Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Drab in het groffilter

Re: Drab in het groffilter 23 nov 2013 22:41 #460377

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het beste zo 3 zijn maar met 1 komt je ok we wel goed weg en is het miste werk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 23 nov 2013 22:44 #460379

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
- Heb je geen niveaugever in de tank?
- Plaats wat foto's, dan wordt eea wat duidelijker.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 23 nov 2013 22:48 #460382

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Als je de tank er toch uithaalt, kan je een toegangsluik aan de bovenkant maken. Je kan de tank na het schoonmaken weer op z'n oude plek terugbouwen (je hoeft er als het goed is toch niet ieder jaar in te zijn).

Maar als je de mogelijkheid hebt om de tank lager te plaatsen is dat qua gewichtsverdeling in de boot natuurlijk wel heel fijn. Voor de toevoer van diesel maakt het niets uit, de pomp zuigt het echt wel aan. Alleen ontluchten is misschien iets meer werk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 23 nov 2013 23:47 #460392

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Om de 5 jaar is de ongeschreven regel om je tank te inspecteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 24 nov 2013 06:57 #460406

Ik ben er toen aan begonnen kort na aankoop van de boot. Vond in de waterzak aftap steeds wat zwarte troep dus vertrouwde het boeltje niet ivm te maken lange zomer tocht op hobbelig water.
Mijn boot heeft voor aankoop 3 jaar te koop gelegen, niet mee gevaren in die tijd, dus alles heeft lekker kunnen groeien toen kennelijk....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 24 nov 2013 07:04 #460410

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Fer schreef :
Het beste zo 3 zijn maar met 1 komt je ok we wel goed weg en is het miste werk
Fer gaat mijn vriend worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 24 nov 2013 09:05 #460453

Door vraagstelling heb ik de indruk dat de zijkant goed bereikbaar is.
Hey lijkt me dan niet een erg moeilijke keus.

Een handgat aan de zijkant, een beetje nabij het midden zodat je met de hand alle hoekjes bereiken kunt.
Laatst bewerkt: 24 nov 2013 09:06 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 24 nov 2013 09:21 #460460

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
De zijkant is inderdaad redelijk bereikbaar, ik ben alleen wat bang voor de grotere mogelijkheid van lekken via het deksel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 24 nov 2013 09:34 #460465

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Dat moet je aan de bovenkant evengoed zijn. Een deksel dat niet goed afgedicht is lekt, en diesel is zo dun dat het overal tussendoor komt. Denk maar niet dat die diesel nooit aan de bovenkant van je tank komt, op een beetje hobbelig water...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 24 nov 2013 09:39 #460469

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik raad een mangat in een van de zijkanten af, ivm met afdichten

Zoals Apae als zijn let uiteraard de mangat ook aan de bovenkant afdichten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 15 dec 2013 22:34 #467496

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Weet iemand een goed adres voor een nieuwe dieseltank.
Ik wil mijn tank kleiner (lager) uitvoeren, zodat ik er aan de bovenzijde nog bij kan via een mangat.
Ik denk aan kunststof.

Ik kan ook mij huidige RVS tank laten inkorten. Bovenkant er af, inkorten, nieuwe bovenkant met aansluitingen en mangat. Wordt dat duurder dan een kant en klare tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 06:05 #467504

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Vetus heeft een "zak" die onder invloed van UV uithardt. Misschien kan je daarmee je oude tank als basis gebruiken?

Stukje van de bovenkant afslijpen, zak er in, uitharden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 06:30 #467510

Vetus mag die zak niet meer verkopen,,
hadden hem "gestolen" van Innonautic en die heeft hem dus wel...
www.innonautic.nl/c/InnoTank/69/
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 06:30 door de-verleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 07:06 #467519

pieter2 schreef :
Weet iemand een goed adres voor een nieuwe dieseltank.
Ik wil mijn tank kleiner (lager) uitvoeren, zodat ik er aan de bovenzijde nog bij kan via een mangat.
Ik heb mijn kunststof tank laten bouwen bij Drocom tanktechniek prima ervaring, geen aandelen.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 07:13 door Noballast. Reden: bijlage toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 07:25 #467524

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Brrr, 593 euro voor een flubber>uv>hard-tank.
Dan moet de nood voor een tank-je-plekje wel heel erg hoog worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 07:27 #467525

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5424
Saeftinghe schreef :


Ik heb een beetje het iedee dat vroeger, voor de bio diesel, de vervuiling veel minder was. Kan het niet met zekerheid zeggen.

quote]

het is ook zo, de diesel knapt er niet van op met al die die toevoegingen met plantaardige olie, zoals oud frituurvet(echt) ed. richtlijn van ons fijne brussel

de kwaliteit van benzine wordt er ook niet beter van, als je benzine van het najaar nog gebruikt in het voorjaar, kan je wachten op ellende in het voorjaar
het advies is dan ook je carburateur leeg te draaien in het najaar en de benzine in je auto te gooien

maar met een dieseltje werkt dat zo dus niet....
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 07:49 #467530

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Saeftinghe schreef :
<knip>
Eigenlijk zou ook aan die kant van het filter een kijkglas behoren te zitten, dan zou je dit soort dingen onmiddelijk zien. <knip>

Jij bedoelt neem ik aan een kijkglas bovenop het filter? (Zodat je dus twee kijkglazen krijgt: 1 onder het filter om water te ontdekken en 1 (nieuwe) op het filter om sludge en troep op het filter te zien liggen).

Zou vrij makkelijk te realiseren moeten zijn, toch? Er zal iets moeten gebeuren met het huis (verlengen van de aansluiting op het filter) maar dat is het dan toch wel?

Ik ben op dit moment bezig een andere tank te plaatsen. Het hele ritje van tank tot motor wordt vervangen, dus tank, filters, slangen, kranen.

Is het nodig, en hoe dan, om bijvoorbeeld daar waar het kan alle overgebleven onderdelen te ontsmetten? De tank staat al jaren leeg en glimt helemaal van binnen. Hoe lang overleven die bacteriën zonder diesel/water? Zou het slim zijn het filterhuis uit te koken om zo de bacteriën te doden? Of dood je ze op een andere manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 07:59 #467535

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Met dat soort prijzen zou ik ook even langs een RVS bedrijf gaan om te vragen wat aanpassen van je bestaande tank kost. Dat kon best eens meevallen ten opzichte van een nieuwe tank op maat, als de vorm van de onderkant mooi pas is enzo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 09:11 #467561

Wanneer de bovenkant verder de aansluitingen op de juiste plek heeft en verticaal netjes symetrisch, zou je gewoon een strip uit de verticaal kunnen halen en de delen weer samen lassen.
Lijkt mij de goedkoopste oplossing.

Wel goed schoonmaken vóór je gaat slijpen of lassen. En laten doen bij iemand die weet waar hij mee bezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 09:24 #467569

Saeftinghe schreef :
Wanneer de bovenkant verder de aansluitingen op de juiste plek heeft en verticaal netjes symetrisch, zou je gewoon een strip uit de verticaal kunnen halen en de delen weer samen lassen.
Lijkt mij de goedkoopste oplossing.

Wel goed schoonmaken vóór je gaat slijpen of lassen. En laten doen bij iemand die weet waar hij mee bezig is.

En die "iemand" moet weten dat hij , vooral brandstoftanks, goed door moet lassen om spleten aan de binnenzijde te voorkomen..

Probleem is ook dat je de las eigenlijk wel achteraf , vooral aan de binnenzijde, moet beitsen en passiveren.
Anders kan de naad vrij snel gaan doorroesten omdat er in diesel altijd een beetje vrij water kan zitten.(bij benzine heb je dat probleem niet zo gauw).
Dat kun je eventueel zelf doe met zoiets:
www.multiweld.com/Vecinox-pick...eitspasta-P5102.aspx
Maar wel goed de veiligheidsinfo lezen!
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 09:24 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 16 dec 2013 10:20 #467584

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Geen probleem toch, om die las netjes te beitsen etc? Er moest toch een mangat in die tank...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Drab in het groffilter 22 dec 2013 21:58 #469634

Een mangat aan de zijkant is op zich prima af te dichten. Dit heb ik ook op mijn boot:
Er zit en rechthoekig gat met rondom ronde gaten waar bouten doorheen gaan. Aan de binnenzijde zit een metalen plaat met bouten erop gelast, met dikke rubber pakking. Deze op zijn plek krijgen is beetje pielen, een van de boutjes erdoor en moertje erop en je kunt het deksel met punttang dicht trekken.
Aan de buitenzijde vloeibare pakking rond de gaten en een tweede metalen plaat.
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl