Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 10:37 #921062

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Dus correctie: Pure (GTL ?) diesel is dol op je soldeermateriaal en bio diesel is dol op je koper :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 15:17 #921137

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Cox schreef :
Even uit een artikel van NRC vanmorgen:

"..... bijmenging van biobrandstoffen is tien jaar geleden in de Europese Unie ingevoerd om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen. In diesel wordt ‘biodiesel’ bijgemengd (FAME, in jargon) die in Nederland veelal van gebruikt frituur- en braadvet gemaakt is. De afgelopen tien jaar schommelde het biodieselgehalte van Nederlandse diesel tussen de 1,5 en 4,5 procent.

Om Europese en landelijke biobrandstofdoelen te halen, wordt de bijmenging tot en met 2020 echter ieder jaar opgehoogd. „Dat zal het probleem vermoedelijk verder vergroten”, aldus de onderzoekers.
Zuren tasten het staal aan

De roestplekken ontstaan doordat bacteriën zich aan de binnenwand van de tank hechten. Ze produceren zuren die, bij tanks zonder coating, het staal aantasten.

Bacteriën groeien beter op biodiesel dan op gewone diesel. Dat komt doordat biodiesel een natuurproduct is en doordat het meer water aantrekt door de chemische samenstelling. Dat diesel sinds tien à vijftien jaar nauwelijks nog zwavel bevat, kan de bacteriegroei vergroten.(....)
\

De informatie waar in de NRC wordt verwezen vind je hier : www.sikb.nl/bodembescherming/b...bodemverontreiniging

Het bevat geen nieuwe info, alles wat ter sprake komt is hier op het forum uit en te na aan de orde geweest. De presentatie die in de bovengenoemde link wordt getoond, bevat een zeer suggestief plaatje van biodiesel met een grote hoeveelheid water, met op het grensvlak van diesel en water een grote verzameling zwarte schimmel (hormoconis resinae). Er wordt verwezen naar putcorrosie in de stalen tanks, en de stank veroorzaakt door H2S (waterstof sulfide, ook wel bekend als zwavelwaterstof). H2S kan worden gevormd door anaerobe bacteriën, als er zwavel in de brandstof aanwezig is. In een waterige omgeving tast het zure H2S het staal aan, in de vorm van putcorrosie.

De direkte oorzaak van schimmelvorming (en indriect de aantasting van de tank) is de aanwezigheid van water, en niet de aanwezigheid van biodiesel. De houdbaarheid van biodiesel is veel korter dan de gangbare diesel in het verleden. Als de houdbaarheid (aangegeven met 6 maanden) wordt overschreden kunnen door degradatie onverwachte processen in de tank gaan optreden. De tankhouders hebben hun zaakjes dus duidelijk niet op orde.

Het verhaal moet die botenbezitters alarmeren, die in het najaar hun tank volgooien 'om condensatie te voorkomen'. Van het condensatieverhaal is hier al meerdere malen aangetoond dat het een broodje aap verhaal is. Het gevolg van het voltanken in het najaar is, dat je 6 maanden later in het volgend voorjaar met een tijdbom in je tank rondvaart.

Het getoonde plaatje in de hierboven vermelde presentatie :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 15:27 #921140

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Duidelijk verhaal toch ? Komt de H2S uit of van de bacteriën of wordt deze H2S gevormd door de Zwavel die er in de diesel nog zit en met het water reageert en dan verder reageert tot H2SO3 (Zwaveligzuur) en dat dit zuur de pitting veroorzaakt in m.n. stalen tanks ? B)

Ad, weet jij hier meer van ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 15:30 #921143

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
CeesS schreef :
Cox schreef :

Het verhaal moet die botenbezitters alarmeren, die in het najaar hun tank volgooien 'om condensatie te voorkomen'. Van het condensatieverhaal is hier al meerdere malen aangetoond dat het een broodje aap verhaal is. Het gevolg van het voltanken in het najaar is, dat je 6 maanden later in het volgend voorjaar met een tijdbom in je tank rondvaart.

Het getoonde plaatje in de hierboven vermelde presentatie :

Mooie boel die tank dus voor Jan Doedel elke winter volgegooid :) , denk dat de dieselmotor wel zijn langste tijd heeft gehad, even wachten op de nieuwe generatie accu's en lekker op electro over.

Een zeilboot is zeer geschikt voor electra voortstuwing, een auto in veel mindere mate.
Maar dat is oud nieuws maar wel leuk om naar uit te kijken, en voordeel bij weinig wind is het altijd handig tijdens de wedstrijd zón voortstuwing :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Laatst bewerkt: 27 feb 2018 15:31 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 15:36 #921144

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
brambo schreef :
Het is al een oud fenomeen. In de drab, die zich onder in de tank verzameld, floreren aerobe bacteriën. Juist die bacteriën tasten metalen aan. De aantasting daarom is vrijwel altijd onder in de tank.

Het wordt dus niet zoals aangegeven uitsluitend veroorzaakt door bio toevoegingen.

Ik denk dat je anaerobe bacterien bedoelt.

nl.wikipedia.org/wiki/Aeroob
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Biodiesel veroorzaakt doorroesting tanks 27 feb 2018 15:43 #921147

svalk schreef :
Duidelijk verhaal toch ? Komt de H2S uit of van de bacteriën of wordt deze H2S gevormd door de Zwavel die er in de diesel nog zit en met het water reageert en dan verder reageert tot H2SO3 (Zwaveligzuur) en dat dit zuur de pitting veroorzaakt in m.n. stalen tanks ? B)

Ad, weet jij hier meer van ? B)

H2S is in feite de "ontlasting" van bepaalde anearobe zwavelbacterien die leven en zich vermenigvuldigen onder uitsluiting van zuurstof. In feite gebruiken ze zwavel als energiebron i.p.v. zuurstof zoals de meeste levende wezens.
Hier kun je er nog wel meer over lezen:
nl.linkedin.com/pulse/h2s-redu...ing-robert-wagenveld
En hier:
www.microbiologie.info/Bacterien%20en%20zwavel.html
Maar er is veel meer te vinden over dat soort bacterien.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl