Panoramix schreef :
Het spoelen met terpetine of lampenolie en daarna dunnere olie gebruiken is een ervaringsfeit van deze monteur.
Het heeft er mee te maken dat de olie te vet is, waardoor de conus niet goed pakt. Volgens de monteur heeft oudere olie ook dat probleem dat ie vetter wordt. Zijn ervaring is dat wat dunnere olie dan beter werkt.
Dus als er op je keerkoppeling SAE#20/#30 staat (zoals bij Kanzaki) , dan kun je wat lager gaan naar SAE10.
Ik vind het laat ik het voorzichtig zeggen " opmerkelijk "
Allereerst repareer je niet iets door andere olie te gebruiken, dat heet lappen........
Leuk dat de dunnere olie de conus eventueel weer beter laat pakken, maar de rest van de lagers dan? als SAE10 ook prima was volgens de fabrikant stond dat ook vermeld als alternatief. bij motoren zie je die adviezen heel vaak afhankelijk van gebied van gebruik, heet of echt koud. en zodoende op de viscositeit en gewenste smering te komen wat gewenst is.
Alleen heeft een fabrikant daar heel en nog meer onderzoek na gedaan!
Nu is kazakie toch een best grote speler, dus dat zou bekent moeten zijn in een service bulletin .
Dus voor ik met olie zou gaan experimenteren zonder te weten wat de gevolgen eventueel in de toekomst zijn, zou ik dit bv bij Abma Sneek 1 van de grootste Yanmar dealers en koppelingen van NL , toch echt eens goed informeren.
Want als die olie er eerder inzat geen problemen gaf er nu mogelijk slijtage is , en nu moet er dunner in om die problemen op te lossen, wat moet er daarna is ?
![:unsure: :unsure:](/media/kunena/emoticons/unsure.png)
slijtage gaat door en het probleem wordt niet opgelost..........dat zijn de slijtage onderdelen die het probleem veroorzaken.
Ik ben dus vrij sceptisch en zie het een beetje als een Quick dirty fix , maar heb geen gegevens waaruit dat blijkt