Beste Aad ,
(toch even publiekelijk reageren zodat iedereen er wat aan heeft, ...moest dat al nodig zijn)
goed dat je de dingen terug op zijn plaats kreeg , maar ik vrees toch wel dat het laminaat een slag gekregen heeft , ook al is dat uitwendig niet te zien.
Het mag echt niet mogelijk zijn om die uithouder ook maar 1 cm permanent van positie te veranderen. Ofwel komt ie door de veerkracht van het laminaat terug op de plaats , maar als je zoals in jouw geval de uithouder definitief kan verplaatsen door brute kracht dan is er wat mis met het laminaat mijn inziens.
Wat ik vooral zou aanraden is minstens de ingang van de uithouder in de romp rondom uitslijpen of uitbeitelen zoals ik deed en terug opvullen met epoxy plamuur.
De kans is reeel dat die afdichting nu is gecompromiteerd door de aanslag van die verbuiging.
Indien dat zo is dan krijg je onherroepelijk (onzichtbare) waterinfiltratie in het laminaat en zoals je weet resulteert dat steeds in osmose.
Verder goed opvolgen of je geen trillingen doorheen de boot krijgt , en als de nieuwe cutless bearing ( watergesmeerde lager) op 1 seizoen aanzienlijk gesleten is dan weet je helaas wat je te doen staat.
Aangaande die touwsnijder het volgende.
Na het volgende vaarseizoen ga ik preventief mijn cutless bearing vervangen (speling ligt nu nog ruim in de marge) , hij staat er dan 4 (intensieve) seizoenen op en vanaf het voorjaar van 2014 gaat mijn boot wellicht voor enkele jaren niet meer uit het water.
Moest je ook die lager op de eigen boot zelf willen aanpakken dan kan de volgende link je hierbij misschien helpen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...-maritieme-multitool
Terug naar de touwsnijder ,...wanneer ik volgend jaar dus de cutless bearing vervang dan gooi ik er meteen die touwsnijder uit.
Dat kreng doet meer slecht dan goed wanneer een touw rond de as draait , conform met de gevolgen van mijn schade destijds.
Het youtube filmpje bevestigt trouwens mijn negatieve ervaring met dit type van touwsnijder.
Dus ofwel ga je voor die degelijke snijder , want er was er wel één in de test die het goed deed , ofwel laat je de dingen blauw blauw;
Weet , toen ik voor het seizoen van 2010 mijn cutless bearing verving heb ik meteen ook die touwsnijder zeer scherp aangeslepen , echt waar hoor.
Het heeft niet mogen baten want tijdens dat zomerseizoen draaide dat touw doodleuk rond de as en werd hierbij nog geholpen door die ' scherpe ' touwsnijder.
Graag zou ik evenwel eens dat goede type van touwsnijder in mijn handen krijgen , bestuderen en me sterk maken dat ik het kan kopiëren.
Ik vind die dingen ook afgrijselijk veel kosten hoor.
Wat betreft je opmerking in de PM aangaande ervaringen van andere zeilers met schroef/touw perikelen , tja het gebeurt meer dan je vermoedt .
Niet iedereen - om diverse redenen - is blijkbaar bereidt om de wereld te vertellen dat ze wat in de schroef kregen en flinke schade opliepen.
Komt niet cool over hé , nochtans wordt dat soort van schade meestal opgelopen door dingen die je als schipper onmogelijk kon zien of voorkomen.
Wanneer je 's nacht op dieptes van 150 meter (toch een heel eind uit de kust) door een onzichtbaar veld van onverlichtte en voor radar ongemarkeerde onooglijk kleine donkerkleurige jerrycans (die netten markeren) moet doorvaren loop je een grote kans om wat in de schroef te krijgen.
God wat heb ik een hekel aan die professionele visser die weten dat dit gebeurt en daarom doodleuk backup jerrycans uitgooien voor het geval een plezierjacht in één ervan verstrengeld raakt ? Die het vertikken om op die afstand van de kust , waar niemand netten verwacht , hun zeemijnen te markeren met degelijke radarreflectoren en laconiek de door hen veroorzaakte schade aan schroeven , uithouders , keerkoppelingen en motorsteunen van recreatieve zeilers weglachen.
Hoeveel slachtoffers die egocentrische leegrovers van de zee al niet hebben gemaakt weet ik niet , wat ik wel weet is dat de slachtoffers die zich daarin outen slechts het tipje van de ijsberg zijn.
Beste groeten