Navatar schreef :
Maar nù zie ik dat de wierpot zich vult met luchtbellen via de toevoerslang...
Zou het kunnen dat dat de vorige keer ook zo was maar dat je dat niet gezien hebt?
Nu ga je ernaar zoeken omdat de pomp etc vernieuwd is......
De wierpot zit vast niet op de hartlijn van de boot, dus over 1 boeg zal hij een flink stuk boven de waterlijn zitten. Heb je gekeken of er verschil tussen zeilen over SB en BB is met de lucht in de wierpot?
Het is ook niet zeker dat alle lucht via de aanvoerleiding komt.
Als de nieuwe impeller een beetje klein is kan er zeker ook lucht via de uitlaat in de wierpot komen. Je kunt aan een luchtbel niet zien waar hij vandaan gekomen is
De eeuwige discussie over het wel of niet zelfaanzuigend zijn van een impellerpomp is ook weer begonnen.... Reken er niet op; de meeste hebben grote moeite met een paar cm aanzuigen, zeker als er steeds weer verse lucht bijkomt. Vergeet dat zelfaanzuigen....
Wierpot lager plaatsen zal in ieder geval het probleem oplossen. Het grote communicerende vat buiten zal (bij draaiende pomp en misschien ook wel bij stilstaande) de lucht wegdrukken, ook zonder ontluchting (die is er al: de uitlaat).
Wierpot dus zo laag zetten dat hij bij stilliggende boot nét niet overstroomt. Nooit meer probleem met drooglopende pomp.
Je kan hem ook gewoon helemaal verwijderen. Wierpotten maken meer problemen dan ze oplossen.