik zeg dat de groene laag de gelcoat is die is aangetast door osmose? Ik denk dat de boot helemaal niet geschild is geweest, maar gewoon veel last heeft van osmose, dat door de vorige eigenaar gewoon weer met AF is bedekt.
Bijlage niet gevonden
De hamvraag is natuurlijk: wat zijn de gevolgen? Reparabel? Een osmosebehandeling lijkt me evident, maar met welke kosten moet ik dan rekening houden voor een 9m boot, op basis van het volledig uitbesteden van die behandeling. Zou ik er deze zomer mee kunnen varen, aan het eind van het seizoen schillen, een winter laten drogen en dan behandelen? Hoe behandelen? Een epoxylaag?
Of is jullie conclusie: niet aan beginnen, ook al zou de prijs - mede door dit gegeven - erg zakken en aantrekkelijk worden.
Vooropgesteld: voor wat werk ben ik niet bang, ik ben dol op bootjes waaraan ik door zelfwerkzaamheden waarde kan toevoegen (lees: goedkoop kan kopen omdat er veel werk in zit), maar het moet wel betrouwbaar op te lossen zijn.