Zeppos schreef :
Hoi Koko,
Beetje off topic maar toch: kreeg ooit volgende tip van een vakman:
Alvorens te monteren de pakkingen zeer goed ontvetten (met bv thinner) en daarna de raakvlakken niet meer aanraken met de vingers (dus voorzichtig vastnemen met een tangetje tijdens het schoonmaken...).
Anders kan, door oxidatie, een en ander op termijn gaan lekken.
Baat het niet...
Z
Nou , die corrosie komt echt niet door vettige vingers hoor.
Dat komt door galvanische corrosie tussen het stalen of misschien aluminium motorblok en de metalen ring. Er zal aan boord altijd wel af en toe daar een vochtige atmosfeer bestaan ,bovendien zit dat ding immers aan de ene kant in het water, vandaar.
Vandaar dat onderstaande voor bijv. de drukopnemer van de oliedruk niet direct geldt.
En bij een aluminiumring gaat de ring eraan en kun je lekkage krijgen maar met een koperen ring gaat het staal van het blok eraan.
En aangezien dat laatste veel vervelender is dan een nieuwe ring kopen is toch echt aluminium verstandiger.( sommige motorenproducenetn zijn dus zo dom nog niet!).
Bij aluminium blok zal het blok bij een koperen ring nog veel sneller aangetast worden dus dan zeker een aluminium ring toepassen.
En die vakman mag zijn verhaal wel een keer aan mij duidelijk maken want het is echt grotendeels onzin. Alleen heel vette vingers kunnen het contact tussen blok en opnemer via de ring verslechteren waardoor je alarm slecht zal werken.
Maar ja , is niet het eerste sprookje wat door "vaklui" is verspreid.
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
Ad