Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 13 sept 2017 17:21 #872349

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
mijn motor komt uit 2014 en is anders lijkt wel , het hele gedeelte is geïntegreerd met het inlaat gedeelte carburateur en zit met drie boten vast en er zit een metalen pakking tussen.

ik heb wel het idee dat daar de thermostaat dan in zou zitten, toch wel even sleutelen
maar doe dat pas als de motor van de boot af is eind oktober.

Ik heb het idee dat de temperatuur erg laag is van het koelwater, ik ga het komende keer even meten met een thermometer.


when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 13 sept 2017 19:41 #872379

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ik heb de foto´s nog eens bekeken, en het ziet er inderdaad uit alsof de inlaat en thermostaathuis 1 geheel is.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 13 sept 2017 20:26 #872394

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
peter1 schreef :
Ik heb het idee dat de temperatuur erg laag is van het koelwater, ik ga het komende keer even meten met een thermometer.
Hoe kan je dat zien dan? Het water wat uit de controlestraal komt gaat niet door het blok heen, dus dat water blijft in principe koud.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 14 sept 2017 06:24 #872451

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
is dat zo ? want dat zou veel verklaren, behalve dan dat de thermostaat en de werking ervan niet te controleren valt.

ik zou echt verwacht hebben dat de controlestraal een controlestraal is, en dus ook de motor temperatuur controleerd en of er voldoende koelwater is.



nivek schreef :
peter1 schreef :
Ik heb het idee dat de temperatuur erg laag is van het koelwater, ik ga het komende keer even meten met een thermometer.
Hoe kan je dat zien dan? Het water wat uit de controlestraal komt gaat niet door het blok heen, dus dat water blijft in principe koud.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 14 sept 2017 14:22 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 15 sept 2017 16:15 #873113

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Het klopt dat het controle straaltje van de motor koud blijft, ik meet 19 graden.

Dus de verplichte jaarlijks controle van de thermostaat kan op twee manieren cilinder temperatuur meten als je weet wat de exacte tempratuur moet zijn , of het hele inlaatdeel eraf sleutelen en de thermostaat in warm water testen en weer terug monteren met nieuwe pakkingen.
of ervan uit gaan dat als ie niet warm loopt hij gewoon goed koelt

het lijkt mij sterk dat ze de thermostaat echt testen met een onderhoudsbeurt.

Staat wel in het boekje dat deze elk jaar op werking moet worden gecontroleerd.

apart dat ze de controlestraal niet erna hebben laten lopen, want dan had je mooi kunnen meten.

nu is de controle hij loopt prima en wordt niet te heet want hij loopt niet vast dus zal wel goed zijn.

En volgens mij doen ze dat ook met een onderhoudsbeurt en noemen ze het thermostaat op werking gecontroleerd.


ik zou met een infrarood thermometer de cilinder temperatuur kunnen meten en deze zal dan ongeveer de koelwater tempertuur kunnen zijn....ook dat lijkt mij sterk dat een monteur bij een onderhoudsbeurd er zo diep op in gaat .

ik doe het ook niet ! en ga er maar vanuit dat het goed werkt
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 16:19 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 15 sept 2017 16:26 #873116

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
als de koeling niet goed functioneert, te heet word, komt er vanzelf stoom uit de opening waar nu een straaltje water uitkomt. Komt er (lauw) water uit, mag je er van uitgaan dat je motor goed gekoeld word.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2023!!
̶G̶r̶o̶t̶e̶ ̶r̶e̶i̶s̶ ̶2̶0̶1̶8̶
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 15 sept 2017 16:36 #873120

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ja beetje simpel, maar dat is dan dat fantastische onderhoudsschema van Suzuki.
en de controle van de thermostaat ! ben gewent op veel dieper te kijken dan bij stoom is ie niet goed, bij lauw wel !

zou dan ook de impellor kunnen zijn die niet meer voldoende water opbrengt. dan gaat ie ook koken.
terwijl de thermostaat dan wel goed is

maar ik begrijp het nu wel !...verder en dieper kijken is niet van belang.

conrtolestraal goed is impellor goed, controlestraal niet heet , thermostaat goed\

dieper en verder dan dat gaan we niet !...

dit jaar gaat er wel een nieuwe impellor in en verder qua koeling is er niets te conrtoleren, ook de koel temperatuur niet.

bij mijn auto hebben ze zelfs in het dashboard een tempratuur meter , met zelfs een rood lampje als het te heet wordt, maar goed dat is geen buitenboordmotor met een heel meer als koelwater.

jammer dat Suzuki er dan niet bij zet, maar alleen thermostaat controleren. want dan ga ik er uit vanuit dat ik de thermostaat moet controleren
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 15 sept 2017 17:26 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 06 dec 2017 21:13 #897544

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
Heb motor in onderhoud genomen en dat ging wel goed !
mooi setje ook van Suzuki, heel mooi dat het pomphuis inwendig ook wordt vervangen.
is het helemaal nieuw, ook al zag de oude impellor er nog best goed uit !

maar bij het onderhoudssetje zitten 2 exact dezelfde anodes.

eentje voor het staartstuk en eentje voor het ( wederom staartstuk) ?

of zit er exact zo een anode bij de thermostaat in het koelgedeelte ? echter zit er dan geen nieuwe pakking bij als ik de het thermostaathuis/inlaatstuk stuk ga demonteren..dis lijkt mij sterk dat er dan een anode in dat koelgedeelte zit. en dat deze inderdaad een reserve is.

wie weet het zeker ?
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 06 dec 2017 21:15 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 09:07 #897821

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
ik heb hem gevonden hij zit boven op het tweede deel van het staartstuk, ik vind de Suzuki website erg verwarrend met zijn aannames, een van de zaken die er staat is dat de motoren van Suzuki een anode hebben in het koelkanaal, echter bij een df 6 is dat dus niet een service onderdeel en zit niet in de set, je zou er van uit kunnen gaan dat dit bij de grotere motoren het geval is en niet bij de kleinere bb...en dat zetten ze er niet bij ze maken er ene algemeen iets van ! net als controleer de thermostaat ? tja dan kan je maar op ene manier controleren en dat is net als bij een auto via een temperatuurmeter, of er hem er uit sleutelen en in heet water testen, een andere manier is er niet ! de waterstraal kan je natuurlijk wel controleren maar die is vrijwel koud omdat deze blijkbaar net voor de motorkoeling naar buiten gaat !.

dat echt goed controleren is alleen mogelijk met demontage thermostaat ! en dat gaan we niet doen vanwege de pakkingen die er zitten. apart dat dit zo wel benoemd word door Suzuki om de thermostaat te controleren, misschien via infrarood op de cilinderkop ? vind het maar vreemd en verwarrend van Suzuki !.

Nu gaan die dingen niet vaak kapot ! maar in mijn auto en dat is ook een viertakt zit er een temperatuurmetertje die keurig de temperatuur aangeeft van het koelwater, dan heb je duidelijk een feit !
al is dat koelwater een gesloten circuit, en bij een bb een open waterkoeling, toch is een meting na het koelkanaal van de motor best makkelijk, al zou je kunnen zeggen dat als hij te heet wordt of een thermostaat niet goed open gaat, of de impellor niet voldoende opbrengst heeft, beide zjn dan mogelijk
maar goed hij draait prima, dus het zal wel goed zijn ! zonder feiten dan wel !

Ik zou ook Suzuki kunnen opbellen en vragen hoe ze dat dan doen, en dan krijg je natuurlijk als antwoord, het beste is om hem naar een service station te brengen en daar zijn monteurs die speciaal een training hebben gehad in Suzuki motoren en dan kunt u met een gerust hart er vanuit gaan dat u motor perfect word onderhouden en gecontroleerd ! uiteraard een antwoord wat ik zelf bedenk en had toegepast.

neemt niet weg dat ik vind dat ik volkomen gelijk heb dat de controle dan alleen bestaat uit motorloop en als dat goed is dan is thermostaat goed, zo doe ze dat ! heel simpel ! misschien wel voldoende ook !

mijn scooter is wat dat betreft meer gecontroleerd, temperatuurmeter, temperatuur bewaking met alarmering
en die levert helaas geen 6 pk en is maar 50 cc


wat erg makkelijk werkt is de technische tekening van de motor, ik kijk er voor het eerst echt naar en is na enige verdieping heel goed te doen, werkt zeer verhelderend, had ik eerder op moeten komen.

Dus de komende jaren ben ik in staat om bijna elke bb motor in no time te voorzien van alle service onderdelen, hem te testen op werking en alles terug te vinden wat ik wil weten op de technische tekeningen....!
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 dec 2017 14:55 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 09:59 #897835

Ik wel , nou ja niet Nederlands maar hij bestaat in ieder geval.
www.boats.net/parts/search/Suz...ER%20HEAD/parts.html
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 11:07 #897859

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
yep dat is hem ! zo te zien zit er geen pakking tussen de deksel van de thermostaat !
wel apart ! de rest van de pakkingen zijn er netje opgetekend,, vidn ze wel erg mooi hoor die technische tekeningetjes,, op zich zeer makkelijk te begrijpen ! begin er echt in te komen en zie er een enorm voordeel in !

je ziet heel mooi dat er geen anode in het koelsysteem zit bij de thermostaat, dan kan je ook mooi concluderen dat Suzuki zeer algemene informatie weergeeft die voor sommige motoren dus helemaal niet klopt.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 dec 2017 11:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 12:40 #897877

peter1 schreef :
yep dat is hem ! zo te zien zit er geen pakking tussen de deksel van de thermostaat !
wel apart ! de rest van de pakkingen zijn er netje opgetekend,, vidn ze wel erg mooi hoor die technische tekeningetjes,, op zich zeer makkelijk te begrijpen ! begin er echt in te komen en zie er een enorm voordeel in !

je ziet heel mooi dat er geen anode in het koelsysteem zit bij de thermostaat, dan kan je ook mooi concluderen dat Suzuki zeer algemene informatie weergeeft die voor sommige motoren dus helemaal niet klopt.

Toch bestaat die pakking wel degelijk , kijk maar:
www.boatpartsholland.nl/index....8&controller=product
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 12:57 #897881

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
wel weer bijzonder dat Suzuki hem niet op de tekening vermeld, je komt hem uiteraard wel tegen als je gaat sleutelen, maar vind het op zijn minst slordig ! al heeft Suzuki blijkbaar meer slordigheden die je op de verkeerde been zetten.
Yellow Boat schreef :
peter1 schreef :
yep dat is hem ! zo te zien zit er geen pakking tussen de deksel van de thermostaat !
wel apart ! de rest van de pakkingen zijn er netje opgetekend,, vidn ze wel erg mooi hoor die technische tekeningetjes,, op zich zeer makkelijk te begrijpen ! begin er echt in te komen en zie er een enorm voordeel in !

je ziet heel mooi dat er geen anode in het koelsysteem zit bij de thermostaat, dan kan je ook mooi concluderen dat Suzuki zeer algemene informatie weergeeft die voor sommige motoren dus helemaal niet klopt.

Toch bestaat die pakking wel degelijk , kijk maar:
www.boatpartsholland.nl/index....8&controller=product
Ad
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 dec 2017 13:34 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 14:56 #897901

Thermostaat gooi je in glaasje warm water en dan zie je of het klepje fijn open gaat. Bij de DF6 wee schroefjes los en je pakt hem zo uit de motor, daarna weer monteren met wat siliconenvet, klaar. Echt een werkje van niks hoor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 17:07 #897946

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
meer schroefjes dan twee bij mij ! nieuwere motor uit 2014.....en wat siliconenvet ertussen als er een pakking hoort te zitten vind ik not done bij deze motor !

maar je hebt volkomen gelijk dat je de thermostaat op die manier zo kan testen ! thermometertje er bij en je weet het helemaal



alweereengijp schreef :
Thermostaat gooi je in glaasje warm water en dan zie je of het klepje fijn open gaat. Bij de DF6 wee schroefjes los en je pakt hem zo uit de motor, daarna weer monteren met wat siliconenvet, klaar. Echt een werkje van niks hoor...
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Laatst bewerkt: 08 dec 2017 18:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 08 dec 2017 21:33 #897993

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 592
Ik vermoed dat de afdichting maar zo een o ring zou kunnen zijn, dan is een een beetje vet aan de o ring wel voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 09 dec 2017 04:36 #898013

Ik heb ook een DF6, vergeten even welk jaar, maar ik denk 2006.
Als ik onderdelen nodig heb, dan haal ik die meestal hier:
www.brownspoint.com/store/pc/suzuki/df6.asp

Een mooie site waar alle opengewerkte tekeningen van alle modeljaren op staan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 09 dec 2017 09:32 #898055

Bij mijn df4 zat er ook gewoon een pakking tussen, die ik uiteraard kapot trok bij demonteren :(

Nieuwe gesneden van pakkingmateriaal. Wel ff een lastig klusje, maar toch gelukt...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud Suzuki DF6 buitenboord motor uit 2012 09 dec 2017 11:02 #898084

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5081
wel grappig dat ik de schakelstang er per ongeluk een stukje uittrok van de vooruit/achteruit en neutraalstand in het staartstuk, heel mooi om te zien dat je daar de staartolie kan controleren zonder dat je hem hoeft af te tappen. je kan hem er voorzichtig weer inzetten omdat daar een keerring zit.

mijn olie zag er nog hagelnieuw uit..maarja nog geen 50 draaiuren deze zomer.
when you live on a realy open manner than the newness neverstops
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl