Nachtvlinder schreef :
Dat begrijp ik niet:
Een binnenvaarder heeft toch veel minder PK's per ton ingebouwd dan een klein jachtje?
Als het gaat om de stopweg dan zou ik juist een min of meer constante PK/ton verhouding verwachten, terwijl die bij binnenvaarschepen beduidend lager ligt dan bij jachten.
Mijn woonship verplaatst 150 ton en is voorzien van 125 PK
Zeilboot 4 ton en 20 PK...
Woonschip heeft (tot 15 jaar terug) commercieel gevaren en manouveert zoals in die tijd normaal was.
Wat begrijp je niet? Die (onzin) regel geeft juist voor je woonschip een beter beeld van de mogelijkheden van manouvreren bij veel of weinig wind? Het geeft voor jouw ook een indicatie van de aceleratie bij manouvreren.
Met een 100PK en 200 ton houdt je toch andere maatstaven en marges aan dan met 263PK. Dat scheelt n.l. dag en nacht. (b.v. Vlieland in met 7BF, half tij)
Ook met de door Eric genoemde golfweerstand is er een hemelsgroot verschil tussen b.v. die 100 en 263PK.
Ik wil altijd graag weten wat voor vermogen er in staat, dat geeft n.l. de mindset voor de het gedrag en de mogelijkheden.
Je kan nu eenmaalniet met elk schip een kegelsleepproef doen om de weerstand te bepalen, dus is je enige snelle referentie, in dit geval bij platbodems, de botte verhouding tussen gewicht en vermogen.
Ik snap ook wel dat een complexe verhouding tussen vele factoren, dat bedoeld Eric, maar voor het natte vinger werk werkt het vaak.