HPV schreef :
Precies.
dus als je geen kranen half of gedeeltelijk open wilt laten staan en de boot ligt in het water dan is een antivries eigenlijk het enig haalbare om bij strenge vorst de winter door te komen.
Kraan dicht, boven de kraan een ruime hoeveelheid (hoogte) antivries en de kraan snel openen en sluiten terwijl het niveau van de antivries in de slang daalt. paar keer herhalen tot je zeker weet dat het antivries in en rond de kogel zit.
Bij de meeste afsluiters gebruiken wij zonnebloemolie i.p.v. antivries. Werkt ook prima en is vriendelijker voor het milieu. Doordat de olie zich moeilijk met het water mengt en erop drijft is het ook eenvoudiger dan met antivries om het water in je afsluiter voldoende te verdrijven.
Bij het vorstvrij maken van de motor (in het water) gebruiken wij wel antivries omdat ik niet weet wat de gevolgen zijn voor de warmtewisselaar van onze indirect gekoelde Volvo Penta als hier enige tijd zonnebloemolie in staat.
HPV schreef :
Bij ons zit de afvoer wasbak in het toilet gekoppeld op de aanvoer toilet, dus wasbak vol antivries en dan de kraan een paar keer open en dicht. daarna de kraan dicht en wat antivries uit de wasbak door t toilet pompen. Zo niet dan moet je de slang loshalen en met trechters gaan klooien.
Heb je bij een lege wasbak geen last van het aanzuigen van lucht uit de wasbak afvoer in plaats van buitenwater?
HPV schreef :
Op de toevoer motor na de kraan een T stuk met afsluiter en een stuk slang, drinkt de motor antivries uit de jerrycan.
T is een beetje geknutsel maar je hebt er elke winter plezier van.
Dit kun je ook bij je aanvoer toilet monteren. Hoef je niets los te halen voor het vullen met antivries.