Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 14 okt 2009 22:10 #93943

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Leuk zo'n professioneel referentiekader, erg leerzaam!
Maar op een eenpittertje zoals bij mij werkt het precies zo. Stationair draaiend heb je een gratis voetenmassage in de kuip, bij iets meer toeren gaan er wat stagen meeklapperen en bij halfgas gaat/ging de maststrijkbeugel meezingen. De trilling veroorzaakt door de motor blijft maar verandert van frequentie en zal zich op een ander deel van het schip openbaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 15 okt 2009 10:54 #93989

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Ik kan jouw redenatie niet volgen. Als iets in onbalans is, blijft dat in onbalans wat er ook gebeurt. Of zeg ik nou iets geks... ;)
(edit: tenzij je een touw/slinger idee bedoelt...maar ik kan me echt niet voorstellen dat dat aan de hand is)

Ok,even mijn referentiekader duidelijk maken... ik ben schipper op een tanker van 80 meter met 2 motoren; 1 van de motoren heeft een probleem met de schroef of schroefas... als ik geladen stationair draai heb ik een gratis rugmassage in de stuurstoel... geef ik meer gas houd de massage op maar staan een aantal leidingen aan dek de twist te doen... wat ik dus bedoel is dat met meer vermogen je geforceerd de as in een balans drukt, en het probleem zich op een andere manier kenbaar zal maken. Alleen is het bij mij zo dat het wat vergroot is allemaal en het dus ook buiten proporties reageert. Bij jou zal het zich ook anders kenbaar moeten maken (als het inderdaad de schroef of schroefas is wat ik nog steeds denk ;) ) alleen is het waarschijnlijk minder opvallend....
(Voor de ongerusten onder ons, de tanker zal niet direct in stukken uit elkaar trillen en ja kantoor weet ervan, kiest er alleen voor het probleem voorlopig te negeren.... /shrug... wat moet je doen... zij betalen de rekening :roll: )

Duidelijk verhaal! Maar wat jij omschrijft heeft te maken met een onbalans, wat vibraties tot gevolg heeft. Deze zijn toerental afhankelijk. Elk onderdeel aan boord heeft zijn eigenfrequentie, en zal gaan resoneren bij die frequentie. Bij verhoging van het toerental, verandert de vibratie frequentie en daarmee zullen er weer andere onderdelen gaan resoneren.

Maar dat is mijn probleem niet. Het 'bokken' komt ook alleen maar voor met een koude motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 15 okt 2009 11:11 #93996

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Maar dat is mijn probleem niet. Het 'bokken' komt ook alleen maar voor met een koude motor.

En dan alleen als hij TE langzaam draait?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 15 okt 2009 11:11 #93997

Alleen koude motor, kan bijna alleen maar in de motor zitten dan.

Mijn les motor reed ook bokkig met koudemotor en choke, later verdween dat.
Heb je al eens een scheepsmonteur gebeld?
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 15 okt 2009 11:15 #94001

Waar leef / vaarje eigenlijk, wellicht weet iemand een adresje of is bij je in de buurt.
Kun je ook in je profiel zetten dat dan zichtbaar is in de linkerkolom onder je gebr.naam
Al het goede komt van binnen, Al het kwaade van buiten!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 15 okt 2009 14:33 #94028

Het 'bokken' komt ook alleen maar voor met een koude motor.

:oops: :oops: ok,dat had ik ff gemist... mijn fout.... :oops: :oops:

edit: ff teruggelezen,maar ik zag het niet (of heb het over het hoofd gezien) je weet zeker dat het geen koelwater of waterslag is? geen witte of grijze uitlaatrook?
zet het blauw van de lucht
tegen het blauw van de zee
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op

W. van Hussum
www.krektsailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 15 okt 2009 17:30 #94043

Hallo ik heb een 2 cil Bukh 20 pk

motor moest ik volgas starten en wou dan afslaan ging bokken

Ook ik zocht de oorzaak en kon hem eerst niet vinden maar kwam er vanzelf achter :oops:

het was een gescheurde Cillinder KOP :evil:
en ertussen uit geblazen koppaking


indien je de motor volgas moet starten is er iets goed mis

waneer hij warm is heeft hij voldoende wamte om de diesel te ontbranden

koud is dat minder en heeft hij er meer moeite mee
Laat anders eens je compressie meten dan weet je gelijk hoe het er voor staat

bekijk anders mijn site eens daar staat een aantal foto,s van het drama op het Blog

www.thehappysailer.nl


Hoop dat ik ongelijk heb maar denk hier eens over na
:wink:
bezoek eens mijn web site www.thehappysailer.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 16 okt 2009 09:11 #94150

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1094

indien je de motor volgas moet starten is er iets goed mis
:
en
Hoop dat ik ongelijk heb maar denk hier eens over na
:wink:

Happy sailer, wat de Farymann betreft heb je ongelijk, gelukkig. :D
Deze motoren hebben geen gloeispiraal, wel een directe inspuiting. Hierdoor moeten ze eerst een straal gas hebben bij het starten, vervolgens neem je gas terug. dit is de procedure die in de gebruikershandleiding beschreven wordt. :idea:
Groet,

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 18 okt 2009 20:58 #94432

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Pylk, bedankt voor de WPHB's! Nog niet naar gekeken, maar dat heeft gelukkig niet zo'n haast meer.
Dit weekend de boot overgevaren, zonder problemen. Met koude motor het luik open getrokken, en het probleem vast gesteld.
Het blikt dus echt anders te zijn dan ik dacht in elk geval, maar het is al genoemd aan begin van dit topic!
Het zijn de motorrubbers! Bij koude motor loopt de farymann onrustig, en staat vrolijk te dansen in het motorruim. Wanneer je dan stationair vooruit/achteruit vaart, begint de hele motor op en neer te bonken wat het geluid veroorzaakt. Als je de beie klepdeksels goed vastpakt, en in bedwang probeert te houden is het weg. Voordat ik het vast kon leggen om camera was het verschijnsel al weer voorbij.

Vraag is nu even of het onrustige lopen bij koude motor normaal is. Motorsteunen gaan vervangen worden in elk geval.

Overigens start mijn motor altijd zonder gas bij geven. Het duurt even voordat de startmotor de zaak op gang heeft, maar starten als een tierelier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 20 okt 2009 18:49 #94759

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1094
Beste Sjaap,

Het WPHB is handig als je de motor wilt een goed beurt wilt geven of reviseren. Hierbij http://home.tiscali.nl/schottelboot/Techniek/Documenten/Farymann.pdf vind je de gebruikershandleiding die is wat korter en voor direct gebruik. Je schreef
Overigens start mijn motor altijd zonder gas bij geven. Het duurt even voordat de startmotor de zaak op gang heeft, maar starten als een tierelier.
op blz 15 van deze pdf staat de aanbevolen manier van starten.
Ik start de mijne altijd met de gashandel op maximaal, na een paar slagen loopt ie, vervolgens neem ik gas terug. En inderdaad hij loopt als een tierelier.

Zie overigens mijn website.

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwaar bokkende motor bij stationair vooruit, Farymann 30R30 07 apr 2010 13:46 #122533

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Even een post van hoe dit probleem is afgelopen, voor de geinteresseerden.

De motor was gelukkig helemaal oke. Draait nog steeds als een zonnetje, niets op aan te merken.
Het 'dansen' van de motor in het ruim is m.i. normaal gezien de bouw van de motor (V-Twin). De motorsteunen, welke slechts 6 jaar oud bleken te zijn, zijn een klein beetje doorgezakt, waardoor:
-De motor/schroefasuitlijning niet meer klopt
-De motor erg dicht boven de motor fundatie kwam te liggen.

In eerste instantie wilde ik de motorsteunen vervangen. Ik had ze al in huis (a 160 euro PER STUK!!) totdat ik er achter kwam dat ze dus vrij recent waren. Nastelbaar zijn deze steunen niet, maar ik vond het onzin goede steunen te vervangen (ook al zijn ze ietsjes doorgezakt). M.i. is dit gewoon een domme constructie, niet voor niets zie je alle moderne steunen van tegenwoordig met een na-stel constructie.
Dus de steunen teruggebracht, en zonder gezeur 320 euro teruggekregen, waarvoor hulde! (Beuving watersport, De Punt).

Ik heb vervolgens 4 stelplaatjes a 2mm dikte gemaakt, en deze tussen de motor en de steunen gelegd. De schroefas uitlijning is nu weer netjes, meer ruimte tussen motor en 'vaste wereld' en het probleem....is helemaal weg!

Wat heeft het gekost...een hoop kopzorgen, en een uurtje om 4 plaatjes te maken.
Laatst bewerkt: 07 apr 2010 13:49 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl