Die manchet is natuurlijk de achilleshiel van de saildrive. Peperduur en elke 7 jaar vernieuwen. Staat er eigenlijk ergens een datum op ?
Aan de andere kant is het ook wel meteen het enige gevoelige punt, en vallen de kosten nog wel mee als je ze over 7 jaar uitsmeert.
Een schroefas is veel lastiger netjes in te bouwen, plaatst de schroef meestal dichter bij je roerblad (wervelingen - ook als de schroef stilstaat) en heeft in de praktijk veel vaker grotere of kleinere lekkageproblemen dan een saildrive. Lekkende schroefas is een oorzaak van "wateroverschot" die in de KNRM reddingrapporten wel eens voorkomt, lekkende saildrive manchet ben ik nog niet tegengekomen, hoe "eng" een saildrive misschien ook lijkt. Nou is een grote scheur in de manchet wel een absoluut doemscenario, maar ik weet niet of dat wel mogelijk is, door bijvoorbeeld meerdere lagen, wapening enzovoorts. Natuurlijk gaat het mis als je een boot aan z'n saildrive manchet op probeert te takelen, maar dat is ook wel een heel extreme blunder...
Kapotte keerkoppelingen zijn ook verre van zeldzaam, dus storingsgevoeliger is een saildrive niet, zou ik zeggen.
Dus wat moet je dan kiezen... ik zou het niet weten. Laat het maar van plaatsing van motor en aandrijving in de boot afhangen, soms is het een handiger, soms het ander.
Wellicht is bij een hefkiel die in hoogste stand niet ver onder de saildrive uitsteekt, een schroefas verstandiger ivm aan de grond lopen, maar in de meeste andere gevallen kan een saildrive geen kwaad denk ik, als kort stompje veilig tussen roer en kiel.