Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toerental SABB G 10pk meten

Re: Toerental SABB G 10pk meten 25 sept 2013 13:54 #442130

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik heb vanmiddag de verstuiver er uitgehaald. De tip is erg vies. Het lijkt op roet. Ik zal vanavond de verstuiver eens schoonmaken. Ik plaats vanavond ook wel een foto van de verstuiver
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 25 sept 2013 15:55 #442146

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112



Hen3: fotolink hersteld.

Het is op de foto niet zo goed te zien. Maar het puntje van de verstuiver is behoorlijk vervuild. Ik ga er eers maar even mee langs een revisie bedrijf voordat ik het zelf uitelkaar haal.
Laatst bewerkt: 25 sept 2013 17:14 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 25 sept 2013 21:07 #442247

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Een verstuiver moet je zelf nooit uit elkaar halen , dit resulteerde meestal dat er meer schade word toegebracht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 25 sept 2013 21:09 #442248

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De zwarte aanslag is niet zo erg zolang het vernevelbeeld maar goed is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 26 sept 2013 05:44 #442282

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik ben net bij het revisie bedrijf geweest. verstuiver verneveld wel goed. Wel zat er roest water in de verstuiver.
Mogelijk dat het filtertje voor de verstuiver wat dicht zat??
ik weet nu in ieder geval dat de verstuiver nu goed is. Misschien monteer ik hem vanmiddag weer en anders morgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 26 sept 2013 06:22 #442295

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Roest beteken water , heb je een waterafscheider?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 26 sept 2013 06:46 #442300

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Nee nog niet. Ik ben wel van plan om er een tussen te zetten
Ik heb de boot nog niet zolang. En ik vermoed ook dat we wel water en troep in de brandstof zit. Ik heb het brandstoffilter al vervangen en deze zat vol met troep.
nu lijkt het me dat water en vuil in de brandstof het probleem die ik ondervind ook best wel kunnen veroorzaken.
Ik ben dan ook van plan om deze winter de tank op z'n minst schoon te maken, maar misschien wel zelfs helemaal te vervangen. Dat is een lastige klus. Prima voor in de winter.
Maar graag zou ik voor de winter willen weten of dit echt de oorzaak is. Het zou jammer zijn als ik veel tijd besteed aan de tank e.d. in het voorjaar er achter kom dat het toch iets anders is....



Zo zag het filter en de brandstof die in het filter zat er uit.
De boot en motor is 45 jaar oud. De tank is nog origineel en nooit van binnen schoongemaakt. De motor heeft laatste 2 jaar in iedergeval niet gedraait.
Laatst bewerkt: 26 sept 2013 06:50 door CMO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 26 sept 2013 06:52 #442303

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
nauw dar heb je je probleem, water en veel zorgen er voor dat de motor slecht loopt of zelf niet.

een waterafscheider is echt een must
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 26 sept 2013 06:53 #442304

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
tank schoonmaken is nooit overbodig werk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 26 sept 2013 07:20 #442311

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik ga ook zeker de tank schoonmaken en een waterafscheider plaatsen. De tank moeilijk te verwijderen. dus dat wil ik eigenlijk uitstellen tot de winter. Dan heb ik er alle tijd voor.
Misschien kan ik eerst een soort noodtank aansluiten om te kijken of het probleem dan verholpen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 27 sept 2013 08:08 #442559

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
Ik heb net de verstuiver weer terug geplaatst. Ook heb ik , met dank aan forum lid zeehond, een tinytach geinstalleerd. Verder heb ik het filter weer schoomgemaakt. Was overigens niet echt vuil. En ca 10 l brandstof afgetapt. Eerst erg vuil later schoon. Aftap kraanje zat wel verstopt.
Brandstoftank er uithalen en echt schoonmaken is een hele klus, maar ga ik dze winter zeker doen

Probleem is nog niet echt veholpen. In zn vrij haalt de motor 1750 en in het werk. 1300 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 27 sept 2013 08:18 #442561

Fer schreef :
nauw dar heb je je probleem, water en veel zorgen er voor dat de motor slecht loopt of zelf niet.

een waterafscheider is echt een must

En roestwater betekent dat er mogelijk(eigenlijk is dat wel zeker) corrosie is opgetreden in de inspuitpomp .Dan mag je van geluk spreken dat de motor het "überhaupt"nog doet.
Dat heb ik ook een keer gehad met een MD5A ongeveer één jaar nadat er (zout) water in de tank was gekomen bij een zware golf achterop i.c.m. een te laag geplaatste ventilatieaanslkuiting van de tank in het achterschip.N.b. ondank een waterafshceider maar ja , als het teveel in eens is(liters afgetapt!) helpt die ook niet.
Na aftappen en doorspoelen heeft hij het nog iets van 100 uur prima gedaan.
Alleen bij mij deed de motor het een jaar later plotseling helemaal niet meer maar duur was het wel ( 1200 DM in 1998).
Overigens zou de toerenregelaar ( regulateur heet dat ding trouwens ) inderdaad ook wel eens de schuldige kunnen zijn.
Ook al eens meegemaakt. Daar kwam het door een versleten lager van het aandrijftandwiel van de regulateur.Alleen was daar het gevolg heel slecht starten.
Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2013 08:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 27 sept 2013 12:31 #442633

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1112
ik heb net even een stukje gevaren. het lijkt allemaal wel.ietsjes beter. haal nu 1500 toeren max. dat komt dan overeen met 8.2 km/u eeerder voer ik volgas ca 10 km/u
max toeren van deze motor zou 1750 moeten zijn

ik kan heel lastig bij de regulatuer komen. helemaal met draaiende motor is dit lastig. ik heb dan ook nog niet geprobeerd wat er gebeuert als er aan het boutje wordt gedraait zoals eerder werd gesuggereerd.

zin er ook nog andere manieren om dit te testen? en de brandstofpomp is deze ook op juistheid te controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 27 sept 2013 19:31 #442742

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Om de brandstofpomp te testen heb je speciale apparatuur nodig.

Ik denk dat je toerental probleem voornamelijk door vervuiling komt , dit kan je dus oplossen door de tank schoon te maken of een ander tank tijdelijk te gebruiken .

Als je roest water in de tank heb dan zullen de pompplunjers niet helemaal lekker kunnen lopen , dit kan je verbeteren door een flesje twee-tankt olie in de tank bij te meningen . Je motor zal er wel behoorlijk door te roken.


Het kan zijn dat je toerental idd niet klopt maar een toerenteller geef vaak niet het juiste toerental aan dus het kan zijn dat je aardig in de buur van het Max toerental zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toerental SABB G 10pk meten 27 sept 2013 19:38 #442743

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De regulateur kan je inspuiten met WD40 om te beginnen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl