Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Boegschroef(tunnel): onderscheid ?

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 06 juli 2019 18:26 #1061343

185 mm tunnel 80 kgf
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 07 juli 2019 08:28 #1061437

Vronsky schreef :
...een 40kgf boegschroef met een tunnel van 120mm en een boegschroef van 40kgf met een tunnel van 140mm geven toch beiden 40kgf stuwdruk?

Waar zit de betekenis van het rendement dan ?
dat de motor van de kleinere tunnel meer elektrisch vermogen opneemt ?

Ja, meer vermogensopname en dus een navenant zwaardere installatie.

Verder zal de kleinere schroef sneller moeten draaien en/of een grotere spoed moeten hebben om diezelfde stuwkracht te kunnen halen. Dat geeft veel meer cavitatie. Meer cavitatie betekent meer lawaai (het bekende koffiemolengeluid), meer slijtage en verlies aan stuwkracht.
Wat betreft dat laatste: de geclaimde stuwkracht bij boegschroeven is dikwijls, zacht gezegd, een tikkie rooskleurig; theoretisch berekend zonder rekening te houden met cavitatie, of gemeten in een "ideale" opstelling.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 07 juli 2019 08:29 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 07 juli 2019 09:38 #1061451

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Over stuwdruk, een gemiddelde jachten boegschroef zal op iets van 10 รก 12 kgf per kW uitkomen.

voor 40kgf dus pak'm beet 4kW of bij 12V 4000/12=ruim 300A :pinch:

Iedere reclamefolder die je iets rooskleurigers voorschoteld liegt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegschroef(tunnel): onderscheid ? 07 juli 2019 11:04 #1061466

Zat ik er met mijn 50% slechter voor de Jettruster niet ver naast. 11kW benodigd voor 70kgf
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl