Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben!

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 18 jan 2013 22:16 #358808

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Guido,

Volgens mij regelt de temperatuur in het water dat achter de thermostaat zit regelt hoe ver de thermostaat open gaat. En dus is de thermostaat gesloten als de motor nog koud is, dan loopt al het koelwater dus via de bypass.
Als de motor eenmaal op temperatuur komt gaat de thermostaat langzaam open, en gaat er steeds meer water ook via de motor lopen.
Als je de thermostaat eruit haalt loopt het grootste gedeelte van het water door de motor (en wordt deze dus eigenlijk te sterk gekoelt) en komt bij het opvullen het ingegoten antivries direkt in de motor, ongeacht hoe warm of hoe koud deze is.

Als ik me vergis krijg ik hier ongetwijfeld reactie op.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 19 jan 2013 07:56 #358840

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Wel een reactie en je heb je niet vergist :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 19 jan 2013 08:54 #358851

Mooi dat lijkt dan redelijk prositief want dan komt er in ieder geval wel koelwater in het blok, wellicht resulteerd dat in een te lage temperatuur met alle nadelen maar mijn angst dat alle koewater dat uit de uitlaat komt nooit in het blok enige koelende werking heeft verricht is hiermee weggenomen.

Dank hiervoor, ik zal evengoed kijken of een thermostaat erin past en goed zal werken, want voor mij blijft n ude puzzel waarom deze ontbreekt.

Guido
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 19 jan 2013 19:25 #359003

  • hboddeus
  • hboddeus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
He Guido,
Interessante kwestie. Volgens mij werkt de thermostaat zo: koude motor, dan is de thermostaat dicht. Komt de motor op temperatuur dan gaat hij open. Dus als je je motor rustig warm laat lopen en daarna vult met anti-vries kun je ervan uitgaan dat je thermostaat op z'n werkpunt zit en water door de motor laat lopen en water door de bypass.
Zo heb ik het dit seizoen in elk geval aan gepakt.

Ik ben benieuwd of echte motor specialisten bovenstaande kunnen beamen.
Of ik krijg tips hoe ik in het begin van het nieuwe vaarseizoen aan de slag moet om schade te herstellen.

Harmjan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 19 jan 2013 21:31 #359057

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
h.boddeus schreef :
He Guido,
Interessante kwestie. Volgens mij werkt de thermostaat zo: koude motor, dan is de thermostaat dicht. Komt de motor op temperatuur dan gaat hij open. Dus als je je motor rustig warm laat lopen en daarna vult met anti-vries kun je ervan uitgaan dat je thermostaat op z'n werkpunt zit en water door de motor laat lopen en water door de bypass.
Zo heb ik het dit seizoen in elk geval aan gepakt.

Ik ben benieuwd of echte motor specialisten bovenstaande kunnen beamen.
Of ik krijg tips hoe ik in het begin van het nieuwe vaarseizoen aan de slag moet om schade te herstellen.

Harmjan
De "echte specialisten" zijn het er mee eens! Je kunt de motor zelfs snel op temperatuur brengen ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 jan 2013 21:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 19 jan 2013 22:40 #359085

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Harmjan


Ik heb al redelijkheid hier over geschreven op het forum maar zal het nog eens uitleggen


In princiepen heb je gelijk MAAR het kan zijn dat de thermostaat toch dicht slaat als jet koude AV de thermostaat bereikt (hoef niet kan wel) en dan is de motor niet goed tegen de vrieskou beschermd

Wil je 100% zeker zijn dat de motor met AV is gevuld is het het beste om de thermostaat te verwijderen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 09:59 #359148

Fer,

Het zou opmerkelijk zijn als de thermostaat dichtslaat zodra de koude AV erbij komt: immers de AV zou geen anderen temperatuur hebben dan de buitenwatertemparatuur die wordt opgezogen.

Ik denk ook goed te snappen hoe een thermostaat werkt, mijn vraag ging erover of bij het ontbreken van een thermostaat er nog wel circulatie in het blok is of dat de koelvloeistof er via de bypass in het thermostaathuis grotendeels meteen weer uit gaat. Vloeistof zal nar ik veronderstel de weg van minste weerstand volgen en dat is neit via de koelkanalen va nhet blok.
Ofwel: die straal koelwater die uit mijn uitlaat komt, heeft die zijn werk wel gedaan als er geen thermostaat is die dwingend het koelwater een riching op stuurt.

Guido
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 10:16 #359166

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik weet niet hoe dat precies zit met de thermostaat. Zou zo denken dat de thermostaat in open toestand niet perse de by pass aflsuit, maar dat de pomp voldoende vermogen heeft beide ruim van koelwater te voorzien.


Maar ik wou je nog iets heel anders vragen. Heb namelijk ook een Spirit 28 met ook een MD7A en vraag me af hoe dat zit met spoelen? Wat spoel je precies en waarmee? Heb wel eens iets gelezen over aanslag e.d. maar veel meer dan dat weet ik er niet van. Zou je daar iets van willen toelichten?
Bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 10:43 #359181

  • Ardea
  • Ardea's Profielfoto
ik heb ook een vraag;
zitten er geen aftapkraantjes op deze Volvo?
(bij mijn MD17C wel, maar ik heb nu intercooler)

mijn keerkoppeling, wierpot, uitlaatdemper en buitenwaterzijde intercooler moet ik wel aftappen
hoef dus niets met koelvloeistof te vullen
Laatst bewerkt: 20 jan 2013 10:45 door Ardea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 10:55 #359183

koko schreef :
Ik weet niet hoe dat precies zit met de thermostaat. Zou zo denken dat de thermostaat in open toestand niet perse de by pass aflsuit, maar dat de pomp voldoende vermogen heeft beide ruim van koelwater te voorzien.

Klopt bijna. Het gat van de bypass van de thermostaat direct naar de uitlaat is dusdanig gedimensioneerd dat dat een hogere weerstand heeft dan de motor zelf met open staande thermostaat. De weerstand van beide verhoudt zich bijv. 2:1 .Als de thermostaat open staat gaat er dan in dit voorbeeld dus 2 maal zoveel water door de motor als door de bypass. Als de thermostaat nog dicht staat gaat alle koelwater naar de uitlaat. Dat is echter wat minder dan de 1/3 + 2/3 omdat de weerstand van de bypass met het kwadraat toeneemt van de hoeveelheid. Er gaat dan theoretisch de wortel van 3 ofwel 1,7 keer zoveel naar de uitlaat als bij open staande thermostaat.Omdat het een impellerpomp is is ook de opbrengst minder afhankelijk van de weerstand in het systeem dan bijv. bij een centrifugaalpomp.
Daarom zal in werkelijkheid die factor 1,7 ook wat hoger zijn.
Met het vrmogen van de pomp heeft dat alles weinig te maken . Die wordt uiteraard door de motor aangedreven en komt dus echt niks aan vermogen tekort.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 12:21 #359218

Geen thermostaat. Als het goed is wordt je motor dan niet warm. Volvo heeft alle lager weerstanden etc. berekend als de motor op bedrijfs temperatuur is. Een koude motor slijt dus vele malen harder dan een motor die op temperatuur is.

Als je een nieuwe thermostaat monteert, let er dan op dat het een originele of ten miste geschikte thermostaat is. De MD7a is namelijk een direct gekoelde motor, er stroomt dus buitenwater i.p.v. koelvloeistof door het blok heen. Als je een verkeerde thermostaat er in doet wordt de motor rond de 80 graden, dit is normaal geen probleem, maar bij buitenwater treed dan ketelsteen op en slibt je motor helemaal dicht...
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 14:32 #359257

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
gallus gallus schreef :
Fer,

Het zou opmerkelijk zijn als de thermostaat dichtslaat zodra de koude AV erbij komt: immers de AV zou geen anderen temperatuur hebben dan de buitenwatertemparatuur die wordt opgezogen.

Ik denk ook goed te snappen hoe een thermostaat werkt, mijn vraag ging erover of bij het ontbreken van een thermostaat er nog wel circulatie in het blok is of dat de koelvloeistof er via de bypass in het thermostaathuis grotendeels meteen weer uit gaat. Vloeistof zal nar ik veronderstel de weg van minste weerstand volgen en dat is neit via de koelkanalen va nhet blok.
Ofwel: die straal koelwater die uit mijn uitlaat komt, heeft die zijn werk wel gedaan als er geen thermostaat is die dwingend het koelwater een riching op stuurt.

Guido


Dat de thermostaat dicht klap komt voor ik zelf ben dieselmonteur en heb hier erving mee , met het weg nemen weet je 100% zeker dat alles goed is gegaan.


Wat betreft de koeling zonder thermostaat dit gaat goed omdat de bypass naar kleins ik sluit niet uit dat bij vol vermogen en stampen tegen de wint/golfen dat je een koelwater alarm krijg omdat er toch wat koelwater verloren gaat door de baypaas en dit in combinatie met een oude waterpomp zal je minder koeling kunnen hebben.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 14:38 #359259

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ardea schreef :
ik heb ook een vraag;
zitten er geen aftapkraantjes op deze Volvo?
(bij mijn MD17C wel, maar ik heb nu intercooler)

mijn keerkoppeling, wierpot, uitlaatdemper en buitenwaterzijde intercooler moet ik wel aftappen
hoef dus niets met koelvloeistof te vullen

Ja die zit er wel maar zit verstop onder achter de achter de brandstofpomp vlakbij het vliegwiel

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 20 jan 2013 18:30 #359346

Heren,

Wat fijn om uiteindelijk niet alleen een deugdelijk antwoord maar hierin ook geruststelling te krijgen.
De laatste reacties waren erg duidelijk met zelfs rekenmodellen voor het debiet koelwater.


Om de vraag van Koko te beantwoorden als mede Spirit 28 eigenaar: de md7a heeft directe koeling en die van mij zuigt al sinds 1978 buitenwater door zijn koelkanalen. Die gaan langzaam dichtkalken en oxideren. Daar zijn ze op gebouwd maar de fabrikant schrijft bij regulier onderhoud wel voor dat er periodiek een spoeling met zuur plaatsvind om kalkresten op te lossen en de kanalen door te spoelen.
Ik kan daar heel veel over vertellen maar al die kennis komt grotendeels van dit forum dus dat zou dubbel werk zijn.
Met zoekterm 'ontkalken' kom je indrukwekkende hoeveelheden tips, ervaringen. meningen, overtuigingen, veronderstellingen, hele waarheden en halve waarheden tegen. Aan u de opdracht deze te onderscheiden.


Groet,

Guido
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 31 aug 2013 19:38 #432550

Een paar weken geleden is de koppaking van mijn MD7a eruit geklapt.
Bij demontage van de cilinderkop bleken een aantal koelkanalen dicht te zitten.
In relatie tot de discussie in dit draadje kwam ook wat anders aan het licht: de koelwateraanvoer door het blok begint aan de achterzidje van het uitlaatspruitstuk en deze inagang zat volledig dicht. Hierdoor ging alle koelwater meteen naar het thermostaanhuis waar het via de bypass meteen naar de uitlaat gevoerd werd en zonder het blok de koelen er weer werd uitgegooid.

Alle koelkanalen zijn nu weer open geprikt en goed gespoeld, de kop weer gevlakt en het 35 jaar oude blokje heeft alweer 2 weken zeilvakantie ondersteund.
Ik meld dit toch even omdat ik het forum ook gebruik als naslagwerk en het terugkoppelen van ervaringen hieraan bijdraagd.

Gallus Gallus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 01 sept 2013 07:42 #432630

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Fijn dat het weer is opgelost. Ik zal ook eens goed gaan kjken naar dit verhaal. Ik heb geen idee van de staat van mijn koelkanalen. Bedankt voor de terugmelding!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 01 sept 2013 08:32 #432650

  • dirk1965
  • dirk1965's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
Om het terug dichtgaan van de thermostaat tegen te gaan, giet ik de antivries in een emmer. Dan haal ik leg ik zowel de aanzuig- als de afvoerslang in de antivries en start de motor en laat hem op die manier een half uurtje draaien. Als je merkt dat er damp uit de emmer komt, weet je zeker dat de boel warm genoeg is. Niet vergeten ook om de aansluiting op de uitlaat dicht te maken of je kajuit zit vol uitlaatdamp. Ik as trouwens hetzelfde systeem toe als ik de motor ontkalk. Koop in de Makro een bus van 10L azijn en hetzelfde systeem toepassen. daarna wel heel goed doorspoelen.
Laatst bewerkt: 01 sept 2013 08:32 door dirk1965.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 01 sept 2013 23:53 #432960

In mijn kajuitzeilboot zit een MD6A en dat schijnt hetzelfde blok te zijn als een MD7A. De motor is van '74 en heb de boot in '78 gekocht.

De motor is direct gekoeld dus voor iedere winter vulde ik het blok met koelvloeistof. Doe did alsvolgt.

Koop 5 ltr koelvloeistof bij de Gamma of wie dan ook als het maar wel een kleurtje heeft ( meestal blauw ).

Laat de motor goed warm draaien (meestal als ik naar de winterstalling voer).

Stop de motor en draai de buitenboordafsluiter onder de wierpot dicht.
Haal nu ook de deksel van de wierpot af.

Open de aftapkraan van het koelwater op de zijkant van de motor,als die leeggelopen is start ik de motor en laat stationair de rest van het koelwater uit de motor blazen.Is dat zover dan giet ik de koelvloeistof langzaam in de wierpot.

Tijdens het gieten op de kleur van het koelwater letten wat uit de aftapkraan komt, na ( bij mij +/- 1 ltr) begint er blauwe koelvloeistof uit de aftapkraan te komen en draai die dan na enkele seconden dicht en giet de rest van de 5 ltr in de wierpot.
M'n vrouw houd de uitlaat in de gaten en als er zo'n 3 á 4 liter door is ziet zij ook "blauw' B) .Motor stoppen (nadat die 5 ltr er doorheen gegaan is) en de wierdeksel er weer op en klaar is Kees.Dit heeft bij mij altijd die 35 jaar goed gewerkt.
Wellicht kan een ander hier z'n voordeel mee doen.

Groeten,K.Brouwer
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 00:21 door K.Brouwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 02 sept 2013 04:07 #432975

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
dirk1965 schreef :
... Niet vergeten ook om de aansluiting op de uitlaat dicht te maken of je kajuit zit vol uitlaatdamp. ....
En hou er rekening mee dat de uitlaat slang en demper ook koeling nodig hebben.
Je zal niet de eerste zijn welke zijn demper of uitlaatslang in de fik gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 02 sept 2013 07:53 #433073

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
De methode zoals hiervoor beschreven door K. Brouwer is de juiste methode die ook beschreven wordt in het doe-het-zelf gidsje van deze motoren.
Het enige dat in bovenstaand verhaal ontbreekt is het verwijderen van de thermostaat. Dit is nodig om er zeker van te zijn dat de koelvloeistof ook in het cilinderblok komt. Met de gemonteerde (=koude/gesloten) thermostaat bestaat de kans dat door insluiting van een luchtbel dit niet gebeurd. (om die reden zit er een gaatje in de thermostaat doch voor deze bijzondere procedure is dit te klein)

De juiste stappen zijn dus:
1. demonteer thermostaat
2. tap alle water af uit het motorblok (spruitstuk + cylinder(s) en sluit daarna de aftapkraantjes weer.
3. hang de aanzuigslang van het koelwater in de koelvloeistof (mag ook via de wierpot)
4. start de motor en laat lopen tot de uitlaat gekleurd water opgeeft.
5. stop de motor.
6. monteer de thermostaat (mag ook aan het begin van het volgend seizoen
Laatst bewerkt: 02 sept 2013 07:54 door Knar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn MD7a blijkt geen thermostaat te hebben! 02 sept 2013 10:51 #433173

Als men de (blauwe) koelvloeistof uit de aftapplug ziet komen duid dit erop dat de thermostaat zich geopend heeft. Men moet m.i. de thermostaat
verwijderen als er geen koelvloeistof uit de aftapplug komt.

Groeten,K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl