Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aluminium of koper pakkingring?

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 08:52 #388271

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
*bumb*

niemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 09:11 #388273

op zich maakt het niet uit AL of koper, als het maar zacht is.
Koper kun je zacht maken door het met een brander te verhitten totdat het groen wordt, dan onder stromend koud water schrikken. Koper is nu zo zacht dat het zich zal zetten en netzoals het zachte aluminium goed afdicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 09:14 #388274

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
koko schreef :
*bumb*

niemand een idee?
Misschien begrijpen de ZF-ers niet waarom je zelf niet tot een conclusie kan komen, Koko.
De switch is van brons of messing. De aluminiumpakkingring is zwaar gecorrodeerd en toch twijfel je of je niet gewoon een nieuwe aluminiumring moet terugplaatsen in plaats van een koperen?
Is het zeker dat die aluminiumring origineel was, of is er eerder een Handige Harry mee aan het werk geweest?
Wat overigens niet wil zeggen dat werven of fabrikanten in dit soort zaken altijd de juiste keuzes maken. Victoire zette in de jaren zeventig allerlei messing beslag doodleuk vast met aluminium popnagels, bijvoorbeeld. Zorgde er ooit voor dat het luik van de motorbun van mijn V22 op de boden van de haven van Oude Tonge terechtkwam. Wat ik overigens weer heb opgevist, maar dat terzijde.

--
stegman
Laatst bewerkt: 15 apr 2013 09:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 09:24 #388279

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
De Optimaal schreef :
op zich maakt het niet uit AL of koper, als het maar zacht is.
Maakt het niet uit? Koper zit qua edelheid op een totaal andere plek in de galvanische reeks dan aluminium, wat een van meest onedele metalen is die makkelijk leverbaar zijn. Magnesium is nog onedeler, maar dat vind je niet in vorm van pakkingringen. Met een goede reden, denk ik.
Koper kun je zacht maken door het met een brander te verhitten totdat het groen wordt, dan onder stromend koud water schrikken. Koper is nu zo zacht dat het zich zal zetten en netzoals het zachte aluminium goed afdicht.
Interessant. Maar zou het niet zo zijn dat koperen afdichtingsringen die behandeling niet allang hebben ondergaan?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 11:02 #388292

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Hoi Koko,

Beetje off topic maar toch: kreeg ooit volgende tip van een vakman:

Alvorens te monteren de pakkingen zeer goed ontvetten (met bv thinner) en daarna de raakvlakken niet meer aanraken met de vingers (dus voorzichtig vastnemen met een tangetje tijdens het schoonmaken...).
Anders kan, door oxidatie, een en ander op termijn gaan lekken.

Baat het niet...

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 11:29 #388298

Leuke stellingen....temperatuur switch zit alleen met zijn voeler in het nat.
Waarom hebben auto's de ene keer een ALU afdicht ring en de andere keer een Koperen afdichtring in hun carteraftap plug ?....geen idee.... Nou kostprijs van Alu incl bewerking is goedkoper dan Koper.
Koper is een veel duurdere grondstof en op Bulkhoeveelheden tikt dat toch door.
Als uitgloeien van Koper de oplossing is zal dat door de fabrikant al gedaan zijn....wellicht, maar...Koper heeft de eigenschap weer harder te worden na koud vervormen (de meeste metalen overigens en afdicht is een vorm van koud vervormen)
Daarom gloei ik koperringen voor gebruik weer uit zodat ze wederom weer zacht zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 11:41 #388301

Zeppos schreef :
Hoi Koko,

Beetje off topic maar toch: kreeg ooit volgende tip van een vakman:

Alvorens te monteren de pakkingen zeer goed ontvetten (met bv thinner) en daarna de raakvlakken niet meer aanraken met de vingers (dus voorzichtig vastnemen met een tangetje tijdens het schoonmaken...).
Anders kan, door oxidatie, een en ander op termijn gaan lekken.

Baat het niet...

Z

Nou , die corrosie komt echt niet door vettige vingers hoor.
Dat komt door galvanische corrosie tussen het stalen of misschien aluminium motorblok en de metalen ring. Er zal aan boord altijd wel af en toe daar een vochtige atmosfeer bestaan ,bovendien zit dat ding immers aan de ene kant in het water, vandaar.
Vandaar dat onderstaande voor bijv. de drukopnemer van de oliedruk niet direct geldt.
En bij een aluminiumring gaat de ring eraan en kun je lekkage krijgen maar met een koperen ring gaat het staal van het blok eraan.
En aangezien dat laatste veel vervelender is dan een nieuwe ring kopen is toch echt aluminium verstandiger.( sommige motorenproducenetn zijn dus zo dom nog niet!).
Bij aluminium blok zal het blok bij een koperen ring nog veel sneller aangetast worden dus dan zeker een aluminium ring toepassen.

En die vakman mag zijn verhaal wel een keer aan mij duidelijk maken want het is echt grotendeels onzin. Alleen heel vette vingers kunnen het contact tussen blok en opnemer via de ring verslechteren waardoor je alarm slecht zal werken.
Maar ja , is niet het eerste sprookje wat door "vaklui" is verspreid. :lol:
Ad
Laatst bewerkt: 15 apr 2013 11:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 11:54 #388303

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
[off topic] Dat klopt Ad. Vaklui gaan dan ook over de praktijk. Dat is waar dingen werken, maar niemand weet waarom. Er zijn ook theoreten: die weten waarom iets niet werkt. Ik zit in het midden: niks werkt, en ik weet niet waarom. [on topic]

Dat schoonmaken helpt inderdaad echt niet. Er is een andere reden om het wel te doen: als er troep op de ring en de vlakken zit, blijft een kans op lekkage.

In het geval van een gietijzeren blok met een messing fitting, is alu nog zo slecht niet: als er iets gaat, is het ring, en die is te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 12:37 #388306

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Zoals ik zei: baat het niet...

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 13:04 #388309

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Een nieuwe koperen pakking moet je niet uitgloeien: dat is al zacht koper, anders was het geen pakking...
Een oude kan je eventueel uitgloeien als je geen nieuwe bij de hand hebt. Het snel afkoelen is niet nodig; maakt bij koper niks uit. Wel handig dat je daardoor minder kans hebt je vingers te verbranden :-)

Let er op dat uitgloeien alleen kan bij volle pakkingen, dus niet die exemplaren waar een asbest (?) vulling inzit. Die zijn echt maar één keer te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 15 apr 2013 13:14 #388311

Joop66 schreef :
[off topic] D
In het geval van een gietijzeren blok met een messing fitting, is alu nog zo slecht niet: als er iets gaat, is het ring, en die is te vervangen.

Mmm , inderdaad , een soort van anode!
Ook best slim!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 18 apr 2013 15:00 #389224

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
lodewijk stegman schreef :
koko schreef :
*bumb*

niemand een idee?
Misschien begrijpen de ZF-ers niet waarom je zelf niet tot een conclusie kan komen, Koko.
De switch is van brons of messing. De aluminiumpakkingring is zwaar gecorrodeerd en toch twijfel je of je niet gewoon een nieuwe aluminiumring moet terugplaatsen in plaats van een koperen?
Is het zeker dat die aluminiumring origineel was, of is er eerder een Handige Harry mee aan het werk geweest?
Wat overigens niet wil zeggen dat werven of fabrikanten in dit soort zaken altijd de juiste keuzes maken.
--
stegman

Ik vind de suggestie dat ZFers misschien niet begrijpen waarom ik zelf niet tot een conclusie kan komen wel een goeie. Als admin op een ander forum heb ik me vaak afgevraagd waarom een topic niet van de grond komt, maar deze verklaring nooit zelf bedacht. Goeie!
In dit geval is het voor mij het klok en klepel verhaal. Ik kan zelf aardig wat zaken bij elkaar zetten rondom pakkingringen, maar ben onvoldoende geschoold/onderlegt in de materie om echt een keuze te maken.
Daarnaast is er zoveel kennis op dit forum dat het heel verleidelijk is om zo'n vraag, want dat is het voor mij echt, ook hier te stellen. Maar al te vaak heb ik dingen bijgeleerd alhier op onderwerpen waarop ik dacht voldoende kennis te hebben.

Terug on topic
Het is mij niet bekend wat origineel is, of dat er een Handige Harry aan de gang is geweest.
De kwestie van de galvanische corrosie was primair mijn vraag en spreekt me erg aan. Ik ga op zoek naar alu ringen, daar die de boel wel afdichten (primaire taak) en zichzelf opofferen tegen nagenoeg nul kosten (mooie bijkomstigheid). Ik koop er voldoende als reserve en neem ze op in het onderhoudsschema.

Iedereen bedankt voor de suggesties en input!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 18 apr 2013 16:44 #389266

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
koko schreef :
De kwestie van de galvanische corrosie was primair mijn vraag en spreekt me erg aan. Ik ga op zoek naar alu ringen, daar die de boel wel afdichten (primaire taak) en zichzelf opofferen tegen nagenoeg nul kosten (mooie bijkomstigheid). Ik koop er voldoende als reserve en neem ze op in het onderhoudsschema.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het motorblok wordt aangetast als je een koperen ring gebruikt. Zo'n motorblok is niet van staal zoals Yellow Boat suggereert. het is hoogstwaarschijnlijk gietijzer. Het potentiaalverschil tussen gietijzer en koper is op het randje, maar het gaat om een heel klein stukje koper ten opzichte van een motorblok van tientallen kilo's. Persoonlijk denk ik dat het risico klein is.
Jouw oplossing (alu. gebruiken en regelmatig vervangen) werkt ook, maar het is wèl weer iets dat in de gaten moet worden gehouden.
Bij galvanische aantasting spelen meer dingen een rol dan alleen de plek van de metalen in de galvanische reeks. Bij het aanleggen van centrale verwarming worden ook vaak stalen buizen gebruikt in combinatie met appendages van messing. Gaat kennelijk tientallen jaren goed. Van die dingen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 18 apr 2013 19:06 #389320

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Het maakt in dit geval niet zo veel uit ;)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 19 apr 2013 04:00 #389367

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Oke, ik maak geen er geen haast mee :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 19 apr 2013 06:10 #389389

lodewijk stegman schreef :
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het motorblok wordt aangetast als je een koperen ring gebruikt. Zo'n motorblok is niet van staal zoals Yellow Boat suggereert. het is hoogstwaarschijnlijk gietijzer. Het potentiaalverschil tussen gietijzer en koper is op het randje, maar het gaat om een heel klein stukje koper ten opzichte van een motorblok van tientallen kilo's. Persoonlijk denk ik dat het risico klein is.

--
stegman

Sorry Lodewijk maar ik denk dat je je vergist.
Volgenst onderstaande lijst ligt gietijzer zelfs wat verder af van koper en messing dan staal en zal dus eerder sneller ( lokaal) aangetat worden. Ik vraag me trouwens af of de modene motoren überhaupt van gijtijzer zijn en niet van een gietstaal soort.
het lijstje is weliswaar voor zeewater maar bij direct gekoelde motoren klopt dat in ieder geval.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 19 apr 2013 08:33 #389434

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Hier een beter lijstje van de reeks.
books.google.nl/books?id=burjo...anningsreeks&f=false
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 19 apr 2013 08:41 #389437

Hé mooi! :woohoo:
Gelijk maar even gecopieerd. ;)
Bedankt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 21 apr 2013 01:49 #389829

Een centrale verwarming is meestal verbonden aan een aarde draad, en kan dus makkelijk eventuele spanningen afvoeren. Een boot motor niet zo maar...
Een dag niet geglimlacht is een dag niet geleefd!
Bekijk mijn belevenissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 21 apr 2013 05:18 #389840

ZuiderZeiler schreef :
Een centrale verwarming is meestal verbonden aan een aarde draad, en kan dus makkelijk eventuele spanningen afvoeren. Een boot motor niet zo maar...

Da's natuurlijk waar maar heeft niks met dit onderwerp te maken.
Galvanische spanningen kun je niet voorkomen of afvoeren door een aardleiding aan te sluiten.
Die aarde draad aan de CV leidingen is verplicht omdat in een gebouw alle metalen vast geinstalleerde onderdelen met de aarde moeten zijn verbonden ( zoals ook een stalen bad en douchebak bijv. en een koperen waterleiding).
Dat is om ongevallen te voorkomen bij een ongewilde verbinding met het 230 Volt net.

Bij een schip kun je eigenlijk alleen problemen krijgen met corrosie door lekstromen als er aardlekstromen zijn vanaf de walstroomaansluiting.
En die worden zelfs juist mede veroorzaakt door een aardaansluiting . Naar het water dan , want dat is ook "aarde".
Wat ook nog kan is een "lek" vanaf de plus van het boordnet ( doorgesleten kabel of zoiets) via bijvoorbeeld een natte bilge naar de massa.

Maar dat is een heel ander onderwerp wat in dit forum al meermaals is behandeld.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 21 apr 2013 05:44 #389845

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Aangezien het best een interessant onderwerp is gebleken ga ik eens kijken wat de fabrikant/importeur (Volvo Penta) er van zegt.

Daarnaast zou het best eens interessant zijn hoe de gaten er ter plaatse bij staan. Zeg maar een praktijktest.

Als je toch aan je motor bezig bent:

Heb jij een alu of koperpakking?
Van wat voor materiaal is je switch/sensor en welk materiaal je koelhuis?
Hoe is de staat van je sensor/switch op het pakkingvlak (zie je aantasting/corrosie)?
& Hoe is de staat van je motorblok op het pakkingvlak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 21 apr 2013 07:28 #389861

koko schreef :
Aangezien het best een interessant onderwerp is gebleken ga ik eens kijken wat de fabrikant/importeur (Volvo Penta) er van zegt.

Hmm , ik hoop dat je een zinvol antwoord krijgt. :unsure:
De antwoorden die ik gekregen heb op allerlei technische vragen waren vaak (deels) nietszeggend of ik kreeg gewoon géén antwoord (vraag naar de reden van de halvemaan anodetjes op nieuwere en niet op de oudere klapschroeven bijv. ) of ze wilden/konden de betreffende info simpelweg niet geven ( materiaal saildrive membraan bijv.).
Enige wat me ooit heeft heholpen is een uitleg over de jaartalkodes van de saildrive membranen.

Daarom vind ik VP niet echt geweldig v.w.b. het verstrekken van technische info op vragen per Email.
Let wel , ik heb het over Volvo Penta benelux en/of Zweden. Niet de dealers.
Ad
Laatst bewerkt: 21 apr 2013 07:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 21 apr 2013 13:42 #389897

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik deel de ervaring niet maar misschien komt dit doordat ik bedrijfsmatig contact heb met ze maar wil best wel je vraag / e-mail versturen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 21 apr 2013 15:23 #389910

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Er bestaan ook afsluitringen met een rubberen of gummie afdichting. Is dit niet iets om contact met met vloeistof te vermijden?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aluminium of koper pakkingring? 22 apr 2013 06:32 #390097

Dat kan niet in dit geval want de sensor moet via de pakkingring electrisch contact met de massa maken om te kunnen werken.
Anders zou een fiber ring ook kunnen.

Maar je kunt natuurlijk een massa aansluiting aan het messing solderen en er een massa draadje aan knopen en dan een fiber ring gebruiken..... :ohmy: :lol:

Ad
Laatst bewerkt: 22 apr 2013 06:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl