Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternatieven voor dure impeller

Re: Alternatieven voor dure impeller 26 okt 2013 08:16 #451065

ach, een jaarlijke nieuwe impeller is ongeveer 0,05 euro per mijl,
op de 15 euro per mijl merk ik dat niet....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 26 okt 2013 08:58 #451073

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Philip schreef :
@ Ceess: met die impeller kan Timo niks, die is voor de 1GM10. De impeller die timo zoekt kost bij die toko ook gewoon 45 euro ex btw.
Ik weet ook wel dat Timo aan die impeller niets heeft, maar ik neem aan dat er bij Yanmar voor onderdelen een standaard kostprijscalculatie is. Voor de 1GM10 vind ik het een alleszins redelijke prijs. Voor sommige types valt die prijs (veel) hoger uit, dat zal dan te maken hebben met afwijkend ontwerp, materiaal, of productievolume. Ik kan me niet goed voorstellen dat concurrerende fabrikaten qua kostprijs zoveel lager kunnen liggen dan Johnson.
Ik heb me ooit laten verleiden een B-merk impeller te monteren. Binnen een uur varen lag de bronzen bus los in de impeller, met als gevolg temperatuuralarm. Gelukkig had ik de oude impeller bewaard, die heb ik weer teruggezet en de rest van het seizoen mee gevaren. Voor mij dus geen dubieuze vervangingstypes meer.
Laatst bewerkt: 26 okt 2013 09:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 26 okt 2013 09:07 #451076

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Waarom zou je een impeller niet langer gebruiken?. Een reserve aan boord voor als je merkt dat er minder koelwater uit de uitlaat komt. En met een buitenboordwaterpomp op m'n Vetus wordt je geacht 1000 bedrijfsuren met zo'n impeller te kunnen doen. Allemaal veel te bang gemaakt om er wat langer mee te doen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 26 okt 2013 12:07 #451106

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Proost schreef :
Waarom zou je een impeller niet langer gebruiken?
De verleiding is inderdaad groot om de impeller niet jaarlijks te vervangen en langer te gebruiken. In het laatste Yanmar maintenance voorschrift staat dat ook :

4.3.5 Inspection Every 600 Hrs (or 1x/year)

Inspecting Inner Parts of the Seawater Pump

Depending on the use, the inside parts of the seawater pump deteriorate and discharge performance drops. At the specified interval or when the volume of seawater discharged is reduced, inspect the seawater pump in accordance with the following procedures:

1. Loosen the side cover set bolts and remove the side cover.
2. Illuminate the inside of the seawater pump with a flashlight and inspect.
3. If any of the following problems is found, disassembly and maintenance are necessary:
a) Impeller blades are cracked or nicked. Edges or surfaces of the blades are marred or scratched.
Note: The impeller must be replaced periodically (every 1000 hrs.).
b) Pump body is damaged.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 26 okt 2013 13:40 #451117

een impeller slijt niet van het draaie, nu ja een beetje , maar meer van langdurig stilstaan. in 15 jaar 3 impellers gebruikt, vanwege wisselen van motor :evil: , in het gennetje , 5pk een cylinder, nooit, wel een reserve mee.

in de motor van poker zit nu een technautic (gekocht bij en op advies van JOOSTEN B) , ik heb een reserve aan boord, maar die gaat erin als het nodig is.
motor zal wel heel regelmatig gebruikt worden, ben van plan om zeer regelmatig gebruik van de boot te maken, iets van 10 maanden per jaar of zo.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 26 okt 2013 20:37 #451251

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Vandaag de boot winterklaar gemaakt. :(
Ik haal altijd de impeller eruit, smeer hem in met siliconenvet en doe de impeller in een plastic zakje. De impeller, die ik er vandaag uit haalde, heb ik 4 jaar geleden gekocht en gaat er volgend seizoen weer in.
In tegenstelling tot mijn vorige boot, daar was de impeller elk jaar versleten. Schoepjes bleven krom staan of er waren er 1 of 2 losgeraakt.
Toch heb ik op mijn huidige boot voldoende water uit de uitlaat.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 06:48 #451297

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Hoeveel water moet er eigenlijk (ongeveer) uit de uitlaat komen per minuut bij stationair toerental?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 06:55 #451300

koko schreef :
Hoeveel water moet er eigenlijk (ongeveer) uit de uitlaat komen per minuut bij stationair toerental?

dat hangt af van het type pomp en hoeveel toeren die maakt.

bij mij zit de pomp voor aan op de krukas, bij andere motoren op as die de kleppen beweegt, is de helft van de toeren, bij een snaar aan gedreven pomp moet je kijken naar de poelie doorsneden.

op het pompdeksel staan meestal de gegevens van de pomp, type en vaak de waterverplaatsing per eenmaal rond.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 07:04 #451305

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
sietse-ten schreef :
koko schreef :
Hoeveel water moet er eigenlijk (ongeveer) uit de uitlaat komen per minuut bij stationair toerental?

dat hangt af van het type pomp en hoeveel toeren die maakt.

bij mij zit de pomp voor aan op de krukas, bij andere motoren op as die de kleppen beweegt, is de helft van de toeren, bij een snaar aan gedreven pomp moet je kijken naar de poelie doorsneden.

op het pompdeksel staan meestal de gegevens van de pomp, type en vaak de waterverplaatsing per eenmaal rond.

Oke, dan zal ik dat eerst eens bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 07:22 #451315

Soms staat het in de handleiding , tenminste wel bij de Vetus motoren.
Bij mijn 11 pk bijv. 50 liter per minuut bij maximum toerental.
Dus bij stationair evenredig minder .Bij mijn motor is dat dan 800/3100* 50 liter per minuut.
Trouwens , ik hoef de impeller volgens de handleiding slechts één keer per 1000 uur of 2 jaar te controleren. En dat klopt aardig want ik heb hem nu 2 of 3 keer vervangen in bijna 1700 draaiuren.
En toen zag hij er niet eens slecht uit !Daarom liggen de oude nog steeds als reserve.
En ik haal hem er 'swinters niet eens uit maar laat de pomp alleen leeglopen.
Deed ik trouwens ook bij mijn oude MD5A en daar had ik soortgelijke levensduren.
Ad
Laatst bewerkt: 27 okt 2013 07:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 08:46 #451344

ilCigno schreef :
Ik heb net weer de impeller vervangen. Ondanks dat de vorige er iedere keer uitkomt als nieuw vervang ik hem toch iedere jaar. Echter, de prijs die Yanmar er voor vraagt is schrikbarend hoog, €55 euro voor de impeller (voor een 2GM20F, 1997) en nog eens €4,5 voor de pakking. Zelfs de Yanmar dealer waar ik was vond de prijzen die Yanmar oplegt veel te hoog. In een setje met daarin ook het oliefilter en diesel fijnfilter is de totaalprijs aanvaardbaarder, maar er zijn ook aanbieders die dit type impeller aanbieden voor pakweg de helft van de prijs die Yanmar vraagt. Uiteraard geen Yanmar, maar een vervangingsmodel. Hebben jullie hier ervaring mee?

En de suggestie van Tcdehoog om de pakking zelf te maken, hoe kijken jullie daar tegenaan?

Suggestie:
Je verkoopt je oude impeller door als tweedehands voor 20 euro, die kan nog zeker 2 jaar mee, en jij koopt weer een nieuwe.
Zijn er twee mensen blij! :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 10:39 #451382

Mmm, misschien ook een aardige voor saildrive seals van angstige zeilers .... :unsure: :laugh:
Maar das een andere topic.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 27 okt 2013 11:05 #451399

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Yellow Boat schreef :
Mmm, misschien ook een aardige voor saildrive seals van angstige zeilers .... :unsure: :laugh:
Maar das een andere topic.
Ad

Ja, lijkt me een uitstekend idee. Ik ga volgend voorjaar mijn manchet van mijn 120S vernieuwen en zit er dan 8 jaar in maar ziet er nog als nieuw uit. 2e hands is 50% van de prijs dus bij deze: Saildrivemanchet aangeboden voor 100 euris. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 12 nov 2013 17:16 #456910

  • jan.u
  • jan.u's Profielfoto
De hoeveelheid water die er uit de uitlaat komt is niet belangrijk, wel de temperatuur van het koelwater is dit lauw warm en niet heet dan is de impeller goed, dus af en toe je hand in het koelwater en je weet het.
bij de uitlaat dus
Laatst bewerkt: 12 nov 2013 17:19 door jan.u.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Alternatieven voor dure impeller 12 nov 2013 20:04 #456987

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 782
vorige week net via mijn dealer een impeller aangeschaft! voor de yanmar 2gm20
setje: 1 impeller 2 pakkingen en een beetje vet.

een Johnson ( zie link )

www.partnershipjachtservice.nl...114&aid=5660&lang=NL

het huis van de Johnson lijkt iets kleiner maar volgens "Google" is dit een type wat ook voor de yanmar 2gm20 gebruikt kan worden.


links de originele Yanmar en rechts de Johnson
Have a Nice day
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl