Yellow Boat schreef :
Ja en nee
![:huh: :huh:](/media/kunena/emoticons/wassat.png)
Het debiet bepaalt inderdaad ook de warmteoverdracht in de warmtewisselaar maar ook de temperatuursverhoging van water of koelvloeistof. Die laatste wordt bepaalt door het debiet en de af te voeren warmte . Die is voor de vuistregel ongeveer gelijk aan het motorvermogen ( aan de krukas) voor zover het de koeling van de motor zelf betreft. Daar komt dan nog bij dat ook het uitlaatgas moet worden gekoeld en dat kun je over de duim eveneens stellen als eveneens ongeveer gelijk aan het motorvermogen.
( dit is om een sommetje wat simpeler te maken ,ik reken met 1/3 krukasvermogen , 1/3 motorkoeling en 1/3 uitlaatkoeling , in werkelijkheid liggen de benodigde afgevoerde vermogens iets lager voor ons type scheepsmotoren) .
In ieder geval is 7,5 liter buitenwater bij een 20 KW motor te weinig . Daarmee zal de uitlaat te heet worden omdat het water wel bijna 70 graden warmer worden als waarmee het binnenkomt en dat gaat dus , zeker in de zomer, fout. De motor zelf kan er best mee op temperatuur blijven , dat hangt af van het oppervlak en de uitvoering van de warmtewisselaar maar ook de uitlaat moet niet et warm worden. Dat i dan ook het verschil met een automotor omdat daar immers de uitlaat niet hoeft te worden gekoeld.
Ad
De flow van het buitenwater is een vast gegeven en wordt bepaald door grootte van de impellerpomp en het toerental van de motor. Op zowel de direct als de indirect gekoelde motor wordt dezelfde impellerpomp gebruikt, dus er is voldoende marge om altijd voldoende uitlaatkoeling te hebben. Bij hoger RPM neemt de flow uiteraard toe, zoals hier kan worden gezien:
01:06:12.98 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,
1699,R,R1,R,
10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:06:14.07 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:06:15.17 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.3,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*00
01:06:16.27 $ERXDR,C, 28,C,T1,T,1699,R,R1,R, 10.2,l,F1,R, 0.0,l,F2,R, 0.0,l,F3*01
De motor is maar net gestart en is nog koud. Thermostaat is dicht, geen coolant flow. Maar dat staat los van de raw water flow.
Het zou trouwens wel een enorm efficiente warmtewisselaar zijn als het buitenwater in een enkel reisje er doorheen 70 graden warmer zou worden, goeie genade.