Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: NMEA 0183 motor gegevens / display

NMEA 0183 motor gegevens / display 18 nov 2018 20:46 #998029

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
WADnWIND schreef :
37south schreef :
WADnWIND schreef :
Je kan toch ook AC afpakken van de "W" aansluiting op de dynamo. Of ander een optische reflectie opnemer met een witte streep op "een" as? Alles is mogelijk.

Software doet de rest.

De AC van de "W" op de alternator (waar de standaard VP rev counter op zit aangesloten) is niet rechtstreeks bruikbaar. Een hall effect sensor geeft een mooi signaaltje dat rechtstreeks op een MCU poort kan worden aangesloten. Maar er zijn inderdaad veel wegen die naar Rome leiden.

ff clippen en je hebt je blokgolfje lijkt me??
dat magneetje brengt toch enige onbalans...

Maar oké, ieder zijn keus.
En dan nog naar 5V
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 04:59 #998061

37south schreef :
WADnWIND schreef :
37south schreef :
WADnWIND schreef :
Je kan toch ook AC afpakken van de "W" aansluiting op de dynamo. Of ander een optische reflectie opnemer met een witte streep op "een" as? Alles is mogelijk.

Software doet de rest.

De AC van de "W" op de alternator (waar de standaard VP rev counter op zit aangesloten) is niet rechtstreeks bruikbaar. Een hall effect sensor geeft een mooi signaaltje dat rechtstreeks op een MCU poort kan worden aangesloten. Maar er zijn inderdaad veel wegen die naar Rome leiden.

ff clippen en je hebt je blokgolfje lijkt me??
dat magneetje brengt toch enige onbalans...

Maar oké, ieder zijn keus.
En dan nog naar 5V

Opamp (lm324 heb ik dacht ik) er tussen op 5v daarmee klippen. Werkt prima.
Voor de temperatuur liever een lineaire sensor, tmp36 of zo. Veel makkelijker om te rekenen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 06:43 #998068

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
It Paradyske schreef :
37south schreef :
WADnWIND schreef :
37south schreef :
WADnWIND schreef :
Je kan toch ook AC afpakken van de "W" aansluiting op de dynamo. Of ander een optische reflectie opnemer met een witte streep op "een" as? Alles is mogelijk.

Software doet de rest.

De AC van de "W" op de alternator (waar de standaard VP rev counter op zit aangesloten) is niet rechtstreeks bruikbaar. Een hall effect sensor geeft een mooi signaaltje dat rechtstreeks op een MCU poort kan worden aangesloten. Maar er zijn inderdaad veel wegen die naar Rome leiden.

ff clippen en je hebt je blokgolfje lijkt me??
dat magneetje brengt toch enige onbalans...

Maar oké, ieder zijn keus.
En dan nog naar 5V

Opamp (lm324 heb ik dacht ik) er tussen op 5v daarmee klippen. Werkt prima.
Voor de temperatuur liever een lineaire sensor, tmp36 of zo. Veel makkelijker om te rekenen.


Natuurlijk, kan allemaal. Dat is het leuke, dat je zoveel kanten op kunt met realisatie. Persoonlijke voorkeur en vrijheid dus. Voor mij geldt zo min mogelijk extra ICs, hoe simpeler, hoe beter. En PCB en andere spullen die al voorhanden zijn gebruiken. Ik geef altijd de voorkeur aan software oplossingen als ik de keuze heb, ook persoonlijk. Ik heb in het verleden de TMP35 gebruikt, toch wel een paar keer falen dearvan meegemaakt. Misschien toeval. Thermistor misschien wat meer robuust? Als je eenmaal de software goed hebt zie ik geen nadelen.
Thermistor met vaste weerstand in koperen buisje, op de thermostaat. Foto is wat onduidelijk:



V.w.b. magneetje, gewicht is maar 1 gram, dus "onbalans" verwaarloosbaar, en al helemaal niet als je er een gaatje voor boort en uitgeboord material vervangt.




Ben trouwens wel benieuwd hoe je jouw project hebt uitgevoerd. RPM en temperauur zichtbaar in kuip? Ook LCD en/of NMEA? Foto's?
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 19 nov 2018 06:47 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:26 #998078

Nee geen LCD, alles NMEA0183 uit, en dan presenteren via verschillende apps die NMEA0183-XDR weer kunnen geven.
Zelf een appje geschreven die een willekeurig NMEA-veld kan laten zien, en een schaalverdeling erbij tekent. En nu ook via NavMonitor, beide voor Android.
NMEA-data wordt via bluetooth doorgegeven, aan een blootooth-naar-NMEA-service zodat de telefoon niet naar een ander access-point geschakeld hoeft te worden.

Naar mijn idee zit daar de toekomst voor de displays, goedkope (Android)devices die alleen als display fungeren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:32 #998080

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
37south schreef :
Ben trouwens wel benieuwd hoe je jouw project hebt uitgevoerd. RPM en temperauur zichtbaar in kuip? Ook LCD en/of NMEA? Foto's?

:laugh: Gewoon good old style analoog met VDO metertjes!

Dat neemt niet weg dat je project fraai is en goede mogelijkheden biedt. Het is niet zo dat we de boel afkraken, maar de keus van sensoren is een keuze voor een ieder.
De W klem is er toch al, dus waarom al die moeite?
Als temp voeler had ik dan weer gekozen voor een PT100 elementje, super lineair en super standaard.

Het is maar net vanuit welke optiek en achtergrond het benaderd wordt, alle sensor sorten zijn uiteindelijk voor jouw project toepasbaar.

Hans noemt een 4 voudige opamp, ik zou gewoon geclipt hebben met 2x zener 4V7 oid, boeren truck, lekker passief.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:35 #998081

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
It Paradyske schreef :
Naar mijn idee zit daar de toekomst voor de displays, goedkope (Android)devices die alleen als display fungeren.

Daar ben ik het mee eens. De peperdure klokken en dochterklokken hebben hun langste tijd gehad. Voor langzaam de blinder wordende paarden is dat een uitkomst.

37 South, je hardware heeft toch gewoon een ingangs spec.? iets rond de 5V blok o.i.d.? Dan kan ieder bepalen hoe hij de signalen aanbied
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 nov 2018 07:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:37 #998082

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Heb je misschien een paar screen captures van je Android met eigen app? Ik heb nog geen tijd gehad om Navmon te proberen. Wel interessant, maar persoonlijk vind ik een vast instrument toch wel makkelijk.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:38 #998083

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Ik zie heel vaak dit soort systemen in het middelgroot op grote panelen met het blokschema van de generatoren en aanverwante delen. Daar biedt dit soort projecten wel mogelijkheden toe.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:42 #998085

37south schreef :
Heb je misschien een paar screen captures van je Android met eigen app? Ik heb nog geen tijd gehad om Navmon te proberen. Wel interessant, maar persoonlijk vind ik een vast instrument toch wel makkelijk.

Zal een werkende screenshot maken als ik op de boot ben...
Een vast instrument kan ik niet aflezen als ik op het voordek de watertank aan het vullen ben :-).
Idemdito voor de dieseltank, gewoon in de ene hand de telefoon en in de andere het tankpistool.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 07:48 #998086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@ 37South

Het interessantste zou zijn als je zoveel mogelijk 1:1 gebruik kan maken van de bestaande sensoren, b.v. de VDO(achtige) sensoren. dan wordt het enorm universeel.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 08:06 #998094

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
W&W
De nadruk ligt in mijn projectje op flow rate van koelvloeistof en raw water, en de konklusies die je daaruit kunt trekken als je temperatuur en RPM ernaast zet, zoals funktioneren van thermostat.

Op mijn motor zit alleen temperatuur alarm switch, geen temp sensor anders had ik die zeker gebruikt. RPM van alternator op standaard klokje op VP paneeltje. Ivm RPM noem je "al die moeite", maar in feite was dat het makkelijkste deel van het hele project. Thuis voor te bereiden en te testen, makkelijk toegankelijk op motor. Extra electronica moet weer in een apart doosje, power supply enz.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 08:10 #998097

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
1 weerstand en 2x zenderdiode?

prima.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

NMEA 0183 motor gegevens / display 19 nov 2018 08:31 #998106

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
WADnWIND schreef :
1 weerstand en 2x zenderdiode?

prima.....

Ja als je dat zo schrijft is het heel simpel, zoals zoveel dingen, maar de praktijk is vaak anders. Voor je een mooi schoon signaal hebt dat je via de MCU poort kunt lezen ben je wel weer even verder. En ik moet op de boot testen, met minimale spullen. Enfin, het werkt prima zoals ik het nu heb.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl