Het probleem van de 1GM10 is niet zozeer de grootte van de koelwaterkanalen in de cilinder en de cilinderkop. Die zijn groot zat en zullen niet dichtslibben. Het probleem zit in de doorgang van het koelwater vanuit het motorblok naar de kop. Hoewel de koelwaterkanalen daar in principe goed op elkaar aansluiten, heeft Yanmar er voor gekozen in de koppakking slechts 2 doorgangen te maken, die ook nog eens kleiner zijn dan de kanalen. Treedt daar vervuiling op, neemt de temperatuur in dat gebied toe. Boven de 50 graden krijg je dan versnelde afzetting van kalk, een kettingreactie waardoor de gaten versneld dichtslibben.
De vraag is waarom Yanmar gekozen heeft voor die beperkte doorstroming. Dat zal naar mijn mening te maken hebben met de minimaal benodigde watersnelheid voor een goede warmteverdeling en -afvoer in de kop.
Bijgaand een paar foto's die e.e.a. verduidelijken. Dichtgeslibde doorgangen, de kanalen in kop en cilinder, en de slechts 2 gaten in de koppakking.