Proost schreef :
Het bijgeleverde handboek van de M2.06 heeft toch iets vergeten wat aftappen betreft. Voor olie verversen schrijft men dat dit moet gebeuren met de handpomp via de peilstokingang. En dat terwijl 15 cm lager een aftapbout voor motorolie in het carter zit. Men had dat op z'n minst kunnen vermelden. Heb je geen ruimte, dan via de peilstok ingang, in dit geval olie uitgang.
Toch een flink minpunt voor Vetus.
![:laugh: :laugh:](/media/kunena/emoticons/laughing.png)
Waarom een minpunt?
Ik denk niet dat er veel schepen zijn waar je makkelijker bij de carteraftap kunt dan bij de peilstokopening.
Die carteraftap zit er omdat deze motoren niet speciaal voor de watersport zijn gemaakt maar in het algemeen als industriemotor maar ook in van die kleine 45km autotjes worden gebruikt.
Als je gewoon van je motor de onderdelen catalogus download staan daar alle detailtekeningen in net als bijv. van de Volvo Penta's op marinepartseurope
Die catalogus staat gewoon in dezelfde file als de manuals:
www.vetusweb.com/manuals_categories.php
Van de Mitsubishi kun je zelfs op de mitsubishi website de workshop manuals vinden maar uiteraard zonder de marinisatie delen.
Van de L2E bijv.(de tweecilinders van Vetus) is dat bijv. deze:
Staan trouwens aardige details in zoals een veel grotere olieververs interval voor marine toepassingen als wat Vetus voorschrijft.
Want het type Mitsubishi waarop de Vetus diesels zijn gebaseerd staat netjes in de handleiding.
Ad