Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Timray is gewoon Kubota dus vrijwel hetzelfde als bijv. Beta of Nanni.
Alleen de marinisering zal deels anders zijn.
Dat is niet waar!
Timray gebruikt
"motoren gebaseerd op Kubota techniek made by Kioti" (quote van hun eigen website). Dat is heel wat anders dan echte kubota blokjes inkopen.
Bijvoorbeel de 14pk (750cc, 114kg) van Timray is een stuk zwaarder en heeft een grotere cilinderhoud dan een 14 pk Nanni of Beta (478cc, 86kg) . Niet te vergelijken dus, hele andere basis motoren.
Ik denk zelf dat de Timray's basismotoren oudere ontwerpen zijn van Kubota die ze hebben verkocht aan een Chinese partij (Kioti) die die blokjes maken. Als je zo'n motor ziet komt het ook allemaal wat ouderwetser over.
Of dat een voordeel of een nadeel is moet je zelf maar inschatten maar ze zijn in ieder geval niet hetzelfde.
De Perkins-serie van Timray lijkt moderner en ook echt op Perkins (ook door Volvo gebruikte) basismotoren te bestaan. Maar die zijn weer eens tuk duurder...
Dus waarschijnlijk /mogelijk identiek aan de oudere Beta's.
En, wat was er slecht aan de oude types motoren?
Ik moet nog zien dat de moderne motoren net zo lang meegaan als bijv de goede ouwe MD5A van Volvo Penta die na 35 jaar nog steeds in talloze boten prima functioneert. Om over de nog oudere motoren maar te zwijgen.
Inderdaad zijn oudere type meestal zwaarder en verbruiken ze meer diesel maar is dat een reden om ze niet in overweging te nemen?
Dat China de oudere type weer avn stal heeft gehaald is niks nieuws, dat deden ze vroeger in het oostblok ook met autos ( bijv. Lada en Fiat).
Nieuw is echt niet altijd beter hoor.
Ad