Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 11:24 #842896

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Bas van Dijk schreef :
Als eens ontlucht aan de sproeiers?

Ik had een luchtbel in een van de twee sproeiers die niet weg wilde.
En dat gaf dezelfde problemen.

Had al 100 keer ontlucht maar als ik met lopende motor de koppeling op de sproeier losdraaide dan spoot er bij 1 diesel uit en bij de ander niks.

Mijn conclusie was dus dat 1 van de twee injectiepompen stuk was dus ik liet een monteur komen.

Deze man vond dat onwaarschijnlijk en zei 'we beginnen bij het begin' en heeft alle leidingen en koppelingen nagekeken en sommige opnieuw vastgezet.

Daarna, na even draaien kwam er opeens wel diesel uit pompje 2.

Blijkbaar een luchtbel in de injectorpomp die niet weg wilde omdat er steeds verse lucht bleef meekomen door een klein lekje.

Ik zou dus even de HD leidingen op de sproeier 1 voor 1 los draaien en zien of er diesel uitkomt..
Er horen kleine sprietjes uit te spuiten, onder hoge druk uiteraard.

ook dit laatste is al gebeurt ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 11:35 #842903

douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe schreef :
Ah.... dan ligt het probleem binnen bij de motor, die hoort dan 3600RPM te kunnen draaien onbelast, dus onbelast ook te weinig toeren.
Ik dacht heel even aan de steiger stilliggend niet vol toeren bij belasting.

Dat lijkt toch wel heel erg op een defect aan de regulateur.
De regulatuer regelt het toerental goed als de motor onbelast draait.
De regulateur is dus ok.

Die laatste conclusie klopt niet.
Weliswaar regelt de regulateur inderdaad het toerental maar doet dat door meer diesel in te spuiten als het toerental te laag is t.o.v. de instelling .
Belast moet de regulateur veel meer diesel in laten spuiten voor hetzelfde toerental dan stilligend en regelt dus verder uit. Als de regulateur om een of andere redenen niet ver genoeg kan uitregelen treedt het onderhavige probleem op.

Heel lang geleden :whistle: had ik een stoommachientje waar ook een regulateurtje op zat. Daar kon je dat heel leuk zien.Zie plaatje waar je de regulateur ziet zitten boven de cilinder.
Ad

Laatst bewerkt: 12 juni 2017 11:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 11:38 #842906

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe schreef :
Ah.... dan ligt het probleem binnen bij de motor, die hoort dan 3600RPM te kunnen draaien onbelast, dus onbelast ook te weinig toeren.
Ik dacht heel even aan de steiger stilliggend niet vol toeren bij belasting.

Dat lijkt toch wel heel erg op een defect aan de regulateur.
De regulatuer regelt het toerental goed als de motor onbelast draait.
De regulateur is dus ok.

Die laatste conclusie klopt niet.
Weliswaar regelt de regulateur inderdaad het toerental maar doet dat door meer diesel in te spuiten als het toerental te laag is t.o.v. de instelling .
Belast moet de regulateur veel meer diesel in laten spuiten voor hetzelfde toerental dan stilligend en regelt dus verder uit. Als de regulateur om een of andere redenen niet ver genoeg kan uitregelen treedt het onderhavige probleem op.


Heel lang geleden :whistle: had ik een stoommachientje waar ook een regulateurtje op zat. Daar kon je dat heel leuk zien.Zie plaatje waar je de regulateur ziet zitten boven de cilinder.
Ad


Wat een regulateur doet weet ik vrij goed. ;) Klinkt misschien eigenwijs maar is wel een feit.
Als de regulateur niet goed werkt kunnen er twee dingen gebeuren.
1st: de brandstof regeling blijft op 0 staan. Motor gaat niet lopen.
2de: als de motor onbelast draait is er een goede kans dat hij op hol slaan als de regulateur niet ingrijpt. Teveel brandstof voor een zeer laag vermogen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 juni 2017 11:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 11:41 #842907

Oohhhh die had ik ook !
geweldig.

Helaas kwijt geraakt bij een verhuizing..

Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe schreef :
Ah.... dan ligt het probleem binnen bij de motor, die hoort dan 3600RPM te kunnen draaien onbelast, dus onbelast ook te weinig toeren.
Ik dacht heel even aan de steiger stilliggend niet vol toeren bij belasting.

Dat lijkt toch wel heel erg op een defect aan de regulateur.
De regulatuer regelt het toerental goed als de motor onbelast draait.
De regulateur is dus ok.

Die laatste conclusie klopt niet.
Weliswaar regelt de regulateur inderdaad het toerental maar doet dat door meer diesel in te spuiten als het toerental te laag is t.o.v. de instelling .
Belast moet de regulateur veel meer diesel in laten spuiten voor hetzelfde toerental dan stilligend en regelt dus verder uit. Als de regulateur om een of andere redenen niet ver genoeg kan uitregelen treedt het onderhavige probleem op.

Heel lang geleden :whistle: had ik een stoommachientje waar ook een regulateurtje op zat. Daar kon je dat heel leuk zien.Zie plaatje waar je de regulateur ziet zitten boven de cilinder.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 13:27 #842932

Ze zijn er nog hoor. ;)
Gewoon bij Conrad:
www.conrad.nl/nl/wilesco-stoom...la-1007405&WT.srch=1

Aan mij was zoiets niet besteed. Ik had altijd de neiging zoiets uit elkaar te halen. Net als eens een op afstand bestuurbare auto van Schuco.
Die dingen waren destijds enorm duru en kostten al gauw twee weeklonen ( die van mij was gelukkig een geschenk van een dankbare klant avn mijn vader :whistle: ).
Tegenwoordig is dat vintage en flink wat waard.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 15:43 #842965

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
[quote="Yellow Boat"
Dat lijkt toch wel heel erg op een defect aan de regulateur.

[/quote] De regulatuer regelt het toerental goed als de motor onbelast draait.
De regulateur is dus ok.[/quote]

Die laatste conclusie klopt niet.
Weliswaar regelt de regulateur inderdaad het toerental maar doet dat door meer diesel in te spuiten als het toerental te laag is t.o.v. de instelling .
Belast moet de regulateur veel meer diesel in laten spuiten voor hetzelfde toerental dan stilligend en regelt dus verder uit. Als de regulateur om een of andere redenen niet ver genoeg kan uitregelen treedt het onderhavige probleem op.
[/quote]


Heel goed! Maar waarom regelt de regulateur de brandstof hoeveelheid niet verder uit?
Vermoedelijk omdat de brandstof regelstang ergens geblokkeerd wordt. B.v door het niet ver genoeg vrij gegeven stophandel.
Regulateur is dan wel goed maar de pomp kan niet de vereiste hoeveelheid brandstof geven.
En ik hoop voor TS dat er zoiets aan de hand is. Anders laat hij misschien onnodig z'n motor reviseren of een nieuwe brandstofpomp/regulateur(a 3000 Euro) vervangen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 12 juni 2017 15:44 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 12 juni 2017 16:30 #842980

Bekijk nou eerst even de betreffende pagina's in de workshop manual die ik hier een paar posts terug geplaatst heb dan zie je dat er heel wat kan blokkeren zonder dat de regulateur echt kapot is waaronder inderdaad de stophandel.
Ik verwacht ook helemaal niet dat die echt kapot is hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Volvo Penta MD 2030 komt belast niet op max toeren 29 sept 2017 06:57 #877552

Yellow Boat schreef :
Bekijk nou eerst even de betreffende pagina's in de workshop manual die ik hier een paar posts terug geplaatst heb dan zie je dat er heel wat kan blokkeren zonder dat de regulateur echt kapot is waaronder inderdaad de stophandel.
Ik verwacht ook helemaal niet dat die echt kapot is hoor.
Ad
Op ons schip hadden wij hetzelfde probleem. De oorzaak bleek uiteindelijk de regelstang in de hoge druk brandstofpomp. Er zat aanslag op. Het bedrijf Buchli te Harderwijk heeft deze aanslag verwijdert middels ultrasoon schoonmaken. De aanslag werd veroorzaakt door de dieselbrandstof. Wij voegen nu Forté dieselconditioner toe en hebben sindsdien geen problemen meer.
Zeilersgroet,
Harry


Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl