Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: E10 benzine korter houdtbaar!

E10 benzine korter houdtbaar! 24 jan 2020 21:24 #1121305

  • Avalon
  • Avalon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Dank voor je advies, ga hier eens op Googlen, had er nog nooit van gehoord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 24 jan 2020 21:33 #1121311

Ik sprak een vriend vanavond van mij, die werkt bij Renault Nederland , er komen opvallend veel 1.2 litertjes binnen die al best een tijdje mee lopen ondertussen , met verbrande kleppen en afgebroken kleppen .

Onduidelijk is nog de precieze oorzaak maar men heeft een vermoeden :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 24 jan 2020 22:44 #1121327

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Jeroen-pion schreef :
Ik sprak een vriend vanavond van mij, die werkt bij Renault Nederland , er komen opvallend veel 1.2 litertjes binnen die al best een tijdje mee lopen ondertussen , met verbrande kleppen en afgebroken kleppen .

Onduidelijk is nog de precieze oorzaak maar men heeft een vermoeden :unsure:

newmobility.news/2019/05/27/re...e-on-1-2-tce-engine/
www.renaultkadjarforum.com/for...ith-this-engine.html

Schijnt een ontwerpfout te zijn in het geval van deze motortjes, gebouwd tussen 2012-2016. Heeft niks met E10 te maken. Ik gooi in mijn 20 jaar oude Mondeo wel gewoon E10, maar rij ook iedere dag. Oude gemengde 2takt (5 liter op een 3kwart tank) slobbert hij ook moeiteloos weg.

Mijn Tohatsu 6pk 4takt, die draait nu op het E5-premium spul (of hoe het mag heten bij de pomp). Daar loopt hij prima op.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 24 jan 2020 22:59 #1121328

mrtnm schreef :
Jeroen-pion schreef :
Ik sprak een vriend vanavond van mij, die werkt bij Renault Nederland , er komen opvallend veel 1.2 litertjes binnen die al best een tijdje mee lopen ondertussen , met verbrande kleppen en afgebroken kleppen .

Onduidelijk is nog de precieze oorzaak maar men heeft een vermoeden :unsure:

newmobility.news/2019/05/27/re...e-on-1-2-tce-engine/
www.renaultkadjarforum.com/for...ith-this-engine.html

Schijnt een ontwerpfout te zijn in het geval van deze motortjes, gebouwd tussen 2012-2016. Heeft niks met E10 te maken. Ik gooi in mijn 20 jaar oude Mondeo wel gewoon E10, maar rij ook iedere dag. Oude gemengde 2takt (5 liter op een 3kwart tank) slobbert hij ook moeiteloos weg.

Mijn Tohatsu 6pk 4takt, die draait nu op het E5-premium spul (of hoe het mag heten bij de pomp). Daar loopt hij prima op.

Martijn :)

Opvallend veel na invoering e10 maar direct bewijs is daar nog niet voor . Ze zijn niet helemaal achterlijk natuurlijk bij Renault .

En hoeveel aggregaten ik alleen al in elkaar heb zien donderen met de bio diesel in het eerste jaar, maar toen lag het daar beslist niet aan :evil: nu weten we wel beter , en je hoort er ook niks meer over wat er beslist niet tegen kon is schroot, rest aangepast en ontwerp aangepast , dus dat gaat wel goed ondertussen.

Zelf weten ze het ook niet hoor , het ligt niet aan E10 roept men meteen , maar er is wel een site om te checken of je auto tegen E 10 kan ? Das toch merkwaardig al dat gedoe om dus niks :whistle: even rustig een jaartje aan kijken dan weten we het :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 08:26 #1121357

Jeroen-pion schreef :
Opvallend veel na invoering e10 maar direct bewijs is daar nog niet voor . Ze zijn niet helemaal achterlijk natuurlijk bij Renault .

Nou zijn er ook noet veel autofabrikanten die toegeven een ontwerpfout te hebben gemaakt. Hier geven ze liever de brandstof fabrikant de schuld,scheelt een hoop aansprakelijkheid.

Als ik overigens in de bestendighedenlijst van kunststoffen kijk kom ik maar heel weinig kunststoffen tegen die niet tegen alcohol ( ethyalcohol=ethanol) kunnen , alleen perspex niet.
multiplastics.nl/wp-content/up...tendigheidslijst.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 25 jan 2020 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 10:24 #1121406

Yellow Boat schreef :
Jeroen-pion schreef :
Opvallend veel na invoering e10 maar direct bewijs is daar nog niet voor . Ze zijn niet helemaal achterlijk natuurlijk bij Renault .

Nou zijn er ook noet veel autofabrikanten die toegeven een ontwerpfout te hebben gemaakt. Hier geven ze liever de brandstof fabrikant de schuld,scheelt een hoop aansprakelijkheid.

Als ik overigens in de bestendighedenlijst van kunststoffen kijk kom ik maar heel weinig kunststoffen tegen die niet tegen alcohol ( ethyalcohol=ethanol) kunnen , alleen perspex niet.
multiplastics.nl/wp-content/up...tendigheidslijst.pdf
Ad

Op een nieuwe auto? nee hoor in het kader van de garantie moeten ze dat gewoon fixen voor de klant die hiet totaal niet interesseert waardoor zijn of haar motor aan puin ligt evenals een lease maatschappij :whistle:

In dit geval zegt Renault op eerste hand helemaal niet dat het door de E10 komt, dat maak jij ervan, ze zeggen opvallend veel na invoering E10 maar bewijs is daar nog niet van, ze onderzoeken het nog, zo is het mij uit eerste hand verteld door een hoge pief motoren van Renault Nederland .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 10:34 #1121409

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Volgens mij rijden ze in Brazilië al tig jaar op spul dat ze maken van zuikerriet, en daar gaat nix kaput.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 10:37 #1121412

Re-Fresh schreef :
Volgens mij rijden ze in Brazilië al tig jaar op spul dat ze maken van zuikerriet, en daar gaat nix kaput.

Dat kan maar zo ja, veel motoren worden ook aangepast op omstandigheden en brandstoffen van het betreffende land.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 11:04 #1121426

Gebroken kleppen kunnen niks te maken hebben met het soort brandstof. Een klepsteel komt in principe amper of niet in aanraking met de brandstof. Belachelijke insinuaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 11:30 #1121433

Tulipe schreef :
Gebroken kleppen kunnen niks te maken hebben met het soort brandstof. Een klepsteel komt in principe amper of niet in aanraking met de brandstof. Belachelijke insinuaties.

Tot dat een motor gaat pingelen of andere vreemde zaken , zeker met de moderne computers waar een fractie verschil al tot een heel ander gedrag van de mechanische eigenschappen kan leiden, ik ben daar niet zo stellig in ;) ik wacht de ontwikkeling en onderzoeken rustig af .

Andersom kan het ook de Volvo 500 pk Fh16 motor uit 2017 mag alleen bio diesel hebben , tank geen “normale” diesel binnen No time vliegen de storingen om je oren en daar blijft het niet bij .

Altijd leuk om hier te lezen dat het allemaal erg simpel is :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 25 jan 2020 12:19 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 25 jan 2020 14:35 #1121467

  • Gertjan1
  • Gertjan1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 102
Tulipe schreef :
Gebroken kleppen kunnen niks te maken hebben met het soort brandstof. Een klepsteel komt in principe amper of niet in aanraking met de brandstof. Belachelijke insinuaties.
Tulipe schreef :
Gebroken kleppen kunnen niks te maken hebben met het soort brandstof. Een klepsteel komt in principe amper of niet in aanraking met de brandstof. Belachelijke insinuaties.

Nou, insinuatie; basiskennis eerder:
De carburateur (meest ws op een BBM) mengt lucht en benzine en dit gaat via het inlaatspruitstuk naar de cilinder. Als de inlaatklep opent wervelt het mengsel langs de klep en het onderste deel van de klepsteel (stang) in de cilinder. de uitlaatgassen verlaten via de uitlaatklep de cilinder weer. Vroeger zat, om een goede afsluiting te krijgen tussen klep en cilinder (immers, de klep moet zeer goed dicht om compressieverlies te voorkomen) lood in de brandstof. Nu zitten er andere additieven in. De ethanol komt dus ook in aanraking met de klep.

Als de afdichting slecht is wordt de klep te heet en verbrand want het zeer hete gas lekt langs de klep. de afdichting is zeer belangrijk!

De klepsteel die vast zit aan de klep gaat door een afdichting, daarboven een veer en daarboven de stoterstang. Dus ook het onderste deel van de klepsteel komt in aanraking met de benzine. Er lekt altijd wel iets door de afdichter zeker als de motor oud wordt. Die komt dus ook met benzine in aanraking maar in zeer geringe mate.
Dus...
Laatst bewerkt: 25 jan 2020 14:53 door Gertjan1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

E10 benzine korter houdtbaar! 30 jan 2020 14:36 #1122770

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
@Refresh: Dat is niet helemaal waar. en @Jeroen_Pion: General Motors deed dat in ieder geval in de jaren 90 niet. Het enige dat GM aanpaste was de garantievoorwaarden. Op een motor die grotendeels op Ethanol werd gestookt kreeg je drie maanden garantie, op een motor op benzine kreeg je twee jaar. En motoren die op Ethanol liepen gingen ook eerder stuk. Maarrrrrrr... Het experiment in Brazilië en Mexico ging uit van volledige Ethanol, hier praten we over 10 % (en E15 is in de maak) Dat is dus hele andere koek. Ik heb mijn informatie van een ingenieur van GM die op dat moment op de ontwikkelafdeling van GM werkte, en ik heb zelf het document met de garantievoorwaarden gezien, ook Ford en Chrysler hanteerden een restrictie.

Ik heb overigens de indruk dat er twee discussie door elkaar lopen, de mededeling van TS blijft onverkort van kracht: Voor bootjesmensen die vaak een heel seizoen op één tank doen is E10 geen goede optie tenzij je regelmatig ververst. Volgens mij zijn er drie of vier opties:

E10 tanken en elke twee maanden of zo wat er over is in je auto gooien en verse benzine in de tank (was al geen slecht idee)
E5 tanken
Aspen 4 tanken (zeker de duurste, waarschijnlijk de beste oplossing)
Electrisch varen

Diezelfde vriend werkte in 90 en 91 aan de EV1 dus voor electrisch rijden / varen is kennelijk een lange adem nodig.

Fun Fact: de schaal waarop men in Zuid-Amerika wilde overschakelen op Ethanol maakte dat de grondstoffen voor Ethanol die ook in de voedsel industrie werden gebruikt enorm in prijs stegen waardoor de bevolking in opstand kwam.www.volkskrant.nl/nieuws-achte...eten-geven~bddefd9f/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl