Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dieseltank vragen/motor verbruik berekenen

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:54 #324963

YELLOW BOAT schreef :
Hoezo off topic?
Het maakt nogal wat uit voor je tankgrootte of je 1 of 4 liter per uur gebruikt .
En over de grootte van een dieseltank ging het toch?
Ad
ehh , deze opmerking is toch niet ook off topic hè?


Moet je wel weten wat voor motor TS heeft en daar heeft hij het niet over. kan je nu dus wel allerlij berekeningen loslaten voor alle veel voorkomende motoren :whistle:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 11:01 #324967

Ja , en dat is ook gewoon nodig voor elke schip/motor combinatie om een optimale schroef te berekenen.
Daaruit volgt dan weer voor een specifiek schip een optimale motor/schroef combinatie.
En alleen daarmee bereik je een optimaal resultaat.
dat niet iedereen (ook niet elke motorleverancier !) dat doet toont alleen maar gebrek aan kennis en inzicht.
Ad
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 11:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 11:06 #324971

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Revolution1 schreef :
mijn vraag is waarom zou je de tank vervangen

Eigenlijk heel basaal gesteld: ik heb ontdekt dat de hele boot onderhoud nodig heeft en dat een aantal onderdelen me geen veilig gevoel meer geven. De dieseltank is in iedergeval niet van RVS en zeer waarschijnlijk al behoorlijk oud. Het is zeer goed mogelijk dat het een te vroeg genomen besluit is, maar beter dan te laat.
Er is gelegenheid en ruimte om het aan te pakken. Gaat niet direct morgen gebeuren, maar het is zo'n klus die om planning en aanvullende info vraagt.

Overigens stoor ik me niet aan de lichtelijk off topic discussie: het geeft inzicht in het waarom achter keuzes voor de maat van een dieseltank. Daar hebben we denk ik met zijn allen meer aan als een getal dat zonder meer wordt genoemd. (Hoewel dat ook wel lekker snel is natuurlijk).

Een ieder bedankt tot zo ver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 11:16 #324976

@koko. Kijk dat is duidelijk en als je iemand hebt die RVS kan lassen dan zou ik dat zeker doen en dan met een mangat, wat de grote betreft ik zou het niet te krap bemeten je kan beter wat te veel diesel meenemen dan net te weinig.

Ik stoorde me ook niet aan het oftopic merkte het alleen op en vond het wel grappig hoe snel ze afgleden zonder aanvullende info over vaargebied en motor inhoudt ed.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 11:16 #324977

YELLOW BOAT schreef :
Ja , en dat is ook gewoon nodig voor elke schip/motor combinatie om een optimale schroef te berekenen.
Daaruit volgt dan weer voor een specifiek schip een optimale motor/schroef combinatie.
En alleen daarmee bereik je een optimaal resultaat.
dat niet iedereen (ook niet elke motorleverancier !) dat doet toont alleen maar gebrek aan kennis en inzicht.
Ad

ik wil hier nog een nergens toegepaste oplossing inbrengen , die ooit lang geleden werd geopperd door een iemand die alles ander deed dan standaard.
gooi die keerkoppeling overboord en zet er een variomatic ( daf pienter pookje)in, zit ook een vooruit en achteruit op en je draait altijd het optimale toerental.
ik gooi het in de groep. :whistle:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 11:33 #324980

Saeftinghe schreef :
Een goede vuistregel is: 1 ltr/h voor 6 aangesproken pk´s voor diesel.
Lijkt me erg roaal. Wij rekenen altijd met 5pk per kg en een kg is ongeveer 1.12-1.18 liter. Als je het in liter per pk wilt uitdrukken zou je meer op 4.5 pk per liter. opeens naar 6 pk is een stap van bijna 20% meer efficientie en dat is heel erg veel in motoren land.
Revolution1 schreef:
Moet je wel weten wat voor motor TS heeft en daar heeft hij het niet over. kan je nu dus wel allerlij berekeningen loslaten voor alle veel voorkomende motoren
En:Revolution1 schreef :
vond het wel grappig hoe snel ze afgleden zonder aanvullende info over vaargebied en motor inhoudt ed.
Dat hoeft helemaal niet.

Een motor van 100 pk die stationair draaiend 15 pk levert, heeft hetzelfde brandstofverbruik als een motor van 30 pk die op halfvermogen draaid of een 16 pk die op nagenoeg volvermogen draaid. Het type, soort en grote van de motor doet er feitelijk geen bal toe want de efficienty verscillen zijn eigenlijk maar heel klein. Het gaat erom hoeveel vermogen je aan de schroefas nodig hebt om je boot vooruit te krijgen. De boot is bekend dus het vermogen kan ook goed geschat worden.

EDIT:
En zoals yellowBoat terecht opmerkt is het type motor met toerental etc. wel weer heel erg belangrijk om de optimale schroef te ontwerpen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 11:36 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 12:39 #324991

Erik,

Je hebt helemaal gelijk, die liter had kg moeten zijn. Ik lette even niet op.

Maar die 6 pk per kg is helemaal niet extreem hoog hoor.
Dat wil zeggen voor heel oude ontwerpen diesel motoren is het duidelijk wat minder, maar voor de motoren die, pakweg, de laatste 15 jaar nieuw geplaatst zijn, is die 6 pk/kg/uur heel redelijk.
En er is ook best verschil in fabrikaat. Vooral bij benzine motoren kan dat veel zijn.

Bij grotere motoren is het nullast verbruik een frutseltje meer, maar dat is haast niet meetbaar in normale geruiksomstandigheden.
Daar tegenover staat een ietsje beter rendement. Het één heft het ander vrijwel op.

We praten nu wel over jacht motortjes en niet over een Sulzer van 10.000 pk.
Bij echt grote motoren wordt zeer scherp op de efficëntie gelet en is alles zeer goed op elkaaar aangepast. Geen standaard zaken.
Bij onze jacht motortjes moeten we getrapte keuzes maken.
B.V. ik zou een 15 pk willen, maar het merk wat ik wil heeft 8, 12, 20 en 28 pk.
Dan moet ik kiezen tussen 12 of 20 pk. En dat zou maar zo en ietsje verschillend resultaat kunnen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 12:43 #324993

Tja , en wat meestal ook meespeelt is de ruimte. Tot zo'n 16 pk heb je een tweecilinder . Daarboven wordt het tot zo 30-35 pk een driecilinder.
En die nemen toch behoorlijk veel ruimte in. Zo moet ik voor de overagng van één naar teee cilinder al mijn kajuittrap 8 cm opschuiven!
En naar achteren ging niet vanwege de aanwezige en her te gebruiken saildrive.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 12:45 #324994

Tja , en wat meestal ook meespeelt is de ruimte. Tot zo'n 16 pk heb je een tweecilinder . Daarboven wordt het tot zo 30pk een driecilinder en daarboven al een viercilinder.
En die nemen toch behoorlijk veel ruimte in. Zo moest ik voor de overgang van één naar teee cilinder al mijn kajuittrap 7 cm opschuiven!
En naar achteren ging niet vanwege de aanwezige en her te gebruiken saildrive.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 14:33 #325028

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Nog even een verduidelijking over mijn eerdere opmerking dat mijn Yanmar2GM20 (600 cc) maar 1 liter/uur gebruikt bij vollast. De motor staat in een Saga20 ( motorbootje :evil: )met een LOA van 610 cm en een waterverplaatsing van plm 1300 kg. De rompsnelheid is dus plm 10 km/h. Om die snelheid te bereiken hoef ik zeker niet volgas te varen. Bij volgas gaat het bootje op zijn staart staan, haalt plm 13 km/h en stoot zwarte rook uit. niet echt leuk varen dus. Ik vaar dus nooit sneller dan de rompsnelheid en kom dan tot een verbruik van 1 l/h. Kennelijk bereik ik de rompsnelheid dus bij minder dan 50% van de vollast. De motorisering van deze Saga is dus wel een beetje overdone.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 14:42 #325033

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Om onduidelijkheid over brandstof verbruiken uit de weg te ruimen heb ik het laatste `dieselmotoren studieboek(uitgave 2011) er maar eens bij gepakt.
Omgerekend gebruikt de kleinste dieselmotor(ons segment)0,198 liter dieselolie (met een soortelijk gewicht van 0,85) per uur voor elke pk. Dus mijn farymannetje van 6,5 pk gebruikt 1,235 liter per uur bij volle kracht(
De grootste bestaande motoren(container schepen) gebruiken 0,143 ltr per uur voor elke pk.
Zijn we er nog???????
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 14:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 14:45 #325039

jerry schreef :
Nog even een verduidelijking over mijn eerdere opmerking dat mijn Yanmar2GM20 (600 cc) maar 1 liter/uur gebruikt bij vollast. De motor staat in een Saga20 ( motorbootje :evil: )met een LOA van 610 cm en een waterverplaatsing van plm 1300 kg. De rompsnelheid is dus plm 10 km/h. Om die snelheid te bereiken hoef ik zeker niet volgas te varen. Bij volgas gaat het bootje op zijn staart staan, haalt plm 13 km/h en stoot zwarte rook uit. niet echt leuk varen dus. Ik vaar dus nooit sneller dan de rompsnelheid en kom dan tot een verbruik van 1 l/h. Kennelijk bereik ik de rompsnelheid dus bij minder dan 50% van de vollast. De motorisering van deze Saga is dus wel een beetje overdone.

Beetje is dan nog zacht uitgedukt. Je hebt voor rompsnelheid op rustig water hooguit 5pk nodig en dan klopt je verhaal wel.
Maar dat altijd sterk onderbelast varen is wel heel erg slecht voor je motor hoor.
Ik zou er in ieder geval maar regelmatig een uurtje minstend 3/4 gas mee varen .
Kan Fer je wel verder uitleggen
Ad
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 14:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 14:49 #325041

helder douwe, alleen ik sta er wel van te kijken dat de motoren een stuk zuiniger geworden zijn, ik heb op school ( 60 er jaren HTS) nog geleerd dat er een vuist regel was tot 1000pk van 220 gram per pk per uur aan de krukas.
dat scheelt een behoorlijke slok op een dure borrel.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 14:54 #325043

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
sietse-ten schreef :
helder douwe, alleen ik sta er wel van te kijken dat de motoren een stuk zuiniger geworden zijn, ik heb op school ( 60 er jaren HTS) nog geleerd dat er een vuist regel was tot 1000pk van 220 gram per pk per uur aan de krukas.
dat scheelt een behoorlijke slok op een dure borrel.
Laatste gegevens Sietse! Ik zit sinds 1963 in het scheepsmotoren vak!
De ontwikkelingen staan niet stil.
Huidige rendement van een z.g "kathedraal" motor is 50,5%.
Rond 1960 was maximaal 43% haalbaar
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 14:59 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 15:10 #325047

Douwe,

Zoveel decimalen durf ik niet te gebruiken. Maar ik kan me goed vinden in deze getallen.

Er is best wel vooruitgang geweest op dit gebied.

Weet je ook de rendementen voor b.v. kleine gas turbines?
Bij mij rijst de vraag waarom gasturbinetjes in kleinere schepen niet worden toegepast.
Ze zijn minder flexibel dan een dieseltje, voor autos een beetje lastig misschien, maar voor scheepjes lijkt me een geringer probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 15:13 #325049

Douwe,
Wat moet ik me voorstellen bij een "Kathedraal" motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 15:38 #325057

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Saeftinghe schreef :
Douwe,
Wat moet ik me voorstellen bij een "Kathedraal" motor?

Iets met groot.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 15:50 #325062

Ha...het muntje is gevallen. Het zijn de afmetingen, niet een speciaal type motor.
Zou de foto gemaakt kunnen zijn bij van der Giessen de Noord?
Ergens bij Dordtrecht in de buurt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 16:06 #325069

om terug te gaan naar de vraag 50-60 l vind ik ook veel. Met mijn Dehler (9.40) verbruik ik ook niet meer dan 1 liter per uur (2GM20) en vaar dan 5Knp. Harder gaat alleen maar golven en trillingen produceren.
Daarbij heb ik dit jaar 25 uur gemoterd. (ZEILERSforum).
Dan is het niet moelijk om uit te rekenen hoe lang ik met een tank van 64l vaar. Te lang dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 16:10 #325072

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
henkvd schreef :
Saeftinghe schreef :
Douwe,
Wat moet ik me voorstellen bij een "Kathedraal" motor?

Iets met groot.



Ik mag dagelijks aan dit soort motortje sleutelen maar de kleine motoren zijn net zo leuk hoor :laugh:


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 16:10 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 17:20 #325109

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Nog een 2GM20-eigenaar meldt zich.
Er ligt een kunststof dieseltank achterin van 45 liter, en mijn verbruik is gemiddeld genomen 1,1 liter per uur op een kruissnelheid van 5,5 knopen. Die cijfers heb ik in een verloren middagje uit mijn logboek weten te vissen (als je geen tankmeter hebt, is het handig om te weten wanneer je voor het laatst getankt hebt...).

45 liter hebben wij ervaren als lekker makkelijk als je op binnenwateren zeilt (1 of 2x per jaar tanken!), een mooi maatje als je Engeland of Frankrijk aandoet (iets vaker tanken maar niet bepaald dagelijks). Ik hou wel in mijn logboek bij wanneer ik getankt heb (motorurenteller), zodat ik altijd mijn actieradius na kan rekenen. En 10 liter reserve in een can, just in case.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 17:20 #325110

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Saeftinghe schreef :
Douwe,

Zoveel decimalen durf ik niet te gebruiken. Maar ik kan me goed vinden in deze getallen.

Er is best wel vooruitgang geweest op dit gebied.

Weet je ook de rendementen voor b.v. kleine gas turbines?
Bij mij rijst de vraag waarom gasturbinetjes in kleinere schepen niet worden toegepast.
Ze zijn minder flexibel dan een dieseltje, voor autos een beetje lastig misschien, maar voor scheepjes lijkt me een geringer probleem.

Rendement gasturbine weet ik niet precies. Maar met 30% zit ik aan de hoge kant!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen/ verbruik berekenen 30 sept 2012 17:32 #325118

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb naar aanleiding van het verloop van dit topic de titel aangepast om "zoekers" de info makkelijker te laten vinden. Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 17:42 #325123

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
douwe schreef :
Saeftinghe schreef :
Douwe,

Zoveel decimalen durf ik niet te gebruiken. Maar ik kan me goed vinden in deze getallen.

Er is best wel vooruitgang geweest op dit gebied.

Weet je ook de rendementen voor b.v. kleine gas turbines?
Bij mij rijst de vraag waarom gasturbinetjes in kleinere schepen niet worden toegepast.
Ze zijn minder flexibel dan een dieseltje, voor autos een beetje lastig misschien, maar voor scheepjes lijkt me een geringer probleem.

het rendement is erg laag te opzichte van het brandstofverbruik en zover ik weet zie gasturbine alleen nog op marine schepen en zelf daar worden ze een zeldzaamheid.

Gasturbines werden nog wel eens gebruikt als hulpmotor

Mvg Fer


Rendement gasturbine weet ik niet precies. Maar met 30% zit ik aan de hoge kant!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen/ verbruik berekenen 30 sept 2012 21:55 #325233

Dat rendement van een turbine valt me dus behoorlijk tegen, ik had het een stuk hoger ingeschat.
Totaal niet interessant voor jachtjes dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl