Petervdw schreef :
Voor belangstellenden:
Vandaag met het passtukje de uitlijning van de motor gecontroleerd. Daartoe was de flex koppeling al eerder gedemonteerd. Bij nameten bleek de motor in het horizontale vlak gemeten ca. 2,5 mm uit de lijn te staan, in het verticale vlak precies goed, en de meetflenzen vertoonden bij sluiten aan stuurboord aan bakboord een opening van 0,2 mm. Op een diameter van 100 mm. Door verstellen van de motorsteunen één en ander gecorrigeerd totdat de motor zuiver in lijn stond en geen afwijking meer in de evenwijdigheid van de koppel/meetflenzen kon worden waargenomen. Daarna het passtukje verwijderd en de flex koppeling weer gemonteerd. Bij de proefvaart bleek helaas het trillen bij 1500 tot 2000 toeren nog steeds op te treden. Bij een nog hoger opvoeren van 2900 tot 3000 omw/min trad bovendien een "rammelend" geluid op, dat m.i. eigenlijk niet direct met de schroefas, maar meer met het roer in verband kon worden gebracht. Bij zo'n vrijhangend roer worden wel hoge eisen gesteld aan de lagering, vooral omdat de bovenste lagering van het roer bij deze boot niet op dekhoogte, maar op vloerhoogte van de kuip zit.
Kortom, we zijn er nog niet klaar mee. Voor de hand liggen (hoewel dat helaas niet in het water kan) een controle van de tweebladsschroef (die verdenk ik overigens het meest vanwege de statische balancering; dynamisch balanceren brengt vaak spoedverchil tussen beide bladen aan het licht, hoewel dat knap lastig is), controle op rechtheid van de schroefas, en uiteraard dan de flexibele koppeling, al eerder als verdacht aangegeven door mede forumleden maar heel prijzig.
Het is jammer dat de boot al te water ligt, en er daardoor niet verder gezocht kan worden.
Vr.groet, peter
Ik ben benieuwd wat het uitgangspunt is voor de uitlijning. Het veelgebruikte volvoseal binnenlager lijkt me niet een erg betrouwbare centrering voor de as. Zou zelf namelijk ook graag eens de uitlijning van mijn motortje nalopen ivm trillingen / wens om een rustiger / stiller te krijgen.