Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 10:32 #909976

Verwijderd.
Ad
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 12:07 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:25 #910006

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
FriendlySailor schreef :
Volgens de instructie Vetus is de centreerring NIET gedemonteerd.

Dan heeft de koppeling dus geen radiale flexibiliteit.

Dat betekent dat de astap super netjes uitgelijnd moet zijn en blijven tijdens bedrijf. Dus ook met motorverplaatsingen door trillingen, en geleverd koppel. Dat laatste is ook anders vooruit, tov achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:35 #910015

YB,

Lees nou eens goed..............de motorrubbers zijn allemaal vervangen door NIEUWE
en originele rubbers van VP. Dat is 4 jaar geleden gebeurd. En gaf ook geen resultaat.
Gert
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 11:35 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:40 #910022

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Gert, Je zegt het zelf: je moet gewoon alles nog een keer dubbel overdoen behalve die schroef. Die moet je precies zo houden als ie nu is... :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:43 #910028

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Zelf zou ik nog een keer de uitlijning controleren.
Als je alles heb bekeken en Joren de schroef uitgebalanceerd is dit het proberen waard.
Klapt de schroef met de twee bladen wel helemaal open.
Als er 1 blad wat blijft hangen krijg je ook onbalans.
Waarschijnlijk weet je dit al maar er blijft weinig meer over.
succes
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 11:46 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:44 #910029

Holtere,

Dat denk ik ook ja................maar je blijf er maar over verzinnen en nadenken wat er nou aan de hand kan zijn.
Ik word er zo zachtjesaan gestoord van. En je ga aan je zelf twijfelen.

Dehler..........er is niets te klappen :sick:
Gert
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 11:45 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:46 #910030

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
even out-of-the-box
je geeft aan in zijn achteruit geen trillingen, in zijn vooruit nog steeds

zou het mogelijk zijn de aandrijfset te testen ZONDER schroef?

of is dit een raar idee?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 11:51 #910032

SY
Dat is geen gek idee en dat heb ik al gedaan hoor.
Motor staat dan muisstil zie filmpje
Gert
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 11:52 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 12:16 #910046

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
ik ben wel eens benieuwd of je de keerkoppeling ook ter controle hebt weggebracht...

Als alles vervangen is ondertussen. Kan het in de keerkoppeling zitten of onbalans in het vliegwiel.
Dit kan door smeer en roest op het vliegwiel.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 12:28 #910055

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
FriendlySailor schreef :
SY
Dat is geen gek idee en dat heb ik al gedaan hoor.
Motor staat dan muisstil zie filmpje

dus in het werk, vooruit, zonder schroef; geen trillingen?

dan moet het toch iets met de schroef zelf zijn lijkt me..
of idd de as krom, wat pas een issue is bij kracht door de schroef.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 13:05 #910075

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Het was niet voor niks dat ik voor stelde alleen de motor en koppeling zonder schroefas.
Je moet eerst bepalen of het as + schroef of motor + koppeling is.
Pas dan kan je weer verder verfijnen in je analyse.
Eerst grote lijnen bepalen waar het niet aan ligt en dan steeds verder deduceren.

Is het filmpje met of zonder koppeling?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 jan 2018 13:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 18:45 #910233

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Gert,

Ik heb er eens naar gezocht, maar ik vind nergens hoe de hele set-up er uit ziet.

Wat voor n schroefaslager?
Hoe ver van de keerkoppeling?
Asdiameter was 30?


Je hebt nu een bulflex, maar je had een Uniflex.

Had je daarmee ook problemen? Het zijn wel behoorlijk andere koppelingen. Is een reden dat je iets anders hebt gekozen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 21 jan 2018 21:26 #910285

De schroefaslager is een watergesmeerde. Dus zo'n bronzen bus met rubber lager er in.
De schroefas is ongeveer 1,10 mtr lang.
Asdiametr 30 mm.
Ik had een Uniflex (wss vanaf het begin) dus ik vermoed 29 jr oud.
Ik heb in de loop der tijd alle mogelijk dingen uitgeprobeerd (om van die trillingen af te komen)
en alleen de Uniflex bleef over als de mogelijke dader.
Na contact met Vetus heeft men mij daar aangeraden deze Bulflex aan te schaffen. Het zou een betere zijn dan de gemonteerde Uniflex.
En de trillingen zouden zeker veel minder zijn. Nou dat was dus niet het geval.
Wel iets minder............maar gedurende mijn vakantie werden de trillingen weer steeds erger.
Kijk daar word ik nou een beetje depri van.

Ik heb nu zelfs een andere VP staan een 2030 om bij mij in te bouwen. Deze komt uit een Jeanneau en
trilde in het geheel niet. En daar zit zelfs een half ingescheurde motorsteun onder. Dus vertel het me maar.

WeW: Het filmpje is met koppeling.
Gert
Laatst bewerkt: 22 jan 2018 08:53 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 10:18 #910374

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
FriendlySailor schreef :
HPV: Het betreft een vaste 2 bladschroef en is door Jooren statisch gebalanceerd. En dus volgens hen in orde.

Statisch gebalanceerd zegt misschien niet alles.
Een schroef kan in balans zijn als ie stil staat maar bij bepaalde toerentallen toch aan het vibreren slaan als het zwaartepunt niet op exact dezelfde plek zit per blad.
Bij onze schroef is het verbeterd, maar nog niet weg.

Dynamisch balanceren (zoals denk ik bij een autowiel gebeurt) is toch iets anders.
Waar zou je dat kunnen laten doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 10:34 #910387

Vreemd dat Jooren dat niet heeft gedaan want dat kunnen ze wel degelijk : www.scheepsschroeven.nl/pleziervaart_motorboten.html , net als trouwens elke schroefenfabrikant.
Alleen doen ze dat normaliter kennelijk alleen bij snelle boten . Je moet ze natuurlijk wel vertellen bij wel maximaal toerental je schroef zal draaien.
Bijv. wikkelbedrijven van electromotoren kunnen(moeten ook kunnen) ook balanceren . Alleen of zij dat ook bij kleine scheepsschroeven willen doen is natuurlijk de vraag.
Ad
Laatst bewerkt: 22 jan 2018 10:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 12:17 #910421

Vanmorgen de Bulflex in de draaibank en via een centreerpunt aan het aszijde ondersteund.
Zie filmpje

Dit ziet er wel goed uit. Dus moet ik er wel vanuit gaan dat de koppeling in orde is?
In mijn boot wordt hij dus niet ondersteund als in de draaibank, maar zit in een Volvo Penta seal schroefasafdichting. Dus wordt hij pas ondersteund bij de schroefasuithouder.

Wordt vervolgd.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 14:20 #910473

Probeer het anders eens met een recht stuk niet te stugge slang tussen die centreerpen en de bullflex. Dan simuleer jij een beetje de "loshangende" schroefas.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 14:31 #910475

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
FriendlySailor schreef :
De schroefaslager is een watergesmeerde. Dus zo'n bronzen bus met rubber lager er in.
De schroefas is ongeveer 1,10 mtr lang.
Asdiametr 30 mm.

Dit is, neem ik aan, de afstand tussen motorflens en dit bronzen lager? En niet de hele lengte van de schroefas?
FriendlySailor schreef :
Ik had een Uniflex (wss vanaf het begin) dus ik vermoed 29 jr oud.
Ik heb in de loop der tijd alle mogelijk dingen uitgeprobeerd (om van die trillingen af te komen)
en alleen de Uniflex bleef over als de mogelijke dader.
Na contact met Vetus heeft men mij daar aangeraden deze Bulflex aan te schaffen. Het zou een betere zijn dan de gemonteerde Uniflex.
En de trillingen zouden zeker veel minder zijn. Nou dat was dus niet het geval.
Wel iets minder............maar gedurende mijn vakantie werden de trillingen weer steeds erger.
Kijk daar word ik nou een beetje depri van.

Volkomen begrijpelijk. Dit is inderdaad een lastig en blijkbaar lastig te pakken probleem. Hier wordt je erg naar van.
FriendlySailor schreef :
Ik heb nu zelfs een andere VP staan een 2030 om bij mij in te bouwen. Deze komt uit een Jeanneau en
trilde in het geheel niet. En daar zit zelfs een half ingescheurde motorsteun onder. Dus vertel het me maar.

Maar dit gaat je probleem niet oplossen. Tenzij... Is dat gecontroleerd? Hoeveel de motorflens slingert?

En de rechtheid van de schroefas is, neem ik aan, dus ook recent nog gecontroleerd?
FriendlySailor schreef :

WeW: Het filmpje is met koppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 15:09 #910487

Motorflens is perfect recht.
En ook de verloopflens keerkoppeling-bulflex.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 15:09 #910488

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
de Beneteau 32S5 werd destijds ook geleverd met een 28pk volvo 2003
Schroefas 25mm diameter en 1600 mm lang met een uithouder vlak bij de schroef.
Incl Volvo seal.

Dan zou die 30/1100mm het toch ook moeten kunnen?

Geen enkele vorm van bullflexachtige constructie.

Zou die bij jou niet gewoon er tussen uit gehaald kunnen worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 15:14 #910489

Dat zou ik kunnen doen, maar ik denk een allerlaatste optie.
De Bulflex heb ik nu eenmaal................daar is ook de schroefas voor bestemd qua lengte.
Als ik deze star c.q. re. wil gaan monteren moet er een nieuwe schroefas komen.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 17:29 #910534

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
tja, maar dat zijn relatief peanuts....
Een schroefas van die lengte kost de kop niet en er zit altijd een reserve as in voor later
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 22 jan 2018 23:51 #910667

Probeer eens een trillingsfrequentie analyse uit te laten voeren bij meerdere toerentallen. Je hebt dan een beter idee waar het probleem zit. Is de frequentie gelijk aan het toerental van de schroefas: mogelijk kromme as, onbalans in koppeling, slingering in koppeling etc. 2x toerental van de as: de 2 blads schroef etc. Trillingsfrequentie motortoerental of 1,5 maal motortoerental (3 cyl): mogelijk slechte motorsteunen. Lagere frequentie resonantie: samenwerking (versterking en weer afzwakking) van meerdere trillingen.
Dit vereist natuurlijk wel wat speciale apparatuur en kennis, maar na zoveel giswerk kan dit wel tot de oplossing leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 23 jan 2018 08:05 #910684

SoM,

Dat is een suggestie. Ik zal daar eens op Googelen.......
Ik ben daar helemaal niet mee bekend.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Problemen met een nieuwe Bulflex 4030 van Vetus 23 jan 2018 15:27 #910818

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Als ik de documentatie van Vetus bekijk, moet je in het geval van een zwevend binnenlager wel degelijk de centreerring monteren :




Laatst bewerkt: 23 jan 2018 15:30 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl