Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
Yellow Boat schreef :
Saeftinghe schreef :
Ah.... dan ligt het probleem binnen bij de motor, die hoort dan 3600RPM te kunnen draaien onbelast, dus onbelast ook te weinig toeren.
Ik dacht heel even aan de steiger stilliggend niet vol toeren bij belasting.
Dat lijkt toch wel heel erg op een defect aan de regulateur.
De regulatuer regelt het toerental goed als de motor onbelast draait.
De regulateur is dus ok.
Die laatste conclusie klopt niet.
Weliswaar regelt de regulateur inderdaad het toerental maar doet dat door meer diesel in te spuiten als het toerental te laag is t.o.v. de instelling .
Belast moet de regulateur veel meer diesel in laten spuiten voor hetzelfde toerental dan stilligend en regelt dus verder uit. Als de regulateur om een of andere redenen niet ver genoeg kan uitregelen treedt het onderhavige probleem op.
Heel lang geleden
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
had ik een stoommachientje waar ook een regulateurtje op zat. Daar kon je dat heel leuk zien.Zie plaatje waar je de regulateur ziet zitten boven de cilinder.
Ad
Wat een regulateur doet weet ik vrij goed.
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
Klinkt misschien eigenwijs maar is wel een feit.
Als de regulateur niet goed werkt kunnen er twee dingen gebeuren.
1st: de brandstof regeling blijft op 0 staan. Motor gaat niet lopen.
2de: als de motor onbelast draait is er een goede kans dat hij op hol slaan als de regulateur niet ingrijpt. Teveel brandstof voor een zeer laag vermogen.