Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Touw snijder

Re: Touw snijder 30 nov 2012 16:29 #343410

waarom gebruiken die vissers trouwens van dat in water zwevende polyethyleen en niet iets dat drijft of zinkt?) Ad[/quote]

Deze lappen netwerk die drijven worden gebruikt als slijtlappen onder de einden van de netten (de zak)
als er veel zand in komt gaat dat zwaar op de bodem liggen en wordt voorkomen dat de netten stuk gaan!
ook worden er hele netten van gemaakt dit geeft minder weerstand door het water, dus sneller en minder brandstof. Nu word er ook al met Dyneema gevist!
Zo dat eerst even,

Bedankt tot nu toe voor alle reacties
Of we wel een snijder of niet willen, was onze vraag eigenlijk niet, deze discussie heb ik (gelukkig) al gehad, maar wat we werkelijk zoeken is dus een goede touwsnijder, en mensen die ervaring mee hebben.
wij hebben geen saildrive maar dat maakt voor de rest niets uit
Verschillende leveranciers hebben we benaderd, maar iedereen heeft de allerbeste!;)
Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 30 nov 2012 18:32 #343437

de-verleiding schreef :
waarom gebruiken die vissers trouwens van dat in water zwevende polyethyleen en niet iets dat drijft of zinkt?) Ad

Deze lappen netwerk die drijven
Ron[/quote]

Ja , bleven ze maar drijven!
Het probleem is nl met polyethyleen ( dus ook met dyneema) dat dat zweeft in het water omdat het soortelijk gewicht bijna hetzelfde is als van (zee)water nl 0,95 .Door dat het Polyethyleen touw uit vrij dikke vezels bestaat wordt door het vele water daartussen het soortelijk gewicht nog wat hoger. Polypropyleen bijvoorbeeld blijft drijven door een soortelijk gewicht van 0,91 en doordat het minder water tussen de veel fijnere vezels opneemt.Dat levert dus ook geen problemen op voor de overige scheepvaart.
Ik heb me (ook) jaren beroepshalve met dit soort producten bezig gehouden , vandaar.
Nylon en polyester zinken door een s.g. van 1,15 en 1,36 zinken als een baksteen. en l;everen daardoor geen problemen op.
Overigens ging het in mijn geval om een kluwen lijn van zeker een meter of drie lang dat vrij in zee zweefde.
Vlak nadat ik het in de schroef kreeg was dat duidelijk achter de boot te zien.
Ik blijf het raar vinden dat eigenlijk alleen de visserij dit soort , voor de kleine scheepvbaart zo gevaarlijek , materialen moet gebruiken.
Ik denk eigenlijk dat de lage prijs ( polytheen is zo ongeveer de goedkoopste kunststof om touw mee te maken) hier de belangrijkste rol speelt.
Misschien kan een forumlid met relaties ( of werkzaam) bij de KNRM er ook wat over zeggen?
die krijgen er vaak genoeg mee te maken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 01 dec 2012 04:47 #343488

Ja het goedkoopste dat telt.
toch zie je het netwerk al minder en word er overgegaan op strengen (pluisters) men gebruikt 3 strengs polyethyleen en wordt uit elkaar gehaald, stukken van 8 cm en om elke maas word een streng geknoopt deze gaan snel pluizen en heeft men daarmee slijtlappen gecreeërd..

Ik zal een naar die test kijken in Yachting wat daar naar bovenkomt, zit te denken aan een pure snijder en geen stilstaand mes er op..
Ik denk dat het toch een gokje wordt en maar afwachten of het doet wat je wilt.
Ons soort motortjes zijn allemaal licht in PK's en moeten al iets heel scherps hebben wil deze er niet op stoppen.

Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 01 dec 2012 22:53 #343663

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Wat mij aan het filmpje opviel is dat alle touwsnijders alles gewoon netjes wegkregen. In sommige gevallen stopte de motor even (vooral bij dat blauwe net), dan in achteruit en vervolgens weer vooruit, hop ellende weg. Niet een klein beetje weg, maar vaak ook gewoon onherkenbaar weg. Dat had ik niet verwacht.
Gezien het feit dat ik al 2x een duiker nodig heb gehad om Noordzeetroep uit mijn schroefas te halen, en een touwsnijder ongeveer evenveel kost als 1x de duiker langs laten komen, is bij ons het kwartje wel gevallen. Er komt zo'n ding op de schroefas, en gelukkig maakt het vrij weinig uit welke je gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 01 dec 2012 23:26 #343665

  • Azimuth!
  • Azimuth!'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Wat mij opviel aan het filmpje was dat alle rotzooi, lijnen, koperdraad en vooral netten, zo langzaam naar de schroef toe kwam. Vraag me af wat er gebeurt als de hele handel met vijf knopen bootsnelheid en draaiende schroef erin komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 02 dec 2012 06:52 #343670

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4481
Heb de afgelopen zomer tot tweemaal toe een dik pak wier in de schroef gwhad. Vooruit varend nauwelijks een probleem, maar achter schut en trilt de boot dat het niet mooi meer is. Zelf met met mes het water in schoongemaakt. Saildrive met 3-blads klapschroef, meen de S120.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 25 dec 2012 22:04 #350886

Ik heb zelf en touwsnijder gemaakt na een vervelende duikervating in de Marina van IJmuiden. single handed uit de box wegvaren met 5 Bft was 1 van de oorzaken. Voor-landvast zat vast na een ongelukiige wegvaar actie .. :ohmy: en zat muurvast in de schroef en met geen mogelijkheid eruit te halen. Ook de afstandhouder is daardoor erg ontzet (4 cm naar boeg verbogen !)


De snijder heb ik uit voorzorg gemaakt om bovenstaande niet nog een keer mee te maken. Overigens het is helemaal goed gekomen met de uithouder.

Ik heb van een Sturmey Archer fiets- achtertandwiel (18 tandjes) van HIER gekocht voor wel € 1,95!
hollandbikeshop.com/fietsonder...wiel-sturmey-archer/

(nb. ik kocht er 2, want na een paar jaar is de snijder misschien wast verroest.. alhoewel.. er zijn veel fietsen an \Nl makelijk bog met zo'n tandwiel in gebruik die als heel wat jaartjes aan regen en wind hebben blootgestaan.


Met de slijpsteen de tanden als een soort broodmes vlijmscherpe punten van gemaakt. Het tandwiel is als een spoort "moer" vastgedraaid op ene 1,5 duims pij[je aan de buitenzijde voorzien van een schroefdraad.
niet deze, maar hij lijkt er wel erg op.
www.tuingereedschapwinkel.nl/g...r-38mm-1-1-2-bu.html

Na vastdraaien en inkorten heb ik het tandwiel door mbv 4 taps met imbusboutjes geborgd aan de messein pijp.

Binnendiameter van het messing pijpje was precies 24,9 mm, dus 0,1 mm minder dan de diameter van mijn schroefas.
Deze snijder heb ik ng. 1 cm. "dik" ageslepen, dus ong 2 mm mer dan de dikte van dhet tandwiel. Meer mm,. was geen optie, want er is daarvor in mijn geval te weinig ruimte tussen uithouder en klapschroef. De snijder heb ik klemmend vast op de schroefas mbv een stuk pijp op zijn plaats kunnen tikken.

Het zelf gemaakte snijder is zo verschrikkelijk scherp, dat ik vermoed dat deze niet zal gaan tollen op de as.

Commerciële touwsnijders vind ik echt veel te duur, geef ik liever aan andere zaken uit, bijv. na afloop (of zelfs gedurende) het seizoen aan de zeilmaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 26 dec 2012 05:08 #350893

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Beste aad-first32 , ik herken uw verhaal volledig.
Het is al wel enkele jaren geleden maar het blijft toch wel aan je kleven.
Ik betrap me er op dat ik een hartsgrondige hekel begin te krijgen (lees: heb)aan die vissers .
Iedereen moet zijn kost verdienen maar als je dat dan doet op een manier die ontzettend veel ellende veroorzaakt bij ontzettend veel mensen dan kan je daar geen enkel goed woord meer voor over hebben , althans ik toch niet.
Dit was mijn verhaal.
www.zeilersforum.nl/index.php/...n-afgescheurd#169518


En deze link hoort er ook bij.
Niet het beste idee van me om 2 topics over hetzelfde aan te maken.
www.zeilersforum.nl/index.php/...efasuithouder#185390


Beste groeten
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 05:21 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 26 dec 2012 06:55 #350897

Ik zou er niet aan beginnen. Na ruim 20 jaar zeezeilen en vele vele mijlen slechts 2x iets in de schroef gehad waarvoor ik echt het water in moest(heb wel wetsuit aan boord). Daarnaast een paar keer dunne nylon vislijnen. Deze snij ik er ook af tijdens de routine controles onder water. Met name in de warme gebieden moet je de schroef en schroefas vaak (min. 1x p.w.) schoonmaken van aangroei. Een lijn snijder zou dit klusje erg gevaarlijk maken.

Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 26 dec 2012 07:29 #350899

PieterSail schreef :
Ik zou er niet aan beginnen. Na ruim 20 jaar zeezeilen en vele vele mijlen slechts 2x iets in de schroef gehad waarvoor ik echt het water in moest(heb wel wetsuit aan boord). Daarnaast een paar keer dunne nylon vislijnen. Deze snij ik er ook af tijdens de routine controles onder water. Met name in de warme gebieden moet je de schroef en schroefas vaak (min. 1x p.w.) schoonmaken van aangroei. Een lijn snijder zou dit klusje erg gevaarlijk maken.

Pieter

pieter voor de volle 100% met je eens, dit was ook mijn allereerste reactie op de start van het topic.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 26 dec 2012 07:38 #350901

sietse-ten schreef :
PieterSail schreef :
Ik zou er niet aan beginnen. Na ruim 20 jaar zeezeilen en vele vele mijlen slechts 2x iets in de schroef gehad waarvoor ik echt het water in moest(heb wel wetsuit aan boord). Daarnaast een paar keer dunne nylon vislijnen. Deze snij ik er ook af tijdens de routine controles onder water. Met name in de warme gebieden moet je de schroef en schroefas vaak (min. 1x p.w.) schoonmaken van aangroei. Een lijn snijder zou dit klusje erg gevaarlijk maken.

Pieter

pieter voor de volle 100% met je eens, dit was ook mijn allereerste reactie op de start van het topic.


Mmmm, warme gebieden ....... jezelf onder water snijden ........bloed in het water.......haaien!! :evil: :ohmy:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 26 dec 2012 07:45 #350903

Mmmm, warme gebieden ....... jezelf onder water snijden ........bloed in het water.......haaien!! :evil: :ohmy:
Ad[/quote]

mama-cocha.nl.server28.firstfi...a-in-Spanje/P1010304

Inderdaad, eerst even in het water kijken..
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 26 dec 2012 14:41 #350985

off tiopic... zijn er nog sturmey en DIY adapten??
Laatst bewerkt: 26 dec 2012 14:42 door aad-first32.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Touw snijder 27 dec 2012 04:38 #351093

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Beste Aad ,
(toch even publiekelijk reageren zodat iedereen er wat aan heeft, ...moest dat al nodig zijn)

goed dat je de dingen terug op zijn plaats kreeg , maar ik vrees toch wel dat het laminaat een slag gekregen heeft , ook al is dat uitwendig niet te zien.
Het mag echt niet mogelijk zijn om die uithouder ook maar 1 cm permanent van positie te veranderen. Ofwel komt ie door de veerkracht van het laminaat terug op de plaats , maar als je zoals in jouw geval de uithouder definitief kan verplaatsen door brute kracht dan is er wat mis met het laminaat mijn inziens.
Wat ik vooral zou aanraden is minstens de ingang van de uithouder in de romp rondom uitslijpen of uitbeitelen zoals ik deed en terug opvullen met epoxy plamuur.
De kans is reeel dat die afdichting nu is gecompromiteerd door de aanslag van die verbuiging.
Indien dat zo is dan krijg je onherroepelijk (onzichtbare) waterinfiltratie in het laminaat en zoals je weet resulteert dat steeds in osmose.
Verder goed opvolgen of je geen trillingen doorheen de boot krijgt , en als de nieuwe cutless bearing ( watergesmeerde lager) op 1 seizoen aanzienlijk gesleten is dan weet je helaas wat je te doen staat.

Aangaande die touwsnijder het volgende.
Na het volgende vaarseizoen ga ik preventief mijn cutless bearing vervangen (speling ligt nu nog ruim in de marge) , hij staat er dan 4 (intensieve) seizoenen op en vanaf het voorjaar van 2014 gaat mijn boot wellicht voor enkele jaren niet meer uit het water.
Moest je ook die lager op de eigen boot zelf willen aanpakken dan kan de volgende link je hierbij misschien helpen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...-maritieme-multitool
Terug naar de touwsnijder ,...wanneer ik volgend jaar dus de cutless bearing vervang dan gooi ik er meteen die touwsnijder uit.
Dat kreng doet meer slecht dan goed wanneer een touw rond de as draait , conform met de gevolgen van mijn schade destijds.
Het youtube filmpje bevestigt trouwens mijn negatieve ervaring met dit type van touwsnijder.
Dus ofwel ga je voor die degelijke snijder , want er was er wel één in de test die het goed deed , ofwel laat je de dingen blauw blauw;
Weet , toen ik voor het seizoen van 2010 mijn cutless bearing verving heb ik meteen ook die touwsnijder zeer scherp aangeslepen , echt waar hoor.
Het heeft niet mogen baten want tijdens dat zomerseizoen draaide dat touw doodleuk rond de as en werd hierbij nog geholpen door die ' scherpe ' touwsnijder.
Graag zou ik evenwel eens dat goede type van touwsnijder in mijn handen krijgen , bestuderen en me sterk maken dat ik het kan kopiëren.
Ik vind die dingen ook afgrijselijk veel kosten hoor.

Wat betreft je opmerking in de PM aangaande ervaringen van andere zeilers met schroef/touw perikelen , tja het gebeurt meer dan je vermoedt .
Niet iedereen - om diverse redenen - is blijkbaar bereidt om de wereld te vertellen dat ze wat in de schroef kregen en flinke schade opliepen.
Komt niet cool over hé , nochtans wordt dat soort van schade meestal opgelopen door dingen die je als schipper onmogelijk kon zien of voorkomen.
Wanneer je 's nacht op dieptes van 150 meter (toch een heel eind uit de kust) door een onzichtbaar veld van onverlichtte en voor radar ongemarkeerde onooglijk kleine donkerkleurige jerrycans (die netten markeren) moet doorvaren loop je een grote kans om wat in de schroef te krijgen.

God wat heb ik een hekel aan die professionele visser die weten dat dit gebeurt en daarom doodleuk backup jerrycans uitgooien voor het geval een plezierjacht in één ervan verstrengeld raakt ? Die het vertikken om op die afstand van de kust , waar niemand netten verwacht , hun zeemijnen te markeren met degelijke radarreflectoren en laconiek de door hen veroorzaakte schade aan schroeven , uithouders , keerkoppelingen en motorsteunen van recreatieve zeilers weglachen.
Hoeveel slachtoffers die egocentrische leegrovers van de zee al niet hebben gemaakt weet ik niet , wat ik wel weet is dat de slachtoffers die zich daarin outen slechts het tipje van de ijsberg zijn.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 27 dec 2012 04:40 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl