Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geheimzinnig onderdeel koelsysteem

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 22:18 #1004791

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
(Voorzichtig) Als ik dit allemaal zo lees lijkt de verwarring te komen door het feit dat Jeroen vindt dat het "rechter knietje" de retour is van de boiler en niet de toevoer??

Het lijkt me nu wel al een hele tijd duidelijk hoe die parallelle aansluiting van de boiler werkt.
Hier nog een schema uit de inbouwhandleiding van de boiler.

Een reduction valve (12) is getekend in de leiding naar de warmtewisselaar. Dat is dan wel weer gek. Ik zou die verwachten in de boiler toevoer leiding. Tenzij deze boiler zoveel flow restrictie geeft dat het nodig is om de flow direct naar de wisselaar te reduceren.

Wel grappig trouwens, als je die reduction valve zou dichtdraaien staan boiler en warmtewisselaar gewoon in serie.

Maar als de flow door dit boilertje zo moeizaam is, kan ik het in serie aansluiten met de wisselaar wel uit m'n hoofd zetten. Hoog tijd dat ik dat maar eens ga meten.
Misschien maak ik er wel een solar heater mee, i.p.v. op de motor. Na een paar uur zon gloeiend heet water en de motor hoeft niet te lopen.


The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 dec 2018 00:44 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 12 dec 2018 22:47 #1004796

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Yellow Boat schreef :

Ja en nee :huh:
Het debiet bepaalt inderdaad ook de warmteoverdracht in de warmtewisselaar maar ook de temperatuursverhoging van water of koelvloeistof. Die laatste wordt bepaalt door het debiet en de af te voeren warmte . Die is voor de vuistregel ongeveer gelijk aan het motorvermogen ( aan de krukas) voor zover het de koeling van de motor zelf betreft. Daar komt dan nog bij dat ook het uitlaatgas moet worden gekoeld en dat kun je over de duim eveneens stellen als eveneens ongeveer gelijk aan het motorvermogen.
( dit is om een sommetje wat simpeler te maken ,ik reken met 1/3 krukasvermogen , 1/3 motorkoeling en 1/3 uitlaatkoeling , in werkelijkheid liggen de benodigde afgevoerde vermogens iets lager voor ons type scheepsmotoren) .
In ieder geval is 7,5 liter buitenwater bij een 20 KW motor te weinig . Daarmee zal de uitlaat te heet worden omdat het water wel bijna 70 graden warmer worden als waarmee het binnenkomt en dat gaat dus , zeker in de zomer, fout. De motor zelf kan er best mee op temperatuur blijven , dat hangt af van het oppervlak en de uitvoering van de warmtewisselaar maar ook de uitlaat moet niet et warm worden. Dat i dan ook het verschil met een automotor omdat daar immers de uitlaat niet hoeft te worden gekoeld.
Ad

De flow van het buitenwater is een vast gegeven en wordt bepaald door grootte van de impellerpomp en het toerental van de motor. Op zowel de direct als de indirect gekoelde motor wordt dezelfde impellerpomp gebruikt, dus er is voldoende marge om altijd voldoende uitlaatkoeling te hebben. Bij hoger RPM neemt de flow uiteraard toe, zoals hier kan worden gezien:

01:06:12.98 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:06:14.07 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:06:15.17 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:06:16.27 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.2,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*01

De motor is maar net gestart en is nog koud. Thermostaat is dicht, geen coolant flow. Maar dat staat los van de raw water flow.

Het zou trouwens wel een enorm efficiente warmtewisselaar zijn als het buitenwater in een enkel reisje er doorheen 70 graden warmer zou worden, goeie genade.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 dec 2018 00:36 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 06:59 #1004808

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
De uitlaat word voor een groot deel gekoeld door de verdampingswarmte van het koel water. Die is gigantisch veel meer dan de soortelijke warmte waarmee de wisselaar het mee moet doen. Je moet ongeveer een halve liter per minuut verdampen om 21kW uit de uitlaatgassen te krijgen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 08:22 #1004817

37south schreef :
De motor is maar net gestart en is nog koud. Thermostaat is dicht, geen coolant flow. Maar dat staat los van de raw water flow.

Het zou trouwens wel een enorm efficiente warmtewisselaar zijn als het buitenwater in een enkel reisje er doorheen 70 graden warmer zou worden, goeie genade.

O , dan is best wel mogelijk hoor met een goed ontworpen (tegenstroom) warmtewisselaar .
Overigens gaat het buitenwater er eigenlijk ook niet enkele reis door maar meerdere keren in tegenstroom ( meer passes) wat bij de warmtewisselaars normaliter het geval is.
Of het water 70 graden opgewarmd zou worden hangt uiteraard af van de hoeveelheid warmte die er afgevoerd moet worden , samen met de hoeveelheid buitenwater.

Maar je hebt gelijk dat die 70 graden bij een scheepsmotor nooit zal worden bereikt bij normale omstandigheden.

Hoe dan ook , 7,5 liter buitenwater per minuut is bij 20 KW ( dus inderdaad op maximum toeren !) veel te weinig en zou dan 70 graden warmer worden, dat is een simpel fysisch feit.
Maar maar uiteraard zal 7,5 liter/per minuut bij bijv. maar 1000 rpm ( zal ongeveer hooguit 5 KW kunnen leveren) wordt dan uiteraard maar 70/4 = 17,5 graden warmer worden en dat is inderdaad een normale waarde die hetzelfde zal blijven omdat het debiet vrijwel evenredig is met het toerental.Dat laatste is echter alleen het geval als de pomp en/of de impeller geen slijtage vertonen want dan is het geen echte verdringerpomp meer.

ps. Van dat lijstje kan ik echt geen wijs worden hoor :huh: .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 09:07 #1004827

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Yellow Boat schreef :
ps. Van dat lijstje kan ik echt geen wijs worden hoor :huh: .

Ad

Gokje een NMEA zin van een flow sensor ?

01:06:16.27 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.2,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*01

280C en 10,2 liter
Het is maar een idee.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 09:18 #1004828

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
37south schreef :
De restrictie bij 12 is vermoedelijk nodig om een drukverschil tussen de in en uitgang van de boiler te krijgen. En dus een flow door de boiler.

Zelf denk is zo iets in de boiler leiding te monteren. Gaat alleen aan als de motor loopt. Bij falen is er alleen geen warm water in de boiler. De volledige flow van de interne pomp van de motor gaat door de interkoeler. Het enige wat ik nog aan het uitzoeken ben is de opbrengst van de primaire pomp van de motor. Die moet ruim meer zijn dan de pomp die ik gebruik voor de boiler. Om geen tegenstroom te krijgen tussen motor pomp en interkoeler.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 13 dec 2018 09:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 09:38 #1004833

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
@ Noreen,
Dat is natuurlijk wel een manier maar om dat hydraulisch neutraal te laten werken (zo heet dat geloof ik) lijkt me nog niet eenvoudig / moet je goed over nadenken! Meerdere pompen tegelijk gaan al gauw rare dingen doen!
Een omgekeerde thermostaat is goedkoper, kost geen stroom, gaat niet snel kapot en werkt veel beter lijkt me.
Moet er alleen nog een vinden :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 10:09 #1004838

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
holtere schreef :
@ Noreen,
Dat is natuurlijk wel een manier maar om dat hydraulisch neutraal te laten werken (zo heet dat geloof ik) lijkt me nog niet eenvoudig / moet je goed over nadenken! Meerdere pompen tegelijk gaan al gauw rare dingen doen!
Een omgekeerde thermostaat is goedkoper, kost geen stroom, gaat niet snel kapot en werkt veel beter lijkt me.
Moet er alleen nog een vinden :laugh:

Je kunt natuurlijk de in de boiler ingebouwde thermostaat gebruiken samen met een magneetventiel.

Zou wel doorzoeken naar een exemplaar wat normaal gesloten is. Dus niet zoals deze bistabiel.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 11:37 #1004865

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
holtere schreef :
@ Noreen,
Dat is natuurlijk wel een manier maar om dat hydraulisch neutraal te laten werken (zo heet dat geloof ik) lijkt me nog niet eenvoudig / moet je goed over nadenken! Meerdere pompen tegelijk gaan al gauw rare dingen doen!
Een omgekeerde thermostaat is goedkoper, kost geen stroom, gaat niet snel kapot en werkt veel beter lijkt me.
Moet er alleen nog een vinden :laugh:
Een omgekeerde thermostaat plaatsen houd wel in dat je de flow door de boiler gaan regelen op basis van de temperatuur van het koelwater.
Persoonlijk zou ik de flow dan willen regelen op de temperatuur van de boiler.

Zoals je het nu wilt, gaat de thermostaat dicht zodra het koelwater een bepaalde temperatuur bereikt, de flow langs de thermostaat stopt. het koelwater koelt plaatselijk af en de thermostaat gaat weer open.

Dit lijkt mij een vrij willekeurig systeem, kan werken, maar ook niet.

Persoonlijk zou ik zoals nachvlinder ook aangeeft een afsluiter plaatsen en hier mee gaan experimenteren.
Grote kans dan je door de afsluiter gedeeltelijk te sluiten zoveel koelwater door je warmtewisselaar stuurt dat het probleem is opgelost.

Ga je toch voor een aktieve regeling, dan zou ik in de leiding een magneetventiel plaatsen en die dmv van een thermostaat die de boiler temperatuur meet laten schakelen.
Is de boiler nog koud, kan het geen kwaad als er koelwater doorheen stroomt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 13 dec 2018 11:38 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 12:09 #1004876

PvO schreef :
Is de boiler nog koud, kan het geen kwaad als er koelwater doorheen stroomt.

Beetje wel. De motor warmt dan langzamer op.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 13:48 #1004906

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
Is de boiler nog koud, kan het geen kwaad als er koelwater doorheen stroomt.

Beetje wel. De motor warmt dan langzamer op.
Ok, geen boiler verwarmen met een warme motor, en nu ook al niet meer met een koude motor.
Dat wordt dus koud douchen...
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 13:54 #1004907

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Oeps i dus iT again
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 14:45 #1004918

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Een omgekeerde thermostaat plaatsen houd wel in dat je de flow door de boiler gaan regelen op basis van de temperatuur van het koelwater.
Persoonlijk zou ik de flow dan willen regelen op de temperatuur van de boiler.
Zoals je het nu wilt, gaat de thermostaat dicht zodra het koelwater een bepaalde temperatuur bereikt, de flow langs de thermostaat stopt. het koelwater koelt plaatselijk af en de thermostaat gaat weer open.
Dit lijkt mij een vrij willekeurig systeem, kan werken, maar ook niet.
Niet helemaal zo gedacht!
Je zet een thermostaatklep in de retour van de boiler met een klein gaatje erin (Er zijn veel thermostaatkleppen te vinden met gaatjes. Veel tractoren hebben zoiets)
Bij een hoge temperatuur terug van de boiler knijpt de thermostaatklep dicht en blijft er een kleine flow staan door dat gaatje. Voldoende om de klep dicht te houden.
Zolang de boiler koud is staat de klep open en houd je de normale situatie die je nu ook hebt. Dat was het idee :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 14:46 #1004919

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Je moet alleen een klep hebben die dicht gaat i.p.v. open. :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 14:56 #1004921

Mmmm , misschien kun je met wat knutsel en soldeerwerk de klep aan de andere kant van de zitting zetten .
Moet eigenlijk wel lukken. :unsure:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:09 #1004938

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Inmiddels heb ik de warmwateralarm sensor hier liggen.
Ik ben aan het meten geweest in een pannetje heet water maar ik krijg geen verbinding tussen huis en aansluiting van de draad.
tb-1218 100-on staat erop. Zal wel met 100 afgaan en dat haal je net niet met kokend water :angry:
Hij gaat in ieder geval niet te vroeg af dan :laugh:
Baal een beetje dat ik geen proefalarm heb gemaakt op de boot door de stekker tegen het blok aan te houden. Maar goed, dat zal het wel doen.



Laatst bewerkt: 13 dec 2018 16:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:27 #1004946

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
holtere schreef :
Inmiddels heb ik de warmwateralarm sensor hier liggen.
Ik ben aan het meten geweest in een pannetje heet water maar ik krijg geen verbinding tussen huis en aansluiting van de draad.
tb-1218 100-on staat erop. Zal wel met 100 afgaan en dat haal je net niet met kokend water :angry:
Hij gaat in ieder geval niet te vroeg af dan :laugh:
Baal een beetje dat ik geen proefalarm heb gemaakt op de boot door de stekker tegen het blok aan te houden. Maar goed, dat zal het wel doen.




Even in olie meten. Dat kun je heter maken
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 dec 2018 16:28 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:29 #1004948

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Even in olie meten. Dat kun je warmer maken
Ja, natuurlijk....zat even vast in de bovenkamer hier :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:30 #1004949

Aansteker ?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:32 #1004951

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Jeroen-pion schreef :
Aansteker ?

Hij is leuk! ;) Ik lach me te baste :laugh:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 13 dec 2018 16:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:34 #1004952

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Fritespan staat al aan B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:48 #1004958

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De sensor slaat om bij exact 100 graden en is dus goed verklaard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 16:57 #1004963

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Een en ander wordt langzaam duidelijk. De alarmsensor zit in het motorblok en die gaat af bij het volgas varen met (door en door) warme motor bij exact 100 graden. De temperatuurmeter zit in de warmtewisselaar en reageert vertraagd maar geeft dan ook een lagere temperatuur aan nl. 85-90 graden.
Het hele systeem heb ik doorgelopen en daarbij geen enkel mankement gevonden.
We varen met een fikse schroef en halen daarmee ook niet het maximum toerental, 3100 zo'n beetje bij rompsnelheid, dan is de fut eruit.
Ik kom tot de conclusie dat het koelsysteem van een MD 2030 hiervoor wat aan de krappe kant is, niet dramatisch maar toch!

Toch eens serieus kijken of we een klein deel kunnen winnen met de truuk met de boiler.
Kranen heb ik maar een thermostaat lijkt me ideaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 13 dec 2018 22:19 #1005088

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
holtere schreef :
De sensor slaat om bij exact 100 graden en is dus goed verklaard.

Nog wat info over keolwatertemperaturen en alarmen van een gerenomeerde motorfabrikant.
Temp na motor: 85 - 95 graden
Temp voor motor: 5 - 8 lager(afhankelijk van vermogen)
Temp alarm bij 105 graden.
Autostop motor bij 110 graden.
Dus al met al zit je goed met de waarden die je meet. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geheimzinnig onderdeel koelsysteem 14 dec 2018 04:09 #1005114

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
holtere schreef :
Een en ander wordt langzaam duidelijk. De alarmsensor zit in het motorblok en die gaat af bij het volgas varen met (door en door) warme motor bij exact 100 graden. De temperatuurmeter zit in de warmtewisselaar en reageert vertraagd maar geeft dan ook een lagere temperatuur aan nl. 85-90 graden.
Het hele systeem heb ik doorgelopen en daarbij geen enkel mankement gevonden.
We varen met een fikse schroef en halen daarmee ook niet het maximum toerental, 3100 zo'n beetje bij rompsnelheid, dan is de fut eruit.
Ik kom tot de conclusie dat het koelsysteem van een MD 2030 hiervoor wat aan de krappe kant is, niet dramatisch maar toch!

Toch eens serieus kijken of we een klein deel kunnen winnen met de truuk met de boiler.
Kranen heb ik maar een thermostaat lijkt me ideaal.

Ik zou zoiets maken (wel natuurlijk met messing solenoid en T-stuk).



Kosten: 2 tientjes.
Andere voordelen:
1. Instelbaar, ook hysteresis (dead band).
2. minder bulky
3. evt. een override switch maken om boiler af te sluiten indien gewenst.
4. Je weet door LCD uitlezing exact wat de boiler temp is, ook handig om te bepalen of het nog warm genoeg is om de familie te douchen, of dat de motor even aan moet.
5. Als je een NC solenoid gebruikt kun je power van de thermostat pas aanzetten (handmatig of met eltr. timer) bijv. 10 mnuten nadat je de motor start, zodat die sneller warm draait.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 14 dec 2018 04:20 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl