Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 14 nov 2013 21:36 #457904

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Kan in principe wel. Alleen hang de tuinslang in een emmer en laat de motor daar water uit zuigen. Pers geen water de motor in. Anders hoef je hem niet winterklaar te maken...,
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 14 nov 2013 21:57 #457911

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
1. Eens met Koezt. Alleen is een emmer wel zó leeg, dus als je de motor wat langer wil laten lopen (olie op temperatuur laten komen bv) dan moet er wel iemand zijn die er voor zorgt dat het water niet op raakt.
2. Dat mag geen enkel probleem zijn. Het trillen bij het starten wordt geabsoreerd door de motersteunen. Je boot zal echt niet van de bok af trillen.
3. Je bent vast de eerste niet!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 22:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 14 nov 2013 22:10 #457913

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Ik heb nog nooit anders gedaan.
Alleen loop ik niet met emmers te slepen of een tuinslang.
Ik maak de slang van het wierfilter los en verleng die met een stuk slang en sluit dat aan op de kraan met een slangklemmetje.
Motor starten, soms even pompen, en spoel zo het zout uit de motor en de watertank leeg. Kan die ook niet meer bevriezen.
Dan aftappen en koelvloeistof er in.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 14 nov 2013 22:17 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 15 nov 2013 04:23 #457932

Jachtservice hier op de haven doet het ook vaak op de kant
hebben een speciale opvangbak er voor..
verleden jaar heb ik het ook gedaan geen enkel probleem
aanzuig in de antivries motor starten en stoppen als ie vol is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 15 nov 2013 06:55 #457942

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Misschien te laat, maar waarom doe je het niet als je onder de kraan ligt?

Dan loopt je motor, is ie warm en dan kan je motor winterklaar de kant op (met je boot eromheen natuurlijk ;))

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 15 nov 2013 07:09 #457945

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik heb vorig jaar mijn Yanmar2GM20 ook op de bok winterklaar gemaakt. Warmgedraaid door de koelwaterinlaatslang te koppelen aan de koelwateruitlaatslang . Na het warmdraaien de inlaatslang in een tankje antivries gehangen en laten opzuigen tot het roze water uit de uitlaatslang kwam.
Gisteren nog een VolvoPenta winterklaar gemaakt op de gebruikelijke manier: eerst een half uurtje motorvaren, toen onder de hijskraan, koelwaterinlaat dicht, wierpot open, motor stationair laten draaien en antivries in de wierpot gegoten en laten opzuigen tot er roze water uit de uitlaat kwam. Er ging plm 4 liter vloeistof in. De rest in de gootsteen en het pomptoilet. Waarom eerst warmgedraaid: thermostaat is slecht bereikbaar en is dus blijven zitten.
Laatst bewerkt: 15 nov 2013 07:18 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 15 nov 2013 07:09 #457946

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Koelwater toevoeren gaat gemakkelijk op de beschreven manier...als je geen saildrive hebt!
Met een saildrive is in het water veruit het gemakkelijkste, alternatief kan je de koelwaterslang van saildrive naar motor onderbreken en verlengen zoals Zeekraal beschrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 15 nov 2013 07:10 #457948

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Ligt er ook aan wat je onder 'winterklaar maken' verstaat. Bedoel je dan alleen beschermen tegen vorst, of wil je ook de olie verversen. Het eerste zal niet zo'n probleem zijn, als je maar niet vergeet om de thermostaat eruit te halen hoeft de motor daar maar kort voor te lopen.
Als je ook de olie wilt verversen wordt het lastiger, daarvoor moet de motor warm zijn.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 15:22 #458384

  • Baltic
  • Baltic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
thermostaat zal acuut sluiten als de koude antivries 'm bereikt.
(er zit wel een gaatje in de thermostaat maar die neemt de functie van een geopende thermostaat niet over).
je zult dus nog het gedeelte achter de thermostaat moeten aftappen na deze procedure.
bij mijn VP zitten daartoe 3 kraantjes.
soms blijkt er dan toch al antivries te zitten (even proeven) en dan is het goed, maar je moet dat wel even verifieren.
wie zet de 5 liter antivries vooraf op het gasfornuis om het op te warmen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 15:28 #458386

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Nee geen koelvloeistof op het fornuis.
Ik haal de thermostaat er uit en spoel zo de koel kanalen vol.
Slang van de impeller pomp zo in de jerrycan.
Motor starten en leeg laten pompen.
Uitlaat in de gaten houden en zie je van zelf.
Wel heb ik een direct gekoelde motor.
Laatst bewerkt: 16 nov 2013 15:29 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 15:51 #458393

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Nu ben ik voor de volgende uitdaging komen te staan. De motor START NIET meer. Probleem met de Dynastart. Hoe kan ik nu toch overal lekker koelvloeistof/antivries krijgen?
Zonder dat ik de motor kan laten lopen. Aftappen via motorblok kraantje en daarna vanaf boven thermostaat vullen met antivries? Hoor graag jullie advies, want om nu snel even de Dynastart te reviseren zal me niet lukken en de winter wacht waarschijnlijk niet op mij : )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 15:58 #458397

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Kan je tornen /slingeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 16:04 #458398

  • PeterR
  • PeterR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 142
Baltic schreef :
thermostaat zal acuut sluiten als de koude antivries 'm bereikt.
quote]

Dus de thermostaat staat continue gesloten? Tenslotte is het opgezogen vaarwater (wat dus koelwater wordt) op dit moment niet snel warmer dan de antivries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 16:14 #458401

  • Mark S
  • Mark S's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Ja het kan, kan de Volvo Penta MD6a handmatig aanslingeren
Nee het is me nog nooit gelukt, of is rond slingeren voldoende zonder dat de motor aanslaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 16:19 #458402

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Bij het met de hand aanslingeren moet je wel de kleplichter gebruiken. De compressie is dan nul en je kunt zo het vliegwiel snelheid geven. Bij flinke snelheid: kleplichter dicht en ( misschien) slaat de motor aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 16:22 #458403

maar de motor hoeft helemaal niet te lopen.
water aftappen, thermostaat eruit en vol laten lopen met antivries. eigenlijk hoeft dat laatste niet eens als je goed aftapt, maar ja...
kijk ook even naar het waterlock/demper. als daar water in blijft staan, even slangen los en leeg laten lopen.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 16:22 #458404

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
er zit een handmatig bedienbare "kleplichter" op
als ik me niet vergis, gaan hiermee bij de 6 van beide cilinder klep open.
bij mijn MD17C per cilinder kleplichter.
het is mij gelukt hem met de hand te starten.
3 open slingeren, 1 dicht en hierop starten, dan 2e en 3e dicht.
koste wel wet zweetdruppels.

ps. ik zag ergens dat er van die aftapkraantjes aangeboden werden,
hier vroeg iemand toch naar?
Hanno
Laatst bewerkt: 16 nov 2013 16:25 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 16:54 #458410

  • Baltic
  • Baltic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 77
Dus de thermostaat staat continue gesloten? Tenslotte is het opgezogen vaarwater (wat dus koelwater wordt) op dit moment niet snel warmer dan de antivries.[/quote]

ja, dat is een heldere gedachte.

de thermostaat zal steeds open gaan als het te warm wordt en dicht andersom.
het is maar de vraag of alle antivries toegelaten wordt, vandaar de suggestie eea te verifieren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 17:22 #458413

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Als er evenwicht is staat de thermostaat permanent een beetje open. Wordt het warmer, opent hij verder, wordt het kouder sluit hij. Aangezogen water heeft een constante temp. Koelvloeistof ook. Dat verandert niets aan de stand van de thermostaat.

Bij je auto is het een ander verhaal. Daar is het koelwater warm. Als je motor overkookt, en je mikt er vloeistof bij sluit de thermostaat.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 20:24 #458456

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Mark S schreef :
Nu ben ik voor de volgende uitdaging komen te staan. De motor START NIET meer. Probleem met de Dynastart. Hoe kan ik nu toch overal lekker koelvloeistof/antivries krijgen?
Zonder dat ik de motor kan laten lopen. Aftappen via motorblok kraantje en daarna vanaf boven thermostaat vullen met antivries? Hoor graag jullie advies, want om nu snel even de Dynastart te reviseren zal me niet lukken en de winter wacht waarschijnlijk niet op mij : )

De winter wacht inderdaad niet op je, maar hij staat natuurlijk ook niet meteen morgen met min 15 op de stoep. Gewoon zo goed mogelijk winterklaar maken terwijl de dynastart repareert. En dan nog effe goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 16 nov 2013 21:45 #458474

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
jerry schreef :
Ik heb vorig jaar mijn Yanmar2GM20 ook op de bok winterklaar gemaakt. Warmgedraaid door de koelwaterinlaatslang te koppelen aan de koelwateruitlaatslang . Na het warmdraaien de inlaatslang in een tankje antivries gehangen en laten opzuigen tot het roze water uit de uitlaatslang kwam.
Gisteren nog een VolvoPenta winterklaar gemaakt op de gebruikelijke manier: eerst een half uurtje motorvaren, toen onder de hijskraan, koelwaterinlaat dicht, wierpot open, motor stationair laten draaien en antivries in de wierpot gegoten en laten opzuigen tot er roze water uit de uitlaat kwam. Er ging plm 4 liter vloeistof in. De rest in de gootsteen en het pomptoilet. Waarom eerst warmgedraaid: thermostaat is slecht bereikbaar en is dus blijven zitten.



ik heb ook een yanmar 2gm20 en heb gekeken hoeveel koelwater er eigenlijk in het blok rondgaat.
dit om te bekijken hoeveel koelvloeistof er door heen moet.
ik heb daarbij de thermostaat verwijderd,om niet eerst warm te hoeven draaien.
blijkt dat ik aan een ruime 4 a 5 liter genoeg heb.
dat is dus mooi om te weten voor de volgende jaren.
misschien is het wel handig dat van ieder type motor deze waarde bekend is zodat ieder daar zijn voordeel mee kan doen!

MrDJ
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 17 nov 2013 07:13 #458493

MrDJ schreef :
jerry schreef :
Ik heb vorig jaar mijn Yanmar2GM20 ook op de bok winterklaar gemaakt. Warmgedraaid door de koelwaterinlaatslang te koppelen aan de koelwateruitlaatslang . Na het warmdraaien de inlaatslang in een tankje antivries gehangen en laten opzuigen tot het roze water uit de uitlaatslang kwam.
Gisteren nog een VolvoPenta winterklaar gemaakt op de gebruikelijke manier: eerst een half uurtje motorvaren, toen onder de hijskraan, koelwaterinlaat dicht, wierpot open, motor stationair laten draaien en antivries in de wierpot gegoten en laten opzuigen tot er roze water uit de uitlaat kwam. Er ging plm 4 liter vloeistof in. De rest in de gootsteen en het pomptoilet. Waarom eerst warmgedraaid: thermostaat is slecht bereikbaar en is dus blijven zitten.



ik heb ook een yanmar 2gm20 en heb gekeken hoeveel koelwater er eigenlijk in het blok rondgaat.
dit om te bekijken hoeveel koelvloeistof er door heen moet.
ik heb daarbij de thermostaat verwijderd,om niet eerst warm te hoeven draaien.
blijkt dat ik aan een ruime 4 a 5 liter genoeg heb.
dat is dus mooi om te weten voor de volgende jaren.
misschien is het wel handig dat van ieder type motor deze waarde bekend is zodat ieder daar zijn voordeel mee kan doen!

MrDJ

Met welke methode?

Heb ook een 2GM20, en daar haal ik de waterpomp los, slang van de waterpomp omhoog steken, en via het gat van de thermostaat vullen met antivries (Met de douchekop, slang van de watertank losgekoppeld, en in de jerrycan). Er gaat dus maar heel weinig in het blok zelf... Veel minder dan die 4 liter van jullie...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 17 nov 2013 07:14 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 17 nov 2013 07:20 #458495

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Paradyske: als je het op jouw manier doet, hoe weet je dan dat het gewone koelwater uit de motor verdreven is? Antivries laat ik "opzuigen" door de impellerpomp en wel tot dat er roze vloeistof uit de uitlaatslang komt. Die slang eindigt weer op een " stomp" op de motoruitlaat en koelt deze alvorens het uitlaatgas met het koelwater de boot verlaat.
MrDJ: ik zal binnenkort ook eens meten hoeveel liter antivries ik moet gebruiken.
Laatst bewerkt: 17 nov 2013 07:22 door jerry. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 17 nov 2013 08:17 #458499

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Die startmotor moet in ieder geval hersteld worden, vermoed ik. Waarom niet gelijk dat doen en achteraf de antivries in de motor doen. Ik denk niet dat het op een paar dagen aankomt, zo'n koude wordt toch niet voorspeld?
Wat ik meestal doe, is een emmer ongeveer halfvol met koelvloeistof (50% antivries-50%water) naast de motor zetten. Daar steek je zowel de aanzuig- als de afvoerslang in. Dan sluit je de tuinslang van de waterleiding aan op de uitlaat. Motor starten, dan de kraan van de tuinslang open en laat zo je motor maar een half uur tot een uur draaien. (wel de temperatuur van de koelvloeistof in de emmer in de gaten houden).
Op die manier kan je trouwens heel goed ontkalken simpelweg door de emmer te vullen met azijn ipv koelvloeistof.
Als je klaar bent sluit je de kraan van de tuinslang wacht een paar tellen, dan nog een paar keer flink gas geven. Dit blaast het grootste deel van het water uit je uitlaat zodat die ook weer zo goed als droog staat en niet kan bevriezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor winterklaar maken op de kant op bootbokken 17 nov 2013 08:19 #458500

jerry schreef :
Paradyske: als je het op jouw manier doet, hoe weet je dan dat het gewone koelwater uit de motor verdreven is? Antivries laat ik "opzuigen" door de impellerpomp en wel tot dat er roze vloeistof uit de uitlaatslang komt. Die slang eindigt weer op een " stomp" op de motoruitlaat en koelt deze alvorens het uitlaatgas met het koelwater de boot verlaat.
MrDJ: ik zal binnenkort ook eens meten hoeveel liter antivries ik moet gebruiken.

Als je de pomp losmaakt dan loopt er al heel veel water uit, en de rest aftappen via het kraantje..
Impeller haal ik er uit, dus daar antivries stoppen vind ik zonde....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl