Zoals eerder beloofd , een verslag van de reparatie met de speedi sleeve.
Doordat de waterpomp lekte (was niet de eerste keer , wellicht door de slijtage in het asje) kreeg ik herhaaldelijk zoutwater op de motor. Dat laat zo zijn sporen achter en voor je't weet is de motor een vuile roestige schroothoop.
Een opfrissing drong zich dus op en meteen maakte ik werk van een geimproviseerd afloop systeem onder de waterpomp zodat een eventuele volgende lek kan worden afgevoerd zonder over de motor te stromen.
Dit is dan de speedi sleeve , ik betaalde een 30 Euro voor een onoogelijk klein prutsje dat me weliswaar heel wat kan besparen tov de aankoop van een nieuwe pomp zoals dat bij professionele herstellers (in het buitenland bv) wel meer wordt gedaan.
Bij de ring krijg je ook een doorslag onder de vorm van een alu buisje.
Zachtje tikken zodat je niet te ver gaat , het is een passend maatje en indien je te ver slaat dan is een herpositie geen evidentie.
Zo , de ring zit nu op zijn plaats en de ingesloten groef is volledig bedekt.
Ik vermoed dat met wat kunst en vliegwerk het ringetje later wel iets kan verschoven voor het geval een nieuwe slijtage optreedt.
De kraag (die dient als steun voor de doorslag) van de sleeve werd ingeknipt en afgepeld. Wat overblijft is een passende en zeer stevige ommanteling van het asje.
Tegelijkertijd nam ik nu ook de afwatering van de pomp onder handen. Ik maakte daarvoor een gootje in messing en laste er een klein buisje aan waarop een rubber slangetje lekwater kan afvoeren naar beneden.
Het gootje zit vasgeschroefd op enkele verstevigingen van het pomphuis zodat het niet kan lostrillen.
Nog even de finishing touch en alles in het VP groen spuiten , nadien werden spleten tussen het gootje en het pomphuis afgedicht met TEC7.
Bij een volgende lek - je weet nooit - loopt nu het water af , om uiteindelijk in bij de bilgepomp te belanden.
Noteer dat ik tevens een nieuw deksel voor het pomphuis maakte ,het oude was wat ingesleten door de impeller.
De messingplaat had ik nog ergens liggen , het oude (en dunnere by the way) deksel gebruikte ik als mal.
Klein uurtje werk en bij volvo marineparts vragen ze daar om en bij de 60 Euro voor.
Om een idee te geven welke schade een lek aan de seal van een zoutwaterpomp kan veroorzaken nog even de volgende beelden.
Ook de startmotor kreeg agressieve douches.
Maar wat erger was , was dat de ' blackbox ' waar alle relais en dergelijke inzitten ook die gemene aanvallen te verwerken kreeg.
Meteen ook de startmotor er af genomen en thuis gereinigd , opgeschuurd en een dikke laag VP-groen erop.
Na eerst alle onderdelen die niet mochten geverfd worden te hebben afgeplakt , werd ook het motorblok gespoten.
Hier is alle afplakpapier al verwijderd , toch heel wat mooier/properder dan daarvoor nietwaar.
Ook thv de waterpomp was heel wat roestschade zodat na reiniging en ontvetten ook dat deel werd herspoten.
Rest me nu alleen nog de koppen van de bouten met een penseel bij te werken , als we iets doen proberen we het goed te doen hé.
Beste groeten