Erikdejong schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zou me niet verbazen dat er 1 cyl niet goed mee doet.
Als dat waar zou zijn, waarom doet hij het in zijn achteruit dan wel goed?
Inderdaad de belasting van de schroef vooruit, onbeslast komt de motor dus wel op toeren, en achteruit ook, nu is weten we inmiddels het rendement van een schroef op onze bootjes niet bijster goed in de achteruit.
Ik koppel even wat zaken aan elkaar ;
stationair loopt de motor kennelijk goed ( dat denkt men vaak dat ze dat vinden omdat het bij een 3 Pitter lastig te beoordelen is voor een "leek" tot hij echt gezond is dan heeft men ineens vergelijk materiaal .
In de achteruit lijkt het goed te gaan, kennelijk loopt de schroefas etc niet te zwaar, de motorsteunen zijn in de achteruit net zo goed of slecht als in de vooruit, hooguit als het tegen elkaar in draait motor - as kan het soms iets rustiger gedrag opleveren. Motor steunen die stuk zijn beletten een motor niet om op toeren te komen!!
In de vooruit stort de motor dus in, dat is het punt dat de schroef dus het meeste aan belasting geeft.
Of er moet in de keerkoppeling iets mis zijn met de vooruit dat de motor gewoon smoort/ belast, dat kan ik van hier niet zien natuurlijk.
Dus ik hou het op belasting stort de Yanmar in, mijn ervaring is dat dat meestal 7 van de 10 keer een verstuiver probleem is 1 of meer , achter een 3 Pitter zit ook een schroef daarvoor dan heeft hij echt 3 pitten nodig om wat te kunnen doen.
Even een testje motor stationair laten lopen, de verstuiverleiding lossen geeft je 2 beelden in 1 keer ;
Is er diesel op die leiding, het spuit er niet uit maar druppelt (en geen ca 180 bar dus ,er is geen veer in de verstuiver die opbouw van ook maar een 1 bar mogelijk maakt.)
Je hoort onmiddellijk een verandering in motor geluid, dan kun je nog samen met de andere 2 kijken welke de minste en welke de meeste verschil maken in motorloop.
Uiteraard is degene met de minste reactie de verdachte.
Dit is ca 15 min werk max en geeft een hele goede indicatie, of niet tja dat is lastig dan, dat betekent verder zoeken.