Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 09 sept 2012 05:28 #317273

Vorige jaren de romp/dekverbinding afgekit (zit onder de schuurlat). Ook een nieuwe bodem in het ankergat gelegd. Klapschroef vervangen door een vaste schroef, stuurwiel eruit gehaald en vervangen door een helmstok.
Dit jaar de douche afgekoppeld , waterdrukpomp , kranen, alle waterleidingen en de watertank vervangen. Ondertussen gezien dat het gasvuur onderaan roestig is. Dit geeft geen veilig gevoel dus deze winter zal het moeten vervangen worden. Vervangstukken zijn in Grossenrode niet meer verkrijgbaar dus zal het volledige vuur moeten vervangen worden. Ben nu aan het uitkijken wat de mogelijkheden zijn.
Mijn windscherm wordt volgende maand ook vervangen.
Dieptemeter, windmeter en log zijn vervangen
Begin volgend seizoen andere zeilen en dan zal het waarschijnlijk de beurt worden aan de motor.
De dekmatten zijn nog redelijk en zullen waarschijnlijk nog wel een paar jaar meegaan. Wat ik wel ga verven is die bruine streep die op de kajuit is.
Wat je nieuwe motor betreft : kan je de schroefas en de keerkoppeling behouden ?

mvg
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 18 jan 2013 15:31 #358707

Hoe is dat eigenlijk afgelopen met de nieuwe motor ? Ben je er tevreden over ?

mvg
Marc

ploogman schreef :
Ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen met de nieuwe motor! Hopelijk kunnen we de boot over een paar dagen weer ophalen.

Die ouwe FK3 had nog redelijk wat pit. Exacte snelheid weet ik niet meer, maar als we stationair voeren dan ging de boot al aardig vooruit.

Heb jij met je Duetta al klussen gedaan of in de planning? Wij denken eraan om de dekmatten te vervangen.
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 14 apr 2014 09:12 #505592

  • LaLinea
  • LaLinea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Toch nog even terugkoppeling op dit hele verhaal.

Ik heb een monteur opdracht gegeven om de motor te reviseren. Toen hij helemaal uit elkaar lag bleek hij eigenlijk overleden. Er moest te veel aan gebeuren.

Dan moet je een moeilijke beslissing nemen. Toch maar iets nieuws, maar wat dan? En wat te doen met de saildrive. Die is ook al op leeftijd.

Uiteindelijk gekozen voor een Volvo Pentha 2 cilinder met 13 PK en een nieuwe saildrive. En eerste instantie met de oude klapschroef in de hoop dat die groot genoeg is.

De motor-fundering moest naar voren worden verlengd. Gaskabel en schakelkabel moesten worden vernieuwd, evenals het wierfilter. Verder paste alles. De nieuwe saildrive past op de fundering van de oude.

Uiteraard kon de motorkist niet meer dicht. De nieuwe motor komt ongeveer 10 cm de kajuit in. Kist en trap moesten dus worden aangepast.

Al met al veel werk, maar het resultaat is er naar. Die nieuwe motor loopt heel veel mooier dan de oude. Ook de snelheid is dik in orde. Helaas moest daarvoor wel nog worden geïnvesteerd in een nieuwe klapschroef. Maar nu loopt ie 7 knopen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 14 apr 2014 09:40 #505606

Gefeliciteerd met je nieuwe motor.
Alleen kan ik me niet voorstellen dat die 7 knopen klopt.
Was dat de snelheid op je log of op de gps en zonder stroom?
Want voor een Dehler 28 die immers minimaal 2500kg weegt is de rompsnelheid 6,3 knopen en zul je met 13pk hooguit iets van 6,5 knopen kunnen halen.
Voor een rompsnelheid van 7 knopen zou je een boot met hetzelfde gewicht maar dan wel met dik 8,2 meter waterlijnlengte nodig hebben.
Dat zou die motor dan zelfs kunnen halen wat weer bewijst dat "lengte loopt" ;)
Voor die 7 knopen zou je voor jouw boot ongeveer 17 pk nodig hebben maar dan wel veel diesel verbruiken om zo hard te kunnen gaan.
Misschien je log eens calibreren?
Ad
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 09:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 14 apr 2014 10:25 #505624

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Die 7 knopen kan wel kloppen hoor, met 9pk en vlak water kom je ook al op 6,5kn. Echter vind ik de 9pk veels te weinig als er een beetje golfslag staat.
Wat kost zo'n "revisie" nu ongeveer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 14 apr 2014 10:48 #505638

Basnic schreef :
Die 7 knopen kan wel kloppen hoor, met 9pk en vlak water kom je ook al op 6,5kn. Echter vind ik de 9pk veels te weinig als er een beetje golfslag staat.
Wat kost zo'n "revisie" nu ongeveer?

Ik weet niet hoe je daarbij komt maar alle programma's ( ook de wat uitgebreidere) die dat soort zaken berekenen geven als uitkomst dat je voor een dik 2500 kg zware boot met een waterlijn van 6,75 meter een rompsnelheid zult bereiken van 6,3 knopen en daarbij bijna 12 pk nodig hebt.
En dat dan ook nog met de optimale schroef.
En aangezien je voor een snelheid boven de rompsnelheid het benodigde vermogen met ca. de derde macht omhoog gaat ( totdat je gaat planeren natuurlijk) is 7 knopen i.p.v. 6,3 knopen sompelweg niet mogelijk met een 13 pk motor , laat staan dat je met met 9 pk al 6,5 knopen kunt halen.
Als de boot lichter is wordt zoiets natuurlijk anders.
Een 28 voeter van maar 1750 kg bijv. haalt inderdaad wel die 6,5 knopen maximaal, ondanks dat hij dezelfde rompsnelheid heeft.
Benodigd vermogen voor de rompsnelheid gaat nl. ongeveer lineair met het gewicht.
Dat zijn puur natuurkundige feiten waar je echt niet omheen kunt.
Daaraan heeft vooral William Froude in de 19de eeuw bijgedragen .
Je kunt ook misschien eens hierin lezen.
Daar staat ook wel het e.e.a. in.
www.idtechnology.nl/files/zeil...0drive%20systems.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 14 apr 2014 10:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 14 apr 2014 12:02 #505666

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je die 28 voet als uitgangspunt neemt voor de snelheid, zit je ongeveer op die 7 knopen. Maar die 28' is toch niet de LWL?. Een Dehler 28 heeft een LWL van 6,75 meter of 6,80 meter, zoals Ad al vermeldde .En dat is heel wat anders dan 28'
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 20 nov 2014 18:55 #573021

Interessant om te lezen allemaal, maar kan iemand mij een idee geven wat het kost om de motor te vervangen? Stel je voor dat je voor een sole gaat en je koopt hem op een watersportbeurs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 20 nov 2014 19:11 #573028

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik heb een monteur opdracht gegeven om de motor te reviseren. Toen hij helemaal uit elkaar lag bleek hij eigenlijk overleden.

Oei, heb je al een andere monteur :dry: .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 20 nov 2014 19:21 #573031

hahahahah!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 20 nov 2014 21:13 #573080

  • janson
  • janson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
scherp :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 21 nov 2014 08:47 #573158

Proost schreef :
Als je die 28 voet als uitgangspunt neemt voor de snelheid, zit je ongeveer op die 7 knopen. Maar die 28' is toch niet de LWL?. Een Dehler 28 heeft een LWL van 6,75 meter of 6,80 meter, zoals Ad al vermeldde .En dat is heel wat anders dan 28'

Klopt , mijn Leisure 27 heeft bijv. een waterlijn van 6,7 meetr en een rompsnelheid van dik 6,3 knopen.
Overigens heeft dat op de motorkeuze geen invloed , alleen op de juiste maat van de schroef.
Motorkeuze wordt hoofdzakelijk bepaald door de waterverplaatsing en in geringe mate door de rompvorm .
En uiteraard of je de rompsnelheid wilt halen of niet.

Oh ja , en een Dehler 28 heeft een waterlijn lengte van 6,8 meter en zal dus een rompsnelheid van iets meer dan 6,3 knopen hebben.
Daarboven gaat het benodigde vermogen met de derde macht omhoog bij een verdringer ; kun je zelf wel uitrekenen wat er voor 7 knopen nodig zou zijn.Daar komt dan minimaal 18 pk uit.

Ad
Laatst bewerkt: 21 nov 2014 08:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 21 nov 2014 13:10 #573254

Maar wat kost het nou??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 21 nov 2014 14:28 #573294

Daar kan natuurlijk niemand een algemeen antwoord op geven.
Hooguit voor de motor zelf maar alles wat erbij komt kost soms ( vooral bij kleine, relatief goedkope motoren) zelfs meer als de motor , zeker als je hem laat inbouwens en de fundatie laat aanpassen.
En wat er aan aanpassingen nodig is hangt dan weer af van het merk en type motor.
Begin maar eens met aan te geven welk type VP er nu in staat en welk type keerkoppeling of saildrive .
Want als je bijv. een saildrive hebt kun je bij sommige motorfabrikanten ook een aanpassingsdeel kopen om een nieuwe motor aan te sluiten.

Goed , het kan wel goedkoper als je alles zelf kunt doen.
Ik heb in mijn vorige boot de oude VP MD5A zelf vervangen door een Vetus 11 pk met aanpassing voor mijn saildrive voor ,, totaal , ongeveer €4000 . Maar dat was dan wel in 2003.
Wat wel vestandig is is wachten op de tijd rond de Hiswa want dan hebben de meeste fabrikanten aardige kortingen.
Ik kreeg destijds ik meen 15% korting plus betere motorsteunen plus een uitgebreider instrumentenpaneel plus gratis levering thuis.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 06 juni 2020 19:43 #1170137

Hoi beste deskundigen ik heb vandaag een dehler 28 bekeken die ik wel wil kopen als ik het plaatje rond heb
- de motor volvo 2001 uit 1989
startte wel na lang aanhouden
- op de urenteller stond ruim 3000 uren maar dat ding deed het al lang niet meer. de boot is in 90 gaan varen -dertig jaar verder gemiddeld 100 uur per jaar. vermoedelijk veel meer. de motor is verwaarloosd --hoe zou het met de aandrijving gesteld zijn een idee wat ik voor totale revisie kwijt ben . wie kan me adviseren wat te doen.

Ik kwam tot de ontdekking dat het manchette vermoedelijk in 30 jaar niet vervangen is
weet iemand wat de kosten daarvan zijn-- grt TT
Laatst bewerkt: 06 juni 2020 19:46 door tonvandenberg. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 06 juni 2020 20:42 #1170167

  • hengelst
  • hengelst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 536
als er zo weinig liefde aan een boot gegeven is, hoe is de rest van het onderhoud dan......
Mystere 26 1973
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 06 juni 2020 22:30 #1170196

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 420
tonvandenberg schreef :
Hoi beste deskundigen ik heb vandaag een dehler 28 bekeken die ik wel wil kopen als ik het plaatje rond heb
- de motor volvo 2001 uit 1989
startte wel na lang aanhouden
- op de urenteller stond ruim 3000 uren maar dat ding deed het al lang niet meer. de boot is in 90 gaan varen -dertig jaar verder gemiddeld 100 uur per jaar. vermoedelijk veel meer. de motor is verwaarloosd --hoe zou het met de aandrijving gesteld zijn een idee wat ik voor totale revisie kwijt ben . wie kan me adviseren wat te doen.

Ik kwam tot de ontdekking dat het manchette vermoedelijk in 30 jaar niet vervangen is
weet iemand wat de kosten daarvan zijn-- grt TT
Saildrive Manchet vervangen in winterperiode ongeveer 1.000 euro. Mijn manchet kwam er na 20 jaar overigens nog als nieuw onder vandaan ......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 06 juni 2020 22:55 #1170205

Sprokkie schreef :
ploogman schreef :
Duimen dat alles goed gaat maar wij hebben vanavond onze dehler duetta uit 1980 weggebracht om de motor (farymann fk3 te vervangen door een Solé mini 17. die sole's worden behoorlijk compleet geleverd! Wij hebben nauwelijks additionele kosten, maar ik pas nog even op met te hard juichen ;) Een vetus met minder pk's moest een paar duizend meer kosten.

over een paar dagen weet ik meer...

Goeie keuze, heb zelf ook een sole mini 17, draaid als een zonnetje.
Ik moest wel wennen aan het gloeien.
Het is hetzelfde blokje als de vetus ( mitsubishi )
Die gele vetus verf is denk ik heel duur.


Deze had ik ook in de Jeanneau Aquila laten zetten. Perfect lopend blok, misschien wel wat aan de zware kant voor de boot, maar een beetje extra vermogen kan ook geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl