Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: injektiepomp en vervuilde dieseltank

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 15 juni 2013 12:39 #407264

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
jona schreef :
injektiepomp is stuk, as gebroken,oorzaak, water in de diesel!
Historie watertank, stalen schip van 1975, dieseltank in de kiel en de hull is dus gedeeltelijk de tank, twee jaar geleden op het droge 800 ltr volle tank weggegooid ( te vele jaren op het droge), tank opengesneden,
slingerschotten weggehaald en hele tank schoongemaakt, alles weer terug dichtgelast, 200 liter nu in de tank en grottamar schokdosis,bolletjes in de toevoer gingen dichtzitten door zwarte kleverige smurrie.Filters zien er allemaal schoon uit, zijn vervangen.Met moeite en geluk een nieuwe injektiepomp,geronoveerd gevonden in engeland, alles liep perfekt
voor 4 uur en nu,drama, opnieuw as gebroken.
Vragen: Deze tank op de een of andere manier weer schoonmaken en gebruiken,? niet zo simpel, maar is de kiel en eigenlijk dus ook gedeeltelijk ballast.
Nieuwe kleinere tank maken en ergens anders plaatsen,?
-
Is er een mogelijke connectie tussen een startmotor van 12volt, die is aangesloten op 24 volt motor en batterijen en dat deze een oorzaak kan zijn van het breken van de as in de injektiepomp?
Uitziende naar wat hulp en advies , vriendelijke groeten ineke
Ik zie geen verband tussen defect brandstofpomp en startmotor. Defect brandtofpomp en vuile brandstof is ook twijfelachtig, maar mogelijk wanneer brandstof ongefilterd in de pomp komt.
De pompplunjers kunnen dan vast slaan maar of de pompas dan breekt is twijfelachtig!
Trouwens wat voor merk motor, aangebouwde pomp(i.v.m uitlijning)?
Nogal wat vragen om verder me te kunnen denken!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 juni 2013 13:58 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 15 juni 2013 19:36 #407376

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ben ook wel benieuwd welke open en motor merk het is

Een nokkenas breekt niet zomaar , ik zelf ben dit nog maar twee keer tegengekomen en de rede was dat met de verstuiver verkeerd hadden afgesteld waardoor de krachten op de pompplunjers te groot werd. De ander keer was een vast zitten verstuivernaald.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 15 juni 2013 20:09 #407387

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Heb nog even zitten lezen maar waarom is de startmotor 12 volt en de accu 24 of lees ik het niet goed

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 16 juni 2013 09:26 #407474

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bedankt voor de reakties,het maakt me weer nerveus naar wat nu precies de oorzaak is,. De motor is een thornycroft 345, 6cylinder.de injektiepomp is een cav, heb de hele serie met nr.s, die heb ik doorgegeven en een gereviseerde pomp (werkelijk als nieuw)gekocht en die is nog weer nieuw gecalibreerd (is dat uitlijnen waar je over spreekt?)in engeland omdat het een pomp van een truck ef tractor was.
Er zitten twee filters direkt na de dieseltank met glaswaterafscheiding en vlak voor de injektiepomp zit een derde filter,wat ik al heb gezegd, de filters zijn vernieuwd, maar kon geen vervuiling zien in de oude filters,.
Nu spreek jij over de verstuivers,en dat dat een oorzaak zou kunnen zijn?
Een van de verstuivers werkt niet correkt, weet niet precies welke, maar dat gaf dus ook een beetje diesel in de uitlaat van het water.
Alle verstuivers losgedraaid en gekeken of er diesel naar toeging toen we de nieuwe pomp installeerden,daarna weer vastgedraaid, maar niet met de speciale krachtmeter, hoe die dan ook heet,is het nu mogelijk dan dat we het te vast hebben gedraaid?

Met vriendelijke, droevige groet, ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 16 juni 2013 11:53 #407509

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nou Fer, verras ons, ik ben ook wel benieuwd?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 16 juni 2013 19:00 #407640

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
ik heb geen verstand van het gebroken as probleem.

Maar over de tank in de kiel zou ik een dagtank gaan overwegen op een makkelijk bereikbare plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 17 juni 2013 12:36 #407796

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
jona schreef :
Bedankt voor de reakties,het maakt me weer nerveus naar wat nu precies de oorzaak is,. De motor is een thornycroft 345, 6cylinder.de injektiepomp is een cav, heb de hele serie met nr.s, die heb ik doorgegeven en een gereviseerde pomp (werkelijk als nieuw)gekocht en die is nog weer nieuw gecalibreerd (is dat uitlijnen waar je over spreekt?)in engeland omdat het een pomp van een truck ef tractor was.
Er zitten twee filters direkt na de dieseltank met glaswaterafscheiding en vlak voor de injektiepomp zit een derde filter,wat ik al heb gezegd, de filters zijn vernieuwd, maar kon geen vervuiling zien in de oude filters,.
Nu spreek jij over de verstuivers,en dat dat een oorzaak zou kunnen zijn?
Een van de verstuivers werkt niet correkt, weet niet precies welke, maar dat gaf dus ook een beetje diesel in de uitlaat van het water.
Alle verstuivers losgedraaid en gekeken of er diesel naar toeging toen we de nieuwe pomp installeerden,daarna weer vastgedraaid, maar niet met de speciale krachtmeter, hoe die dan ook heet,is het nu mogelijk dan dat we het te vast hebben gedraaid?

Met vriendelijke, droevige groet, ineke
Calibreren is GEEN uitlijnen, maar afstellen zodat elke cilinder evenveel brandstof ingespoten krijgt. Dit kan alleen in een speciaal ingerichte werkplaats.
Uitlijnen is dat de koppeling aan de motor zijde en aan de pompzijde goed in lijn staan! Dit moet je goed doen als je de pomp op de motor plaatst!
Volgens mij is slechte uitlijning de meest voor de hand liggende oorzaak van een, vermoedelijk, vlak achter de pompkoppeling gebroken pompas!
Over de verstuivers zou ik me voorlopig geen zorgen maken
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 17 juni 2013 12:56 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 08:08 #408096

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
De pomp heeft nauwelijks uitlijn mogelijkheden en dit hoeft eigenlijk ook niet omdat deze tegen het motor word vast gezet en de as in een spline terecht komt en dan zit het in principe goed .

Sluit echter niest uit hoor , kom wel vaker rare dingen tegen die niet zoden moeten kunnen.

Dus ge alles nauwkeurig na zoals douwe aangaf qua uitlijning

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 08:18 #408098

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Ik denk toch dat dit door een slechte montage komt waardoor deze as teveel belast wordt. Kun je eens foto's laten zien met de pomp eraf?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 12:03 #408178

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Mijn uitlijnidee komt voort uit feit dat ik vermoed dat het een inline pomp is die gekoppeld wordt met flenzen en op eigen fundatie staat!
Maar dat weet ik uiteraard niet zeker omdat ik geen foto's kan vinden.
Thornycraft 345 is trouwens een gemariniseerde 6 cilinder Leyland 6/98 Bathgate motor.
Misschien dat Fer meer info over die motor heeft?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 12:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 12:10 #408183

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het is een rotatiepomp en zal even kijken of ik wat informatie heb over de merk motor


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 12:46 #408195

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Fer schreef :
Het is een rotatiepomp en zal even kijken of ik wat informatie heb over de merk motor


Mvg Fer

In dit geval wordt mijn theorie twijfelachtig. Een andere optie: Smering probleem pompas???
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 12:46 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 15:24 #408224

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Volgens mij is het een lucas line pump, deze worden niet gesmeerd door diesel maar hebben een oliecarter, dus moet gevuld worden met olie!
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 16:24 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 16:26 #408234

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Kan ik heb de verkeerde motor type voor me :blush:

Weet wel dat deze motor vreselijk oud is en moet nu diep gaan graven in me archief of ik wat heb

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 17:28 #408257

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Zeerover schreef :
Volgens mij is het een lucas line pump, deze worden niet gesmeerd door diesel maar hebben een oliecarter, dus moet gevuld worden met olie!

Volgens TS een cav pomp want ze heeft haar nieuwe al na 4 uur in de prak zien draaien. Tweede gebroken pompas.
Ik zie trouwens net dat Cav Lukas waarschijnlijk een en dezelfde zijn.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 juni 2013 17:32 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 18 juni 2013 17:33 #408260

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het zou mooi zijn als de TS even een foto plaats van de pomp.

De motor heeft heel lang stil gestaan dus als het een carter gesmeerde pomp is zal deze droog staan en als je niet weet dat je olie in een nieuwe pomp moet doen dan draai deze ook snel aan gort

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 19 juni 2013 09:56 #408388

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Nauw ik ben er uit hoor, of niet eigenlijk :blush:

De moto is zowel met line pomp al rotatiepomp uitgevoerd :woohoo:

Ik heb maar even een paar foto’s geplaatst en misschien kan de TSer even uitsluitsel geven


Line pomp




rotatiepomp

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 19 juni 2013 09:56 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 19 juni 2013 11:27 #408403

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Hier hebben we jouw voor, Fer! Onmisbare schakel in ideeen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 19 juni 2013 11:33 #408404

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Dank jullie wel voor alle reakties en het meedenken,ben ik blij mee. het is inderdaad een rotatiepomp fer, de tweede foto is mijn motor,zelf heb ik wel een werkplaatshandleiding ervan,.Het is een c.a.v. DPA 3269f110 DSA 103 ser R17490 st mod , A52/800/1/2820. Het uitlijnen is volgens mij ok gebeurd, op de motor zit een inkerving en op de injektiepomp ook,en waarom zou anders de eerste as gebroken zijn. Werkplaats voor mijn pomp vertelde me bij de eerste pomp al zonder te kijken, dieselvervuiling (op de canaries een probleem )en liet me de pompplunjers van een andere pomp zien en zei die zijn waarschijnlijk niet ok, maar de as was dus gebroken en nu weer bij de tweede. In mijn twee dagen vrij gaan alle verstuivers eraf, laat die allemaal testen.Op zoek in engeland of naar een as, of een gereviseerde,.Dieseltank word voorlopig niet meer gebruikt,wil sowieso een dagtank maken,en in de toekomst uitvinden hoe die tank schoon te maken,.Zal proberen wat fotos te maken van de gebroken pompen en kijken of ik het voor elkaar krijg om ze te plaatsen. Blijf jullie op de hoogte houden. vriendelijke groet ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 19 juni 2013 11:59 #408410

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Nog even iets over de startmotor, heb je goed gelezen, een 24voltmotor, 24voltbatterijen,waar een 12voltstartmotor is op aangesloten,was ik zelf vergeten, mijn man leefde toen nog, maar dat is ooit in de azoren gebeurd, waar toen weinig mogelijkheden waren.Dit kan geen invloed hebben bij het opstarten op de injektiepomp? koolborstels vervangen,die waren op,. groet ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 19 juni 2013 21:16 #408538

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
12 startmotor en er 24volt op zetten is niet goed maar weet niet of dit ook het probleem veroorzaakt heb nog nooit zo iets mee gemaakt. De pompas kan wel wat hebben en breekt niet zomaar.

Heb je zo wel een tijd gevaren met dat 12 en 24 volt gebeuren?

Je heb een handleiding , heb je die toevallig digitaal ?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 25 juni 2013 09:44 #410408

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Hallo forumleden,

Foto is gemaakt, veel te moeilijk voor mij om te plaatsen, van de injectorplace in engeland blijkt nu dat ik geen nieuwe as nodig heb maar de kop met rotar, de rotar is gebroken, wat voor verschil zou dit kunnen maken voor waar het probleem vandaan komt?
Helaas geen digitale handleiding, 30 jaar oud dus.
Fer heb wel de foto naar je email gestuurd,.

Vriendelijke groet ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 26 juni 2013 17:33 #410862

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
ben bang dat je e-mail foetsie, komt door mij hoor krijg zo veel en heb denk ik wat gewist :blush:

Als je hem nog eens wilt sturen zal ik hem ook even op het forum zetten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 16 juli 2013 13:15 #416406

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Jullie allemaal bedankt voor het meedenken, de motor doet het weer zoals het hoort, alle injektors schoongemaakt, een nieuwe injektor en nozzle, de naald zat vast. alle leidingen schoongemaakt met aceton, of diesel met aceton,. nieuwe roestvrije stalen 150 litertank met schone diesel . Ik kan weer vooruit naar het volgende projekt. vriendelijke groet ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: injektiepomp en vervuilde dieseltank 16 juli 2013 15:48 #416436

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Mooi dat het is opgelost.

Was me eerst diagnose toch goed , maar jou probleem komt echt zelden voor


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl