Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: uitgang open beluchter: waar o waar ?

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 08:25 #886856

Noballast schreef :
Vetus NLPG zwanehals heeft er een aansluiting voor. Waarom zou je de uitloop eigenlijk willen zien? Je hoort en ziet de uitlaat toch.

Dat heeft niks met de functie van een beluchter te maken.
Bij de uitlaat hoor/zie je of er (genoeg) koelwater door de motor gaat , de beluchter dient er alleen voor om te voorkomen dat er water naar de cilinder hevelt als de motor uit gaat.

Overigens , een beluchter die op een zwanehals hoort te zitten is niet voor de uitlaatzwanenhals maar bijv. voor een pomptoiletzwanenhals . Op een uitlkaatzwanenhals is een beluchter zinloos omdat die aan een kant immers naar buiten open is.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 09:05 #886894

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Risico van hevelen is alleen van toepassing als de het injectie punt van het koelwater in de uitlaat beneden de waterlijn is of kan komen. Bij een zeilboot is dat ook onder helling.

Als de koelwater impellor pomp goed afsluit of als je continue de afsluiter van het koelwater dicht zet na het gebruik van de motor dan treedt dit verschijnsel niet op.

Is dit niet het geval dan kan water hevelen door de impellor pomp heen en de uitlaat vullen totdat het de motor binnendringt via het uitlaatspruitstuk. Het gevolg is water op de zuiger en waterslag bij het starten, omdat water niet samendrukbaar is.

Dat risico kun je beperken door een beluchter aan te brengen met een klepje. De praktijk is dat hier dan verder niet naar wordt gekeken bij het onderhoud en langzaam het klepje vervuild, dicht gaat zitten en het niet meer werkt.

Bij een open systeem wordt het leiding door het stromende water opengehouden en kun je dit eenvoudig controleren.

Een andere oplossing is een zogenaamde "riser" aan te brengen. De uitlaat direct achter spruitstuk om hoog te laten lopen, zodat deze altijd boven de waterlijn blijft. Ook onder helling.
Laatst bewerkt: 31 okt 2017 09:05 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 09:52 #886924

brambo schreef :
Een andere oplossing is een zogenaamde "riser" aan te brengen. De uitlaat direct achter spruitstuk om hoog te laten lopen, zodat deze altijd boven de waterlijn blijft. Ook onder helling.

Nee dus. Wat denk je dat er met het water gebeurt wat in de riser zit als je de motor stopt?
Juist , loopt keurig terug de motor in .
Overigens gaat het niet eens alleen om teruglopen van water uit de uitlaat maar om hevelen vanaf de waterinlaat via de koelwaterpomp.Die laatste sluit nl zelden helemaal af. Vanuit de uitlaat zal niet gebeuren mits er voor de huiddoorvoer een zwanenhals zit ( zie schema Vetus) . Niet voor niets gaan alle uitlaatbochten naar beneden tot de waterafscheider/demper. Die laat6ste vangt zo alle koelwater uit de uitlaatbocht op.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 10:07 #886931

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Beste YB,

de waterinjectie bij een riser zit na de bocht. Als de bocht maar voldoende boven de waterlijn zit is hevelen uitgesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 11:16 #886960

brambo schreef :
Beste YB,

de waterinjectie bij een riser zit na de bocht. Als de bocht maar voldoende boven de waterlijn zit is hevelen uitgesloten.

Aha , alleen wordt die riser tot de waterinjectie wel ontzettend heet met alle risico's van dien.
Maar het nut van zo'n riser zie ik niet echt tenzij de motor dermate laag zit dat de uilaatbocht niet meer kan afwateren naar de waterafscheider.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 11:51 #886975

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6006
Beste Ad,

ja, dat eerste stuk na het watergekoelde uitlaatspruit moet je inderdaad goed isoleren. Kan ook zijn dat er om het eerste stuk een watermantel aanwezig is. Een beluchter is overigens altijd nuttig.

Want het risico van hevelen kan duidelijk een groot probleem zijn.

Boot komt terug van de vaart. Er was wat water in bilge. Een lenspomp werd gebruikt met de slang overboord. De volgende ochtend was de boot gezonken.

Gelicht en er was geen enkel lek te vinden. Was voor betrokkenen een groot raadsel. Oorzaak ? De bilgepomp die gewoon was terug gaan hevelen.

Bij wat grotere schepen is in de motorruimte ook nog moeilijk vast te stellen hoe hoog de waterlijn is. En bij zeiljachten moet je ook nog kijken hoe de situatie is onder helling.

Het hevelprobleem is een ernstig probleem, meestal omdat dit niet direct herkend wordt en bovendien na verloop van tijd pas optreedt.

Men gaat dan het gehele uitlaatsysteem aanpassen, soms moet de motor ook nog vervangen worden en dan ? Na korte tijd is het probleem weer terug, omdat men het risico van hevelen niet onderkend heeft.

Hevel risico is overigens ook aanwezig bij onderwatertoiletten. Hier hoort een beluchter op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 31 okt 2017 16:30 #887054

Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
Vetus NLPG zwanehals heeft er een aansluiting voor. Waarom zou je de uitloop eigenlijk willen zien? Je hoort en ziet de uitlaat toch.

Dat heeft niks met de functie van een beluchter te maken.
Bij de uitlaat hoor/zie je of er (genoeg) koelwater door de motor gaat , de beluchter dient er alleen voor om te voorkomen dat er water naar de cilinder hevelt als de motor uit gaat.

Overigens , een beluchter die op een zwanehals hoort te zitten is niet voor de uitlaatzwanenhals maar bijv. voor een pomptoiletzwanenhals . Op een uitlkaatzwanenhals is een beluchter zinloos omdat die aan een kant immers naar buiten open is.
Ad
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt. Die zwanehals heeft een net pieletje (G) waarop je de afvoer van de beluchter kunt aansluiten. Daarom nog steeds mijn vraag, waarom wil je het zien stromen uit de beluchter.



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 31 okt 2017 16:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 01 nov 2017 08:23 #887178

Noballast schreef :
Yellow Boat schreef :
Noballast schreef :
Vetus NLPG zwanehals heeft er een aansluiting voor. Waarom zou je de uitloop eigenlijk willen zien? Je hoort en ziet de uitlaat toch.

Dat heeft niks met de functie van een beluchter te maken.
Bij de uitlaat hoor/zie je of er (genoeg) koelwater door de motor gaat , de beluchter dient er alleen voor om te voorkomen dat er water naar de cilinder hevelt als de motor uit gaat.

Overigens , een beluchter die op een zwanehals hoort te zitten is niet voor de uitlaatzwanenhals maar bijv. voor een pomptoiletzwanenhals . Op een uitlkaatzwanenhals is een beluchter zinloos omdat die aan een kant immers naar buiten open is.
Ad
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt. Die zwanehals heeft een net pieletje (G) waarop je de afvoer van de beluchter kunt aansluiten. Daarom nog steeds mijn vraag, waarom wil je het zien stromen uit de beluchter.




Nu begrijp ik het . Het gaat om de afvoer van een doorstromende beluchter vóór de uitlaatbocht bij de motor.
Dat ik het niet begreep kwam omdat googelen op "NLPG"niets opleverde maar ik zie nu ook dat wel gaat als er de maat achter staat bijv. NLPG40
Het gaat dus om het aansluiten van de afvoer van de echte beluchter.
Maar goed , ik heb al bijna 20 jaar eentje met klepje en dat functioneert prima mits je hem elke een à 2 jaar schoonmaakt of ( een keer gedaan) er voor een paar €€ een nieuw rubbertje in zet ( www.keypart.com/stock/875738-r ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

uitgang open beluchter: waar o waar ? 01 nov 2017 17:50 #887351

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik wil(de) het water zien stromen omdat mijn uitlaat in het vlak zit. Kan bij lopende motor dus niet zien of er koelwater komt. Puur ter controle dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl