Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yamaha FT8DE vreet impellers

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 15:04 #984299

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5162
omega schreef :
Je kunt de motor laten draaien met de waterklem op de waterinlet, in een kliko is niet nodig.

Dat van die kliko is omdat TS een ontkalkingsmiddel wil gebruiken. En dan kan het niet met een doorspoelklem.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 16:01 #984332

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
de buitenboordmotor moet zeker met de cavilatieplaat een stuk onder water zitten, het pompje is niet zelf aanzuigend maar moet vollopen met water, de water inlaat zit wel aan de onderkant van de plaat maar daar zit het schoepenradje net boven.



maar goed als dat gefilosofeer heeft weinig nut, als alles correct is gemonteerd en de pomp geeft koelwater, en de motor wordt gekoeld, dan kan de motor niet warmlopen door gebrek aan koelwater, en kan de impellor nooit droog staan.

dus zal de motor bliven lopen en goed gekoeld worden, zo simpel is dat.

dat hele systeem is zo simpel als wat, de eenvoud zelve, en bij normaal onderhoud uiterste betrouwbaar.

maar je moet hem niet droog laten draaien , dan gaat alles kapot.

aallen dat de motor altijd zo goed heeft gewerkt bij de vorige eigenaar blijft vreemd, maar daar kan ik voor als nog niets mee, misschien heeft ie net voor de verkoop deze motor er in gezet, alles is mogelijk.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 02 okt 2018 18:30 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 18:47 #984386

Ik zou alle informatiebronnen benutten.
Dus: als het mogelijk is zoveel mogelijk vorige eigenaars bevragen, ook de laatste voor je.

@afstand naar Eindhoven: het leuke is dat je een buitenboordmotor zo in de auto gooit, dat is het voordeel van zo'n ding. (wel op de aangegeven manier!)

Foutzoeken doe je systematisch.
Hier krijg je van alle kanten informatie.
Maak voor jezelf beleid hoe je het aan gaat pakken: diverse insteken zijn gegeven.

Ik heb een Yamaha 9.9 PK motor met werkschroef gehad, een van de eerste series: die heeft perfect gelopen totdat er rubbertjes in de carburateur aan vervanging toe was. De rubbertjes alleen al kosten rond de €300, dan moesten ze er nog in. Ik meen dat de motor toen 20 jaar oud was. Ik heb hem toen vervangen door een nieuwe Yamaha 8 PK met werkschroef.
Allebei geweldige motoren!

Je moet voor jezelf de afweging maken tot hoever je wilt gaan met repareren etc.
Maar met iedere boot die je 'nieuw' hebt moet je hobbels overbruggen, en ook als je boot ouder wordt komen er nu en dan 'probleempjes'.
Deze zomer had ik bv. heel veel -zout- water binnenboord: de beluchter van de buitenboordkoeling van de binnenboordmotor was stuk. Dit heeft ook 3 dagen vakantie gekost. Wel veel geleerd van de monteur die toen is gekomen. Dat dan weer wel.
Boot en motor zijn nu net 10 jaar oud, en de motor heeft goed onderhoud gehad.
Of een het midzwaard wat deze winter was voorzien van een nieuwe as en stevigere bevestiging: ik hoorde veel herrie, en constateerde later dat het scharnierpunt niet meer werkte. Einde zeilvakantie, en mijn boot moet nu het water uit.
Ik wil je adviseren om amen met een goede monteur te gaan kijken naar je motor.
Samen, omdat je ervan leert, en ook om te voorkomen dat de monteur 'verkeerde zuinigheid' toepast.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 19:18 #984403

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Ik heb hier nog eens over nagedacht.

Wat mij betreft zijn er 2 mogelijke rootcauses:
1: Iets mechanisch,
2: Iets met aan of afvoerleiding

1: Mogelijke mechanische zaken:
1.1: Scherpe randen aan de binnenkant van het pomphuis,
1.2: axiale speling van de impellor in het pomphuis ==> hij zal in eerste instantie een beetje lucht moeten verpompen om water te krijgen. Dat is niet erg, maar als er speling is, lekt hij en zal de lucht niet voldoende aanzuigen en geen water krijgen.
1.3: speling van lagers/ kromme as etc, met hetzelfde effect als 1.2

2:Leidingen:
2.1: Kan z'n water niet kwijt, na de pomp is iets verstopt.
2.2: Kan niet aan water komen:
2.2.1: de aanzuigleiding lekt, er wordt valse lucht getrokken, effect zie 1.2
2.2.2: Aanzuigleiding (bijna) verstopt. Duurt te lang voor er water komt, ondertussen heeft de impeller te veel geleden.

Heb je nog kapotte impellers? Foto's doen wonderen.

En hoe ver is ver?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 20:30 #984436

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
maakt allemaal niks uit !

als je hem netjes reviseert en er is koelwater en een krachtige controle straal en hij draait prima in de kliko, en je monteerd hem met voldoende diepte in je boot dan is ie klaar,

elke stap die je maakt merk je wel of er iets niet klopt en dan pas verder en dieper kijken , dit is gespeculeer op niks af, al kan dat op zich wel leerzaam zijn en leuk als je van techniek houd, ik ben wat sneller en effectiever vanwege mijn voorliefde voor het bakken van appeltaarten
Joop66 schreef :
Ik heb hier nog eens over nagedacht.

Wat mij betreft zijn er 2 mogelijke rootcauses:
1: Iets mechanisch,
2: Iets met aan of afvoerleiding

1: Mogelijke mechanische zaken:
1.1: Scherpe randen aan de binnenkant van het pomphuis,
1.2: axiale speling van de impellor in het pomphuis ==> hij zal in eerste instantie een beetje lucht moeten verpompen om water te krijgen. Dat is niet erg, maar als er speling is, lekt hij en zal de lucht niet voldoende aanzuigen en geen water krijgen.
1.3: speling van lagers/ kromme as etc, met hetzelfde effect als 1.2

2:Leidingen:
2.1: Kan z'n water niet kwijt, na de pomp is iets verstopt.
2.2: Kan niet aan water komen:
2.2.1: de aanzuigleiding lekt, er wordt valse lucht getrokken, effect zie 1.2
2.2.2: Aanzuigleiding (bijna) verstopt. Duurt te lang voor er water komt, ondertussen heeft de impeller te veel geleden.

Heb je nog kapotte impellers? Foto's doen wonderen.

En hoe ver is ver?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 20:31 #984437

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Een keer een motor tegengekomen, ik dacht een Mercury, waarbij het rvs cupje waar de impeller in draait verkeerd zat. Impeller krijgt dan helemaal geen water en is binnen 10 minuten weggebrand. In principe past dat cupje er maar op 1 manier in, maar een beetje lompe monteur met weinig geduld draait de boutjes wat strakker..

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 02 okt 2018 20:59 #984443

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Dat zijn geen monteurs maar koekebakkers ( niet verwarren met iemand die graag appeltaarten bakt)

nmrtnm schreef :
Een keer een motor tegengekomen, ik dacht een Mercury, waarbij het rvs cupje waar de impeller in draait verkeerd zat. Impeller krijgt dan helemaal geen water en is binnen 10 minuten weggebrand. In principe past dat cupje er maar op 1 manier in, maar een beetje lompe monteur met weinig geduld draait de boutjes wat strakker..

Martijn :)
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 06:26 #984477

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
peter1 schreef :
maakt allemaal niks uit !

als je hem netjes reviseert en er is koelwater en een krachtige controle straal en hij draait prima in de kliko, en je monteerd hem met voldoende diepte in je boot dan is ie klaar,

elke stap die je maakt merk je wel of er iets niet klopt en dan pas verder en dieper kijken , dit is gespeculeer op niks af, al kan dat op zich wel leerzaam zijn en leuk als je van techniek houd, ik ben wat sneller en effectiever vanwege mijn voorliefde voor het bakken van appeltaarten
Joop66 schreef :
Ik heb hier nog eens over nagedacht.

Wat mij betreft zijn er 2 mogelijke rootcauses:
1: Iets mechanisch,
2: Iets met aan of afvoerleiding

1: Mogelijke mechanische zaken:
1.1: Scherpe randen aan de binnenkant van het pomphuis,
1.2: axiale speling van de impellor in het pomphuis ==> hij zal in eerste instantie een beetje lucht moeten verpompen om water te krijgen. Dat is niet erg, maar als er speling is, lekt hij en zal de lucht niet voldoende aanzuigen en geen water krijgen.
1.3: speling van lagers/ kromme as etc, met hetzelfde effect als 1.2

2:Leidingen:
2.1: Kan z'n water niet kwijt, na de pomp is iets verstopt.
2.2: Kan niet aan water komen:
2.2.1: de aanzuigleiding lekt, er wordt valse lucht getrokken, effect zie 1.2
2.2.2: Aanzuigleiding (bijna) verstopt. Duurt te lang voor er water komt, ondertussen heeft de impeller te veel geleden.

Heb je nog kapotte impellers? Foto's doen wonderen.

En hoe ver is ver?

Met een appeltaartbakker ga ik niet graag in discussie over techniek. Tenzij oven-techniek. Toch: voor je begint met openmaken, is het handig om een beeld te hebben van wat je allemaal zou kunnen tegenkomen. Dat je een paar dingen die niet zo meteen in het oog springen, ook nakijkt. Daar was dit voor bedoeld. Als handreiking. Omdat de motor te ver weg woont.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 06:45 #984478

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Snap hem wel hoor Joop, je wilt hem op alle mogelijke manieren helpen, dat is duidelijk.
Ben benieuwd of we straks een dankbare buitenboord motor eigenaar hebben die in alle kleuren ons gaat vertellen wat er mis was, en dat het eigenlijk toch voor de hand lag en simpel was .

ik weet het al, alleen niet in feit, maar in een aan feitelijke ervaring grenzende veronderstelling, daarmee zeggende dat we het moeten afwachten.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 03 okt 2018 06:46 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 11:38 #984557

Simpel test, hang de BB eens achter een kleiner (lager) bootje waarvan je kan zien en weet dat het staartstuk echt diep genoeg in het water steekt. Blijft de boel heel, dan ligt het niet aan de BB en moet je het zoeken in je bun.
Gaat het wel kapot, dan verder focussen op de BB zoals hierboven door een aantal leden is geopperd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 12:08 #984565

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
We hebben voor een hele andere oplossing gekozen; ik kon nog een mooie prijs krijgen voor mijn motor (nadat ik de pomp gereviseerd heb) bij inruil op een overjarige FT8GEX, extra langstaart dus. De impeller ligt daar 8 cm lager en ik weet zeker dat het in mijn bun past (als een 'G' tenminste niet groter is geworden dan een 'D')

Ik ga er van uit dat dit mijn probleem definitief oplost. We nemen de hogere weerstand (die ik ook zou hebben als ik de huidige motor lager hang) voor lief. Wij hebben de Tonic 23 met vaste kiel, dus de motor zal de grond niet raken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 14:13 #984606

  • GeertM
  • GeertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Hoi,

Ik zie net dat de bun van een tonic 23 aan de zijkant zit.
Start je de motor wel eens terwijl je nog (onder helling) over bakboord zeilt?

Laatst bewerkt: 03 okt 2018 14:14 door GeertM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 14:48 #984618

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Bert65 schreef :
We hebben voor een hele andere oplossing gekozen; ik kon nog een mooie prijs krijgen voor mijn motor (nadat ik de pomp gereviseerd heb) bij inruil op een overjarige FT8GEX, extra langstaart dus. De impeller ligt daar 8 cm lager en ik weet zeker dat het in mijn bun past (als een 'G' tenminste niet groter is geworden dan een 'D')

.

Bij wie ben je geweest, ik ga ook op zoek naar andere (lichtere) motor. Heb nu 15HP Johnson, te zwaar voor mijn bootje. En een goede inruilprijs is natuurlijk handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 16:06 #984646

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
je ziet wel dat zo een buitenboordmotor die meerdere keren warm is gelopen in de watersportwinkel gewoon weer verkocht wordt.


wil niet zeggen dat ie beschadigd is van binnen, maar lekker is het niet, best kans dat je het in de cilinder kan zien en dat ie toch wat beschadigd is maar gewoon nog goed genoeg loopt.

ik zelf koop nooit een tweedehands motor, maar altijd nieuw, blijven toch dik geld waard na 10 jaar.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 03 okt 2018 16:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 16:10 #984647

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Hallo Peter1, De koper gaat de motor eerst uitgebreid testen. Tsja, en anders hadden we gezien dat de motor die een paar keer warm gelopen is weer gewoon gerepareerd wordt. Ik heb nog steeds vertrouwen in de motor maar weet niet zeker of ik hem lager in de bun kan krijgen. Daar hoef ik mij nu niet druk over te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 16:23 #984648

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
peter1 schreef :
maakt allemaal niks uit !

als je hem netjes reviseert en er is koelwater en een krachtige controle straal en hij draait prima in de kliko, en je monteerd hem met voldoende diepte in je boot dan is ie klaar,

Zwakke controle straal? Niks kliko. Gewoon even langs de uroloog. Echt, die pillen werken fantastisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 okt 2018 16:33 #984650

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Dat valt amper te testen, alleen door de cilinderwand te bekijken.

kan ie nog 50 jaar mee draaien, maar echt lekker is het allemaal niet.

wat ik er mee bedoel is dat als je een buitenboordmotor koopt, je nooit weet wat er allemaal mee gebeurd is, de watesportwinkel zegt geheel uitgetest en loopt als nieuw.

ik zeg leg wat meer neer voor een nieuwe met 2 jaar garantie, en koop een overjarig model.

een recente buitenboordmotor kost ook tweedehands veel geld
Bert65 schreef :
Hallo Peter1, De koper gaat de motor eerst uitgebreid testen. Tsja, en anders hadden we gezien dat de motor die een paar keer warm gelopen is weer gewoon gerepareerd wordt. Ik heb nog steeds vertrouwen in de motor maar weet niet zeker of ik hem lager in de bun kan krijgen. Daar hoef ik mij nu niet druk over te maken.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 11 okt 2018 08:56 #986905

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Helaas, echt simpel is het probleem niet. Ik heb de motor inmiddels op het droge en de nieuwe motor is besteld. Maar wat ik zag toen ik de motor openmaakte heeft mij doen besluiten hem (nog) niet in te ruilen. Ik heb de foto's bijgevoegd, voor de duidelijkheid, de impeller is in perfecte staat. Zoals je kan zien is het impellerhuis (die was nieuw) verbrand en delen zijn gesmolten.

Voor een goed begrip het voorafgaande: Ik heb vorig jaar rond deze tijd de boot over de Saan gevaren (ongeveer 4 uur moteren) op de motor, dat gaf geen probleem. Of er toen een controlestraal was, weet ik niet. Ik heb in de winter de boot op het droge gehad, en de de motor proef laten lopen. Er was toen geen controlestraal. De motor is toen naar de reparateur geweest en koelde toen en gaf een controlestraal. Heeft bijna het hele seizoen goed gedraaid. Wel gaf de monteur toen al aan dat de motor dieper moest liggen. Op een gegeven moment, ongeveer twee maanden geleden viel de motor uit en was te heet geworden. Geen koeling meer. Op aanraden van de monteur ook nog met een pom aan de wateruitlaat gezogen. Motor is toen naar de monteur gegaan en die heeft de impeller vervangen en de reststukjes uit de motor gehaald (maar misschien niet allemaal). De motor heeft het daarna eigenlijk nooit goed gedaan en viel binnen een week weer uit. Toen heb ik zelf de motor open gemaakt en bijgaande foto's aangetroffen. Volgens de onderdelen leverancier moet de hele motor nu uit elkaar om alle koelkanalen schoon te maken. Zijn daar alternatieven voor? En wat denken jullie dat er gebeurt is?
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 okt 2018 10:02 door Bert65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 11 okt 2018 09:02 #986907

Ik zou eerst met perslucht de boel eens goed doorlazen, daarna met water onder druk de boel nog eens goed doorspoelen. Wellicht dat je dan even een adaptor met een Gardena koppeling moet maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 11 okt 2018 10:01 #986916

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Hartelijk dank voor je reactie. Zat ik ook aan te denken. Van boven naar beneden? Met het staartstuk er eerst af? Daar kan ik nl. wel goed bij En moet de thermostaat er dan uit? Waar zou je de Gardena aansluiting op aansluiten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 11 okt 2018 10:17 #986919

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Uit je antwoorden en opmerkingen maak ik op dat je niet veel ervaring hebt met BBmotoren onderhoud. Alle goedbedoelde adviezen hier gegeven zullen ook niet allemaal tot een oplossing leiden. Als je het probleem serieus wil oplossen adviseer ik toch naar een erkende dealer te gaan. Met de komende winterperiode zullen er vast wel een paar wat tijd over hebben.Kost misschien wel wat maar.....If you pay peanuts, you get monkeys! Succes.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 11 okt 2018 10:19 #986920

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Het lijkt erop dat er niet (genoeg) water in de impellerpomp komt. Thermostaat komt pas veel later in het circuit en zorgt voor de correcte temperatuur van de motor. Ik zou me eerst concentreren op het inlaatcircuit.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 11 okt 2018 10:59 #986928

De Optimaal schreef :
Ik zou eerst met perslucht de boel eens goed doorlazen, daarna met water onder druk de boel nog eens goed doorspoelen. Wellicht dat je dan even een adaptor met een Gardena koppeling moet maken.

is niet lastig gewoon doen: eerst perslucht dan water, hele pomphuis vervangen. Dan heb je weer een prima bbm-tje. Die "monteur" alleen nog bellen als je lekker appeltaart wil eten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 nov 2018 11:07 #993395

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3269
Hoe is het afgelopen:

De motor draait (en koelt) weer als een zonnetje. Ik heb een Gardena aansluiting kunnen vinden die zo op de uitloop van de controlestraal paste. Ik heb er eerst flink wat perslucht op gezet, daarna langzaam de waterdruk opgebouwd. Loopt nu echt weer prima en gaat in de verkoop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yamaha FT8DE vreet impellers 03 nov 2018 12:25 #993417

  • Timbo
  • Timbo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Zat dus toch iets voor of na de thermostaat wat de boel blokkeerde.
Stukje impeller rubber?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl