Basnic schreef :
Die 7 knopen kan wel kloppen hoor, met 9pk en vlak water kom je ook al op 6,5kn. Echter vind ik de 9pk veels te weinig als er een beetje golfslag staat.
Wat kost zo'n "revisie" nu ongeveer?
Ik weet niet hoe je daarbij komt maar alle programma's ( ook de wat uitgebreidere) die dat soort zaken berekenen geven als uitkomst dat je voor een dik 2500 kg zware boot met een waterlijn van 6,75 meter een rompsnelheid zult bereiken van 6,3 knopen en daarbij bijna 12 pk nodig hebt.
En dat dan ook nog met de optimale schroef.
En aangezien je voor een snelheid boven de rompsnelheid het benodigde vermogen met ca. de derde macht omhoog gaat ( totdat je gaat planeren natuurlijk) is 7 knopen i.p.v. 6,3 knopen sompelweg niet mogelijk met een 13 pk motor , laat staan dat je met met 9 pk al 6,5 knopen kunt halen.
Als de boot lichter is wordt zoiets natuurlijk anders.
Een 28 voeter van maar 1750 kg bijv. haalt inderdaad
wel die 6,5 knopen maximaal, ondanks dat hij dezelfde rompsnelheid heeft.
Benodigd vermogen voor de rompsnelheid gaat nl. ongeveer lineair met het gewicht.
Dat zijn puur natuurkundige feiten waar je echt niet omheen kunt.
Daaraan heeft vooral William Froude in de 19de eeuw bijgedragen .
Je kunt ook misschien eens hierin lezen.
Daar staat ook wel het e.e.a. in.
www.idtechnology.nl/files/zeil...0drive%20systems.pdf
Ad