Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2019 09:28 #1029288

Die verlengde pijpsleutel heb ik gewoon liggen en ja afstellen van de frictiewielen moet toch met plaatjes ;-) De moer is enkel een borg middel en niet voor het afstellen !
De ketting zal idd ook losgehaald moeten worden om bij de uitgaande as van motor te komen waar een tandwiel op zit. Deze drijft de tussen as aan die dmv de ketting de achteruit bediend. (Tussenas is een omkeeras....)
Laatst bewerkt: 13 mrt 2019 09:28 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 13 mrt 2019 18:20 #1029436

  • MJDK
  • MJDK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Klopt! Aan de andere kant geen moer. Ik had de ringetjes al besteld, 30x42x0.5 en 30x42x0.25, 2 elk, inclusief verzendkosten 7 euro. Daarvoor draaien kan niet. Kwam vandaag binnen.

Ik had pijpsleutel 36 nodig, hadden de buren. Ik heb van hen ook een grote pullitrekker geleend. Dat was nodig om hem eraf te krijgen. Ik heb 0.75mm aan ringen ertussen gedaan, je ziet ze in de laatste 2 foto's zitten. De koppeling loopt nu in neutraal en beetje aan, maar dat slijt wel. Ik moet nu wachten op de pakking om hem definitief in elkaar te zetten. Die pakking bleek de enige te zijn die ik NIET op voorraad had.









Mochten jullie interesse hebben in met details of foto's, nu ligt het nog (soort van) uit elkaar. Maandag bestel ik de pakking, dus het zal wel even duren voor ik voorgang maak. Allen bedankt voor het advies!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 14 mrt 2019 09:14 #1029561

Pakking van het bovendeksel of van de flens ? Bovendeksel is nl niet belangrijk en dus makkelijk zelf te maken of met vloeibare pakking. Pakking van de flens is wel een belangrijke ivm de dikte.....
Overigens, toplager in de binnenkomende conus wiel gecontroleerd ? Hier zit een bronzen busje is ter ondersteuning van de uitgaande as krukas. Dit lagerbussen is na verloop van tijd ruim versleten en zal geen functie meer hebben.

Dat hij in zijn neutraal iets aanloopt....mag zelf wat zwaarder aanlopen. Bij inschakelen loop je kans dat de conussen slippen vanwege te weinig druk en kan de boel weer uit elkaar.

Zie op de foto dat je een simplex ketting hebt naast de zware duplex....heb jij de handstarter er nog op ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 14 mrt 2019 12:00 #1029601

  • MJDK
  • MJDK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Klopt, de handstarter zit er nog op, maar heb ik nog nooit gebruikt. Wil ik wel een keer proberen, lijkt me vet om eens te doen.

Qua pakkingen, beide, maar ben met je prioriteiten eens en had het dus niet over t deksel.

Wat bedoel je dat de conussen gaan slippen? Ik krijg de hendel wel volledig naar voren, dus hij kan volledig erin. Dit was met montage zonder pakking, die had ik nog niet. Dus het zou iets beter (minder aanlopen in neutraal, later pakken in vooruit) kunnen uitpakken. Ik heb de motor niet gestart, die hangt nog in een spanband (om de koppeling bereikbaar te hebben). Dus wat ik bedoel met aanlopen in neutraal is dat als ik de schroefas met de hand draai, dat dat zwaar loopt tegen de koppeling aan, en niet volledig vrij. Dat lijkt me minimaal.

Ik kan (ik heb nog tijd) er nog een dunne ring er tussenuit halen, en 0.5 mm ipv 0.75 mm opvullen. Maar het wordt ook de dikte van de pakking nog minder. Hij slipte eerst alleen niet meer als ik de koppelinghendel verder naar voren duwde dan het klikje wat je voelt.

Lagerbus niet gecontroleerd of gezien. Wat gebeurt er als deze te ver verslijt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

iemand ervaring met keerkoppeling SABB GG 09 apr 2019 09:11 #1035987

  • MJDK
  • MJDK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Voor de compleetheid: Ik heb de klus afgerond. Ik heb uiteindelijk nog een .25 mm ring eruit gehaald, dus in totaal 0.5mm opgevuld. Nu de motor loopt heb ik spijt, want het is nog steeds maar een smal stukje van het bereik van de hendel waar de koppeling goed pakt. De volgende keer vul ik op met een hele mm. Dat raad ik de volgende die dit gaat doen, ook aan. Als de koppeling al slipt terwijl de hendel goed in de vooruit stand staat, is 1mm niet overdreven.
Nog een tip: Ik had de ketting na het verwijderen van de keeras strak getrokken en met een tyrapje bij elkaar gebonden, zodat deze niet kan verschuiven. Mocht je de koppeling al gemonteerd hebben en hij schuift dan 1 tandje op zodat er een beetje speling onderin zit, krijg je dat niet zomaar weer terug, moet de koppeling er weer af. Tenminste, dat was mijn redenering.
Nog een tip: Als je hieraan begint en je weet het even niet meer, neem gerust contact op. Als je foto's hebt van wat je ziet help ik graag met de volgende stappen. Ik heb bijvoorbeeld met veel kracht tegen een moer in lopen trekken, omdat ik niet wist dat die moer bestond, en iemand zei dat het zonder demontage van de keeras moest kunnen. Uiteindelijk viel de klus mee, maar je moet een paar dingen weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl