Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Retourleiding op groffilter en retourdiesel

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 20:57 #1027834

Jazeker, we hebben de boot einde seizoen 2017 uit Hoorn naar Kempers gevaren! Het verbaasd me dat jouw boot me niet is opgevallen, want wat zijn ze toch mooi - die Noordkapers! (-:
Dank voor het compliment en tot op de Poel komend seizoen
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 08 mrt 2019 22:44 #1027860

Bij nieuwere dieselmotoren is de retourleiding ook echt een retourleiding. Een gedeelte van de brandstof die naar de verstuiver gaat wordt gebruikt voor het koelen van de verstuiver en dit is een behoorlijke hoeveelheid brandstof. Dit moet afgevoerd worden naar de brandstof tank. Als deze leiding op het groffilter wordt aangesloten gaat de warme diesel weer naar de verstuivers. Zo wordt warmte geacummeleerd en raken de verstuivers oververhit.
Bij oudere motoren zoals de MD range van Volvo is de retourleiding een lekolieleiding. Brandstof die langs de verstuiver naald lekt wordt met deze leiding afgevoerd. Deze lekleiding wordt direct op het filter gemonteerd. Op deze manier staat er altijd wat druk op de retourleiding wat nodig is om de verstuivers luchtvrij te houden.
Dus hier niet aan gaan knutselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 09:22 #1027938

Dank voor je uitgebreide antwoord! Aangaande mijn VP 2003 - beschouw je die als een nieuwere dieselmotor - ergo, moet ik als de donder zorgen dat de retourleiding van het groffilter op de tank wordt aangesloten?
Ik kreeg de tip om dat te doen via een T-splitsing op de plek waar nu het wateraftapkraantje zit. (zie foto)
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 09:26 #1027939

Pieter zie het antwoord van Johannesw!
Voor de duidelijkheid - het gaat om de retourleiding die abusievelijk op het GROFfilter is aangesloten!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 10:08 #1027955

Sorry, even over het hoofd gezien dat de leiding op het groffilter zat aangesloten. Dit is dus aan de zuigzijde van de op opvoerpomp.
Bij de oudere diesels zat de lekleiding op het fijnfilter aangesloten. Dus aan de drukzjde van de opvoerpomp.
De 2003 heeft geen aansluiting voor de retourleiding op het fijnfilter dus de retourleiding moet terug naar de tank.
Je moet er wel voor zorgen dat er altijd diesel in de retourleiding blijft staan.
Aansluiten boven op de tank is ok. zolang je maar een bocht in je retourleiding legt die tot onder het brandstofsysteem van je motor ligt. Een zwanenhals dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 10:11 #1027957

Dat is nieuw, een zwanenhals! Kan dat de reden zijn dat de motor startmoeilijkheden heeft en na ca een minuut afslaat zodra ik de retour bovenop de tank aansluit (zonder zwanenhals)?
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 10:11 #1027958

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
johannesw schreef :
Bij nieuwere dieselmotoren is de retourleiding ook echt een retourleiding. Een gedeelte van de brandstof die naar de verstuiver gaat wordt gebruikt voor het koelen van de verstuiver en dit is een behoorlijke hoeveelheid brandstof. Dit moet afgevoerd worden naar de brandstof tank. Als deze leiding op het groffilter wordt aangesloten gaat de warme diesel weer naar de verstuivers. Zo wordt warmte geacummeleerd en raken de verstuivers oververhit.

De verstuivers worden voldoende gekoeld door de brandstof die ingespoten wordt en door het contact dat het verstuiverhuis met de gekoelde kop heeft.
Daar wordt geen lekolie voor gebruikt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 10:25 #1027962

Douwe, je stelt dat de verstuivers voldoende worden gekoeld door de brandstof die ingespoten wordt.
Echter deze brandstof wordt eerst opgewarmd door het groffilter waar ook de opgewarmde retourdiesel doorheen stroomt. Dan zou de stelling van Johannesw dus hout snijden!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 10:45 #1027974

johannesw schreef :
De 2003 heeft geen aansluiting voor de retourleiding op het fijnfilter dus de retourleiding moet terug naar de tank.

Echt wel ,leiding nummer 28 vanaf de verstuiver naar bovenop het fijnfilter . www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-23-11664.aspx
zie tekening
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 10:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 10:57 #1027982

Zie op bijgaande foto waar de retourleiding uit de motor komt. Heb ook een foto bijgevoegd waarop te zien is hoe de retourslang naar het groffilter loopt.
Bijlagen:
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 11:32 #1027991

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Brasser 25 schreef :
Douwe, je stelt dat de verstuivers voldoende worden gekoeld door de brandstof die ingespoten wordt.
Echter deze brandstof wordt eerst opgewarmd door het groffilter waar ook de opgewarmde retourdiesel doorheen stroomt. Dan zou de stelling van Johannesw dus hout snijden!

De hoeveelheid lekolie vanaf de verstuivers is zo klein t.o.v. het verbruik van de motor dat dit geen invloed heeft op opwarming van het grof filter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 11:37 #1027993

Die is nog best fors!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 11:45 #1027995

Da's meer dan het verbruik!
Maar het is ook verschillend , afhankelijk van het type inspuitpomp en verstuiver.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 11:51 #1027998

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga er komend seizoen mee aan de gang en zal alle uitkomsten hier melden!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 12:34 #1028004

Ad, ik vond bijgaande exploded view, ook van een VP 2003. Volgens mij waren niet alle 2003's hetzelfde - deze lijkt geen retourleiding op het fijnfilter te hebben. Ik denk Johannesw deze motor bedoeld!
Krijg de jpg niet bijgevoegd: hier de link: www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-23-11665.aspx
Brasser 25
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 12:42 door Brasser 25.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 14:01 #1028018

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Brasser 25 schreef :
Die is nog best fors!

Hoeveelheid lekolie vanaf verstuivers is hooguit een paar druppels per minuut.
De stroom op jou filmpje is retour vanaf HD brandstofpomp + de paar druppeltjes vanaf de verstuivers. De retourleiding vanaf de HD brandstofpomp zorgt ervoor dat de pomp evt. automatisch ontlucht wordt en vol brandstof blijft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 14:07 #1028020

Brasser 25 schreef :
Ad, ik vond bijgaande exploded view, ook van een VP 2003. Volgens mij waren niet alle 2003's hetzelfde - deze lijkt geen retourleiding op het fijnfilter te hebben. Ik denk Johannesw deze motor bedoeld!
Krijg de jpg niet bijgevoegd: hier de link: www.marinepartseurope.com/nl/v...726000-23-11665.aspx

Inderdaad , die gaat inderdaad terug naar de tank maar zo te zien.
Kennelijk werd VP later toch nog verstandig ( door klachten?) :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 14:57 #1028036

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Eureka - iedereen is tot nu toe op het verkeerde been gezet. Op de laatste foto's die TS heeft geplaatst, is te zien dat de grijze slang die met het groffilter is verbonden, z'n oorsprong heeft op de aanvoer (LD zijd) van de HD pomp. Dit is geen lekolie, maar deze brandstofstroom komt rechtstreeks uit de opvoerpomp, vandaar de flinke volumestroom.
Deze methode wordt door meerdere motorleveranciers (o.a. Yanmar) toegepast, en heeft als doel de motor aan de LD zijde zelfontluchtend te maken. Voorwaarde voor een goede werking is, dat de retourstroom zo wordt geknepen, dat de brandstof toevoer vanuit de opvoerpomp naar de HD pomp voldoende blijft. Dat is de crux van het systeem. In de bestaande situatie zijn waarschijnlijk banjobouten met gereduceerde doorvoer gebruikt.
Eigenlijk hoort die retourleiding dan op de tank te worden aangesloten, anders raak je de lucht niet kwijt uit je systeem.
Ik ben wel benieuwd, hoe nu de lekolieleiding vanaf de verstuivers is teruggevoerd, als die niet op het fijnfilter is te vinden.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 15:46 #1028048

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
CeesS schreef :
Ik ben wel benieuwd, hoe nu de lekolieleiding vanaf de verstuivers is teruggevoerd, als die niet op het fijnfilter is te vinden.


De lekleiding zal wel ergens halverwege met een T-stuk op de grijze slang aangesloten zijn. :unsure:
Of regelrecht naar de tank?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 15:47 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 16:51 #1028067

Douwe en Cees, op MIJN Volvo Penta 2003 is de leak-off wel degelijk op het fijnfilter aangesloten, ik liet alleen de versie zonder zien ter lering en vermaak. (-:
Intussen ben ik erg blij met jullie info, met name met het gegeven dat de retour enige tegendruk behoeft.
Toen ik de retour boven in de tank liet uitkomen, startte de motor slecht en viel na enige tijd stil.
Zoals ik al eerder schreef wil ik af van de aansluiting op het groffilter. De benodigde tegendruk wil ik dan bewerkstelligen door de retourslang via een T-stuk aan de aftapplug aan de onderkant van te tank te bevestigen. Als de 40 liter diesel daarboven geen tegendruk geeft dan weet ik het ook niet meer.
Inmiddels ben ik wel HEEL benieuwd hoe die tegendruk op de officiƫle manier wordt verkregen!
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 16:54 #1028069

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Stefanvanvee schreef :
Wanneer de retourleiding bovenin de tank zit, dus boven het vloeistof niveau is dit een open verbinding naar de omgeving.
Bij stilstaande motor met een minuscuul lucht lekje op een verbinding bijvoorbeeld, of door miniscule lekkage van bijvoorbeeld een terugslagklep op de pomp oid kan dus de brandstof terug naar beneden lopen.

Fer zegt dit erover:

Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten
waardoor motorstoringen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor retourleidingen die bovenin de tank uitmonden.
De verklaring hiervoor is dat als de retourleiding boven het brandstofniveau ligt, er lucht in de leiding kan komen waardoor de brandstof uit de leiding stroomt en de motor moeilijker start.
Hetzelfde geldt voor een retourleiding op het fijnfilter, daar zou een ongewenst luchtbelletje kunnen komen waardoor er lucht in het filter komt.
Dit gaat vooral op bij oudere motoren omdat daar de terugslagklep van de inspuitpomp soms begint te lekken.
Www.dedieseldokter.nl


Ik ga me zelf niet tegen spreken maar er is opzicht niets mis met een retoerleiding op het fijnfilter :woohoo: .

Dat de motor niet wil blijven lopen zonder tegendruk op de retourleiding is bijzonder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 17:22 #1028086

Fer schreef :
Stefanvanvee schreef :
Wanneer de retourleiding bovenin de tank zit, dus boven het vloeistof niveau is dit een open verbinding naar de omgeving.
Bij stilstaande motor met een minuscuul lucht lekje op een verbinding bijvoorbeeld, of door miniscule lekkage van bijvoorbeeld een terugslagklep op de pomp oid kan dus de brandstof terug naar beneden lopen.

Fer zegt dit erover:

Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten
waardoor motorstoringen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor retourleidingen die bovenin de tank uitmonden.
De verklaring hiervoor is dat als de retourleiding boven het brandstofniveau ligt, er lucht in de leiding kan komen waardoor de brandstof uit de leiding stroomt en de motor moeilijker start.
Hetzelfde geldt voor een retourleiding op het fijnfilter, daar zou een ongewenst luchtbelletje kunnen komen waardoor er lucht in het filter komt.
Dit gaat vooral op bij oudere motoren omdat daar de terugslagklep van de inspuitpomp soms begint te lekken.
Www.dedieseldokter.nl


Ik ga me zelf niet tegen spreken maar er is opzicht niets mis met een retoerleiding op het fijnfilter :woohoo: .

Dat de motor niet wil blijven lopen zonder tegendruk op de retourleiding is bijzonder

Misschien verdwijnt er dan teveel diesel naar de lek/retourleiding en blijft er net te weinig over voor de verstuiver zelf ?
Alleen zou je dan denken dat die mogelijk te ver versleten is waardoor dat gebeurt.
Misschien laten testen?
Ad
Ad
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 17:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 17:47 #1028094

Ad, dit is volgens Cees de reden dat er tegendruk moet zijn: lijkt me plausibel:

Deze methode wordt door meerdere motorleveranciers (o.a. Yanmar) toegepast, en heeft als doel de motor aan de LD zijde zelfontluchtend te maken. Voorwaarde voor een goede werking is, dat de retourstroom zo wordt geknepen, dat de brandstof toevoer vanuit de opvoerpomp naar de HD pomp voldoende blijft. Dat is de crux van het systeem. In de bestaande situatie zijn waarschijnlijk banjobouten met gereduceerde doorvoer gebruikt.
Brasser 25
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 18:03 #1028097

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Brasser 25 schreef :
Inmiddels ben ik wel HEEL benieuwd hoe die tegendruk op de officiƫle manier wordt verkregen!

Hoe VP dat doet kan ik je niet vertellen. Wel hoe Yanmar het doet : die gebruiken voor tegendruk in de terugvoer een banjobout waar slechts een klein gaatje in zit. Het is voldoende groot om luchtbellen door te laten, maar blokkeert de dieselstroom voor een groot deel. Dat moet ook, anders levert de opvoerpomp onvoldoende diesel voor de HD pomp. Vertrouw dus niet op de tegendruk van de vloeistofkolom van een volle tank, dat gaat niet werken als je tank leegraakt.

@Fer en Ad : voor alle duidelijkheid, er is hier sprake van 2 gescheiden retouren : eentje voor lekolie die is aangesloten op het fijnfilter, en eentje vanaf de voeding van de drie gescheiden HD pompen die nu terugevoerd is naar het groffilter. Het doel is automatische ontluchting van het LD gedeelte tussen opvoerpomp en HD pompen. Bij aansluiting van de afvoerslang op het groffilter mag je jezelf afvragen of dat de beste oplossing is.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2019 21:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Retourleiding op groffilter en retourdiesel 09 mrt 2019 19:33 #1028125

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Zo heeft Yanmar het opgelost (3YM30) :





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl