Philip schreef :
Een 13x8 schroef dus. Wat is nou je keerkoppeling reductie? Die zou je nog opzoeken
met de 'standaard' reductie (2,21) en de wiki data van de C&C 27 geeft Vicprop een 12.2 x 7.2
Dan zou je huidige schroef inderdaad te zwaar zijn. Maar met een andere reductie zou het wel goed kunnen zitten.
Reductie (Gear ratio) is hier te vinden op de achterkant keerkoppeling:
Paar weken verder ivm vakantie en privé perikelen, maar hier is dan de foto: 2.21, als ik het goed lees. 'Neuh die schroef hebben we goed uitgerekend'. Mijn vertrouwen in deze inbouwer is sowieso weg na dat akkefietje van het me uit laten zetten van de hoofdschakelaar tijdens draaien van de motor (staat koeiengroot in de Yanmar handleiding dat dat nooit mag). Intussen is echt alles zo'n beetje vervangen wat oorzaak zou kunnen zijn, diesel heb ik geheel vervangen en schoongespoeld, olie is nieuw (niet erg, kan maar gebeurd zijn), nieuw fijn en groffilter, onderkant boot geschrobt (zwemangst is weg jaaay!).
Lees in het rijtje mogelijk oorzaken van Fer ook nog het luchtfilter. Dat zou een kandidaat kunnen zijn, het toerental komt nu niet meer boven de 2200 ipv 2400 (met brandschone diesel). Eerstvolgende keer eens kijken hoe ik daar bij kom, zit moeilijk achterop. Heel apart dat daar niet eerder naar gekeken is (zeg ik enigszins met schaamte want die had ik zelf ook veel eerder kunnen proberen natuurlijk)
Waar dat roet vandaan komt is me ook een raadsel (zie 2e foto). Volgens de inbouwer kwam dat voorheen van de te slappe riem, die staat inmiddels netjes strak en het roet nog steeds. 'Het moet aan je diesel liggen, dus alles maar vervangen'.
Ik heb duidelijk achteruitgang van toerental waargenomen over de maanden, de schroef wordt niet uit zichzelf groter dus er moet een reden zijn, naast de te grote schroef dus, ben je daar zeker van @Philip?