Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger?

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 10:36 #439939

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Voor die korting hoefde je niet te dingen. Dat was het aanbod van VETUS zelf, via de dealers natuurlijk. Ook werd vermeld wat er wel of niet bij hoorde maar het was gewoon compleet. Als je tenminste daar onder verstaat dat er een controlepaneel, trillingdempers, kk, en een kabelboom bij hoorde. Was toch mooi van VETUS.

Waarom er negatief over gedaan wordt is me totaal onbekend. Je kunt beter verkopen tegen lagere prijs en daarna onderhoud blijven doen waaraan verdient wordt dan niets verkopen. Kijk eens naar de cartridges van je printer. Vaak zijn deze bijna de prijs van het ding bij aanschaf. En om die voor een paar €€ goedkoper aan te schaffen zoek je de halve wereld af.

Lijkt me deze tijd normaal als het over duizenden €€€ gaat dat je onderhandelt, zelfs voor veel minder.
Zie de autohandel.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 10:48 #439945

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Proost schreef :
Waarom er negatief over gedaan wordt is me totaal onbekend. Je kunt beter verkopen tegen lagere prijs en daarna onderhoud blijven doen waaraan verdient wordt dan niets verkopen.

Ik zie niemand negatief doen over onderhandelen. Eerst afdingen, prijs overeen komen, en daarna 'als een :evil: uit een doosje nog extra's proberen te krijgen' is, zo ervaar ik dat tenminste, toch iets dat ik zelf liever zelf niet meemaak. Maar ieder zijn ding.

Daarnaast is mijn ervaring met 'beter tegen lage prijzen verkopen en daarna onderhoud blijven doen' ook een andere: tegenwoordig is de algemene consument, als ie al bestaat, niet zo loyaal meer. Het is de tijdgeest. Niets mis mee maar ik zou als ondernemer niet gokken op het principe "goedkoop de hardware leveren, dan winst halen met onderhoud". Wellicht in de garantie periode dat dit werkt. Maar uiteindelijk is voor veel consumenten prijs belangrijker dan loyaliteit. Maar goed, we dwalen af van topic geloof ik..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 11:01 #439951

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zolang er gepost wordt over het onderwerp van het topic is het geen probleem toch om daarnaast iets te vermelden waar de aspirantkoper zijn voordeel mee kan doen.

Door mij is niet onderhandeld bij het aangebodene, gewoon leuk aangeboden en dankjewel zeggen. Klant en verkoper tevreden. En velen zeggen Vetus?, nee, is voor sloepjes. Deze jongen is al jaren tevreden ook al draait de motor in de zeilert.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 11:18 #439961

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
timray geen optie?
goedkoop is 't ie wel anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 11:42 #439976

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Het gewicht van oude of nieuwe motoren kan behoorlijk schelen. De oude Farymann 10 pk woog bijna 145kg en de Vetus 16 pk maar 98 pk. Wat de Timray weegt is me onbekend.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 11:58 #439991

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Het grote probleem bij Farymann is dat voor bepaalde oudere motoren geen onderdelen meer leverbaar zijn.

Het word dus eindeloos zoeken naar onderdelen.

Vaak is het uitkijken naar een jonge gebruikte motor interessanter. Geliefde motoren zijn toch wel de Kubota's kleine krachtige compacte motoren waar altijd plenty onderdelen van voorradig zijn.

Bijvoorbeeld deze

Volgens mij ook lichter in gewicht dan die oude farymann deze diesel moet nog wel omgebouwd worden. Dus er komt zeker een rug bij.

Lex
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 11:59 #439993

Timray is gewoon Kubota dus vrijwel hetzelfde als bijv. Beta of Nanni.
Alleen de marinisering zal deels anders zijn.
www.timray.nl/TMD%20index.htm
Vetus is Mitsubishi , net als bijv. Sole en de Mitsubishi's van Drinkwaard en de Craftsmans
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 15:02 #440072

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
Vaak is het uitkijken naar een jonge gebruikte motor interessanter. Geliefde motoren zijn toch wel de Kubota's kleine krachtige compacte motoren waar altijd plenty onderdelen van voorradig zijn.

Bijvoorbeeld deze

Weet iemand waar je de spullen om hem geschikt te maken voor een bootje vandaan kan halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 19 sept 2013 18:51 #440194

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
De grote vraag is, wat is je budget?

Een motor ombouwen is niet zo heel moeilijk, Hierover is heel veel terug te vinden op het internet, ook op dit forum zijn mensen als "FER" die je wel tips kunnen geven.

Wat je nodig hebt.

Watter koeler, Extra pomp drieweg thermostaat, slangen waterlock systeem met inspuitpijp. Aanbouwhuis voor keerkoppeling daar moet volgens mij ook wel aan te komen zijn even wat keerkoppeling leveranciers afbellen.

Even rond neuzen op Google kortom even een avondje googelen.

Ook worden er op marktplaats veel 2e hand motors compleet aangeboden.

Tja wat koop je? wat is nog de kwaliteit van zoon motor? hoeveel uur heeft hij gedraaid? hoe is hij onderhouden?

voor €4500,- heb je een nieuwe scheepsdiesel

Zie deze link

Even linksboven op de pagina onder de grote letters TR TMD20 selecteren.

Lex
Laatst bewerkt: 19 sept 2013 18:55 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 06:33 #440305

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Proost schreef :
Het gewicht van oude of nieuwe motoren kan behoorlijk schelen. De oude Farymann 10 pk woog bijna 145kg en de Vetus 16 pk maar 98 pk. Wat de Timray weegt is me onbekend.

Dom,dom, van de Vetus 16 pk en 98 pk moet het laatste natuurlijk 98kg zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 09:04 #440362

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Kijk behalve het gewicht ook naar de plaats van de olie, en dieselfilter, de oliepijlstok en dergelijke.
Ik heb een Volvo Penta ( onderdelen aan bb ) vervangen door een Vetus ( 12 PK ( zelfde motorblok als de 16 pk ) waar die onderdelen stb zitten.
Heb dit opgelost door een bijkomend luik in de motorruimte te maken, maar dit is niet altijd toepasbaar, en ik kwam er pas achter na de ombouw. :unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 09:42 #440377

Zoiets is natuurlijk gewoon een kwestie van een goeode research van tevoren.
Dankzij internet kun je van alle verkrijgbare motoren de handboeken maatschetsen en vaak ook inbouwinstructies downloaden.
Gewoon wat tijd in steken dan kom je niet voor verassingen te staan.
Er zit bijv. ook nogal wat verschil tusen de inbouwmaten .
Een valkuil waar ikzelf bijna in viel was het verschil van de ashoogte van saildrives.
Ik had bijna bij mijn Vetus ook een nieuwe saildrive van Vetus gekocht maar zag op het laatste moment dat de ingaande as daarvan zo'n 7 cm hoger zit dan bij mijn oude 110S van Volvo penta.
Bij veel saildrives is dat tegenwoordig trouwens het geval.
Dat was bij de inbouw een heel groot probleem geworden omdat de boel niet onder de kuipvloer had gepast.
daarom heb ik maar een aanbouwdeel voor de 110 erbij gekocht hoewel dat door het hogere motortoerental en de lage overbrengverhouding van de oude Saildrive de nodige problemen opleverde met het vinden van de juiste schroef.

Conclusie:
Eerst heel goed alle info bekijken en vooroal meten en dan pas kopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 10:30 #440402

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yellow Boat schreef :
Timray is gewoon Kubota dus vrijwel hetzelfde als bijv. Beta of Nanni.
Alleen de marinisering zal deels anders zijn.
Dat is niet waar!
Timray gebruikt "motoren gebaseerd op Kubota techniek made by Kioti" (quote van hun eigen website). Dat is heel wat anders dan echte kubota blokjes inkopen.

Bijvoorbeel de 14pk (750cc, 114kg) van Timray is een stuk zwaarder en heeft een grotere cilinderhoud dan een 14 pk Nanni of Beta (478cc, 86kg) . Niet te vergelijken dus, hele andere basis motoren.

Ik denk zelf dat de Timray's basismotoren oudere ontwerpen zijn van Kubota die ze hebben verkocht aan een Chinese partij (Kioti) die die blokjes maken. Als je zo'n motor ziet komt het ook allemaal wat ouderwetser over.

Of dat een voordeel of een nadeel is moet je zelf maar inschatten maar ze zijn in ieder geval niet hetzelfde.

De Perkins-serie van Timray lijkt moderner en ook echt op Perkins (ook door Volvo-Penta gebruikte) basismotoren te bestaan. Maar die zijn weer een stuk duurder...
Laatst bewerkt: 20 sept 2013 10:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 10:51 #440411

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Timray is gewoon Kubota dus vrijwel hetzelfde als bijv. Beta of Nanni.
Alleen de marinisering zal deels anders zijn.
Dat is niet waar!
Timray gebruikt "motoren gebaseerd op Kubota techniek made by Kioti" (quote van hun eigen website). Dat is heel wat anders dan echte kubota blokjes inkopen.

Bijvoorbeel de 14pk (750cc, 114kg) van Timray is een stuk zwaarder en heeft een grotere cilinderhoud dan een 14 pk Nanni of Beta (478cc, 86kg) . Niet te vergelijken dus, hele andere basis motoren.

Ik denk zelf dat de Timray's basismotoren oudere ontwerpen zijn van Kubota die ze hebben verkocht aan een Chinese partij (Kioti) die die blokjes maken. Als je zo'n motor ziet komt het ook allemaal wat ouderwetser over.

Of dat een voordeel of een nadeel is moet je zelf maar inschatten maar ze zijn in ieder geval niet hetzelfde.

De Perkins-serie van Timray lijkt moderner en ook echt op Perkins (ook door Volvo gebruikte) basismotoren te bestaan. Maar die zijn weer eens tuk duurder...

Dus waarschijnlijk /mogelijk identiek aan de oudere Beta's.
En, wat was er slecht aan de oude types motoren?
Ik moet nog zien dat de moderne motoren net zo lang meegaan als bijv de goede ouwe MD5A van Volvo Penta die na 35 jaar nog steeds in talloze boten prima functioneert. Om over de nog oudere motoren maar te zwijgen.
Inderdaad zijn oudere type meestal zwaarder en verbruiken ze meer diesel maar is dat een reden om ze niet in overweging te nemen?
Dat China de oudere type weer avn stal heeft gehaald is niks nieuws, dat deden ze vroeger in het oostblok ook met autos ( bijv. Lada en Fiat).
Nieuw is echt niet altijd beter hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 11:10 #440418

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik zeg ook helemaal nergens dat oud niet goed is. Ik ga alleen tegen de stelling in dat de timray basismotoren gelijk zouden zijn aan nanni en bèta. Dat is gewoon niet waar.

Ook wat oudere bèta's betreft denk ik dat, ook al doet dat niet ter zake. Die motoren van timray lijken aardig wat decennia oud, toen bestond bèta nog niet.

Buiten dat heb ik naar de 27 pk timray gekeken toen ik mijn motor verving. Maar dat kolossale ding past gewoon niet. Ik ging liever voor een gebruikte yanmar. Ontwerp ook al 30 jaar oud maar weegt de helft... maar dat is slechts mijn mening.
Laatst bewerkt: 20 sept 2013 11:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 11:36 #440436

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
er is al wat geschreven over Timray
neem in je overweging mee dat de ze "al" 5 jaar op de markt zijn...
Is de importeur tzt pleite dan sta je.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 20 sept 2013 18:39 #440617

  • rdo
  • rdo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 175
De grote vraag is, wat is je budget?

Een motor ombouwen is niet zo heel moeilijk, Hierover is heel veel terug te vinden op het internet, ook op dit forum zijn mensen als "FER" die je wel tips kunnen geven.

Wat je nodig hebt.

Watter koeler, Extra pomp drieweg thermostaat, slangen waterlock systeem met inspuitpijp. Aanbouwhuis voor keerkoppeling daar moet volgens mij ook wel aan te komen zijn even wat keerkoppeling leveranciers afbellen.

Even rond neuzen op Google kortom even een avondje googelen.

Ook worden er op marktplaats veel 2e hand motors compleet aangeboden.

Tja wat koop je? wat is nog de kwaliteit van zoon motor? hoeveel uur heeft hij gedraaid? hoe is hij onderhouden?

voor €4500,- heb je een nieuwe scheepsdiesel

Zie deze link

Even linksboven op de pagina onder de grote letters TR TMD20 selecteren.

Lex
Sorry, ik had er 'voor weinig' bij moeten zetten. Ik was vorig jaar ook bezig met het zoeken naar een alternatief voor mijn oude md7a en daarbij ook naar het zelf ombouwen van een nieuw of gebruikt kubota basis blokje gekeken. Na enig uitzoek werk bleek al snel dat je dan toch wel meer geld kwijt bent dan je in eerste instantie zou denken. Heb toen toch maar besloten om er nieuwe cilinder wanden in te laten persen. Zelf uit en in elkaar geschroefd dan vallen de kosten wel mee.

Rens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 21 sept 2013 02:51 #440670

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Diesel motoren zijn duur geworden.

kwam nog een tasje tegen met folders van de Hiswa 1998. Waaronder folder van een 20 pk Mitsubishi diesel motor geheel compleet nieuw voor Fl.5800,- gulden.

Tja alles schrikbarend duur geworden en alles draait om geld. Jou probleem is dat je de pech hebt een dieselmotor te hebben waar geen onderdelen meer voor te-koop zijn.

Het enige dat je kunt doen is een zelfde dieselmotor op de kop tikken voor reserve onderdelen. Of een goed draaiende.

Ik vond er een voor je op Marktplaats voor €475,- er is €510,- geboden, voor dat geld zal ik zelf niet gaan sleutelen.

Farymann A30


Lex
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 14:00 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 21 sept 2013 04:34 #440685

Deze motor van marktplaats is de 2 cylinder.. Die past niet in de kiviet. De onderdelen kun je wel gebruiken maar dan moet je toch gaan sleutelen..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 21 sept 2013 14:04 #440804

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
Kun je even het exacte model type motor vermelden van de A30 zijn nogal verschillende uitvoeringen gemaakt met achter de 30 letters die natuurlijk ergens voor staan.

Het is even geduld hebben tot je exact dezelfde basis motor vind.
ook al ziet een motor er anders uit qua uitrusting als de basis motor hetzelfde is dan ben je ook klaar.

Dan is het alleen onderdelen overzetten.

Ik zou toch ook gaan kijken naar een jonge tweedehandse alternatieve motor.

Houd marktplaats goed in de gaten zou ik zeggen.


Lex
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 14:10 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 22 sept 2013 19:18 #441189

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 361
lex63 schreef :
Kun je even het exacte model type motor vermelden van de A30 zijn nogal verschillende uitvoeringen gemaakt met achter de 30 letters die natuurlijk ergens voor staan.

Het is even geduld hebben tot je exact dezelfde basis motor vind.
ook al ziet een motor er anders uit qua uitrusting als de basis motor hetzelfde is dan ben je ook klaar.

Dan is het alleen onderdelen overzetten.

Ik zou toch ook gaan kijken naar een jonge tweedehandse alternatieve motor.

Houd marktplaats goed in de gaten zou ik zeggen.


Lex

Die motor van Marktplaats is een R30M gewoon even goed kijken veelal is de basismotor hetzelfde alleen is de uitvoering anders.

Hiermee bedoel is de slangen, pompen, dynamo, warmtewisselaar, watergekoelde uitlaatspruitstuk, Luchtfilter enzovoort.

Lex
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 19:19 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Farymann in Kievit 820 overleden. welke vervanger? 02 okt 2013 10:01 #443851

  • lipvrouw
  • lipvrouw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Hallo
Wij hebben afgelopen winter in onze kievit 820 de farrymann 10 pk vervangen door yanmar 2 ym15
Vd rest wemeldinge deed mooie offerte.
Schroef, schroefas en rank moesten ook vervangen worden
Zijn erg blij met nieuwe motor en iets meer pk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl