Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 25 mrt 2021 07:41 #1266142

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Ja, of TS wil graag bij toerental X iets meer snelheid van de boot.
Dat rijmt met zijn vraag of er een keerkoppeling is met overbrenging minder dan 2:1 (voor de nieuwe motor dan).
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MB2A/50S)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 25 mrt 2021 10:47 #1266246

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
daan1508 schreef :
Ja, of TS wil graag bij toerental X iets meer snelheid van de boot.
Dat rijmt met zijn vraag of er een keerkoppeling is met overbrenging minder dan 2:1 (voor de nieuwe motor dan).
Dit bedoelde ik inderdaad. Maar ik weet voorlopig genoeg nu. Allemaal bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 11:31 #1266911

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Wimwer schreef :
De albin O2 keer koppeling heeft een 1:1 overbrenging. De Farymannn draait maximaal 1800 toeren.
Als ik dus een nieuwe motor neem die 3600 toeren kan draaien met een nieuwe keerkoppeling die bijvoorbeeld 1;2 is vaart de schuit dus precies even snel!
Van mij mag hij wel iets sneller. Zijn er nog nieuwe keer koppelingen die minder dan 2;1reductie hebben?

Ter aanvulling: De Farymann draait maximaal 1500 toeren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 18:08 #1267029

nicos schreef :
Zomaar de bedieningshendel omdraaien lijkt me geen optimale oplossing om de draairichting van je schroefas aan te passen aan een bestaande schroef. Want bij mijn keerkoppeling, en ik denk bij de meeste, is de reductie in vooruit anders dan in achteruit.
Precies! En niet alleen dat, keerkoppelingen zijn in hun acheruit ook veel minder solide gebouwd als in hun vooruit. Dus als je altijd achteruit zou varen dan slijt je keerkoppeling schrikbarend snel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 19:01 #1267048

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is een deel van wat ik zeg al eerder genoemd.

Als je huidige schroef linksdraaiend is (gezien, staand achter het schip en de schroef vooruit draaiend) zal dat bij bijna alle koppelingen betekenen dat ze in de achteruit moeten draaien.
De meest verkochte koppeling op kleine motoren is een TMC40, deze koppelingen zijn al niet de meest solide. Volgens de manual is het maximale vermogen (in de pleziervaart) wat deze koppeling mag overbrengen 26Kw bij 3600 toeren. Continue bedrijf zakt dit zelfs tot 17Kw bij 2300toeren. Gebruik je de koppeling achteruit om vooruit te varen dan mag deze maar voor maximaal 1/3 belast worden. Dat betekend dus dat deze koppeling MAXIMAAL 8,5Kw mag overbrengen in de achteruit.
Daarbij is bij bijvoorbeeld de TMC40 alleen de overbrenging in de vooruit te kiezen 1,45 ; 2,00 of 2,60 op 1. Achteruit is altijd 2,13 op 1.

Mijn advies zou zijn om, als je toch voor een nieuwe motor gaat, meteen een juiste bijpassende schroef te monteren.

Mocht je dat echt niet willen, zijn er wel mogelijkheden, maar het is niet heel gebruikelijk en misschien maak je het jezelf dan onnodig moeilijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 19:01 #1267049

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Nachtvlinder schreef :
Hoe wordt de draairichting gedefinieerd eigenlijk?

Om het allemaal lekker verwarrend te maken, gezien tegen over het vliegwiel en daar komt de verwarring vandaan, kleine motortjes hebben die nog wel eens aan de voorzijde waar de rest deze aan de achterkant van de motor heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 20:06 #1267078

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Oke, dus dan zit het toch weer anders dan ik dacht...
De huidige schroef is linksdraaiend.
De meeste motoren zijn rechtsdraaiend.
Geen probleem, echter de meeste huidige keerkoppelingen draaien de draairichting dus om. In de vooruit.

Immers we hebben een rechts draaiende motor. Van achter gezien links draaiend. Daar maakt de keerkoppeling in de vooruit dan een rechts draaiende as van....

Dit alles voor kleine scheepsdiesels.

Dus als ik per se de links draaiende schroef wil behouden moet ik een keerkoppeling vinden die in de vooruit de draairichting niet omdraait of een motor die linksom draait, van voor af gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl