Cox schreef :
Even uit een artikel van NRC vanmorgen:
"..... bijmenging van biobrandstoffen is tien jaar geleden in de Europese Unie ingevoerd om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen. In diesel wordt ‘biodiesel’ bijgemengd (FAME, in jargon) die in Nederland veelal van gebruikt frituur- en braadvet gemaakt is. De afgelopen tien jaar schommelde het biodieselgehalte van Nederlandse diesel tussen de 1,5 en 4,5 procent.
Om Europese en landelijke biobrandstofdoelen te halen, wordt de bijmenging tot en met 2020 echter ieder jaar opgehoogd. „Dat zal het probleem vermoedelijk verder vergroten”, aldus de onderzoekers.
Zuren tasten het staal aan
De roestplekken ontstaan doordat bacteriën zich aan de binnenwand van de tank hechten. Ze produceren zuren die, bij tanks zonder coating, het staal aantasten.
Bacteriën groeien beter op biodiesel dan op gewone diesel. Dat komt doordat biodiesel een natuurproduct is en doordat het meer water aantrekt door de chemische samenstelling. Dat diesel sinds tien à vijftien jaar nauwelijks nog zwavel bevat, kan de bacteriegroei vergroten.(....)
\
De informatie waar in de NRC wordt verwezen vind je hier :
www.sikb.nl/bodembescherming/b...bodemverontreiniging
Het bevat geen nieuwe info, alles wat ter sprake komt is hier op het forum uit en te na aan de orde geweest. De presentatie die in de bovengenoemde link wordt getoond, bevat een zeer suggestief plaatje van biodiesel met een grote hoeveelheid water, met op het grensvlak van diesel en water een grote verzameling zwarte schimmel (hormoconis resinae). Er wordt verwezen naar putcorrosie in de stalen tanks, en de stank veroorzaakt door H2S (waterstof sulfide, ook wel bekend als zwavelwaterstof). H2S kan worden gevormd door anaerobe bacteriën, als er zwavel in de brandstof aanwezig is. In een waterige omgeving tast het zure H2S het staal aan, in de vorm van putcorrosie.
De direkte oorzaak van schimmelvorming (en indriect de aantasting van de tank) is de aanwezigheid van water, en niet de aanwezigheid van biodiesel. De houdbaarheid van biodiesel is veel korter dan de gangbare diesel in het verleden. Als de houdbaarheid (aangegeven met 6 maanden) wordt overschreden kunnen door degradatie onverwachte processen in de tank gaan optreden. De tankhouders hebben hun zaakjes dus duidelijk niet op orde.
Het verhaal moet die botenbezitters alarmeren, die in het najaar hun tank volgooien 'om condensatie te voorkomen'. Van het condensatieverhaal is hier al meerdere malen aangetoond dat het een broodje aap verhaal is. Het gevolg van het voltanken in het najaar is, dat je 6 maanden later in het volgend voorjaar met een tijdbom in je tank rondvaart.
Het getoonde plaatje in de hierboven vermelde presentatie :