Wadloper schreef :
37South schreef :
Als het gaat om watersmering van het cutless lager aan het eind van de schroefas, daar is meestal wel genoeg water aanwezig voor smering. Voor smering van een intermediate lager (zoals op mijn boot) en/of een schroefas afdichting met lip-seal of PSS is watertoevoer van het koelwatersysteem meestal wel nodig.
De oervorm van de watergesmeerde schroefasafdichting, de Volvo-seal, werkt zonder watertoevoer in de zin zoals we hier bespreken. Zolang er geen lucht in de schroefaskoker zit, werkt ook dat perfect. Na droogstaan moet je, zoals bekend, de lucht handmatig uit de seal knijpen.
De eerste functie van zo'n slangpilaar op de afdichting of op de schroefaskoker is dan ook beluchting.
Het probleem daarbij is dat moeilijk te bepalen valt of die water toevoer werkt en hoeveel flow er is.
Het nut van mijn engine monitoring systeem met flow meter in die "smeerleiding" is al gebleken. Op een gegeven moment was er helemaal geen flow. Het tussenlager (Vesconite) werd snel heet. Gelukking moest ik net droogvallen voor een schrob-beurt. Wat bleek: nylon vislijn was in de prop gekomen en had zich tussen zinc anode en cutless bearing gewerkt, met een deel ook in het lager. Een bijna perfekt waterdicht nylon seal dat de schroefaskoker afsloot.
Wat je beschrijft lijkt me een vrij uitzonderlijk geval. Een vislijn in de schroef is wat minder uitzonderlijk, maar dat ie dan vervolgens de watertoevoer naar het bovenste lager afsluit, lijkt me een kans van één op veel. Ook afhankelijk van of en waar er een zinkanode op je schroefas zit.
Die watertoevoer vanuit het koelcircuit is niet verkeerd, maar ook niet absoluut noodzakelijk.
Ik heb het niet over watertoevoer naar de schroefaskoker, maar naar het tussenlager en lip seal, dus aan de motorzijde van het tussenlager. Die geforceerde watertoevoer is niet alleen voor smering maar ook koeling van het lager, dus flow is noodzakelijk. Wordt door diverse fabrikanten van lagers en seals voorgeschreven. Wanneer de schroefaskoker aan de prop kant is afgesloten kan er geen flow zijn en dit kan zonder flow meter niet gedetecteerd worden. De flow meter is ook nuttig om teveel watertoevoer te detecteren.
Je kunt het uitzonderlijk vinden, maar als je het zoal ikzelf hebt meegemaakt is dat verhaal met vislijn heel reeel. Tussen de anode en het eind van de schroefaskoker/cutlass lager zit een gap van ong. 5mm, wat niet ongewoon is. Hier was de vislijn opgehoopt, zeer strak om de schroefas gewikkeld door het draaien van de anode. Mijn boot ligt op een swingmooring in een visrijke baai waar vanaf het strand soms gevist wordt, pain in the arse. Maar er zijn natuurlijk meer oorzaken waardoor de boel verstopt kan raken, zoals de praktijk uitwijst.