@Refresh: Dat is niet helemaal waar. en @Jeroen_Pion: General Motors deed dat in ieder geval in de jaren 90 niet. Het enige dat GM aanpaste was de garantievoorwaarden. Op een motor die grotendeels op Ethanol werd gestookt kreeg je drie maanden garantie, op een motor op benzine kreeg je twee jaar. En motoren die op Ethanol liepen gingen ook eerder stuk. Maarrrrrrr... Het experiment in Brazilië en Mexico ging uit van volledige Ethanol, hier praten we over 10 % (en E15 is in de maak) Dat is dus hele andere koek. Ik heb mijn informatie van een ingenieur van GM die op dat moment op de ontwikkelafdeling van GM werkte, en ik heb zelf het document met de garantievoorwaarden gezien, ook Ford en Chrysler hanteerden een restrictie.
Ik heb overigens de indruk dat er twee discussie door elkaar lopen, de mededeling van TS blijft onverkort van kracht: Voor bootjesmensen die vaak een heel seizoen op één tank doen is E10 geen goede optie tenzij je regelmatig ververst. Volgens mij zijn er drie of vier opties:
E10 tanken en elke twee maanden of zo wat er over is in je auto gooien en verse benzine in de tank (was al geen slecht idee)
E5 tanken
Aspen 4 tanken (zeker de duurste, waarschijnlijk de beste oplossing)
Electrisch varen
Diezelfde vriend werkte in 90 en 91 aan de EV1 dus voor electrisch rijden / varen is kennelijk een lange adem nodig.
Fun Fact: de schaal waarop men in Zuid-Amerika wilde overschakelen op Ethanol maakte dat de grondstoffen voor Ethanol die ook in de voedsel industrie werden gebruikt enorm in prijs stegen waardoor de bevolking in opstand kwam.
www.volkskrant.nl/nieuws-achte...eten-geven~bddefd9f/