ik heb hem gevonden hij zit boven op het tweede deel van het staartstuk, ik vind de Suzuki website erg verwarrend met zijn aannames, een van de zaken die er staat is dat de motoren van Suzuki een anode hebben in het koelkanaal, echter bij een df 6 is dat dus niet een service onderdeel en zit niet in de set, je zou er van uit kunnen gaan dat dit bij de grotere motoren het geval is en niet bij de kleinere bb...en dat zetten ze er niet bij ze maken er ene algemeen iets van ! net als controleer de thermostaat ? tja dan kan je maar op ene manier controleren en dat is net als bij een auto via een temperatuurmeter, of er hem er uit sleutelen en in heet water testen, een andere manier is er niet ! de waterstraal kan je natuurlijk wel controleren maar die is vrijwel koud omdat deze blijkbaar net voor de motorkoeling naar buiten gaat !.
dat echt goed controleren is alleen mogelijk met demontage thermostaat ! en dat gaan we niet doen vanwege de pakkingen die er zitten. apart dat dit zo wel benoemd word door Suzuki om de thermostaat te controleren, misschien via infrarood op de cilinderkop ? vind het maar vreemd en verwarrend van Suzuki !.
Nu gaan die dingen niet vaak kapot ! maar in mijn auto en dat is ook een viertakt zit er een temperatuurmetertje die keurig de temperatuur aangeeft van het koelwater, dan heb je duidelijk een feit !
al is dat koelwater een gesloten circuit, en bij een bb een open waterkoeling, toch is een meting na het koelkanaal van de motor best makkelijk, al zou je kunnen zeggen dat als hij te heet wordt of een thermostaat niet goed open gaat, of de impellor niet voldoende opbrengst heeft, beide zjn dan mogelijk
maar goed hij draait prima, dus het zal wel goed zijn ! zonder feiten dan wel !
Ik zou ook Suzuki kunnen opbellen en vragen hoe ze dat dan doen, en dan krijg je natuurlijk als antwoord, het beste is om hem naar een service station te brengen en daar zijn monteurs die speciaal een training hebben gehad in Suzuki motoren en dan kunt u met een gerust hart er vanuit gaan dat u motor perfect word onderhouden en gecontroleerd ! uiteraard een antwoord wat ik zelf bedenk en had toegepast.
neemt niet weg dat ik vind dat ik volkomen gelijk heb dat de controle dan alleen bestaat uit motorloop en als dat goed is dan is thermostaat goed, zo doe ze dat ! heel simpel ! misschien wel voldoende ook !
mijn scooter is wat dat betreft meer gecontroleerd, temperatuurmeter, temperatuur bewaking met alarmering
en die levert helaas geen 6 pk en is maar 50 cc
wat erg makkelijk werkt is de technische tekening van de motor, ik kijk er voor het eerst echt naar en is na enige verdieping heel goed te doen, werkt zeer verhelderend, had ik eerder op moeten komen.
Dus de komende jaren ben ik in staat om bijna elke bb motor in no time te voorzien van alle service onderdelen, hem te testen op werking en alles terug te vinden wat ik wil weten op de technische tekeningen....!