Nachtvlinder schreef :
Dankje voor het delen, ik ga nu ook preventief elk jaar vervangen.
Wist niet dat ze er ook met meer schoepen bestaan.
Als je een goed wierfilter hebt, zou je dan geen centrifugaal pomp kunnen gebruiken hiervoor? Ontluchten is wel iets lastiger, maar daarna is zo'n pomp wel zelfaanzuigend. Heeft iemand dat wel eens gezien?
Er bestaan
alleen maar impellerpompen mer 4 of meer schoepjes.
Die met 4 (de kleintjes die wij meestal hebben) kunnen inderdaad helemaal uitvallen als er 1,5 schoep mist.
De grotere kunnen daar wel tegen maar die zijn voor onze motoren veeel te groot.
V.w.b. een centrifugaalpomp i.p.v. een impellerpomp;
Allereerst zijn die niet zelfaanzuigend. Bovendien geen verdringerpomp en als derde ; een centrifugaalpomp met weinig opbrengst en voldoende opvoerhoogte bij de gebruikte toerentallen is moeilijk te designen . Dat wordt dan een pomp met een heel smalle waaier en een relatief grote diameter.Daardoor wordt een vergelijkbare centrifugaalpomp ook een stuk groter dan een impellerpomp.
En een centrifugaalpomp(de normale tenminste) is veel gevoeliger voor vervuiling en duurder dan een impellerpompje.
Een impellerpomp is echt de beste oplossing voor dit doel.
Wat allemaal niet wil zeggen dat een centrifugaalpomp niet zou kunnen .Alleen , veel zin heeft het niet i.p.v. een impellerpomp.
Ik doe met de impeller in mijn boot zo'n 400 draaiuren en heb eigenlijk bij vervanging nog nooit kapotte schoepjes gezien.Ik vet ze wel altijd in met siliconen
vet voor ik ze (terug)plaats.Dat geeft minder risico op kapot gaan bij drooglopen.
Ad