Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: verf systeem voor natte boot

Re: verf systeem voor natte boot 07 mrt 2012 21:24 #268664

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Revolution1 schreef :
Toxiq schreef :
2k verf op een geschilde romp smeren ??? tja, je kan er ook boter op smeren
verf is niet geschikt onderwater, dit advies zou ik dus maar niet ter harte nemen.

Moet jij toch eens uitleggen waarom een 2k (2 componenten verf) NIET geschikt is voor een geschilde romp.


Als dat zo is kan ik dus me romp opnieuw kaal maken en alle 2K primer eraf halen
Ik denk dat Tox 'verf' opvat als 'lak' en niet als 'primer'. Een 2 componenten polyurethaan lak is inderdaad niet geschikt voor onderwater. Een 2 componentenprimer (pantsercoat, HB-coating) is dat wel.
Het helpt als je wat specifieker bent in de beschrijving van producten. 'Verf' kan van alles zijn..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 07:42 #268701

zo het is een hele berg informatie
de boot is op 23 dec geschild op dat moment kwam tijdens het schillen een vrij droog stof af het pofte iedergeval goed
we hebben vorg jaar toen de boot al een jaar op de kant stond een meting gedaan toen was de boot 100% nat volgens de meter en nadat we een vlak van 30 x 30 cm tot op het laminaat kaal haden geschuurd nog maar 70% vreemd ???
nu is hij helemaal geschild en al 5 x gewassen maar blijft 100%
we hebben er toen ook een lucht droger in gehad omdat de boot overal lekte aan de binnen zeide langs de ramen en verstagingen zal dit er dan wat mee te maken hebben ???

ook hier wat foto's van schillen ipv verf er af halen
Bijlagen:
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 08:35 #268716

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
Dus de boot is gemeten en was 100% nat(zit weinig polyester tussen dan), geen osmose o.i.d.

Daarna een stuk geschuurd, tot op de gelcoat zo te zien, toen was het nog maar 70% (nog steeds maar 30% polyester, ook niet zo veel boot...)

Daarna de hele boot geschild, tot op de gelcoat(ik zie alleen bij de kiel laminaat) en toen was die weer 100.

Dus de boot staat minstens 1,5 jaar droog, en eigenlijk is de hele onderkant van water?

Ik weet niet wie daar vochtmetingen doet, maar er gaat iets niet helemaal goed.

Laat een vochtmeting doen, neem het stuk onder de gangboorden als referentie. Als er een groot verschil tussen zit, dan heb een vochtig laminaat. (net als de meeste boten die een seizoen in het water liggen trouwens ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 08:51 #268719

tussen de waterlijn en gangboord meet hij droog heel droog 3 % en onder de water lijn heel nat de boot staat sinds okt 2011 op de kant hij is geschilt tot achter de gel laag je kijkt tegen bloot polyester aan
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 09:03 #268725

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Kan me sterk vergissen maar dat is geen kaal polyesther. Laminaat is geel/bruinig en vaak zie je de vezels erin. Hij is wel goed ontdaan van Antifouling, maar dit is volgens mij gewoon de gelcoat. Alleen rond de kiel lijkt kaal polyesther te zien.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 09:04 #268726

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Oh, en het percentage kan ook beduiden % van de maximale vochtopname. 100% luchtvochtigheid betekend ook niet dat je onder water zit...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 09:22 #268727

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Op de foto moeilijk te zien, maar dit is volgens mij ook wel tot op het glas.

Die metingen worden of verkeerd gedaan of verkeerd geïnterpreteerd, maar zoals JRomkes al aangeeft klopt er weinig van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 09:56 #268738

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
chanmartino schreef :
tussen de waterlijn en gangboord meet hij droog heel droog 3 % en onder de water lijn heel nat de boot staat sinds okt 2011 op de kant hij is geschilt tot achter de gel laag je kijkt tegen bloot polyester aan

Zie je de vezels ook? wellicht is de hars wit ingekleurd, maar normaal is die een beetje groen/bruin, of rood.

3 boven water, en onder 100 dan klopt er iets niet. Zeker niet na zo'n natte tijd. Is er een monster genomen? Dubbele schaal/schuim of kernmateriaal wat nat is verklaard meestal wel het langzaam drogen van boten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 10:02 #268741

Nou als er nat schuim in zit kun je wel vergeten dat dat ooit helemaal droog wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 10:05 #268742

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
lodewijk stegman schreef :
Revolution1 schreef :
Toxiq schreef :
2k verf op een geschilde romp smeren ??? tja, je kan er ook boter op smeren
verf is niet geschikt onderwater, dit advies zou ik dus maar niet ter harte nemen.

Moet jij toch eens uitleggen waarom een 2k (2 componenten verf) NIET geschikt is voor een geschilde romp.


Als dat zo is kan ik dus me romp opnieuw kaal maken en alle 2K primer eraf halen
Ik denk dat Tox 'verf' opvat als 'lak' en niet als 'primer'. Een 2 componenten polyurethaan lak is inderdaad niet geschikt voor onderwater. Een 2 componentenprimer (pantsercoat, HB-coating) is dat wel.
Het helpt als je wat specifieker bent in de beschrijving van producten. 'Verf' kan van alles zijn..

--
stegman

Precies.
Halve adviezen of niet duidelijk kan tot verwarring leiden waarbij de ts van de wal in de sloot wordt geholpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 10:13 #268743

Toxiq schreef :

Precies.
Halve adviezen of niet duidelijk kan tot verwarring leiden waarbij de ts van de wal in de sloot wordt geholpen.

maar tox dat wil de ts nu juist, van de wal in de sloot, maar wel met een goede bescherming van de buik van de boot.
daarom adviseerde ik ook om DESKUNDIG advies te vragen aan herman en jromkes. anders wordt het een beetje goed bedoelde roept u maar zonder te weten wat er nu precies aan de hand is.
wat er gebeurt is lijkt meer op verkeerde voorlichting, dan wel oplichting.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 12:43 #268764

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Van de fotos wordt ik niet veel wijzer, maar zo te zien is de gelcoat nog niet 100% verwijderd. Heb je een close-up foto?

Als de sandwich onder water staat (het schuim zelf neemt slechts 0,2% water op, maar de zaagsnedes in het schuim kunnen wel vollopen), dan is dat ook niet het einde van de wereld, maar het maakt e.e.a. wel lastiger.

Blijkt het laminaat echt van alle gelcoat ontdaan, en gaat de meter op het gehele onderwaterschip over de rooie, dan zou ik best wel eens een grote-gaten zaag in de romp willen zetten. (doorsnede 50mm of zo) om een monstertje buitenlaminaat te verwijderen, en sandwichmateriaal. (binnenlaminaat intact laten)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 14:53 #268799

Schat ik de inteligentie van de forummers waarschijnlijk hoger in, want ik ging er vanuit dat iedereen toch wel weet dat je op een onderwaterschip geen lak of dergelijke smeerd maar gewoon primer 2K.

Maar ik zal voortaan wat precieser zijn in mijn bewoording.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 16:34 #268830

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
chanmartino schreef :
zo het is een hele berg informatie
de boot is op 23 dec geschild op dat moment kwam tijdens het schillen een vrij droog stof af het pofte iedergeval goed
we hebben vorg jaar toen de boot al een jaar op de kant stond een meting gedaan toen was de boot 100% nat volgens de meter en nadat we een vlak van 30 x 30 cm tot op het laminaat kaal haden geschuurd nog maar 70% vreemd ???
nu is hij helemaal geschild en al 5 x gewassen maar blijft 100%
we hebben er toen ook een lucht droger in gehad omdat de boot overal lekte aan de binnen zeide langs de ramen en verstagingen zal dit er dan wat mee te maken hebben ???

ook hier wat foto's van schillen ipv verf er af halen

Mijn vraag blijft, waarom is er gestart met schillen op basis van alleen een vochtmeting? Er waren blijkbaar geen blazen, geen zuur uitlekkend vocht? Er was zelfs droog stof? Hoe is dat te matchen met 100% vochtmeting???
Natuurlijk wordt een boot doornat als die van bovenuit lekt en in het water ligt, dat is zeker een reden alle dekbeslag, ramen e.d. te demonteren en opnieuw met kit goed te monteren. Kijk dan ook de balsa core rond de lekkages eens goed na, die zal dan ook wel nat zijn. ?
Zo te zien zit er gelukkig nog grotendeels gelcoat op (?) Dus nu is het zaak de boel van bovenaf waterdicht te krijgen, een betrouwbare vochtmeting te laten doen en op basis daarvan 2c of anders een 1c systeem op te zetten. Daarna lekker gaan varen en volgend jaar weer eens kijken hoe het er onderwater uitziet. Laat je niet gekmaken met het osmose-spook of door geldverdienende " experts" .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 08 mrt 2012 20:20 #268888

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
chanmartino,

er is al veel gezegd en geschreven over de vochtmeting van je boot. Vorig jaar hebben Herman en ik een rondje metingen gedaan en daar aardig uitgebreid verslag van gedaan in dit www.zeilersforum.nl/index.php/...7-vochtmeting#184167 topic.

Er staat (denk ik) aardig wat info over vochtmetingen in polyester. Wellicht helpt het je om de meetgegevens van je boot opnieuw te beoordelen, want ik denk net als vele hier dat dat geen kwaad kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 05 apr 2012 15:39 #274720

even voor de duidelijk heid de boot is ook ondaan van de gel coat de polyester is gewoon wit van kleur je ziet nu goed de draden van de polyester zitten en wat bedoelen ze met een dubbele laag of schuim of zo iets ??????
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 05 apr 2012 17:00 #274735

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dubbele laag = sandwichconstructie.

Dit is een laag polyester(hars) met vezel (glasmat), vervolgens een laag hardschuim (vergelijkbaar met piepschuim, maar veel harder), dan weer een laag polyesterhars met vezel.

Ik weet waar ze naartoe willen:

Hardschuim (verkocht onder namen als Airex, Herex, Mycell, Klegecell, divinycell, Core-Cell, 3Cell) komt als harde plaat uit de fabriek. Om dit in de ronding van een boot te krijgen, wordt het tot blokjes van 3x3 cm gesneden, en op een glasmatje geplakt. Je kan je voorstellen dat de kerven tussen de blokjes ook een bepaald volume vertegenwoordigen.

Dit volume dient bij de bouw van de boot te worden opgevuld. Idealiter wordt het schuim met hars benat, vervolgens in "Core-bedding" ofwel polyesterpasta gedrukt, waarna het afgedekt wordt met plastic. Door de ruimte onder het plastic vacuum te zuigen, worden de blokjes keihard in de corebedding gedrukt, waarbij een teveel aan corebedding tussen de blokjes wordt gedrukt.

Dit is de officiele werkwijze, die door alle fabrikanten wordt beschreven. dit is echter ook veel werk, dus veel bootbouwers drukken de schuimmatten in een natte glasmat, en dan "op hoop van zegen". Ondanks alle kennis die beschikbaar is gebeurt dit nog steeds op grote schaal. De kerven tussen het schuim worden niet gevuld, en kunnen door allerlei oorzaken later met vocht gevuld raken. Dat kan een natte meting veroorzaken. (alsmede vorstschade).

Om dat te detecteren is het het eenvoudigst om met een gatenzaag een 50mm gat in de buitenhuid te boren. (je moet wel zeker weten dat het om een sandwichromp gaat, is te zien aan de dikte als je bijv een afsluiter verwijdert, of soms zie je het al door het laminaat heen). Je hoeft niet eens door en door te boren, enkel het buitenlaminaat verwijderen. Staan dan je laarzen vol met water, dan weet je de oorzaak...

Oja, voor er weer iemand gaat roepen dat je nooit schuim onder water moet gebruiken: Het schuim zelf neemt geen water op, en als de kerven gevuld zijn, dan is er niets aan de hand. Geen fout van het materiaal dus, maar van de verwerking...
Laatst bewerkt: 05 apr 2012 17:01 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 07 apr 2012 12:03 #275107

Gaten zagen is uiteraard een mogelijkheid, en heeft de voorkeur als destructief onderzoek. (van de 'deskundige' uit gezien, booteigenaar is veelal minder enthousiast)

Ik zou toch eerst nog eens heel kritisch opnieuw gaan (laten) meten, als je eenmaal eruit bent hoe dat moet.
Ik persoonlijk blijf het opmerkelijk vinden dat na verwijdering de vochtaanwijzing met 30% zakt naar 70%. De afname is wel logisch, de toename naar 100% daarna weer niet.

Bij vochtmetingen in het laminaat gaat het niet om percentages, maar op schaaldelen (op een schaal van 1- 100) een waarde van 3 is op die schaal op de veelgebruikte tramex toch echt niet zo nauwkeuring waar te nemen.

En zijn er ook onderlinge verschillen op het onderwaterschip? Waarde neemt vaak wat af richting waterelijn. Eerst een een huiddoorvoer demonteren om idee van rompopbouw te krijgen.
En dan eventueel de zaag erin als er nog geen duidelijkheid is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 29 apr 2012 04:58 #281224

ik heb alles eens goed bekeken en ben er wel een beetje klaar mee
ik heb geen schuim in de romp zitten
heb pas weer gemeten maar geen verschil wel zijn er stukken die droog zijn en als ik die aan de binne zeide bekijk blijken dit de bakken te zijn onder de banken die geschilderd zijn met bilge verf.
dus ga ik bijna denken dat het vocht probleem van binnen uit is gekomen er staat nu 24/7 een lucht droger te draaien in de boot deze haald er veel vocht uit dus we zullen zien
er komt 17L international primocon onder de boot 1L per 4kante meter
na wat gemeten te hebben hier en daar valt het vocht wel mee als ik dit vergelijk met de boten die op de kant staan zelfs de delhers zit wat vocht in maar toch allemaal bedant voor deze informatie
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 29 apr 2012 05:12 #281226

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Dit is een 1 componenten primer, denk niet dat je hiermee het gewenste resultaat behaald tegen osmose.

Als je toch iets uit een blikje wilt hebben dat wel werkt gebruik je interprotect of gelshield
1 liter per 4 vierkante meter is overigens te weinig, maak er 1 liter van per 3 vierkante meter en je gaat de goede kant op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 29 apr 2012 10:33 #281274

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
chanmartino schreef :
ik heb alles eens goed bekeken en ben er wel een beetje klaar mee
ik heb geen schuim in de romp zitten
heb pas weer gemeten maar geen verschil wel zijn er stukken die droog zijn en als ik die aan de binne zeide bekijk blijken dit de bakken te zijn onder de banken die geschilderd zijn met bilge verf.
dus ga ik bijna denken dat het vocht probleem van binnen uit is gekomen er staat nu 24/7 een lucht droger te draaien in de boot deze haald er veel vocht uit dus we zullen zien
er komt 17L international primocon onder de boot 1L per 4kante meter
na wat gemeten te hebben hier en daar valt het vocht wel mee als ik dit vergelijk met de boten die op de kant staan zelfs de delhers zit wat vocht in maar toch allemaal bedant voor deze informatie

Exact wat ik zou doen in jouw situatie!!!
Voldoende laag primocon en daarna anti- fouling (ik gebruik Seatender, erg voordelig en giftig beroepsspul) en gewoon lekker gaan varen. Zie je volgend jaar geen blazen of iets alarmerends....gewoon weer een laagje antifouling en gewoon weer varen.
Succes en veel plezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 01 mei 2012 14:43 #281796

niet 4 maar 1 liter per m2 meter
hij gaat er ook elk jaar uit om uit te dampen
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Laatst bewerkt: 01 mei 2012 14:43 door chanmartino.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 01 mei 2012 14:45 #281797

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
chanmartino schreef :
niet 4 maar 1 liter per m2 meter

hoe meer primocon hoe beter :evil:

het is nl primer voor op metaal, en op polyester van weinig tot geen nut.
Misschien wordt dat beter als het er heel dik op gesmeerd wordt ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 01 mei 2012 14:51 #281802

Primocon is een teervrije, sneldrogende conventionele 1-component primer voor onder de waterlijn. Primocon is tevens te gebruiken als sluit-/tussenlaag over niet geschikte óf onbekende antifoulings. De snel drogende eigenschappen maken korte overschildertijden mogelijk. Primocon heeft goede anticorrosieve eigenschappen


Theoretisch rendement (lt.)

8.33



Aantal lagen

1 - 5



Ondergronden

Aluminium
Polyester
Lood
Staal
Hout
Koolstofvezel
Gietijzer



Geschikt voor hogesnelheidsvaartuigen

n.v.t.



Applicatiemethode

Airless Spray
Kwast
Roller



Geschikt voor gebieden met zware aangroei

n.v.t.
een dag niet gezeild is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: verf systeem voor natte boot 01 mei 2012 15:19 #281812

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
chanmartino schreef :
Primocon is een teervrije, sneldrogende conventionele 1-component primer voor onder de waterlijn. Primocon is tevens te gebruiken als sluit-/tussenlaag over niet geschikte óf onbekende antifoulings. De snel drogende eigenschappen maken korte overschildertijden mogelijk. Primocon heeft goede anticorrosieve eigenschappen

- teervrij: dat is wettelijk verplicht
- conventioneel: ouderwetse 1C verf
- tussenlaag voor onbekende AF: is overbodig, zelfslijpende AF kan overal overheen
- snel drogen: da's alleen handig als het nuttig is om het ergens op te smeren
- goed anticorrosief: op metaal nuttig, op plastic niet.

En het is NIET dampdicht, dus het onderliggende laminaat blijft nat/wordt nog natter.

Maar kwaad kan het niet, die Primocon....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl