Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat?

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 08:59 #426235

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1057
roozeboos schreef :
ik doe altijd mijn motor uit hoor, geen excuus om even naar binnen te springen. Ik vind het ook vervelend als anderen 'm laten draaien, dus kan minimaal zelf dan het goede voorbeeld geven.

Thumbs up!
Verplaatsen van de stophendel is nog wel een hele klus. zo lang is die kabel volgens mij niet. Het zou dan in de bakskist moeten, en dan moet je daar weer induiken. Maar ik zal es kijken hoe het erbij hangt. Ben eigenlijk ook niet blij met de huidige plek.

Of, om het helemaal luxe te maken: automatiseren. Een lineaire aandrijving of iets met een stappenmotor om de stopkabel netjes uit te trekken zodra je het contact uit zet (of juist andersom, om hem in te duwen zodra je het contact aan zet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 09:01 #426236

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Die zijn gewoon te koop, google maar eens op stop solenoid.
Ik zat er ook naar te kijken omdat het trekken van een extra kabeltje naar de kuip wat eenvoudiger is dan een stopkabel. Maar denk toch dat ik voor een stopkabel ga.
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 09:02 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 09:05 #426238

Erik,
Dat is een heel nieuw gezichtspunt.
Een generator start normaal niet op zonder een bekrachtigings stroompje wat uit de accu moet komen.

Met extreem hoge toeren willen ze een heel enkele keer nog wel eens opstarten door remenent magnetisme, maar een schroef as produceert dat toerental niet.

Jij hebt zo´n schroefas generator, hoe komt die dan op gang?
Zit er ergens een piepklein permanent magneetje in wat het aanloop magnetisme levert?
Of heb je permanent een heel klein lampje in het regelcircuit staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 09:06 #426239

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Baasklusje schreef :
wel eens gehoord dat het niet goed is voor dynamo en gelijkrichter.
geen idee of dat waar is.

Ik heb dit zelfde verhaal ook gelezen in de handleiding van mijn MD17C.
Als je het contact op off zet is dat niet goed voor je dynamo wordt daar beschreven. Zal het stukje nog even opzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 09:08 #426241

Botervis,

Staat er ook een reden omschreven? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 09:10 #426245

Er zit een lampje in opgenomen die aangaat als de asgenerator niets levert, die zit boven de kaartentafel, en ik heb er een aan/uit knopje opzitten. Als ik niet vaar, hoeft het lampje wat mij betreft niet te blijven branden. Liever niet zelfs, ieder DC systeem wat geen functie heeft hoort eigenlijk uitgeschakeld te zijn om brandgevaar te verminderen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 12:56 #426374

Ah...Dat is het minime stroompje dat door lampje-regelaar-veldwikkeling loopt om het laden te starten, miliampers.
Het schakelaartje is een vervangend contactslot, met maar één functie; de generator bekrachtigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 13:01 #426380

Saeftinghe schreef :
Het schakelaartje is een vervangend contactslot, met maar één functie; de generator bekrachtigen.
klopt.Philip schreef :
Die zijn gewoon te koop, google maar eens op stop solenoid.
Dat is vrij gebruikelijk. Op mijn motor uit 1979 zat deze al standaard. Is niet meer dan een electromagneetje die aan een stangetje trekt die de brandstofleiding afknijpt van de brandstofpomp.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 13:02 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 13:06 #426384

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ja zowat alle nieuwe motoren hebben ze ook, net als diesel auto's. Ooit zo'n trek knop op een dashboard gezien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 13:15 #426395

Ja, laaang geleden had mercedes zo´trekknop in het dashboard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 13:52 #426423

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Saeftinghe schreef :
Ja, laaang geleden had mercedes zo´trekknop in het dashboard.

Wat dat niet om de kleppen te lichten om daarmee de compressie weg te laten vallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 14:08 #426438

Nee, dat was gewoon de brandstof afsluiten.
Kleppen lichten is niet echt bedoeld om de motor te stoppen, knappen ze niet van op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 14:10 #426441

deed ik vroeger wel met de brommert
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 15:38 #426490

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Ik laat eerlijk gezegd onder het zeilen het contact gewoon aan staan, stand-by zeg maar.
Dus trekken, motor uit en that's it.
Het contact staat dus véle uren aan. Tot nu geen probleem gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 15:45 #426493

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Saeftinghe schreef :
Botervis,

Staat er ook een reden omschreven? Daar ben ik dan erg benieuwd naar.

Ik ook ga er even naar op zoek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 16:59 #426544

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
wel eens gehoord dat het niet goed is voor dynamo en gelijkrichter.
geen idee of dat waar is.

Ik heb gehoord dat je beter bent in bepaalde workshops :evil:

Zolang je laadstroom van je dynamo niet over je contactslot loopt, is er niks aan de hand.
Ik ken geen gevallen waarbij de laadstroom via het contactslot loopt.

Dus Rooz, gewoon doen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 17:01 #426550

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
touwtje aan de hendel?

Héé, het antwoordt binnen een week :evil:

Ik heb inderdaad een staaldraadje door de MK lopen naar een gemakkelijke plek.

Dus rooz; gewoon die stopkabel vervangen door een 3mm RVS draadje met lusje.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 17:54 #426571

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ilex schreef :
Ik laat eerlijk gezegd onder het zeilen het contact gewoon aan staan, stand-by zeg maar.
Dus trekken, motor uit en that's it.
Het contact staat dus véle uren aan. Tot nu geen probleem gehad.
Dan heb je geen Yanmar. Bij deze motoren geeft het alarm een enorm kabaal zodra de motor gestopt is (en er dus geen laadstroom meer loopt) wat pas ophoud zodra je het contact af zet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 18:55 #426628

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
ilCigno schreef :
Ilex schreef :
Ik laat eerlijk gezegd onder het zeilen het contact gewoon aan staan, stand-by zeg maar.
Dus trekken, motor uit en that's it.
Het contact staat dus véle uren aan. Tot nu geen probleem gehad.
Dan heb je geen Yanmar. Bij deze motoren geeft het alarm een enorm kabaal zodra de motor gestopt is (en er dus geen laadstroom meer loopt) wat pas ophoud zodra je het contact af zet.

Maar goed dat was de vraag ook niet.
Mag het contact uit staan als de motor nog draait. Niet mag het contact aanstaan als de motor uit staat.

En bij mij gaat het ding ook een enorm kabaal maken als de motor uit staat en mijn contact nog aan. (Volvo)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 19:03 #426634

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik heb het gevonden. Maar nadat ik het nu gelezen heb, gaat het niet over het contact slot maar over circuit onderbreker.

IMPORTANT
The following applies to engines fitted with alternators.
1. Never interrupt the circuit between the alternator
and the battery while the engine is running.
Otherwise the charging regulator will be ruined.
If a main switch is fitted, it must not be
switched off until the engine has stopped. Otherwise no cable must be disconnected while the
engine is running, since this can also ruin the
charging regulator.

pagina 35
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 19:03 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 19:19 #426646

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Botervis schreef :
Ik heb het gevonden. Maar nadat ik het nu gelezen heb, gaat het niet over het contact slot maar over circuit onderbreker.
Ofwel de hoofdschakelaar van de startaccu niet uitzetten als de motor nog loopt. Dat is helder en logisch ( beladen woord deze dagen ;) ). Maar of het nu wel of niet verstandig is om het contactslot uit te zetten is nog niet éénduidig beantwoord. Het is ook de vraag of dat wel mogelijk is, het hangt er van af hoe de motor bedraad is. Ik neem in ieder geval liever geen risico en laat het contact altijd aan staan totdat de motor gestopt is. Maar dat helpt de TS niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 19:27 #426651

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ja, ben wel benieuwd.

Heb het laatst zelf nog gehad, dat mijn contact tijdens het varen op de motor per ongeluk was uitgezet (iets met kinderen). Ik was bang voor schade, wat nu ongegrond blijkt.

Het enige wat er gebeurde is dat de meters niet beschikbaar waren (zo kwam ik erachter). Olie druk, tank inhoud, ampèrage meter, temperatuur en toerenteller. Ook het olie druk lampje en laad lampje stonden uit. Ik kan mij ook voorstellen dat het alarm dan niet werkt.

Maar dat is voor de TS niet belangrijk omdat hij toch onderweg is om de motor uit te zetten. Dat is binnen enkele seconden gebeurd (TS wordt ouder dus minuten?)
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 19:27 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 20:39 #426660

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Het antwoord en draadje kan lang of kort zijn, maar het afschakelen van het contact bij lopende motor heeft in 99.9% van de situaties geen enkele invloed op de werking van de dynamo.
via het dynamo lampje wordt nog wat stroom terug geleverd aan de3 meters, maar is verder van geen belang.

Zoals eerder hier opgemerkt; als de dynamo maar verbonden blijft met de accu.

Meer kunnen we er niet over zeggen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 21:06 #426663

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Ik laat mijn auto vaker uitrollen in de versnelling met het contact uit. Mijn auto heeft géén stuurslot!
Weet niet of dat een vergelijkbaar scenario is.
Volgens mij komt het er op neer dat je de accu niet mag losmaken als de motor draait. Dan blaas je de alternator op.

edit: nog even verder gelezen. De accu werkt als een grote condensator die elektrische "rommel" van de alternator dempt. Zou je de accu loskoppelen kan alle vuile spanning van de alternator linea recta naar je boordelektronica en dan kan er wel iets kapot gaan.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 15 aug 2013 21:46 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Eerst sleutel dan stoppen, mag dat? 15 aug 2013 21:50 #426665

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Gijper schreef :

edit: nog even verder gelezen. De accu werkt als een grote condensator die elektrische "rommel" van de alternator dempt. Zou je de accu loskoppelen kan alle vuile spanning van de alternator linea recta naar je boordelektronica en dan kan er wel iets kapot gaan.

precies..........
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl