mithras schreef :
Sole, beta en nanni kunnen alle 3 op mijn saildrive 110s die is sowieso goed en wordt het manchet van vervangen. Vp kan ook natuurlijk maar is een stuk duurder.
Let op!!
De 110S saildrive heeft een overbrengverhouding van maar 1,66 omdat de oorspronkelijke motoren maar 2600 rpm maximum draaiden. De moderne motoren draaien allemaal tussen de 3100 en 36oo maximaal bij vol vermogen en hebben daarom een overbrengverhouding nodig van tussen de 2,1 en 2,35.
Gevolg is dat je voor de combinatie 110S en nieuwe motor een probleem krijgt voor een nieuwe schroef. Die zal namelijk veel kleiner met veel minder spoed moeten zij om ook daadwerkelijk het maximale toerental en het daarbij behorende maximale vermogen te kunnen halen. Ik had exact hetzelfde probleem en had daarvoor eigenljk een 12*6 inch schroef nodig en die was , in ieder geval voor een klapschroef niet te vinden ( in ieder geval niet bij Radice) .Gevolg was dat ik een 14 *7 inch klapschroef heb laten verkleinen naar 13 inch ( meer kon niet volgens de schroevenfirma in Delfzijl) waardoor ik i.p.v. 3100 maar maximaal 2700rpm kan halen en i.p.v. 11 pk maar ongeveer 9 pk.Gevolg is dat ik niet mijn rompsnelheid kan halen van 6,3 knopen maar slechts maximaal ca. 5,7 knopen.
Wel iets om even aan te rekenen dus.
Je zou natuurlijk ook een bijbehorende nieuwe saildrive kunnen kopen ( Vetus heeft dat bijv. voor zijn Mitsubishi's die hetzelfde zijn als Sole en drinkwaard) maar daar krijg je mogelijk wel een probleempje dat de motor ca. 6 cm hoger komt te staan vanwege de hogere asingang van de moderne saildrives i.v.m. de oudere 110S .
Ben er destijds in 2001 lang mee bezig geweest .
Eventueel kun je aan dit probleem zelf wel rekenen met bijv.
vicprop.com/displacement_size_new.php
Ad