Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Schroef spoed vraagje

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 00:24 #1372796

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Bas van Dijk schreef :
was dus 5.6 of zo
Nee je schreef 4,5 - 5 kn.
Als je nu 6,3 kn gaat is dat fantastisch!
Goede mechanieker :)
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 02:50 #1372802

Mooi! In hoeverre komt dit nu overeen met de door Vicprop geschatte optimale instellingen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 05:24 #1372803

Bas van Dijk schreef :
Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%

Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.

Jij bent wel tevreden, ik nog niet helemaal. :-)
Je mist nog 300-400 rpm aan de bovenkant, dat is ongeveer 10% vermogen.
In zware condities (zwaardere belasting van schroef, dus hoger koppel nodig, dus haal je dan nog iets minder toeren) mogelijk nog wat meer.
Ik zou toch bij een volgende hellingbeurt nog een stapje minder spoed doen en kijken wat het effect is.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 07:17 #1372807

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Dat wordt wel duidelijk aan het einde van het seizoen. De aangroei tikt dan ook aan en dan heb je pas de ervaringen en het complete plaatje.
Dit is alvast een perfect begin en Bas weet nu wat hij er mee kan om de voordelen van zon verstelbare schroef te benutten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 07:40 #1372810

It Paradyske schreef :
Bas van Dijk schreef :
Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%

Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.

Jij bent wel tevreden, ik nog niet helemaal. :-)
Je mist nog 300-400 rpm aan de bovenkant, dat is ongeveer 10% vermogen.
In zware condities (zwaardere belasting van schroef, dus hoger koppel nodig, dus haal je dan nog iets minder toeren) mogelijk nog wat meer.
Ik zou toch bij een volgende hellingbeurt nog een stapje minder spoed doen en kijken wat het effect is.

Dat snap ik op zich, aan de andere kant: het zijn stappen van 2 graden, minder kan niet.
Ik kom van 2500 RPM naar 3200 RPM dat is een verschil van 28% (veel meer dan de 10-15% die in het boekje staat, dat snap ik nog niet helemaal, maar goed).
In stationair haal ik 3800 of zo dan houdt het op.

De kans bestaat dat met 2 graden erbij ik dus erover ga en mijn maximale snelheid niet haal.

Maar ik zie je punt. Idd eerst maar eens een tijdje varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 11:04 #1372859

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Hierbij nog een grafiek. Let op het gaat om het toerental van de schroefas.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 11:06 #1372860

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Als je nog immer het toerental van max vermogen niet haalt, is de spoed nog immer te groot. De motor levert niet het maximale vermogen. Je laat dus nog immer snelheid liggen.

Vermogen is de mogelijkheid energie toe te voegen in een bepaalde tijd. Ofwel kracht uit te oefenen bij een bepaalde snelheid.

Maximaal koppel zegt niks. Dat kun je omvormen naar een ander koppel ten gunste of ten koste van toerentallen. Maar vermogen moet je hebben.

Als je niet zo snel kunt varen door golfslag etc, zul je toch wel in toeren zakken en dat koppel aanspreken.

Vervelend is dat elk probeersel je 150 piek kost.

Het lijkt er op dat je nu een redelijk gezond evenwicht gevonden hebt. Je kunt kiezen het volgende experiment uit te stellen tot de volgende walbeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 12:28 #1372885

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1014
Bas van Dijk schreef :
It Paradyske schreef :
Bas van Dijk schreef :
Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%

Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.

Jij bent wel tevreden, ik nog niet helemaal. :-)
Je mist nog 300-400 rpm aan de bovenkant, dat is ongeveer 10% vermogen.
In zware condities (zwaardere belasting van schroef, dus hoger koppel nodig, dus haal je dan nog iets minder toeren) mogelijk nog wat meer.
Ik zou toch bij een volgende hellingbeurt nog een stapje minder spoed doen en kijken wat het effect is.

Dat snap ik op zich, aan de andere kant: het zijn stappen van 2 graden, minder kan niet.
Ik kom van 2500 RPM naar 3200 RPM dat is een verschil van 28% (veel meer dan de 10-15% die in het boekje staat, dat snap ik nog niet helemaal, maar goed).
In stationair haal ik 3800 of zo dan houdt het op.

De kans bestaat dat met 2 graden erbij ik dus erover ga en mijn maximale snelheid niet haal.

Maar ik zie je punt. Idd eerst maar eens een tijdje varen.

Het gaat om 15% meer toeren bij de zelfde snelheid. Niet je max toerental varend. Ik krijg steeds meer het idee dat de metingen niet goed zijn. En dat je appels met peren aan het vergelijken bent.

Je voer 4.5 tot 5 knoop met 2600 toeren. Hoeveel is dat nu na de verstelling? Dat is het toerental wat met een 15% omhoog gaat. De 4.5 tot 5 knopen is al een slechte meting. Maak een grafiek toeren snelheid en dan kan je kijken of het zin heeft om nog een keer te verstellen.

Gebruik een gps om je snelheid te bepalen en een wind stille dag. Vaar dan nog steeds een traject heen en weer op het zelfde toerental. Om eventueel stroming uit te sluiten.

Zet dat in een grafiek eventueel met ook de decibels erbij. Waarom omdat met meer toeren ook het geluid harder word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 12:36 #1372888

Ja, goed punt natuurlijk , ik dacht verkeerd over die toeren.

4.5-5 is een slechte meting maar het is ook niet elke keer hetzelfde door aangroei, en natuurlijk stroming zoals je zegt. Log is niet zo nauwkeurig. Ik besef me heel goed dat de metingen niet zo nauwkeurig zijn.


Iig feit blijft dat ik op 3/4 gas aan 2500 RPM zat en niet hoger wou, meer gas gaf zwarte rook. Nu haal ik 3200 RPM en geen rook meer, en toerental blijft toenemen tot bijna einde van de gashandle.

FKZ schreef :
Bas van Dijk schreef :
It Paradyske schreef :
Bas van Dijk schreef :
Mechanieker in de haven vond 4 graden echt te veel. Dus we hebben de schroef 2 graden verzet.
Pakt beter op, Max 3200-3300 rpm nu met snelheid van 6.3 door het water (als mijn log klopt maar was dus 5.6 of zo).
Ook geen zwarte rook meer. Toerental neemt toe tot gashandle op 90-95% staat ipv al bij 50-60%

Ik ben tevreden. Bedankt voor alle tips.

Jij bent wel tevreden, ik nog niet helemaal. :-)
Je mist nog 300-400 rpm aan de bovenkant, dat is ongeveer 10% vermogen.
In zware condities (zwaardere belasting van schroef, dus hoger koppel nodig, dus haal je dan nog iets minder toeren) mogelijk nog wat meer.
Ik zou toch bij een volgende hellingbeurt nog een stapje minder spoed doen en kijken wat het effect is.

Dat snap ik op zich, aan de andere kant: het zijn stappen van 2 graden, minder kan niet.
Ik kom van 2500 RPM naar 3200 RPM dat is een verschil van 28% (veel meer dan de 10-15% die in het boekje staat, dat snap ik nog niet helemaal, maar goed).
In stationair haal ik 3800 of zo dan houdt het op.

De kans bestaat dat met 2 graden erbij ik dus erover ga en mijn maximale snelheid niet haal.

Maar ik zie je punt. Idd eerst maar eens een tijdje varen.

Het gaat om 15% meer toeren bij de zelfde snelheid. Niet je max toerental varend. Ik krijg steeds meer het idee dat de metingen niet goed zijn. En dat je appels met peren aan het vergelijken bent.

Je voer 4.5 tot 5 knoop met 2600 toeren. Hoeveel is dat nu na de verstelling? Dat is het toerental wat met een 15% omhoog gaat. De 4.5 tot 5 knopen is al een slechte meting. Maak een grafiek toeren snelheid en dan kan je kijken of het zin heeft om nog een keer te verstellen.

Gebruik een gps om je snelheid te bepalen en een wind stille dag. Vaar dan nog steeds een traject heen en weer op het zelfde toerental. Om eventueel stroming uit te sluiten.

Zet dat in een grafiek eventueel met ook de decibels erbij. Waarom omdat met meer toeren ook het geluid harder word.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 13:17 #1372894

Ik heb op de Capolavoro de spoed van de 2-blads maxprop ooit 2 graden groter gemaakt.
Daarvoor niet de rompsnelheid en wel max toerental; snelheid ca 1,5 kts te laag
Erna is alles ok; 1,5 ks meer en net tegen max toeren aan.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef spoed vraagje 02 mrt 2022 13:41 #1372898

Baasklusje schreef :
Ik heb op de Capolavoro de spoed van de 2-blads maxprop ooit 2 graden groter gemaakt.
Daarvoor niet de rompsnelheid en wel max toerental; snelheid ca 1,5 kts te laag
Erna is alles ok; 1,5 ks meer en net tegen max toeren aan.

Het is duidelijk dat 2 graden al best veel is.

Het is jammer dat het toch wel wat werk is en dat kranen best wat kost, anders zou ik het gelijk nog even 2-3 keer proberen.

Dit met mijn duiksetje doen gaat me iets te ver :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl