Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stationair toerental probleem warm / koude motor

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 07:22 #1173892

Zit er wel de juiste olie in de motor?
Bij een te dikke olie heb je kanst dat de regulateur( governor) die het toerentaal constant moet houden , afhankelijkm van de stand van je gashandel te zwaar draait zolang de motor en dus de olie nog koud is en dus het toerental onvoldoende omlaag gaat net na het starten van de motor waarbij je immers een beetje gas gegeven hebt .
Of er is iets mis met de lagertjes c.q. de smering van de regulateur maar dan is het ernstiger en kan het duur worden (eerste heb ik een keer gehad).
Lees eventueel eens de workshop manual door vanaf pagina 25 waar meer over de regulateur staat: varen4u.nl/pdfs/ruggerini/Work...nual%20MD150-191.pdf
Dat ding wordt in feite alleen door spatsmering gesmeerd dus ook vervuiling van de bewegende onderdelen kan leiden tot dit soort problemen.
Ad
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 07:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 10:20 #1174002

Het enige onderdeel dat het toerental regelt, dat is de regulator (een deel van de hogedruk inspuitpomp).
Ook als de motor, door welke oorzaak dan ook, zwaarder loopt dan normaal zal een goedwerkende regulator het toerental op peil houden door extra brandstof in te spuiten.
Dus: het probleem wordt vrijwel zeker veroorzaakt door de regulator.
Een regulator bestaat meestal uit een stel centrifugaalgewichten die samen met een stel veren de regelstang verschuiven. Daar kan iets haperen.

Het kan iets simpels zijn: te weinig of teveel of te vuile of te dikke olie in de regulator.
Het kan ook iets ergers zijn: slijtage of een ander defect.

Olieverwisselen kun je zelf.
Sleutelen aan het inwendige kun je beter overlaten aan een deskundige.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 10:40 #1174006

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Hoi Ad,

Dat is alvast een goede lead, het toerental loopt ook koud netjes terug, dat heb ik gemerkt met het afstellen van het stationair toerental. Dus echt vast zitten of stroef lopen lijkt het niet te zijn.

De olie die erin zit klopt, net nog even gecontroleerd.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 10:49 #1174009

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Hoi Wim,

Ik kan nog wel een keer olie wisselen, om de boel wat te spoelen, dat is niet heel kostbaar :whistle:

Herinner me wel dat met het lossen van de injectorleiding de linker brandstofpomp is los gekomen (bovenste deel kwam met de injectorleiding mee door gebruik van 1 sleutel) misschien is hier iets niet helemaal goed in elkaar gezet...lijkt me onwaarschijnlijk want verder loopt de motor goed.

Ik heb ook een donormotor in de schuur staan, daar kan ik wel eens kijken hoe het een en ander in elkaar steekt.

Zou het ook kunnen zijn dat de injectors wat te hoog staan...? Al zou dat meer duiden op een versleten pomp lijkt me.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 11:03 #1174013

fer2nand schreef :
Zou het ook kunnen zijn dat de injectors wat te hoog staan...? Al zou dat meer duiden op een versleten pomp lijkt me.

Nee.
Een goedwerkende regulator houdt het toerental (nagenoeg) constant.
Ongeacht allerlei externe invloeden en tekortkomingen. Een regulator "weet" niet of een verstuiver verkeerd werkt of dat een pomp versleten is of dat de schroef wel of niet meedraait, maar zal domweg de regelstang zó verschuiven dat het toerental naar z'n zin is.
En dat toerental wordt ingesteld met de gaskabel, waarbij het maximale en minimale toerental wordt begrensd door instelboutjes.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 11:06 #1174016

Ter aanvulling:
het gebeurt nogal eens dat er wat slijtage optreedt aan de regulator, waarbij er een hapertje ontstaat op de regelstang of ruimte in een lagertje. Dan kun je inderdaad de verschijnselen krijgen zoals jij omschrijft.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 11:47 #1174028

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Berghout-2 schreef :
Ter aanvulling:
het gebeurt nogal eens dat er wat slijtage optreedt aan de regulator, waarbij er een hapertje ontstaat op de regelstang of ruimte in een lagertje. Dan kun je inderdaad de verschijnselen krijgen zoals jij omschrijft.


En die uiten zich dan in geval van koud naar warm?

Verder merkt ik warm of koud geen variaties of hunting van toerental geeft, enkel stationair is lager.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 12:01 #1174033

fer2nand schreef :
En die uiten zich dan in geval van koud naar warm?..

Dat kan.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 12:23 #1174045

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Even een opsomming voormezelf om het regelmechanisme te begrijpen.

1. Motor loopt op x toeren zoals ingesteld door de stationair schroef op de gashendel
2. regelateur houd rpm op nivo door middelpuntvliegende kracht op basis van gashendel stand
3. regel stang stuurt pomp aan om meer of minder diesel te pompen

pompkwaliteit etc... maakt weinig uit
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 12:29 #1174050

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Ik ben niet 100% op de hoogte van scheerdiesels maar veel verschil met auto's is er eigenlijk niet. Normaal gezien heeft de afstelling van de motor in koude toestand geen invloed op de motor in warme toestand. Kun je eens een foto maken van de verdeelpomp? Dan kan ik meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 12:40 #1174053

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
foto's uit de manual genomen

Vraag me af of er een koudstart mechanisme ergens zit...







Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 12:41 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 14:20 #1174096

fer2nand schreef :
Hier ergens zal de oorzaak gezocht moeten worden.

Overigens, ik ben ervan uitgegaan dat je een andere veelvoorkomende oorzaak al uitgesloten hebt, namelijk een bedieningskabel die een beetje blijft hangen. Dat kan zowel de gaskabel zijn, als de stopkabel. Nog niet gecheckt? Dan ff kijken!
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 14:33 #1174103

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Kabels inderdaad gechecked, geen speling of te strak.

Er zit een klepje wat demontabel is waar ik dan de regelstang zie welke tussen de 2 pompen inzit, maar eens zoeken of ik daar iets moet smeren ofzo....
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 14:46 #1174110

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Zeerover schreef :
Ik ben niet 100% op de hoogte van scheerdiesels maar veel verschil met auto's is er eigenlijk niet. Normaal gezien heeft de afstelling van de motor in koude toestand geen invloed op de motor in warme toestand. Kun je eens een foto maken van de verdeelpomp? Dan kan ik meedenken.

Dat is niet helemaal waar.

Een auto diesel heeft een "two speed" regulateur, een boot diesel een "all speed".

Hè, wat???

Ja, Bij een auto regelt hij elke toerental behalve stationair, naar max. Daarom "two speed". Wat je onder je voet hebt, is de regelstang, die de hoeveelheid diesel en daarmee het geleverde koppel regelt.

Bij een boot diesel, stel je met je "gashendel" niet het gas in, maar het set-point van de regulateur. Die probeert dus, onafhankelijk van invloeden, het toerental te maken wat hoort bij je gas-stand.

Dus: een fout leverende verstuiver wordt gecompenseerd. Ook vermogensverlies ergens in de mechanica.

Je zou nog valse lucht ergens kunnen noemen, maar helaas. Ook dat wordt gecompenseerd. Een diesel zuigt sowieso schone lucht naar binnen. De brandstof wordt rechtstreeks in de cilinder geinjecteerd.

Overigens worden "all speed" regulateurs wel gebruikt in voertuigen. Vrachtwagens die om de een of andere reden een vast toerental ergens voor nodig hebben (betonmolen, een HIAB kraan achterop) hebben er zo een. Daarmee soepel rijden is echt een kunstje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 14:53 #1174117

Zeerover schreef :
Ik ben niet 100% op de hoogte van scheerdiesels maar veel verschil met auto's is er eigenlijk niet.........

Het grappige is dat juist de regulatoren heel verschillend zijn bij scheeps- en autodiesels.

De regulator van een scheepsdiesel zal proberen om elk ingesteld toerental vast te houden, ongeacht de belasting. Dus als de schroef opeens boven water komt, dan zal de motor niet (of nauwelijks) sneller gaan lopen.

De regulator van een autodiesel zal niet het toerental vast houden, maar juist de kracht, oftewel de ingespoten hoeveelheid brandstof. Als je een autodiesel in je boot hebt, zal die wel enorm in toerental stijgen als de schroef boven water komt.
Bij een autodiesel is er sprake van een min/max-regulator, dat is een regulator die alleen het stationair toerental regelt, en het maximale toerental zodat de motor niet op hol kan slaan. Daar tussenin zit geen toerenregeling, maar volgt de regelstang de stand van het gaspedaal.

Meer dan 40 jaar geleden huurde ik bij het Rijswijkseplein in Den Haag een goedkoop mercedesbusje. De verhuurder had kort daarvoor de brandstofpomp/regulator vervangen, maar daar per ongeluk een scheepsregulator in gezet.
Er was met dat busje niet te rijden, ik werd helemaal gek. Als het gaspedaal een millimetertje werd ingedrukt, gaf de regulator meteen de volle inspuiting en werd ik in de stoel gedrukt. Als de regulator een paar seconden later vond dat het toerental weer okee was, stopte hij direct helemaal met inspuiten waardoor ik met m'n neus tegen de voorruit zat.
Al stuiterend baande ik me een weg, levensgevaarlijk en dodelijk vermoeiend.

Er is nog een derde soort regulator die lijkt op een scheepsregulator, en dat is een regulator voor één bepaald toerental. Zoiets wordt toegepast in generatoren die heel scherp 50 of 60 hertz moeten leveren ongeacht de belasting.
Wim.

(Dit hele verhaal slaat natuurlijk op mechanische regulatoren. Elektronische zijn natuurlijk anders.)

Edit: Joop was me net voor. Maar we zijn het aardig eens, geloof ik
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 14:54 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 17:33 #1174198

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Onzin. Als je de regelstang zou bedienen zou je zo veel gas kunnen geven dat de motor enorm gaat roeten. Dat is bij geen enkele auto het geval.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 18:34 #1174237

Beetje vreemde opmerking Gijper, na bovenstaande heldere uitleg.
Misschien kun je uitleggen wat je bedoelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 19:14 #1174270

Gijper schreef :
Onzin. Als je de regelstang zou bedienen zou je zo veel gas kunnen geven dat de motor enorm gaat roeten. Dat is bij geen enkele auto het geval.

Tja, Gijper, misschien vergeet je 1 klein detail onder het roepen van "onzin".
Namelijk, dat de uitslag van de regelstang altijd begrensd is, en dat die begrenzing instelbaar is (meestal met een verzegelbaar boutje aan de buitenkant van de regulator).

Er zijn overjarige pubers die dat stelboutje flink terugdraaien, zodat hun gepimpt Golfje stoer kan roken. Dat gaat meestal wel over als ze echt volwassen worden.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 19:59 #1174303

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn auto een Bosch VE pomp heeft en die pomp regelt de slag met behulp van veertjes. In geen geval kun je de slag hand- of liever voetmatig instellen.
Maar jullie zeggen dus dat inspuitpompen in auto's geen regulateur hebben maar dat de voet met behulp van een stangenstelsel de regelstang, die direct de slag regelt, beweegt?
Als ik tijd heb ga ik op de sloop kijken, misschien vind ik wel een OM615 of een oude Golf. Ik ben in ieder geval hoogst verbaasd maar als ik er naast zit dan zitten jullie niet er naast :blink:
Berghout-2 schreef :
dat die begrenzing instelbaar is (meestal met een verzegelbaar boutje aan de buitenkant van de regulator)
OK wel een regulateur dus. En wat regelt die dan? Alleen het stationair toerental?
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 15 juni 2020 20:03 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 20:09 #1174315

Voor de liefhebbers, hier een Woodward regulateur op een Stork Werkspoor Diesel generator, bestemd om de draaistroomgenerator op 50 Hz te laten draaien, bovendien synchroon met één of twee gelijke generatoren.

Geavanceerd apparaat, speciale smeerolie, monteurs gemachtigd om de zegels te verbreken kwamen aan boord in keurige pakken, uitsluitend de instelling van het toerental bevond zich niet achter plexiglas.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 15 juni 2020 20:13 #1174321

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Gijper schreef :
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat mijn auto een Bosch VE pomp heeft en die pomp regelt de slag met behulp van veertjes. In geen geval kun je de slag hand- of liever voetmatig instellen.
Maar jullie zeggen dus dat inspuitpompen in auto's geen regulateur hebben maar dat de voet met behulp van een stangenstelsel de regelstang, die direct de slag regelt, beweegt?

Ja.
Gijper schreef :
Als ik tijd heb ga ik op de sloop kijken, misschien vind ik wel een OM615 of een oude Golf. Ik ben in ieder geval hoogst verbaasd maar als ik er naast zit dan zitten jullie niet er naast :blink:
Berghout-2 schreef :
dat die begrenzing instelbaar is (meestal met een verzegelbaar boutje aan de buitenkant van de regulator)
OK wel een regulateur dus. En wat regelt die dan? Alleen het stationair toerental?

En, volgens mij, het toptoerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 16 juni 2020 10:18 #1174554

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Allemaal heel educatief, maar dat is niet de oplossing voor mijn probleem, no offence intended.

Zat nog even terug te denekn wat er allemaal aan de motor is gedaan:
1. Injectors zijn schoongemaakt en opnieuw afgesteld
2. Olie Filter vervangen
3. Lekkende slangen vervangen en andere gechecked
4. Kleppen gesteld......deze zijn onderhevig aan temp schommelingen
* per ongeluk ook het bovenste deel van de brandstofpomp los gedraaid....

later nog nadat ik problemen kreeg met stationair toerental:
5. Aanpassen stationair toerental
6. Controleren zuiverheid brandstof, ok, wat gruis in de tank maar geen klonten)
7. Vervangen brandstof filters
8. Herhaaldelijke toerental aangepast, resultaat....Koud goed, warm te laag of warm goed en koud te hoog.

Vraag nu....kan het zijn dat ik de klepspeling niet goed heb staan, voor het stellen van de kleppen had ik dit probleem niet......dit is tenslotte temp. afhankelijk
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 16 juni 2020 10:30 #1174559

Fer2nand,

Het is zonder meer hartstikke goed dat je al die dingen aan de motor hebt gedaan.
Maar nogmaals: problemen met het toerental komen uitsluitend voort uit de regulator. Dus je zult de oorzaak daar moeten zoeken.

Een goed werkende regulator vangt alle andere problemen op, dus als een zuiger opeens een zware dag heeft, of als er een klep verkouden raakt, of als de motor hoofdpijn heeft, dan zal de regulator ervoor moeten zorgen dat dat (voor zover mogelijk) gecompenseerd wordt en dat al die kwalen nauwelijks invloed hebben op het toerental.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 16 juni 2020 10:31 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 16 juni 2020 12:00 #1174606

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1438
Verwarrende voor mij is dat voor alle acties aan de motor dit niet naar voren is gekomen...wel meer rook en wat bokkig gedrag, maar toerental was warm en koud gelijk.

Ik heb wel de boel ontvet, zou dus nog steeds iets kunnen zijn dat te maken heeft met smering van de gashendel, geluk is dat ik de regelstang kan inspecteren door het openmaken van een klepje.





Acties dus:
- Nieuwe olie
- regelstang en compartiment controleren of deze niet sterk vervuild is....

Op mijn donor motor even gekeken en merk dat er spelling op de regelstang zit...dat kan niet de bedoeling zijn of wel?
Ook zat er in de donor motor daar een enorme hoeveelheid troep in het compartiment (staat in verbinding met het carter)....ook weer duidelijk waarom het een donor motor is...
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif"
Laatst bewerkt: 16 juni 2020 13:21 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stationair toerental probleem warm / koude motor 16 juni 2020 13:36 #1174674

Zowel troep als speling zijn ongewenst
Sterkte!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl