Ik zit ook te kijken naar de verschillende ebbm's van rond de 2 KW. Specifiek naar modellen die met een externe accu werken en die geschikt zijn voor afstandbesturing. Het idee met dat laatste is dat ik dan de motor zou kunnen laten meesturen met de helmstok, zodat ik op heel lage snelheid met de stuurautomaat de kop in de wind kan houden met zeilen hijsen; als het ware lowtech dynamic positioning
![B) B)](/media/kunena/emoticons/cool.png)
maar ook om met weinig vermogen toe te kunnen. Snelheid is niet zo belangrijk, het gaat alleen om haven in en uit en de sluis door. De informatie die je erover vindt lijkt echter vooral toegespitst op het varen op rompsnelheid dan wel kruissnelheid met motorboten, dat maakt het niet makkelijker.
Wat me opvalt is dat de verschillende fabrikanten wel heel verschillende opgaves doen van de verhouding tussen de input in kW en de stuwkracht in LBS:
type | input kW | output LBS | prop Ø mm |
Caroute / Amarew XM160R | 2 | 160 | |
Aquamot Trend 1.6L-F | 1,6 | 89 | 222 |
Aquamot Trend 2.2L-F | 2,2 | 124 | 253 |
Torqeedo Cruise 2.0 R | 2 | 115 | 300 |
Haswing Protruar 5.0 | 2,5 | 160 | 271 |
ePropulsion Navy 3.0 | 3 | ? | 260 |
De een zal wat optimistischer rekenen en de ander wat realistischer, maar er zit allicht ook wel echt verschil tussen. Omdat de diameter van de propeller daar een rol in kan spelen heb ik die er ook bij proberen te zoeken, maar heb dat nog niet compleet.