Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 27 dec 2012 16:31 #351199

Fer schreef :
Je koppeling heeft geen remband maar een platenkoppelimg , ben je nog een merkt tegen gekomen?


Mvg Fer

fer, ik herken die koppeling, maar niet uit een boot. ik heb zo n combinatie gezien op een bouwmachine, zo n klein graafmachientje. je weet wel voor en achteruit zonder te koppelen. grote hendel die in een "klik " valt, stond een luchtgekoelde 2 cylinder deutz voor. ik denk me suf wat voor merk. platen koppeling zijn om en om ander materiaal.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 27 dec 2012 16:43 #351206

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik weet het ook niet maar het is ook geen marine motor maar een automotor die geplaatst is.

Zal van de week nog eens meer graven, bedankt voor je input :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 27 dec 2012 18:15 #351226

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ik zie iets blauw (zie rode pijl)lijkt op vloeibare pakking?




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 28 dec 2012 07:45 #351324

sietse-ten schreef :
Fer schreef :
Je koppeling heeft geen remband maar een platenkoppelimg , ben je nog een merkt tegen gekomen?


Mvg Fer

fer, ik herken die koppeling, maar niet uit een boot. ik heb zo n combinatie gezien op een bouwmachine, zo n klein graafmachientje. je weet wel voor en achteruit zonder te koppelen. grote hendel die in een "klik " valt, stond een luchtgekoelde 2 cylinder deutz voor. ik denk me suf wat voor merk. platen koppeling zijn om en om ander materiaal.

Lang geleden kon je voor die mercedes motoren ombouwsets kopen om van de versnellingsbak een keerkoppeling te maken.
Misschien is het zoiets?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 28 dec 2012 12:18 #351425

Ik heb helaas nergens ook maar iets van een merk kunnen vinden.
Die blauwe puntjes heb ik inderdaad gezien maar verder niet opgelet of dit misschien iets van vloeibare pakking is.
Maar exotisch is deze koppeling dus schijnbaar wel ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 28 dec 2012 16:06 #351493

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ja dat wel en ik loopt toch echt wel een paar jaar mee in deze oude meuk :P


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 28 dec 2012 16:21 #351499

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Ad


Deze set werden iid verkocht er zat in deze zet wel een SAE plaat maar geen keerkoppeling zover ik me kan herinneren, die kon je pas maken aan de SAE plaat

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 29 dec 2012 08:32 #351671

Fer schreef :
Ad


Deze set werden iid verkocht er zat in deze zet wel een SAE plaat maar geen keerkoppeling zover ik me kan herinneren, die kon je pas maken aan de SAE plaat

Mvg Fer

Nee , er zat ook geen keerkoppeling bij maar een set tandwielen en nog het e.e.a. speciaal om bepaalde versnellingsbakken om te kunnen bouwen tot keerkoppeling als je een complete autodiesel wilde ombouwen tot scheepsdiesel. Van de oude bak gebruikte je dan de assen en het huis en nog wat zaken. Voor de motor had je dan ook paketten met warmtewisselaar , koelwaterpomp en nog het e.e.a. (Dat laatste is er immers nog steeds, vooral in Engeland zie je het nog vrij vaak in webshops).
Maar ja dat was wel in de zestiger en zeventiger jaren.
Een collega van mij ( zal ergens 1970 of 1971 geweest zijn) heeft dat ook gedaan voor zijn zelfgebouwde motorjacht en ik heb hem daarbij toen noch geholpen.
Maar dat spul is er allang niet meer.
Hier nog een website waar ze dat ombouwen van versnellingsbakken , weliswaar voor de binnenvaart, ook noemen: www.debinnenvaart.nl/binnenvaa...hp?tekst=mariniseren

En er bestaan meer vindingrijke waterscouts. Kijk hier maar: frontpage.waterscouting.com/ms...nga-rijn-wageningen/
Ad
Laatst bewerkt: 29 dec 2012 08:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 01 jan 2013 23:16 #352750

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Koos (lelievlet),

Dit is geen omgebouwde versnellingsbak die heeft geen interne koppelingen.
Dit is een keerkoppeling met een dubbele natte platenkoppeling waarvan ik het merk niet kan thuisbrengen.

Ondanks dat is het nog geen hopeloze zaak:
Als de koppeling in de achteruit slipt zou ik even zonder kabelbediening schakelen om een eventueel probleem met de bediening uit te sluiten (kabel los en de koppeling direct via het eigen hendel schakelen).

Als de achteruit nog slip laat zien heb je 2 opties:
- de platenkoppeling afstellen.
- de plaatjes zijn versleten en moeten vervangen worden.

Vervangen is lastig omdat je geen herkomst weet, dan kan je mogelijk nog -toveren- met het het plaatsen van wat vullingen waardoor de plaatjes weer voldoende strak aangrijpen.
(in het laatste geval is enige ervaring met dergelijke principes wel vereist).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 02 jan 2013 12:50 #352846

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Dit soort lamellenkoppelingen zijn (bijna) altijd van het fabrikaat Ortlinghaus (www.ortlinghaus.com).

Overigens, als de achteruit met kabelbediening slipt maar met handbediening niet is de (achteruit) koppeling goed en ligt het aan de kabelafstelling.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 02 jan 2013 13:04 #352849

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Bent met je eens Aad


Het is altijd verstandig om het schakelen te testen met de hand


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 02 jan 2013 18:37 #353061

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb vandaag een mailtje terug gekregen van Drinkwaard.
De monteur kent de koppeling wel maar er blijkt geen documentatie van te zijn. Een merk oid hebben ze niet genoemd in de mail.
Ze kunnen hem eventueel wel repareren geven ze aan.

Ik heb teruggemaild dat de koppeling verder prima werkt maar dat alleen de achteruit wat moeilijk inschakelt en dat ik wil weten wat voor olie we moeten gebruiken.
Ik hoorde ook nog van iemand dat misschien de keerringen misschien een keer vervangen dienen te worden.

Als je handmatig de hendel van de keerkoppeling verder in zijn achteruit trekt grijpt hij wel goed aan en slipt hij niet meer.
Ik denk dus inderdaad dat het een kwestie is van goed afstellen met een setje nieuwe duw/trek kabels. De protech gashendel (die ook de keerkoppeling bediend) blijft er ook maar van afvallen ondanks het vastzetten van de inbus aan de onderkant.
Misschien geen slecht idee deze ook te gaan vervangen.

Offtopic:
Het boek "electriciteit aan boord" is inderdaad echt een aanrader! :laugh: Door dit forum erop geattendeerd en dat gaat zeker van pas komen tijdens dit onderhoudsseizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 02 jan 2013 18:44 #353067

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Afstel probleem mooi zo kost minder dan een revisie

Ben benieuwd naar het olie advies vermoedt dat het gewoon motorolie is maar vraag dit voor deze zekerheid

Ik heb overigens nog veel meer handleidingen , neem maar eens een kijkje in de handleidingenhoek

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 jan 2013 18:46 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 02 jan 2013 18:54 #353074

Bedankt Fer!
Ga zeker dmv dit forum en jullie tips/trics/handleidingen en adviezen de lelievlet weer proberen op te knappen.
Als ik een reactie terug heb over de olie laat ik het ook even weten hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 02 jan 2013 18:57 #353079

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Vraag ook even welk merk het is dan kan ik wat makkelijker in me archief zoeken , heb letterlijk wel 1000 koppeling handleidingen en het is geen doen om dit zonder merk na te gaan


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 03 jan 2013 08:17 #353217

Wel een mail terug van Drinkwaard, helaas geen merk :-(
Ze adviseren motorolie SAE 30 in de koppeling.
Wat jullie al eerder aan hebben gegeven ligt het achteruit inschakelen probleem in de afstelling van de duw/trek kabels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 03 jan 2013 08:32 #353226

Zo te zien (via Google) lust de OM636 ook dezelfde olie.
Dit zou dus mooi uitkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 03 jan 2013 09:30 #353243

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Motor olie zoal ik al dacht mooie zo dat het is opgelost :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 03 jan 2013 09:37 #353244

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Hmmm, ik heb altijd geleerd: Wat eruit gaat, moet er ook weer in.

Gelukkig hebben ze op de emmer al gezet hoe vol hij moet:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lelievlet met OM636/Keerkoppeling 03 jan 2013 10:17 #353256

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Haha lol


Weet je het merk van de koppeling?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl