Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 09:49 #971679

Fly-Tour schreef :
YB, zou dan die ene inch heel veel verschil geven? Je zou dan eerder zeggen naar beneden afronden op 14x8.... ipv 14x9..

Niet veel nee maar met een iets te kleine spoed zal ook de motor niet zijn volle vermogen kunnen afgeven aan de schroef, simpelweg omdat de schroef bij het maximum toerental niet het volle vermogen vraagt.
In principe betekent dat dan wat minder snelheid. Ik heb er al eens een plaatje voor egmaakt voor mijn huidige boot/motor/schroef combinatie (motortoeren 3100 max).Daar zie je ook wat een te kleine of te grote schroef voor gevolgen kan hebben.
Maar naturulijk zijn de berekende waarden slechts richtlijnen. Wat er precies voor schroef nodig is hangt van meer factoren af zoals vorm onderwaterschip maar ook de efficientie van de schroef waardoor de er best wat grotere of kleinere schroef nodig is.
Ook het echte scheepsgewicht vaarkaar speelt een flinke rol bij de maximaal haalbare snelheid en dus ook bij vooral de benodigde spoed van de schroef.
Maar dat alles beweegt zich eerder in een afwijking van hooguit +/- 5% of zoiets.

Ad
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 09:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 09:49 #971680

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik heb ook net een andere motor ingebouwd. zeilersforum.nl/index.php/foru...waardkast-en-stralen 3 cyl 27 pk. In een boot van ca 6 ton. Ben er nu een week mee op vakantie en heb het idee dat het verbruik c.a. 1 a 1.5 L per. Ik draai ook niet echt meer dan 2000 toeren. Haal dan 9.5 km/u
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 13:39 #971761

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Op de jachthaven woog de boot in de kraan 4000 kg nog voordat de kubota erin ging (moest toen de as wisselen) en tel daar nu maar 150 kg voor de motor bij een bij vaarklaar 100 kg erbij aan drinkwater. Verder nog wat bagage. Vakantieklaar kom je zomaar aan de 4300-4400 kg waarschijnlijk. Verder stap je zelf en iemand anders ook aan boord, zit je over de 4,5ton heen...
Daarvoor houdt men toch altijd een marge bij het kiezen van de schroef..?

Schroeven worden alleen geleverd in hele maten, niet in bijv 13,5x9,5 inch...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 13:45 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 14:41 #971787

Fly-Tour schreef :
Daarvoor houdt men toch altijd een marge bij het kiezen van de schroef..?

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn . Als ze dat altijd zouden doen loop je de kans dat ze het gewicht te hoog inschatten als jij zelf bijv. al die marge had bijgeteld.
In feite moet je ze gewoon vertellen of ze al dan niet wat bij het opgegeven gewicht moeten bijtellen.
Overigens kom ik met die 4,5 ton nog steeds uit op 14*8,5 inch en zul je dus moeten kiezen tussen 14*8 en 14*9 . Of je gaat naar 15 inch en dan wordt de spoed vrijwel precies 7"
En wat betreft die maten. Uiteraard heb je gelijk maar je kunt best redelijk dich bij hele maten komen door voor elke 0,1 inch van de diameter kleiner of groter o,15-0,2 inch bij de spoed op te tellen of eraf te trekken. Op die manier kun je op hele getallen uitkomen door een beetje tussen die twee waarden in te gaan zitten.
Dat doet een schroefleverancier als het goed is niet anders.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 16:01 #971815

Elke schroefberekening is een schatting. Tweaken om op “hele maten” uit te komen garandeert helaas nog geen perfect resultaat. Mijn “ideaal berekende” vaanstandschroef heb ik 2x bij moeten stellen voor ik de gewenste en berekende eigenschappen had.

Kijk dus wat je nu hebt en bepaal de richting waar je heen wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 18:34 #971856

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 19:45 #971883

nar mijn idee funktioneert een flowmeter niet bij diesel+
reden diesel heeft geen geleidbaarheid
Paulus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 20:10 #971896

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 198
Volvo Penta 2002 uit 1986, 2 cil 18 pk, 4,5 ton. Ik kom nooit boven de 1 liter per uur, vaar 1800 - 2200 toeren. Zo te lezen niet slecht voor een oudje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 21:13 #971926

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :
Daarvoor houdt men toch altijd een marge bij het kiezen van de schroef..?

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn . Als ze dat altijd zouden doen loop je de kans dat ze het gewicht te hoog inschatten als jij zelf bijv. al die marge had bijgeteld.
In feite moet je ze gewoon vertellen of ze al dan niet wat bij het opgegeven gewicht moeten bijtellen.
Overigens kom ik met die 4,5 ton nog steeds uit op 14*8,5 inch en zul je dus moeten kiezen tussen 14*8 en 14*9 . Of je gaat naar 15 inch en dan wordt de spoed vrijwel precies 7"
En wat betreft die maten. Uiteraard heb je gelijk maar je kunt best redelijk dich bij hele maten komen door voor elke 0,1 inch van de diameter kleiner of groter o,15-0,2 inch bij de spoed op te tellen of eraf te trekken. Op die manier kun je op hele getallen uitkomen door een beetje tussen die twee waarden in te gaan zitten.
Dat doet een schroefleverancier als het goed is niet anders.
Ad

Wanneer de schroef eene spoedje te licht is, 14x8, zal je , lijkt mij, de romsnelheid nog steeds lachend halen met de 20 pk. Het lijkt mij niet dat je dan ineens 'in de lucht' staat te draaien... Ik ben het er gaandeweg steeds meer mee eens geworden dat wat er nu onder zit aan de zware kant is, 14x10. Ik zou eens moeten meten, maar dat gaat lastig zonder toerenteller. Ja , handmatig op de krukas met een losse toerenteller, niet echt wenselijk bij volgas varen.. Zwarte rook heb ik nog niet gezien, alleen op het moment dat je 'm open zet blaast ie er een pluimpje uit.. Dat heeft zelfs de nieuwste Volkswagen nog :evil:

Het enige sluitende voor de schroefmaat, is het uittesten in de praktijk. Wellicht gaat het verbruik omlaag dan (en de geluiden nemen misschien af.)


Maar laten we eerlijk zijn, ook dat krappe schroefraam zou veel extra gedoe kunnen veroorzaken, wellicht niet het hoge verbruik, maar wel de geluiden/trillingen. Turbulente waterstroom.

Als ik zie in het topic van CMO hoeveel ruimte daar gecreeerd is voor de schroef van zijn Nienke, is er daar beter over nagedacht...

Ik hoop dat het weer even droog wordt, kan ik aftanken en weer uittesten. Precies de tijden bijhouden en de snelheid.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 21:18 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 21:18 #971927

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Zuidkaper schreef :
nar mijn idee funktioneert een flowmeter niet bij diesel+
reden diesel heeft geen geleidbaarheid
Er zijn ook mechanische flowmeters, die werken met elke vloeistof.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 24 aug 2018 21:22 #971930

De firma Kramer in Nieuw Vennep kan je adviseren over de schroef en evt. aanpassingen. Prima service en het is een vakman!
Laatst bewerkt: 24 aug 2018 21:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 06:12 #971963

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Zuidkaper schreef :
nar mijn idee funktioneert een flowmeter niet bij diesel+
reden diesel heeft geen geleidbaarheid
Er zijn diverse flowmeters die het wel kunnen.
www.flowmeters.nl/
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 06:36 #971966

Jutter schreef :
Zuidkaper schreef :
nar mijn idee funktioneert een flowmeter niet bij diesel+
reden diesel heeft geen geleidbaarheid
Er zijn diverse flowmeters die het wel kunnen.
www.flowmeters.nl/

Gelukkig bestaan die , zo lastig diesel tanken aan de pomp anders :P
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 07:17 #971973

Jutter schreef :
Zuidkaper schreef :
nar mijn idee funktioneert een flowmeter niet bij diesel+
reden diesel heeft geen geleidbaarheid
Er zijn diverse flowmeters die het wel kunnen.
www.flowmeters.nl/

Maar als je zoals TS in de orde van 1 l/h wil meten wordt het wel lastig. Ik zie overigens niet wat er moeilijk is met tank vol/paar uurtjes varen (logboek bijhouden)/weer tank vol, en je weet het.

www.banggood.com/K24-Bule-Turb...rch&cur_warehouse=UK

www.banggood.com/Universal-8mm...rch&cur_warehouse=CN
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 08:29 #972001

Ik ben er wel eens ingedoken, flowmeter voor aan de diesel. Heb hier nog liggen van conrad.
Maar het probleem is de flow bij lage toerentallen, en ook uiteraard de retour. Alles onder de pakmbeet 1 knoop mis je dan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 09:15 #972023

roozeboos schreef :
Ik ben er wel eens ingedoken, flowmeter voor aan de diesel. Heb hier nog liggen van conrad.
Maar het probleem is de flow bij lage toerentallen, en ook uiteraard de retour. Alles onder de pakmbeet 1 knoop mis je dan.

De fraaiste oplossing is natuurlijk een dagtank met peilglas en een volume van 5 tot 10 liter. Maar dat lijkt mij wat over de top voor een zeilbootje.

Laatst bewerkt: 25 aug 2018 09:28 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 10:00 #972034

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
keeszeiler schreef :
Jutter schreef :
Zuidkaper schreef :
nar mijn idee funktioneert een flowmeter niet bij diesel+
reden diesel heeft geen geleidbaarheid
Er zijn diverse flowmeters die het wel kunnen.
www.flowmeters.nl/

Maar als je zoals TS in de orde van 1 l/h wil meten wordt het wel lastig. Ik zie overigens niet wat er moeilijk is met tank vol/paar uurtjes varen (logboek bijhouden)/weer tank vol, en je weet het.

www.banggood.com/K24-Bule-Turb...rch&cur_warehouse=UK

www.banggood.com/Universal-8mm...rch&cur_warehouse=CN


Dat heeft niemand gezegd, dat ik wil meten met 1 km per uur. :woohoo: Dan kan ik beter voor anker gaan liggen....
Nee hoor, wanneer ik vaar, vaar ik minimaal een kilometer of 7...., maar meestal zelfs op 9 km. Daarom heb ik juist die motor ingebouwd, om gemakkelijker iets door te kunnen varen zonder veel verbruik en herrie (toen met de buitenboordmotor wel). Maar lijkt dat verbruik nog steeds wat hoog te liggen....

We gaan eerst eens kijken met de aftank methode...
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 10:12 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verbruik 3 cilinder 20 pk 920cc 25 aug 2018 10:17 #972039

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
keeszeiler schreef :
roozeboos schreef :
Ik ben er wel eens ingedoken, flowmeter voor aan de diesel. Heb hier nog liggen van conrad.
Maar het probleem is de flow bij lage toerentallen, en ook uiteraard de retour. Alles onder de pakmbeet 1 knoop mis je dan.

De fraaiste oplossing is natuurlijk een dagtank met peilglas en een volume van 5 tot 10 liter. Maar dat lijkt mij wat over de top voor een zeilbootje.

[attattachment]

Waarom over de top? Zo kun je veel gemakkelijker meten....
Alleen is het probleem dat die nogal snel leeg is, je moet er dan een metertje voor in de kuip bij hebben om te zien hoe vol dat dagtankje nog zit, zodat je wel op tijd bijvult....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl