orchidius schreef :
Hey iedereen,
Zoals bij velen onder jullie waarschijnlijk leg ik de sleutels van de boot steeds op dezelfde plek om verlies ervan te voorkomen. Een grote opruimactie op de boot en thuis echter zorgde ervoor dat de sleutel tijdelijk onvindbaar is... Niet zo'n gigantisch probleem gezien hij érgens tussen de spullen moet zitten, maar natuurlijk valt het verlies van iets pas op als je het echt nodig hebt... Aankomend weekend moet de boot worden verplaatst omwille van baggerwerken in de haven, en daarvoor moet natuurlijk wel de motor draaien!
De vraag is dus of het mogelijk is om bvb rechtstreeks 12V uit de batterij te voeden aan de startmotor zonder hierbij gebruik te maken van het contactslot? Het gaat om een Volvo Penta 2002 motor, het contactslot is ook van Volvo, maar daar weet ik het precieze model niet van... Komen achteraan veel draden uit, dus weet niet of daar wel aan te prullen valt
![:s :s](/media/kunena/emoticons/dizzy.png)
.
Bedankt!
Op zich geen probleem.
Starten gaat zelfs heel simpel met een vrij dun draadje van 10-20 cm(
![:huh: :huh:](/media/kunena/emoticons/wassat.png)
) want de stroomtoevoer voor het
draaien van de startmotor zelf gaat sowieso niet via het startslot.
Alleen krijgt de alternator ook geen voorbekrachtiging en zal dus mogelijk niet of sterk vertraagd gaan laden.
Erg is dat echter niet.
En , afhankelijk van het type motor kun je hem ook niet meer zo makkelijk uitzetetn.
VP2002.Ik zal eens kijken in de handleiding naar het schema.
Stoppen geen probleem want dat is mechanisch.
Starten zie plaatje.Gaat het beste met een tuk stugge woning installatiedraad, geen "bootdraad".
Maar pas op je vingers en kijk uit voor de draaiende delen zoals de V-snaar
![:evil: :evil:](/media/kunena/emoticons/devil.png)
Ad