Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: MD5a niet op toeren wanneer koud.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 14 nov 2017 22:25 #891118

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sloe Gin schreef :
jessejohn schreef :
Welke olie heb je in je blok?

SAE30 sinds 2 weken.

Ik kon geen SAE20 vinden wat er aldoor in heeft gezeten.

15 W 40 ,nog beter onder koude omstandigheden. Deze W 40 staat n.l voor winter.
Dus dunner als het koud is
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 22:29 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 14 nov 2017 22:52 #891124

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
40 is toch dikkere olie dan 30?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 14 nov 2017 22:56 #891125

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042


Niet alles wat hij uitlegt is van toepassing op een oude Md5a ;)
Maar het geeft misschien iets meer inzicht.
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 23:02 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 00:13 #891130

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De juiste olie is een 15W40, volvo penta heeft het olie advies gewijzigd van sea naar 15w40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 05:21 #891134

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Zo is het, 15W voor Winterse temperaturen en SAE 40 als het zomer is. 15W40 dus.
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 08:24 #891169

Toch zou het wel degelijk aan de regulateur(=governer) kummen liggen, met name als de lagers dqarvan versleten zijn en daarom veel weerstand hebben. Heb ik ooit gehad toen ik nog een MD5A had en daar waren de lagers zo ver heen dat ook de as was uitgesleten en de hele regulateur moest worden vervangen wat me zelfs voor een gebruikte nog 500 gulden kostte.Gelukkig kon ik hem zelf uitwisselen anders was het nog veel duurder geworden. Aangezien de regulateur alleen met spatsmering wordt gesmeerd kan het even duren voor en genoeg olie overheen komt om die scharnieren van de centrifugaalgewichten soepel te laten lopen..
Als je wat meer wilt weten over dat ding bij de MD5A moet je eens in de workshop manual kijken. Gewoon met de zoekfunctie van de reader zoeken naar "governer"dan zie je waar die zit , hoe hij gedemonteerd moet worden en hoe die eruit ziet.
www.boatservicehaarlem.nl/volvo_md5wm.pdf
Je kunt ook eens googelen op "regulateur dieselmotor" of "governer diesel engine"dan is er ook genoeg over te vinden.
Elke "klassieke" diesel heeft een regulateur die soms deel uitmaakt van de hogedrukpomp . Alle de moderne diesel hebben zoiets niet meer omdat die electronisch door de computer geregeld worden.
Ad
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 08:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 08:39 #891173

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 08:44 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 08:49 #891178

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Voor oude motoren is minerale olie beter dan synthetische werd me verteld door mijn garagist. Heeft te maken met rubberdichtingen e.d.
Ik heb bij de oliewissel in mijn Sabb minerale olie SAE20 van Kroon Oil gebruikt volgens de manual
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 09:23 #891185

Sloe Gin schreef :
Nou ja en nee

Vol synthetische is het beste kwa product eigenschappen toevoegingen en dopes in de olie

Dan krijgen we nog de half synthetische

Dan de minerale oliƫn

Het beste bestaat dus niet ;) een motor moet de olie met evt toevoegingen hebben waar de fabrikant de motor op heeft ontworpen

Nu is de single grade olie aardig uit de tijd, omdat mensen geen zin hebben even kort door de bocht om in de winter een olie wissel te doen en in het warmere periode

Het filmpje van sonador geeft dat goed weer.

Nu speelt dat bij bootjes niet zo veel, meeste staan on de winter op de kant, en winter hier in NL ;) filmpje laat ook -37 zien

Dus gebieden Finland Rusland Canada om eens wat te noemen speelt dat meer omdat daar een nachtvorstje van -25 heel normaal is, als wij dat hebben breekt de pleuris in Nederland uit code vuur rood ( blauw)

Dus stop de olie in de motor wat hij al in 40 jaar heeft bewezen goed op te lopen.

Overigens geeft een fabrikant niet alleen de viscositeit aan maar ook de gradaties en toevoegingen aan de olie als het goed is ;)

Dat is iets als : acea specificaties

En dat ziet er op de fles zo uit



Dus zoek de juiste door Volvo viscositeit en kijk evt naar de gewenste api of acea

5 min werk en boekje lezen en gaat altijd goed :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 09:37 #891191

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7042
-37 Fahrenheit ;)

Als je oude keerringen hebt, kan je beter bij een minerale olie blijven.
Theoretisch gaan ze harder zweten/lekken bij synthetische olie.

Maar daar gaat het niet om hier.

Waarschijnlijk is er een probleem met de governor/regulateur (wat olie gerelateerd kan zijn)

Dat regelt de brandstof en ook de toeren al dan niet onder belasting.
Er zit ook een regelstang die je moet afstellen als ik in de manual kijk.

Is het in de zomer net zo erg als bij lagere temperaturen?
Iets meer info omtrent klachten is wat handiger.

:)
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 09:49 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 09:59 #891200

Sonador schreef :
-37 Fahrenheit ;)

Als je oude keerringen hebt, kan je beter bij een minerale olie blijven.
Theoretisch gaan ze harder zweten/lekken bij synthetische olie.

Maar daar gaat het niet om hier.

Waarschijnlijk is er een probleem met de governor/regulateur (wat olie gerelateerd kan zijn)

Dat regelt de brandstof en ook de toeren al dan niet onder belasting.
Er zit ook een regelstang die je moet afstellen als ik in de manual kijk.

Is het in de zomer net zo erg als bij lagere temperaturen?
Iets meer info omtrent klachten is wat handiger.

:)

Ja dus ? -37 f is nog steeds -38 Celsius nog kouder dus ;)

Ik zei niet dat -37 f -25 Celsius is ik noemde dat als dat is pas koud :)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 10:13 #891203

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Sloe Gin schreef :
douwe schreef :
Volgens de workshop manual moeten alle onderdelen van de regulateur soepel kunnen bewegen en ook de kogel lagers van de as licht draaien.
Als je er bij kunt kun je ook nog kijken of de regelstang van de HD brandstofpomp(Bosch) soepel beweegt.

Ja alles beweegt met nauwelijks weerstand.

Dit gebeuren vindt plaats binnen in de regulateur. Draaiende contragewichtjes, veer en schuifende stangetjes. Is de olie dik dan gaat dit iets moeizamer. Dit is dus iets wat je aan de buitenkant niet kunt controleren.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 10:13 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 12:42 #891249

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Sonador schreef :

Is het in de zomer net zo erg als bij lagere temperaturen?
Iets meer info omtrent klachten is wat handiger.

:)

zeilersforum.nl/index.php/foru...?limitstart=0#890976

zeilersforum.nl/index.php/foru...?limitstart=0#891067

Maar als ik zo de diverse mogelijkheden lees lijkt het probleem zich voor te doen door verkeerde olie.
Dus i.p.v. de beloofde AES20 zal ik er MINERALE olie 15W40 indoen en dan zouden de problemen voorbij kunnen zijn zodra het weer wat minder koud is.
Zo niet, dan moet ik dringend eens naar andere oorzaken gaan zoeken.
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 15 nov 2017 12:46 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 13:24 #891258

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Zoals eerder geschreven 15w40 voor alle VP motoren. Volvo penta advies

Doe niet al ingewikkelde discussie die nergens opslaan zoals sommige hierboven doen. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 14:30 #891279

Ik heb 5 jaar en geschat 500 uur gevaren met mijn toenmalige MD5A ( wel in de zomer natuurlijk) zonder oliegerelateerde problemen met 15W40 van de Hema en de Gamma.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 16:23 #891304

@Bert: op het gevaar af dat mijn opmerking als onzinnig wordt bestempeld. Ik gebruikte altijd 15W40, nu op advies van dieselmonteur ouderwetse Kroon 10W30, in van die ouderwetse gele blikken.
Beduidend minder problemen met toerental.
En uiteraard nooit synthetische olie gebruiken in een oude MD5A. Tenzij je reviseren leuk vindt.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 17:19 #891313

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
bertilbeumer schreef :
@Bert: op het gevaar af dat mijn opmerking als onzinnig wordt bestempeld. Ik gebruikte altijd 15W40, nu op advies van dieselmonteur ouderwetse Kroon 10W30, in van die ouderwetse gele blikken.
Beduidend minder problemen met toerental.
En uiteraard nooit synthetische olie gebruiken in een oude MD5A. Tenzij je reviseren leuk vindt.

Deze kennis heb ik toch maar mooi even opgepikt tijdens dit topic. Die 10w30 hou ik in gedachten.
Dat ik minerale olie moet gebruiken is mij vanaf dag 1 al duidelijk gemaakt gelukkig.

@Fer. Op jouw site staat overigens nog steeds SAE20 i.p.v. 15W40
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 17:27 #891315

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
In mijn handleiding voor Sabb staat dat je de regulateur moeten openen om te controleren , dus niet buitenkant Checken
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 18:38 #891332

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Sloe Gin schreef :
bertilbeumer schreef :
@Bert: op het gevaar af dat mijn opmerking als onzinnig wordt bestempeld. Ik gebruikte altijd 15W40, nu op advies van dieselmonteur ouderwetse Kroon 10W30, in van die ouderwetse gele blikken.
Beduidend minder problemen met toerental.
En uiteraard nooit synthetische olie gebruiken in een oude MD5A. Tenzij je reviseren leuk vindt.

Deze kennis heb ik toch maar mooi even opgepikt tijdens dit topic. Die 10w30 hou ik in gedachten.
Dat ik minerale olie moet gebruiken is mij vanaf dag 1 al duidelijk gemaakt gelukkig.

@Fer. Op jouw site staat overigens nog steeds SAE20 i.p.v. 15W40



Weet ik :blush:

Hoop het er uit kunnen halen bij eren volgende updat

Vp heeft het 15w40 advies al jaren en minerale olie

Een te dikke olie kan het probleem zijn maar vrees dat het toch iets is met de regulateur.

Hoop dat het goed komt met alleen olie wissel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 19:53 #891355

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
Geheel onverwacht kreeg ik zojuist een telefoontje van een vriendje van me die mij helpt mijn Chinese kachel in te bouwen en die heeft ook verstand van motoren zegt ie.
Morgenmiddag gaan we even klussen aan de kachel.
Als we klaar zijn met het kacheltje kijkt hij ook even mijn motertje na.
Ik heb namelijk ook problemen met de dynamo die telkens stuk gaat en daar heeft hij dan ook verstand van.
Word vervolgd dus.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 21:43 #891391

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Hey dat kan zomaar het probleem zijn, v-snaar even los halen met een koude start en je weet het :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD5a niet op toeren wanneer koud. 15 nov 2017 22:01 #891398

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Idd, een dynamo kan flink wat weerstand geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl