Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig?

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 16 apr 2018 21:00 #936021

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1094
Help: beland ik in een goed-gewild-maar-zeer-theoretische-polemiek-over-de-relatie-tonnen-versus-geen-tonnen-en-pk's :woohoo: Mijn excuses als ik dit ongewild heb opgeroepen. :P

@Nachtvlinder: Lengte op de waterlijn zo'n 6,5 m, breedte 2,3m diepgang op de hak 0,8 m, kielbalk zo'n 15 cm breed en op zijn ondiepst 15 cm diep. Massa=waterverplaatsing (volgens Archimedes) 3.5 ton.

De adviezen van Erikdejong en WADnWIND zijn in eerste instantie een goed uitgangspunt voor mijn zoekactie naar een mooie vervanger van mijn oude "stoommachine"
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 16 apr 2018 21:15 #936026

Volgens Vicprop heb je aan 15 PK meer dan voldoende. Je haalt er tevens (zo goed als) de rompsnelheid mee. Met 10 PK haal je nog steeds 5.2 kn op vlak water.

Wel belangrijk is om de reductie van de KK dusdanig te kiezen dat je met de max RPM van de nog te kiezen motor op je huidige schroef uit komt. Weet je de maten daarvan (aantal bladen, spoed en diameter)?

Bijlage:

Bestandsnaam: Vicprop-Pr...Pylk.pdf
Bestandsgrootte:111 KB
Laatst bewerkt: 16 apr 2018 21:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 16 apr 2018 21:27 #936028

  • Serus
  • Serus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Sneaker schreef :
Erikdejong schreef :
Vandaar dat ik altijd zo'n moeite heb met die 'zoveel pk per ton' regeltjes, daar zijn namelijk veel te veel uitzonderingen op en daardoor praktisch niet toepasbaar.

Dat geldt voor heel veel wat 'regels' waar er hier op ZF geschreven en gesproken wordt. Het 'advies' moet altijd kort en het liefst in 2 zinnen. Begrijpelijk natuurlijk. Alleen sommige denken dan volledig te zijn terwijl de vraag vaak al onvolledig is (of men hanteert het glazenbolkijken). Soms kan dat.. meestal niet. Maar altijd goed bedoeld, denk ik dan.

Een advies van twee regels? Op Zeilersforum :).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 16 apr 2018 21:48 #936034

  • Bakstag
  • Bakstag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Het kan met een klein ploffertje maar ik zou gaan voor een motor die op kruis snelheid lekker comfortabel rond draait 1750 tot 2000 toeren. En ik zou in ieder geval zeker geen twee pitter nemen.
---
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 17 apr 2018 05:39 #936070

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
De PK/ton is geen wetenschappelijke benadering, maar wel een uiterst praktische. Die verhouding is niet bedoeld voor de rompsnelheid, maar geeft wel een vorm van indicatie m.b.t. manoeuvreren en de stopweg (bij iets grotere/zwaardere schepen).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 17 apr 2018 06:33 #936079

Dat begrijp ik niet:

Een binnenvaarder heeft toch veel minder PK's per ton ingebouwd dan een klein jachtje?

Als het gaat om de stopweg dan zou ik juist een min of meer constante PK/ton verhouding verwachten, terwijl die bij binnenvaarschepen beduidend lager ligt dan bij jachten.

Mijn woonship verplaatst 150 ton en is voorzien van 125 PK
Zeilboot 4 ton en 20 PK...

Woonschip heeft (tot 15 jaar terug) commercieel gevaren en manouveert zoals in die tijd normaal was.
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 06:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 17 apr 2018 07:20 #936093

Er is geen enkele verhouding mogelijk. Ieder scheeps type is anders, en iedere maat is anders. Vergeet die hele pk/per ton regel, hetb is absolute flauwekul.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 17 apr 2018 09:22 #936124

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
misschien iets voor een ZF praktijk database. Welke boot, welke motor, welke aandrijving en hoe blij ben je ermee...of wat had je liever gehad.

en zo.

Zo subjectief als wat maar misschien wel leerzaam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 17 apr 2018 09:57 #936131

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
Dat begrijp ik niet:

Een binnenvaarder heeft toch veel minder PK's per ton ingebouwd dan een klein jachtje?

Als het gaat om de stopweg dan zou ik juist een min of meer constante PK/ton verhouding verwachten, terwijl die bij binnenvaarschepen beduidend lager ligt dan bij jachten.

Mijn woonship verplaatst 150 ton en is voorzien van 125 PK
Zeilboot 4 ton en 20 PK...

Woonschip heeft (tot 15 jaar terug) commercieel gevaren en manouveert zoals in die tijd normaal was.

Wat begrijp je niet? Die (onzin) regel geeft juist voor je woonschip een beter beeld van de mogelijkheden van manouvreren bij veel of weinig wind? Het geeft voor jouw ook een indicatie van de aceleratie bij manouvreren.
Met een 100PK en 200 ton houdt je toch andere maatstaven en marges aan dan met 263PK. Dat scheelt n.l. dag en nacht. (b.v. Vlieland in met 7BF, half tij)
Ook met de door Eric genoemde golfweerstand is er een hemelsgroot verschil tussen b.v. die 100 en 263PK.
Ik wil altijd graag weten wat voor vermogen er in staat, dat geeft n.l. de mindset voor de het gedrag en de mogelijkheden.
Je kan nu eenmaalniet met elk schip een kegelsleepproef doen om de weerstand te bepalen, dus is je enige snelle referentie, in dit geval bij platbodems, de botte verhouding tussen gewicht en vermogen.
Ik snap ook wel dat een complexe verhouding tussen vele factoren, dat bedoeld Eric, maar voor het natte vinger werk werkt het vaak.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 09:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welk vermogen heeft mijn nieuwe motor nodig? 17 apr 2018 10:03 #936134

WADnWIND schreef :
Wat begrijp je niet?

I rest my case!

Hier een paar voorbeelden uitgerekend met Vicprop, uitgaande van het benodigd vermogen om de rompsnelheid (die niet gelijk is uiteraard) te bereiken:

Pylk's boot nu vs. een 1.5x grotere Pylk vs. mijn boot (van een totaal ander ontwerp):
PylkPylk*1.5First 310
LWL21.332.028.7
BWL7.5511.338.5
DRAFT2.133.201.14
DIS7716260429259
HULLSPD6.187.587.18
PK_HULLSPD16.852.020.2
PK/ton4.84.44.8

Ligt behoorlijk dicht bij elkaar...
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 10:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl